Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jamen helledussen da. DET ER IKKE GRATIS! Og hvis det er så frivillig: fortell meg hvordan jeg kan si fra meg "gratis" goder som "gratis" sykehus, "gratis" velferd, "gratis" ditt og "gratis". Hvor kan jeg si fra meg disse tingene samtidig som at skattesatsen min settes ned tilsvarende? Kom gjerne med et alternativ som ikke innebærer at jeg må si opp jobben, selge huset og bli eremitt ut i skogen.

 

Dersom dette hadde vært mulig så hadde jeg tegnet privat helseforsikring, jeg hadde satt av penger til trange tider, jeg hadde betalt bompenger og veiavgifter (vent, det gjør jeg jo allerede). Tro det eller ei: den sosialdemokratiske veien er ikke "the one true road".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jamen helledussen da. DET ER IKKE GRATIS! Og hvis det er så frivillig: fortell meg hvordan jeg kan si fra meg "gratis" goder som "gratis" sykehus, "gratis" velferd, "gratis" ditt og "gratis". Hvor kan jeg si fra meg disse tingene samtidig som at skattesatsen min settes ned tilsvarende? Kom gjerne med et alternativ som ikke innebærer at jeg må si opp jobben, selge huset og bli eremitt ut i skogen.

 

Dersom dette hadde vært mulig så hadde jeg tegnet privat helseforsikring, jeg hadde satt av penger til trange tider, jeg hadde betalt bompenger og veiavgifter (vent, det gjør jeg jo allerede). Tro det eller ei: den sosialdemokratiske veien er ikke "the one true road".

 

Nå sa jeg vell ingenting om "gratis" som du nevner om og om igjen? Jeg har forklart hvordan du kan unngå det, du liker ikke svaret og sier da at det er umulig. Men det er det ikke, det er bare umulig for deg å unngå det på en måte som du kan like.

 

Ja det hadde du nok, men hva med godene du allerede har hatt? Hadde du betalt de tilbake? NEI, for det har du ikke råd til. Så det er for seint, så alt for seint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ok du sa ikke gratis, men du påstår fortsatt at "Det er helt frivillig å være med på spleiselaget..."

 

Da spørr jeg deg: Hvordan kan det være frivillig om man må flytte ut i skogen om man motsetter seg? På hvilken måte er det frivillig når staten truer meg med fengsel om jeg nekter å betale? Holdningen blir da noe sånt som dette: "Ok, du skal slippe å betale men da får du krype ut i skogen. Gi fra deg alle verdiene dine så er det greit". En sånn type holdning minner litt om et sted på 40-tallet som vi helst ikke bør trekke paralleller til: "Underkast deg det vi sier... ellers".

 

Å forlange at jeg skal betale tilbake noe som har blitt dyttet på meg med tvang er vel å si som at voldtektsofferet må be voldtektsmannen om unnskylding.

 

EDIT: Forresten så skal jeg ha grillfest i morgen. Dette er et frivillig arrangement og et "spleiselag" hvor du og skal være med å betale. Dersom du nekter å betale fordi at du kanskje skal på en annen grillfest så tar jeg huset ditt. Ok? Dersom du synes dette er urettferdig kan du jo bare flytte ut i skogen. Det er jo et spleiselag må vite.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ok du sa ikke gratis, men du påstår fortsatt at "Det er helt frivillig å være med på spleiselaget..."

 

Da spørr jeg deg: Hvordan kan det være frivillig om man må flytte ut i skogen om man motsetter seg? På hvilken måte er det frivillig når staten truer meg med fengsel om jeg nekter å betale? Holdningen blir da noe sånt som dette: "Ok, du skal slippe å betale men da får du krype ut i skogen. Gi fra deg alle verdiene dine så er det greit". En sånn type holdning minner litt om et sted på 40-tallet som vi helst ikke bør trekke paralleller til: "Underkast deg det vi sier... ellers".

 

Å forlange at jeg skal betale tilbake noe som har blitt dyttet på meg med tvang er vel å si som at voldtektsofferet må be voldtektsmannen om unnskylding.

 

EDIT: Forresten så skal jeg ha grillfest i morgen. Dette er et frivillig arrangement og et "spleiselag" hvor du og skal være med å betale. Dersom du nekter å betale fordi at du kanskje skal på en annen grillfest så tar jeg huset ditt. Ok? Dersom du synes dette er urettferdig kan du jo bare flytte ut i skogen. Det er jo et spleiselag må vite.

 

Hvordan du orker å bo i Norge vil jeg aldri forstå, tror du bør reise litt rundt og innse hvor godt vi faktisk har det.

 

Faktisk så vet jeg ikke helt hva som skjer om en ikke gjør opp for seg(betaler skatt), men jeg vill at det skal være strenge straffer mot det. Da de som ikke betaler ødelegger for meg som ønsker å ha dette velferdssamfunnet.

 

Til eksempelet ditt, så sier du at jeg skal til en annen grillfest som da vill være en annen velferdsstat? Altså jeg drar der og betaler heller, case closed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har aldri sagt at Norge er vondt å bo i, men det kunne vært så mye bedre om vanlige mennesker kunne fått større valgfrihet over de tingene i livet som virkelig betyr noe: helse, velferd og utdanning. Slik det er i dag så har man kun et valg, og det er offentlige tjenester.

 

Det som skjer i dag om du ikke betaler skatt er vel at det blir tvungen trekk fra konto, så kan du risikere å få namsmanden på døren, så kan du miste hus og hjem. Om du prøver å motsette deg politiet når de kommer på døra og skal kaste deg ut havner du nok i fengsel, selv om du er en fredelig person som ikke gjør en flue fortred.

 

Nei grillfesten min er ikke en annen velferdsstat, en mer korrekt sammenlikning blir å si at du drar til et privat sykehus i stedet for et offentlig. Du står helt fritt til å velge private sykehus om du vil, men du må da betale dobbelt opp fordi du blir tvunget til å betale for det offentlige sykehuset over skatteseddelen. Slik det er i dag så er det kun de rikeste som har råd til å dra på private sykehus, mens fattige mennesker alt for ofte dør i den offentlige helsekøen. Vår forrige helseminister benyttet seg jo selv av private helsetjenester. Her har vi eliten som fikser opp for seg selv.

 

Så du må gjerne dra på en annen grillfest, men du må fortsatt betale for min grillfest fordi dette jo tross alt er et frivillig spleiselag.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at Norge er vondt å bo i, men det kunne vært så mye bedre om vanlige mennesker kunne fått større valgfrihet over de tingene i livet som virkelig betyr noe: helse, velferd og utdanning. Slik det er i dag så har man kun et valg, og det er offentlige tjenester.

 

Det som skjer i dag om du ikke betaler skatt er vel at det blir tvungen trekk fra konto, så kan du risikere å få namsmanden på døren, så kan du miste hus og hjem. Om du prøver å motsette deg politiet når de kommer på døra og skal kaste deg ut havner du nok i fengsel, selv om du er en fredelig person som ikke gjør en flue fortred.

 

Nei grillfesten min er ikke en annen velferdsstat, en mer korrekt sammenlikning blir å si at du drar til et privat sykehus i stedet for et offentlig. Du står helt fritt til å velge private sykehus om du vil, men du må da betale dobbelt opp fordi du blir tvunget til å betale for det offentlige sykehuset over skatteseddelen. Slik det er i dag så er det kun de rikeste som har råd til å dra på private sykehus, mens fattige mennesker alt for ofte dør i den offentlige helsekøen. Vår forrige helseminister benyttet seg jo selv av private helsetjenester. Her har vi eliten som fikser opp for seg selv.

 

Så du må gjerne dra på en annen grillfest, men du må fortsatt betale for min grillfest fordi dette jo tross alt er et frivillig spleiselag.

 

Å legge alt dette over på borgerne tror jeg er en dårlig ide, vi har tross alt mange dumme folk her i dette landet. De vil gjøre dårlige valg for seg selv. Hva med trygd og slikt? Om man må velge hva man skal ha og ikke, hvordan skal man velge dette? Om folk velger vekk alt, vil vi jo ikke ha penger til slike ting, da må folk først jobbe for å oppnå slike goder...

 

Men, vi er uenige slik er det bare. Det er ikke lett å si hva som er best, men det er enkelt og si at Norge er ett godt land å bo i, selv om man må betale for ting man ikke tar i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Argumentet om at folk er for dumme til å ta avgjørelser selv er jeg en sterk motstander av da dette er en utrolig elitisk og nedlatende holding overfor andre menneskers sin evne til å tenke selv. Dersom man behandler mennesker som små drittunger så vil de og oppføre seg som små drittunger. Dersom mennesker "får det inn med morsmelka" at staten alltid skal ordne opp, da vil de heller ikke selv gidde å ta grep for å bedre sin egen situasjon. Dvs "Hvorfor skal jeg gidde å jobbe etter videregående skole, kan jo bare NAV'e et år" type holdning. Dersom det ikke får noen konsekvenser for mennesker at de gjør dårlige valg så vil de jo heller aldri lære. Det er strengt tatt heller verken mitt eller ditt ansvar å ta ansvar for andre mennesker sine dårlige avgjørelser.

 

Når det er sagt så er jeg ingen motstander av å hjelpe de som trenger det, men jeg mener at dagens system kun gjør mennesker avhengig av systemet fremfor å hjelpe de til å klare seg selv. Dersom problemet er at mennesker er fattige og trenger hjelp, da får vi heller hjelpe de som trenger det fremfor å ha et system der det offentlige skal kontrollere borgerne "fra vugge til grav".

 

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime".

 

Men vi kan vel være enige om å være uenig ja. Beklager om jeg ble litt krass i argumentasjonen, har bare litt lett for å bli revet med. =)

Lenke til kommentar

 

Hvilken plikt snakker du om Whistleblower? Jeg kan ikke huske å ha skrevet under noen kontrakt hvor jeg går med på disse pliktene. Oh hvem er denne "fellesskapet" du snakker om, hadde vært hyggelig å treffe han.

Det er null problem å melde seg ut av fellesskapet. Det er bare å leve i og av det naturen kan tilby deg. Da betaler du heller ikke skatt, moms, veiavgift, bompenger osv...

 

Velger du å benytte samfunnsgodene (ja, det er ditt valg så fort du blir myndig og løsrevet fra dine foreldre) så må du også betale for det.

 

Dette er irrelevant for diskusjonen og rent tomsnakk, da det ikke er mulig i praksis, bare inni hodene til sosialister og sosialdemokrater. Det han vil er å påvirke i et mer frihetlig retning, altså forandre dette samfunnet til mer liberalt samfunn, med mer frivillige ordninger enn i dag.

 

 

 

Så lenge vi er enige om at det sosialdemokratiske "spleiselaget" slettes ikke er frivillig, og at sykehus, velferdsstat osv osv ikke er gratis; da er jeg fornøyd.

Det er helt frivillig å være med på spleiselaget jo, enten betaler man og oppnår godene ellers gjør man ikke det og oppnår ingen goder. Hvordan man gjør nummer to på en grei måte kan jeg være enig at er vanskelig, da man enten må flytte eller leve på gata. Men slik er det nå engang, og for meg er det en god ordning.

 

Nei. Det er ikke frivillig spleiselag når man har tvungen beskatting.

I et fritt samfunn derimot, så er spleiselaget frivillig, og man kan velge å betale for det man selv ønsker, og spleise på de tingene man selv ønsker osv.

 

 

Hvordan du orker å bo i Norge vil jeg aldri forstå, tror du bør reise litt rundt og innse hvor godt vi faktisk har det.

Norge er et av de mest liberale landene i verden, til tross for en stadig voksende stat. Hvis du drar rundt i verden, så ser du også at landene som gjør det dårligere enn oss har mindre økonomisk frihet, og mer statlig innblanding enn oss...

 

 

Faktisk så vet jeg ikke helt hva som skjer om en ikke gjør opp for seg(betaler skatt), men jeg vill at det skal være strenge straffer mot det. Da de som ikke betaler ødelegger for meg som ønsker å ha dette velferdssamfunnet.

Vel, jeg ønsker strenge straffer som stenger ranere bak lås og slå.

Du er jo en ransmann som støtter massiv organisert statskriminalitet.

Det skal være strenge straffer for å tvinge til seg andres penger mot deres vilje.

Det du snakker om er motsatt etikk... Tyveri = ta noe som ikke er blitt en gitt (frivillig).

 

Det går til velferdtjenester.. Skole, sykehus osv. Goder som går tilbake til folket!

Vi får mye mindre for pengene enn om det ikke gikk gjennom staten og et hav av byråkrati først. Om man ikke hadde hatt skatt, ville vi også hatt velferdsstjenester, som skole, sykehus osv, og disse ville vært bedre og billigere.

 

Les denne:

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1406726780_religis_tro_p_politik.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken plikt snakker du om Whistleblower? Jeg kan ikke huske å ha skrevet under noen kontrakt hvor jeg går med på disse pliktene. Oh hvem er denne "fellesskapet" du snakker om, hadde vært hyggelig å treffe han.

Det er null problem å melde seg ut av fellesskapet. Det er bare å leve i og av det naturen kan tilby deg. Da betaler du heller ikke skatt, moms, veiavgift, bompenger osv...Velger du å benytte samfunnsgodene (ja, det er ditt valg så fort du blir myndig og løsrevet fra dine foreldre) så må du også betale for det.
Dette er irrelevant for diskusjonen og rent tomsnakk, da det ikke er mulig i praksis, bare inni hodene til sosialister og sosialdemokrater. Det han vil er å påvirke i et mer frihetlig retning, altså forandre dette samfunnet til mer liberalt samfunn, med mer frivillige ordninger enn i dag.

 

Så lenge vi er enige om at det sosialdemokratiske "spleiselaget" slettes ikke er frivillig, og at sykehus, velferdsstat osv osv ikke er gratis; da er jeg fornøyd.

Det er helt frivillig å være med på spleiselaget jo, enten betaler man og oppnår godene ellers gjør man ikke det og oppnår ingen goder. Hvordan man gjør nummer to på en grei måte kan jeg være enig at er vanskelig, da man enten må flytte eller leve på gata. Men slik er det nå engang, og for meg er det en god ordning.
Nei. Det er ikke frivillig spleiselag når man har tvungen beskatting.I et fritt samfunn derimot, så er spleiselaget frivillig, og man kan velge å betale for det man selv ønsker, og spleise på de tingene man selv ønsker osv.

Hvordan du orker å bo i Norge vil jeg aldri forstå, tror du bør reise litt rundt og innse hvor godt vi faktisk har det.

Norge er et av de mest liberale landene i verden, til tross for en stadig voksende stat. Hvis du drar rundt i verden, så ser du også at landene som gjør det dårligere enn oss har mindre økonomisk frihet, og mer statlig innblanding enn oss...

Faktisk så vet jeg ikke helt hva som skjer om en ikke gjør opp for seg(betaler skatt), men jeg vill at det skal være strenge straffer mot det. Da de som ikke betaler ødelegger for meg som ønsker å ha dette velferdssamfunnet.

Vel, jeg ønsker strenge straffer som stenger ranere bak lås og slå.Du er jo en ransmann som støtter massiv organisert statskriminalitet.Det skal være strenge straffer for å tvinge til seg andres penger mot deres vilje.Det du snakker om er motsatt etikk... Tyveri = ta noe som ikke er blitt en gitt (frivillig).

Det går til velferdtjenester.. Skole, sykehus osv. Goder som går tilbake til folket!

Vi får mye mindre for pengene enn om det ikke gikk gjennom staten og et hav av byråkrati først. Om man ikke hadde hatt skatt, ville vi også hatt velferdsstjenester, som skole, sykehus osv, og disse ville vært bedre og billigere.Les denne:http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1406726780_religis_tro_p_politik.html

 

Går ikke Ann å bli mer bullshit

Lenke til kommentar

Og der kom "meld deg ut / flytt" argumentet, fantastisk. Alltid kronargumentet når man ikke kommer på bedre argumenter. Så det du egentlig sier er at siden jeg er født i "verdens beste land" så skal jeg bare akseptere at staten tar 70% av inntekten min? Jeg skal bare aksepeter at jeg er en arbeidsmaur i det store "fellesskapet"? Ikke still spørsmål ved tingenes tilstand? Ikke prøv å forandre noe? Vidunderlig holdning.

Du påsto at det ikke var mulig å komme unna at man må betale skatter og avgifter, jeg påpekte at det ikke er riktig. Hvis man verken jobber, kjøper ting eller benytter seg av sosiale goder, så slipper man også å betale skatter og avgifter. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå (når det er sagt tror jeg faktisk man får dekket både skolegang og helseutgifter selv om man ikke bidrar til fellesskapet, så lenge man er norsk statsborger).

 

Jeg ser ikke noe gyldig motargument på det fra din side, så vi kan jo diskutere hvem som har gått tom for argumenter...

Lenke til kommentar

 

Og der kom "meld deg ut / flytt" argumentet, fantastisk. Alltid kronargumentet når man ikke kommer på bedre argumenter. Så det du egentlig sier er at siden jeg er født i "verdens beste land" så skal jeg bare akseptere at staten tar 70% av inntekten min? Jeg skal bare aksepeter at jeg er en arbeidsmaur i det store "fellesskapet"? Ikke still spørsmål ved tingenes tilstand? Ikke prøv å forandre noe? Vidunderlig holdning.

Du påsto at det ikke var mulig å komme unna at man må betale skatter og avgifter, jeg påpekte at det ikke er riktig. Hvis man verken jobber, kjøper ting eller benytter seg av sosiale goder, så slipper man også å betale skatter og avgifter.

 

Det er irrelevant tomsnakk, da dette ikke er mulig i praksis.

 

Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå (når det er sagt tror jeg faktisk man får dekket både skolegang og helseutgifter selv om man ikke bidrar til fellesskapet, så lenge man er norsk statsborger).

Ja, og dette blir et større og større problem...

 

Jeg ser ikke noe gyldig motargument på det fra din side, så vi kan jo diskutere hvem som har gått tom for argumenter...

Når du begynner å snakke om å forlate landet, eller leve i naturen uten å benytte seg av noen velferdsgoder, så har du sluppet tom for argumenter jo...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vell en 19-år gammel jente som bodde i en hule å lese om i avisen for en stund siden?

 

http://www.ba.no/nyheter/article7276015.ece

 

Hun betaler naturligvis skatt (spent på om kremneren hadde tatt beslag i hulen viss ikke), men bare for illustrasjonen sin skyld.

 

Uansett så er det praktisk gjennomførbart å ikke skatte i Norge, men det hadde nok vært meget uhyggelig.

Det er også korrekt at det er slik at selv de som ikke betaler skatt (enkelte velger jo faktisk å la vær) har rett på alle godene samfunnet gir. Det er også slik at mange er igjennom sitt liv en utgift for landet, det er naturligvis en utfordring, spesielt med tanke på pensjonsbølgen som er ventet.

Lenke til kommentar

Når du begynner å snakke om å forlate landet, eller leve i naturen uten å benytte seg av noen velferdsgoder, så har du sluppet tom for argumenter jo...

Det er fullt gjennomførbart å leve i naturen og leve av det naturen tilbyr. Alt man trenger er å være litt "handy".

 

Men la oss ta et annet eksempel da; late som man har en eller annen (mystisk) sykdom som legene ikke kan finne ut ved hjelp av prøver, og motta trygd resten av livet. I praksis betaler man da ikke noe til staten, da alle pengene du mottar i utgangspunktet kommer rett fra staten.

 

Ikke at jeg støtter opp om en slik praksis, men det er mange som allerede gjør det.

Lenke til kommentar

 

Når du begynner å snakke om å forlate landet, eller leve i naturen uten å benytte seg av noen velferdsgoder, så har du sluppet tom for argumenter jo...

Det er fullt gjennomførbart å leve i naturen og leve av det naturen tilbyr. Alt man trenger er å være litt "handy".

 

Nei. Det tror jeg ikke noe på, ikke gjennom et helt voksent liv. Og da tar jeg med i regningen at de ikke benytter seg av noe som helst velferdsgode overhodet. De blir gamle også, og skrøpelige. Det er godt mulig at dette er mulig i varmere land, slik som beduiner og liknende gjør jo på en måte dette. I Norge er det ikke mulig å leve ute i naturen et helt liv. Men det er jo irrelevant uansett.

 

Det er ikke slik at folk som ikke ønsker å betale 70% skatt ønsker å leve ett fattig liv i naturen. Det er slik at de har lyst til å beholde pengene selv, i det landet de bor i UTEN å flytte, nettopp for å kunne selv velge hva de skal bruke pengene på.

 

Grunnen til at de vil dette er fordi de er missfornøyd med det offentlige, og ønsker et privat konkurranseutsatt velferdsgodesamfunn, der man får tjenester av høy kvalitet, fremfor et offentlig system der man blir tvingt til å betale, og ta til takke med de dårlige offentlige tilbudene, som da er immune mot den konkurransen som ville presset prisen ned, og som ville ha hevet kvaliteten og effektiviteten på tjenestene.

 

I et fritt samfunn vil det være en hjelpekonkurranse. Det er ingen hjelpekonkurranse i et statlig finansiert system. Ingen får belønning etter hvor godt de gjør det i et slikt system, bare om de gjør det eler ikke.

 

 

Men la oss ta et annet eksempel da; late som man har en eller annen (mystisk) sykdom som legene ikke kan finne ut ved hjelp av prøver, og motta trygd resten av livet. I praksis betaler man da ikke noe til staten, da alle pengene du mottar i utgangspunktet kommer rett fra staten.

 

Ikke at jeg støtter opp om en slik praksis, men det er mange som allerede gjør det.

Ja, for eksempel meg... Men selv om jeg går på trygd, så må jeg betale skatt.

Ikke at det gjør meg noe som helst. Jeg bare mener at ting hadde vært bedre dersom de områdene som vi i dag har planøkonomisk styring, hadde blitt overtatt av markedsøkonomisk styring, der det private konkurrerer om å hjelpe oss best mulig måte, for en billigst mulig penge.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at de vil dette er fordi de er missfornøyd med det offentlige, og ønsker et privat konkurranseutsatt velferdsgodesamfunn, der man får tjenester av høy kvalitet, fremfor et offentlig system der man blir tvingt til å betale, og ta til takke med de dårlige offentlige tilbudene, som da er immune mot den konkurransen som ville presset prisen ned, og som ville ha hevet kvaliteten og effektiviteten på tjenestene.

 

I et fritt samfunn vil det være en hjelpekonkurranse. Det er ingen hjelpekonkurranse i et statlig finansiert system. Ingen får belønning etter hvor godt de gjør det i et slikt system, bare om de gjør det eler ikke.

Jeg tror ikke dette nødvendigvis ville fungert spesielt bra. Tjenester blir lagt ut på anbud, det vil si at firmaet som kan tilby tjenestene billigst får tilslaget. Og de som er billigst er sjelden spesielt bra på det de tilbyr.

 

Ja, for eksempel meg... Men selv om jeg går på trygd, så må jeg betale skatt.

Bare at det er ikke du som betaler skatten, ettersom pengene kommer fra staten i utgangspunktet.

 

 

Ellers har vi vel allerede, tidligere i tråden, fastslått at 70% tvungen skatt ikke er et reelt tall. 50%, til og med under om vi tar med diverse fradrag, er mye mer riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...