Gå til innhold

Nettverk og NAS: Hvordan settet opp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radio > ADSL? Off.... Lykke til med ping tider og lag....... :p

 

Hva mener du med det? Du må snakke normalt språk, ikke slik data-teknologisk greie...:p

Vi bor ett sted hvor tilbudet på internett ikke er noe bra. Det eneste Telenor kan tilby oss av ADSL er en ustabil 2mbps linje til 428kr mnd..(Hvor man attpåtil i sikkert 1.5 år har betalt for 5mbps allikevel...) Andre leverandører (som heller ikke er mange) bruker jo Telenor sine linjer. Radionettet fra den lokale strømleverandøren gir iallfall 6mbps/3mbps, kanskje 15mbps/3mbps.

Lenke til kommentar

Radio suger! Det mener jeg med det... Da er ADSL bedre, uansett... Radio er avhenging av fri sikt og relativt gode værforhold.. Så du må regne med mye ustabilitet, svake signaler, lage responstider etc... Det kan komme til å oppleves som om det går i sirup til tider... Da er det bedre med treg ADSL enn litt, teoretisk, kjappere radio....

Lenke til kommentar

Ja men jeg sier jo til deg, det er ikke snakk om bare treg internett. Det er snakk om veeeldig ustabil linje. Hvis Radio blir dårligere ved dårlig vær, så vet vi nå iallfall at det er været som gjør at det ikke virker maks. Akkurrat nå sitter jeg i knallvær med ustabil linje av "aner ikke hvilken grunn" Detter ut i hytt og pine. I går rakk jeg ikke en gang logge meg på nettbanken mellom de gangene nettet falt helt ut...Det ligger to sentraler innen rekkevidde for huset vårt med Radio. Den ene er tvers over fjorden her, den andre under 1km en annen vei. Naboene har Radio nett og er greit fornøyd . De har 2mbs/0,5mbps linje

Lenke til kommentar

Nå har vi fått lagt ut kabel ut i annekset til gutta, slik at de får stabil internettforbindelse der. (De får internett trådløst der inne ved hjelp av D-link DIR-655 satt opp som aksesspunkt. Ser ut til å funke bra.

Inne i annekset har de en Xbox 360, en WiiU, en tv og ett stereoanlegg uten dvd spiller. Vi lurer derfor på å kjøpe en blue-ray spiller, slik at de kan spille av musikk-cder også der inne. Så jeg kikket litt på Sony BPDS 1200B . Jeg har surfet en del rundt på NAS, DLNA, streaming osv, men jeg blir stort sett bare mer forvirret enn klokere jo mer jeg leser. Denne blue-ray spilleren har jo en nettverkskontakt (RJ-45). Kan jeg koble denne til routeren, og dermed spille av innhold (video,musikk osv) fra harddisken på NASen min? (Aksesspunktet i annekset er koblet lan->lan med trådløs router/modem inne som NAS skal kobles til etter hvert. NASen er av typen Zyxel NSA325 v2

Lenke til kommentar

 

 

 

Denne blue-ray spilleren har jo en nettverkskontakt (RJ-45). Kan jeg koble denne til routeren, og dermed spille av innhold (video,musikk osv) fra harddisken på NASen min?

 

Ja, det kan du ;) Gjør det samme selv, da jeg ikke har smart-TV....

 

 

Med akkurat den spilleren? Den må ikke ha DLNA for å få til dette eller noe altså? Ser at modellen over, 4200 har dette?

Lenke til kommentar

Nei, ikke med den nei... Så ikke etter det....:p My bad!

 

Finn deg en spiller som støtter DLNA, så er det bare å koble den til nettverket og streame fra NASen bl.a.. Men hvis du har en annen form for mediaspiller, eller smart-TV, så trenger du ikke å bruke BD-spilleren til å streame igjennom...

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, så skal vi snart skifte leverandør av internett. Vi venter på at en installatør skal komme og installere antenne og diverse hos oss. Dermed står NAS, og ny trådløs router på vent med å på satt opp til vi får ny leverandør. Nå er det jo Zyxel P2812 som deler ut IP-adresser til alle pcer, telefoner, blue ray-spiller etc. Når vi får ny leverandør er det Asus RT-N66U som skal ha denne funksjonen. Jeg skal jo da i tillegg installere enn blue-ray spiller til og en NAS.

Hvordan er det hvis jeg gjør dette nå mens jeg har Telenor mens jeg venter på ny leverandør. Vil det bli mye å endre på NAS og slikt etterpå?

Telefoner, pcer,nettbrett og blue-ray spillere er vel forholdsvis enkle å sette opp på ny leverandør/nett når den tid kommer, for da søker man jo bare etter nye nett og kobler til dette i stedet? (Går inn på hver enhet og gjør dette) Likedan må vel dette gjøres for DIR-655 som jeg bruker som aksesspunkt. Men hvordan vil dette fungere på NASen? Vil det lett bli tull med denne?

Lenke til kommentar

Bare livredd for å kødde til oppsettet på en eller annen måte, i og med at jeg ikke er noen racer på dette med nettverk akkurat.

Hvorfor jeg ikke bruker Asusen? Fordi jeg da må sette Telenor modemet i bridgemodus eller noe? Er redd for å gjøre ting mer avansert for meg enn jeg må. Da må jeg vel og sette opp denne på nytt når jeg skal skifte leverandør?

Lenke til kommentar

Så det eneste jeg må endre når jeg skifter leverandør, er WAN adressen til den nye leverandøren? Så ingenting annet trengs å endres i lokale nettverket mitt? Det opprettes ett lokalt nettverk som jeg kobler alle enheter til og disse bruker bare dette til å koble seg til internett gjennom Asusen?

Lenke til kommentar

 

 

Så det eneste jeg må endre når jeg skifter leverandør, er WAN adressen til den nye leverandøren? Så ingenting annet trengs å endres i lokale nettverket mitt? Det opprettes ett lokalt nettverk som jeg kobler alle enheter til og disse bruker bare dette til å koble seg til internett gjennom Asusen?

 

Nei! Ingenting skal du endre! Du skal kun bytte ut modemet du har nå med det fra den nye ISP'en... Asusen får det skal ha via DHCP... Ikke noe å tenke på.... LANet ditt er det samme.. WAN ha ingenting med LAN å gjøre og visa verca...

 

WAN porten på Asusen til LAN på modemet.. Alt annet i LAN på Asus.. Det står veldig greit illustrert på baksiden hvis du ser etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...