Gå til innhold

Nettverk og NAS: Hvordan settet opp?


Anbefalte innlegg

Nå som vi legger litt arbeid i å få litt orden på nettverket, lurer jeg også på å prøve å få satt opp en NAS med noen USB harddisker tilkoblet, slik at man kan sikkerhetskopiere bilder og lignende på. Nå har jeg koblet en usb-disk direkte på Modem/Routeren Zyxel P 2812. Denne står i andre etasje hvor det stort sett bare er soverom og bad. Fra Zyxelen har jeg nettverkskabel ned i 1.etasje til en D-link DIR-655 som er satt opp som Aksesspunkt. (Derifra kommer ett nettbrett, en bærbar pc og flere mobiler til å bli brukt fast) Fra denne skal vi trekke kabel ut i annekset og der skal en TP-link WA730RE settes opp som Aksesspunkt for å gi trådløst nett til ett par mobiler, nettbrett og en Wii U.

 

Må man koble NAS direkte til modemet/ruter i 2 etasje, elller kan man koble denne til D-linken? Hvis man eventuelt skifter ut D-Linken med en switch, kan en NAS kobles til denne?

 

Foreløpig har jeg bare en gammel Synolygy DS106e men blir vel muligens oppgradert til en nyere etter hvert (Hvis jeg ikke får denne til å funke igjen. Har vært frakoblet i lang tid)

 

Finner det apper/programmer for å koble til mobiler/nettbrett/bærbare pcer, slik at alle kan kopiere bilder og filer over på NAS og se/bla i filer på denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før sommeren kjøpte jeg også en NAS-boks, også Synology (1513+). I og med at sikkerhet er viktig har jeg satt denne på et internt VLAN hvor NASen ikke får lov til å gå ut på internett. Har kun lagt til regler på en sånn måte at man må være på det interne VLANet eller gå via VPN for å få tilgang til NASen. Åpner kun for internettaksess når jeg skal patche NASen, noe som selvfølgelig er nødvendig fra tid til annen. Når jeg er ferdig stenger jeg tilgangen igjen.

Lenke til kommentar

Før sommeren kjøpte jeg også en NAS-boks, også Synology (1513+). I og med at sikkerhet er viktig har jeg satt denne på et internt VLAN hvor NASen ikke får lov til å gå ut på internett. Har kun lagt til regler på en sånn måte at man må være på det interne VLANet eller gå via VPN for å få tilgang til NASen. Åpner kun for internettaksess når jeg skal patche NASen, noe som selvfølgelig er nødvendig fra tid til annen. Når jeg er ferdig stenger jeg tilgangen igjen.

 

Jeg tenkte også bare at man skulle ha tilgang via det lokale nettverket. Men vi har jo 3 nettbrett, 1 bærbar pc og 4-5 telefoner som gjerne kunne hatt tilgang til å sikkerhetskopiere bildene sine for eksempel til en harddisk koblet til denne. Ser at NASen du har ligger på ett helt annet nivå/prisklasse en jeg holder til på :grin2:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også bare at man skulle ha tilgang via det lokale nettverket. Men vi har jo 3 nettbrett, 1 bærbar pc og 4-5 telefoner som gjerne kunne hatt tilgang til å sikkerhetskopiere bildene sine for eksempel til en harddisk koblet til denne. Ser at NASen du har ligger på ett helt annet nivå/prisklasse en jeg holder til på :grin2:

NASen er helt irrelevant i den sammenhengen mtp. adgangsbegrensning. Derimot har nettverksutstyret en del å si, type brannmur (regelsett) og switch (segmentering av nettverk). Har både en managed switch og en ganske sprek brannmur med mye funksjonalitet. Jeg kan fint åpne for det jeg trenger innenfra, samtidig som at jeg stenger tilgangen utenfra og for at NASen skal kunne gå ut på internett uten at jeg spesifikt åpner for det.

Lenke til kommentar

 

Beklager. Det har jeg ikke fått med meg? Hva mente du at du hadde svart meg på tidligere? For jeg har jo spurt mange forskjellige spørsmål i denne tråden? Mulig at jeg bare er så dum at jeg ikke har forstått sammenhengen?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1621351&page=2

 

 

Sorry. Meget mulig jeg ikke er helt med så sent på kvelden, men jeg aner ikke hva du mener :nei:

Eller mulig jeg har så lite peiling at svaret ligger i den tråden, men jeg ikke skjønner det? Uansett er jeg så dritt lei av å prøve å få den gamle NASen til å fungere, at jeg hyver den i en skuff og går og legger meg :confused::hmm: Kanskje alt er mye klarer for meg i morgen?

Jeg har iallfall prøvd å koble USB-disken min på USB-porten på routeren som nå er AP og det fungerte heller dårlig. Er så mye dill dall som skal til for få til alt at jeg bare virrer meg lenger og lenger inn ett digert edderkopp nett og til slutt ikke får til en eneste ting. Sånn går det når jeg prøver meg på ting jeg ikke har nok peiling på i det heeeeeeeeele tatt. Ja ja...

Lenke til kommentar

Da bør du lese fra andre del i post #25 i din forrige tråd (som jeg linket til)...

 

Post #25 er så vidt jeg ser min eget innlegg. Der spurte jeg hvordan man skulle kable mellom modem (Zyxel i 2.etasje), router som aksesspunkt (D-link 1.etasje) og repeater som aksesspunkt (TP-Link i anneks) for best mulig signal. Tråden het "Kanaler og nettverk" og var opprettet for å svar på hvordan man burde få satt opp kanalene i nettverk mitt for best mulig dekning og stabilitet.

 

Det jeg lagde den nye tråden for, var å svar på om hvordan en NAS bør kobles til ett nettverk. Om en NAS må være koblet til en router, eller om den fungerer like bra fra et aksesspunkt. Jeg har ikke nok kunnskap om nettverk til å vite hvordan dette fungerer. Om enheter som er satt opp som aksesspunkt faktisk kan fungere til noe annet enn en forlengelse av det trådløs/kablete nettverket.

Jeg fikk iallfall ikke til å hverken koble til og sette opp den gamle NASen eller en USB-disk til D-linken som aksesspunkt, men det kan like gjerne ha med både manglende kunnskaper fra min side og at kanskje Synologyen er defekt.

Lenke til kommentar

 

Da bør du lese fra andre del i post #25 i din forrige tråd (som jeg linket til)...

 

Post #25 er så vidt jeg ser min eget innlegg. Der spurte jeg hvordan man skulle kable mellom modem (Zyxel i 2.etasje), router som aksesspunkt (D-link 1.etasje) og repeater som aksesspunkt (TP-Link i anneks) for best mulig signal. Tråden het "Kanaler og nettverk" og var opprettet for å svar på hvordan man burde få satt opp kanalene i nettverk mitt for best mulig dekning og stabilitet.

 

Det jeg lagde den nye tråden for, var å svar på om hvordan en NAS bør kobles til ett nettverk. Om en NAS må være koblet til en router, eller om den fungerer like bra fra et aksesspunkt. Jeg har ikke nok kunnskap om nettverk til å vite hvordan dette fungerer. Om enheter som er satt opp som aksesspunkt faktisk kan fungere til noe annet enn en forlengelse av det trådløs/kablete nettverket.

Jeg fikk iallfall ikke til å hverken koble til og sette opp den gamle NASen eller en USB-disk til D-linken som aksesspunkt, men det kan like gjerne ha med både manglende kunnskaper fra min side og at kanskje Synologyen er defekt.

 

 

Og det har jeg svart på der! Det spiller ingen rolle hvor du kobler til NAS'en!

 

 

 

Et aksesspunkt er bare en WLAN-sender som utvider et kablet nettverk til trådløse enheter. Skal du koble en NAS til et aksesspunkt må du såfall bruke WLAN. Aksesspunktet kobles til resten av nettverket via kabel, som det forøvrig bare er ett uttak for på et aksesspunkt.

 

Helt feil! Aksesspunktet det er snakk om her, er en D-Link router.. Den har fremdeles 4 aktive switchporter for kabling... Det er bare å koble til kablet utstyr til denne...

Lenke til kommentar

En stasjonsvogn er også en bil.

Aksesspunkt kan gjerne forstås som noe som er kablet, det kan gjerne ha både wlan og kabling, det kan ha ekstra switchporter eller ikke. AP er ingen låst betegnelse. Ruter er i større grad låst funksjonsmessig, den må inneholde et minimumssett funksjoner for å kunne kalles en ruter.

Jeg ville ikke brukt nettbutikker som et støtteverktøy for definisjoner akkurat. AP kan brukes om så mangt. Ikke forvirr TS mer enn nødvendig...

Lenke til kommentar

Hvis dere leser første post i denne tråden, så nevner TS der at det er snakk om en D-Link DIR-655 router som er satt opp som aksesspunkt... Og da er routerfunksjonalitet slått av.. Da er den lik et rent aksesspunkt, med unntak av at den har 4 switchporter istedet for 1, og opererer også da som en switch, ikke bare som WiFi sender/mottaker...

Lenke til kommentar

Hva mener du? Har du aldri hatt en vanlig WiFi router?? :eek:

Nei, aldri. Jeg er ikke noe særlig glad i typiske integrerte produkter rettet mot forbrukermarkedet, som en "wifi-router" jo er. Så jeg har kjøpt komponentene hver for seg, da er det mye enklere å bytte ut den komponenten det faktisk er noe galt med (eller moden for utskifting grunnet nye behov etc.) uten at jeg må gjøre forandringer på resten av infrastrukturen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...