Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor par sover i samme seng/rom


  

26 stemmer

  1. 1. Sover du bedre i samme seng som din kjæreste?

    • Ja
      15
    • Nei, men jeg gjør det likevel, siden det er fint/koselig/praktisk
      7
    • Nei, men jeg gjør det fordi det er viktig å få forholdet til å fungere
      0
    • Nei, og vi sover separat
      1
    • Vet ikke, har ikke prøvd
      3


Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt litt på over tid, er hvorfor nesten alle par sover i samme seng/rom. Det er jo vanlig at "ons" overnatter i senga di. Nesten alle par som bor sammen deler seng.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe ålreit? Man kan da umulig få roet seg nok ned til å sove. Prøver ikke å "trolle" når jeg sier dette, altså, men er det ikke vanlig å prompe når man ligger og sover.

 

For meg virker det utrolig ubekvemt, selv om jeg faktisk hadde fått sove. Men skal sies at jeg aldri har delt seng med en kvinne.

 

Men jeg lurer jo på hvorfor det er sånn. Jeg har en liten mistanke om at det kanskje skaper et slags "lim" i forholdet? Akkurat som sex sies å være viktig for et vellykka forhold.

 

Er det noe man anstrenger seg for å gjennomføre, fordi forholdet da blir sterkere? Antar det ikke er fordi de liker det, vel...? Eller utelukker ikke at noen kanskje liker det, men jeg kan ikke helt fatte det, da.

 

Hilsen undrende "loner".

Endret av The Little Lucid Moments
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jeg promper sjelden i senga, selvfølgelig vil man ha fysisk nærvær med den man elsker. Pass på å ha stor nok seng sånn at man kan legge seg på hver sin side hvis man ikke får sove.

 

Kjærlighet er som en magnet ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske praktisk, en stor seng er bedre når man skal hygge seg sammen og når man er ferdig trenger man ikke å flytte seg til et annet sted.

 

Man blir vandt til å ligge i samme seng etter en liten stund, kan bli litt knuffing i starten men man finner en løsning som passer begge. Snorking og andre lyder blir man etter hvert immun mot.

 

For min del er det hovedsakelig fordi det er praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sa alltid til kjæresten min at vi ikke kom til å flytte inn sammen før vi hadde råd til å eie/leie to soverom, holdt ikke mitt ord men... Kanskje ikke så romantisk med separate rom, men jeg merker at søvnkvaliteten blir bedre de gangene jeg får senga for meg selv. Spesielt om en legger seg til forskjellige tidspunkter kan dette være problematisk (jeg sover typisk to timer mindre enn kjæresten min hver natt pga dette...) Det er som nevnt endel fordeler også, men den dagen jeg begynner å snorke slik at det plager oss til vanlig (jeg bråker, hun dytter til meg - jeg blir irritert, hun blir irritert) kommer jeg til å gå inn for to soverom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kan skjønne at du synes det virker ubehagelig. Jeg syntes det var rart helt i begynnelsen, men det er vel noe man venner seg til og som blir lettere jo mer man blir kjent med personen og stoler mer på de. Nå synes jeg det er noe dritt om jeg må sove alene. Det er fint og ja det funker på en måte som et "lim", i tillegg er det noe eget med det å ligge og småprate om alt mulig før man sovner sammen med kjæresten. :p

Lenke til kommentar

Ja, kanskje... når dere sier det kan være fint, så stoler jeg jo på det dere sier. Tror ikke dere er "hjernevasket" eller noe sånt. :p Det er vel bare jeg som er utrolig sær... men, hvem vet hva fremtiden kan bringe, kanskje jeg blir "normal" en dag.

 

Nå har vi ikke etablert at du er unormal enda, bare at du mangler litt erfaring innen tema.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så lenge man har minst en 180cm bred seng, så syns ikke jeg det er problematisk å få sove i fred.

Merker at min 140cm seng blir litt liten om jeg må dele den, men selv det går helt greit.

 

Uansett så er det nok helt individuelt fra person til person, kommer an på søvnrytme og plassen hver person tar opp av senga i løpet av ei natt.

Lenke til kommentar

For 'karrierebeviste' par er det ikke helt unormalt at man sover i adskilte senger, i vertfall i perioder for å kunne få god nok søvn. Det er ikke veldig normalt heller, men jeg har hørt om ganske målrettete mennesker som gjør det. For min del har jeg sovet i mer ukurante områder så det har det aldri spilt noen rolle, det skjer ofte at jeg bare sover på sofaen selv om jeg har ett hus med 7 soverom å velge i mellom. Dersom sengen er bredere enn 150 er det for de fleste uproblematisk å få sove i fred, med mindre man ikke klarer å ligge i ro. Nå er jeg riktignok ikke i noe forhold av eget ønske på helt andre plan, men det er en annen sak.

 

Jeg kan tenke meg at de første gangene er det kanskje litt 'rart' men det er i såtilfelle en ting man venner seg veldig fort til.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt litt på over tid, er hvorfor nesten alle par sover i samme seng/rom. Det er jo vanlig at "ons" overnatter i senga di. Nesten alle par som bor sammen deler seng.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe ålreit? Man kan da umulig få roet seg nok ned til å sove. Prøver ikke å "trolle" når jeg sier dette, altså, men er det ikke vanlig å prompe når man ligger og sover.

 

For meg virker det utrolig ubekvemt, selv om jeg faktisk hadde fått sove. Men skal sies at jeg aldri har delt seng med en kvinne.

 

Men jeg lurer jo på hvorfor det er sånn. Jeg har en liten mistanke om at det kanskje skaper et slags "lim" i forholdet? Akkurat som sex sies å være viktig for et vellykka forhold.

 

Er det noe man anstrenger seg for å gjennomføre, fordi forholdet da blir sterkere? Antar det ikke er fordi de liker det, vel...? Eller utelukker ikke at noen kanskje liker det, men jeg kan ikke helt fatte det, da.

 

Hilsen undrende "loner".

Personlig sover jeg alene. Man sover bedre og slipper og bli vekket flere ganger i løpet av natta. Kun av og til sover kona og sammen. Vi har det flott på alle mulig måter. Men fant ut at søvn er viktig og vi følte oss bedre med hvert vårt soverom.

Lenke til kommentar

Men da har jeg altså fått vite at folk flest gjør det fordi de liker det, og at man sover bedre alene - men at man gjør det likevel, siden det veier opp mot ulempene (for de fleste). (Men at dette med å "veie opp" ikke har noe med strategi ift. forholdet å gjøre, men at de gode følelsene er større enn ulempene med litt dårligere søvn.) Jeg har også fått vite at det er en tilvenningssak, og vil føles "rart" for de fleste "nybegynnere". Takk for svar! Jeg tror jeg har blitt litt klokere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...