Gå til innhold

Nettverk og NAS: Hvordan settet opp?


Anbefalte innlegg

 

Hva er det?

Secure SHell. Kryptert alternativ til telnet, som er terminal.

 

 

Hvordan gjør man det?

 

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å få tilgang til denne NASen. Jeg har prøvd å koble den både til laptopen, til modemet og til routeren, men jeg får ikke tilgang til den verken med Synology Assistant (trenger en fil som jeg ikke får installlert.), via IP-adressen eller som en ekstern disk. Verken om jeg kobler til trådløst eller via kabel til D-linken.

 

Synology Assistent vindu:

post-82494-0-53387000-1408292795_thumb.jpg

 

Feilmelding når jeg prøver å installere DSM:

post-82494-0-83056400-1408292807_thumb.jpg

 

Farlig nær at jeg bare bestiller meg en ny nå ja, etter å ha prøvd alt mulig rart i flere dager :(

Er det mulig å flytte over den interne Hitachi Desktar 250gb Sata disken (3.0gb/s) 7200rpm tro, eller vil den bli for gammel til å fungere med en nyere NAS? Funderer sterkt på å kjøpe en Zyxel NSA325 v2-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av DSM prøver du å installere? Får du mulighet til å installere innebygd DSM?

 

Tviler på at NAS'en er defekt, men i og med at den melder at konfigurasjon er tapt, så kan det være at du må gjøre en reset før du får installert. Da mister du konfigurasjonen, men ikke det som ligger på en eventuell disk.

 

Har du en disk i den?

 

Edit: Prosedyre for reset finner du her: http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/493 Når det er gjort kan du installere gjennom Synology Assistant.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hvilken versjon av DSM prøver du å installere? Får du mulighet til å installere innebygd DSM?

 

Tviler på at NAS'en er defekt, men i og med at den melder at konfigurasjon er tapt, så kan det være at du må gjøre en reset før du får installert. Da mister du konfigurasjonen, men ikke det som ligger på en eventuell disk.

 

Har du en disk i den?

 

Edit: Prosedyre for reset finner du her: http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/493 Når det er gjort kan du installere gjennom Synology Assistant.

 

Jeg gikk inn her og valgte Synology DS106e og den versjonen som lå under der. Version : DSM 2.0-0731; Build Date : 2009-01-13 står det.

Har en : Hitachi Desktar 250gb Sata disken (3.0gb/s) 7200rpm installert ja.

Lenke til kommentar

Ga opp og bestilte meg en Zyxel NSA325 v2 :p Får teste ut hardisken i denne, inntil jeg får fått tak i en bedre og større harddisk etter hvert. Om den fungerer, så er det jo greit nok, i og med at jeg har to USB-disker på hhv 500gb og 1 tb og (og lagringsmengden min foreløpig ligger på under 300gb)

 

For meg som stort sett vil bruke NASen til lagringsplass for bilder, er det viktig å ha en harddisk beregnet for NAS? Eller holder det like godt med hvilken som helst annen harddisk?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å finne ut om NAS-harddisker hadde noen hensikt hvis bruksområdet var såpass enkelt som sikkerhetskopiering av bilder og dokumenter i ny og ne. Jeg har fått med meg at NAS-harddisker er laget for å tåle å stå på hele døgnet, men vil den gå hele tiden når man ikke konstant "bruker den"? Noen av dere har sikkert prøvd begge deler?

Prøver å undersøke litt nærmere hva som fungerer best for mitt bruk og hva slags harddisker som fungerer greit med NAS, før jeg går til anskaffelse av noe. Har lest litt rundt, men som så mye annet, så fører det nesten til mer forvirring enn klarhet i emnet :)

Lenke til kommentar

Ok. Takk :)

Jobber du med alt slikt daglig eller, siden du virker å ha peiling på det meste innen data, og ser ut til å ha en masse avanserte titler i signaturen din :)

Nytter jo nesten ikke følge med på alt innen dataverden lenger for "mannen/damen i gata", for alt skjer jo så uhorvelig fort. Har ikke mye bruk for min EDB-prosjekt, Web-design og Edb-fag fra høgskole fra slutten av 90-tallet nå lenger :p

Lenke til kommentar

Jaja...får jo prøvd oss på litt av hvert nytt vi og den nærmeste tiden da, med ny trådløs router (grensesnittet så veldig bra og forståelig ut på Asus-siden), ny og mer moderne NAS, ny internett-teknologi (Radio i stedet for ADSL) og legging av diverse kabler Rundtom :D

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...