Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

 

Jeg synes det er helt greit å betale skatt. Er takket være den at vi kan gå gratis på skolen å få utdannelse. Iforhold til andre plasser der man er nødt til å betale for sin utdannelse.

Vi får det jo ikke gratis når vi må betale det dobbelte gjennom skatteseddelen...

 

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1406726780_religis_tro_p_politik.html

 

Dette har blitt svart på mange ganger i denne tråden. Ingen tvinger deg til å betale for velferdsgodene du får. Dersom du ikke jobber er det for eksempel ingen som vil arrestere deg for ikke å betale tilbake utdanningen som staten har betalt for. Om du mener det ikke er gratis fordi andre må betale for det, så mister ordet "gratis" all mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men synes det ikke er sånn kjempe ille å betale skatt for helsevesen osv. Tenker i plasser der penger og selvinteressen øker som USA for eksempel så må man omtrent betale alt selv, til og med for sin egen helse.

 

Selv om det koster når det for eksempel gjelder leie, mat, bøker og utstyr som man må kjøpe selv.

I USA har man en velferdsstat som da betaler like mye per hode som det man gjør i Norge på helse.

Du må forøvrig betale alt selv i Norge også, og da sannsynligvis over det dobbelte av hva du ville betalt i et liberalistisk samfunn.

 

 

 

Jeg synes det er helt greit å betale skatt. Er takket være den at vi kan gå gratis på skolen å få utdannelse. Iforhold til andre plasser der man er nødt til å betale for sin utdannelse.

Vi får det jo ikke gratis når vi må betale det dobbelte gjennom skatteseddelen...

 

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1406726780_religis_tro_p_politik.html

 

Dette har blitt svart på mange ganger i denne tråden. Ingen tvinger deg til å betale for velferdsgodene du får. Dersom du ikke jobber er det for eksempel ingen som vil arrestere deg for ikke å betale tilbake utdanningen som staten har betalt for. Om du mener det ikke er gratis fordi andre må betale for det, så mister ordet "gratis" all mening.

 

Noen må betale for det, og da er det ikke gratis. Nei, dette du snakker om er ikke gratis.

De som leverer disse tjenestene jobber ikke gratis, de skal ha penger, altså profitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis er altså da kun ett teoretisk begrep om det at noen på en eller annen måte betaler for det gjør at det ikke er gratis.

Hvis noen gir deg noe gratis, betyr det at de ikke tar betaling for det. Det er ikke teoretisk eller noe sånt. Hvis skolen hadde vært gratis for eksempel, må dette ha innebært at lærerne jobbet uten lønn.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gratis er altså da kun ett teoretisk begrep om det at noen på en eller annen måte betaler for det gjør at det ikke er gratis.

Hvis noen gir deg noe gratis, betyr det at de ikke tar betaling for det. Det er ikke teoretisk eller noe sånt. Hvis skolen hadde vært gratis for eksempel, må dette ha innebært at lærerne jobbet uten lønn.

 

Men da hadde lærerne fortsatt betalt med arbeid. Fortsatt ikke gratis etter din definisjon.

Lenke til kommentar

 

 

Gratis er altså da kun ett teoretisk begrep om det at noen på en eller annen måte betaler for det gjør at det ikke er gratis.

Hvis noen gir deg noe gratis, betyr det at de ikke tar betaling for det. Det er ikke teoretisk eller noe sånt. Hvis skolen hadde vært gratis for eksempel, må dette ha innebært at lærerne jobbet uten lønn.

 

Men da hadde lærerne fortsatt betalt med arbeid. Fortsatt ikke gratis etter din definisjon.

 

Se på det på denne måten: Ideele organisasjoner som jobber frivillig for ting uten lønn, altså non profit organisasjoner, de leverer tjenester gratis. De som tar seg betalt for det, gjør det for profitt. Alt det offentlige blir betalt gjennom skatteseddelen og er dermed ikke gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gratis er altså da kun ett teoretisk begrep om det at noen på en eller annen måte betaler for det gjør at det ikke er gratis.

 

Hvis noen gir deg noe gratis, betyr det at de ikke tar betaling for det. Det er ikke teoretisk eller noe sånt. Hvis skolen hadde vært gratis for eksempel, må dette ha innebært at lærerne jobbet uten lønn.
kan du forklare hvordan en gratis skole fungerer?

En skole der lærere ikke betaler i form av arbeid, der bygget ikke eksisterer da bygg er betalt for enten av penger eller arbeid, der elevene ikke betaler i form av arbeid for å være, der ingen betaler verken for bøker eller annet materiale verken i penger eller arbeidskraft.

 

Om arbeidskraft kan regnes som gratis vare er vel også penger gratis...

Lenke til kommentar

kan du forklare hvordan en gratis skole fungerer?

 

En skole der lærere ikke betaler i form av arbeid, der bygget ikke eksisterer da bygg er betalt for enten av penger eller arbeid, der elevene ikke betaler i form av arbeid for å være, der ingen betaler verken for bøker eller annet materiale verken i penger eller arbeidskraft.

 

Om arbeidskraft kan regnes som gratis vare er vel også penger gratis...

 

Den fungerer slik at lærerne selv jobber gratis, dvs. uten lønn. De får ikke igjen noe som helst.

Dvs. de tjener ikke noe på det. De får ikke profitt, verken gjennom skatteseddelen eller noe annet.

Dersom jeg serverer deg kaffe, så får du det gratis av meg. Dersom jeg underviser deg om liberalistisk ideologi og filosofi, og lærer deg hva gratis betyr, og ikke tar meg betalt for dette på noen måte, så får du det gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har betalt for kaffen jeg får av deg. Jeg betaler ingenting for kaffen. Den kaller du gratis.

Du har betalt for skolegangen min via skatt. Jeg betaler ingenting for skolegangen. Den kaller du ikke gratis.

 

Hva er forskjellen?

 

Jeg "betaler" på flere måter for å bli "lært", både med energi, strøm og Internett, det samme gjør du. Diskusjon.no betaler for både servere, utvikling, og drifting av disse, samt strøm og Internett. Det er altså om man skal følge skolegang-gratis eksempelet sitt ikke gratis.

Følger man kaffe-eksempelet ditt er det gratis da verken jeg eller du betaler noen penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har betalt for kaffen jeg får av deg.

Ja. Da betyr det at du får kaffe gratis av meg.

 

Jeg betaler ingenting for kaffen. Den kaller du gratis.

Stemmer.

 

Du har betalt for skolegangen min via skatt. Jeg betaler ingenting for skolegangen. Den kaller du ikke gratis.

 

Hva er forskjellen?

Foreldrene dine har betalt din skolegang, over tre ganger allerede, så det er ikke jeg som betaler skolen din. Det var foreldrene mine, og deres foreldre igjen som betalte min skolegang gjennom tvungen skattlegging.

 

Jeg "betaler" på flere måter for å bli "lært", både med energi, strøm og Internett, det samme gjør du. Diskusjon.no betaler for både servere, utvikling, og drifting av disse, samt strøm og Internett. Det er altså om man skal følge skolegang-gratis eksempelet sitt ikke gratis.

Jo, jeg leverer gratis tjenester, i denne sammenheng, men det betyr jo ikke at strømleverandøren, eller internettleverandøren, gjør det samme.

 

Følger man kaffe-eksempelet ditt er det gratis da verken jeg eller du betaler noen penger.

Om man ikke har noen skatt, så vil man jo også få skole gratis, om man følger din logikk. Eksempelvis ville jeg og du fått gratis skolegang av foreldrene våre på samme måte som i dag, bortsett fra at foreldrene ikke har noen valgmuligheter, og må ta til takke med dagens dårlige system, og vi må ta til takke med de dårlige tilbudene det offentlige leverer, som da ikke er konkurransedyktig og av lav kvalitet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter kaffe-eksempelet, jeg betaler ikke for kaffen, dermed er kaffen min gratis gratis.

Du betaler for min gratis kaffe.

Om du ikke kjøper kaffe, så får ikke jeg noen kaffe.

 

jeg mener ikke at jeg får gratis kaffe selv når du ikke kjøper kaffe sånn du tror.

 

 

På samme måte som skole, skole er gratis så lenge man har skatt. Fjerner man skatten fjerner man også skole og alle andre gratis tjenester.

Merk, gratis da brukeren av tjenesten ikke betaler for det, ikke fordi ingen betaler for det. På samme måte som kaffen :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

På samme måte som skole, skole er gratis så lenge man har skatt.

Det du sier her gir ikke mening. Siden skatt er noe man må betale, altså Skatt = betaling til staten. Så er det du sier her følgende:

 

"På samme måte som skole, skole er gratis så lenge man betaler staten for å levere oss det".

 

Følgende gir jo ikke mening...

 

Fjerner man skatten fjerner man også skole og alle andre gratis tjenester.

Siden premisset er feil, så måtte konklusjonen også bli feil...

Skatt er det du betaler til staten, for at de deretter kan bruke dette på å levere deg tjenester som er tre ganger dyrere enn hva det private ville ha kostet deg.

 

Merk, gratis da brukeren av tjenesten ikke betaler for det, ikke fordi ingen betaler for det. På samme måte som kaffen :)

Det blir nok ikke det samme, nei. Dessverre så har man i dag ikke noe valg, og man må velge dårlige statlige tjenester fremfor billigere og bedre tilbud levert av det private. Man må betale for det enten man vil det eller ikke. I motsetning til det private. Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det blir betalt for det.

Så lenge noen andre betaler for min kaffe er den gratis, ikke sant?

For deg er den da gratis, men den er ikke gratis sett i en større sammenheng.

Du får den gratis, da er det gratis for deg, altså. Når du så krever at jeg skal gi deg noe gratis, og truer meg med frihetsberøvelse, og evt. med at du tar fra meg eiendommen min om du ikke får det gratis, vel da er dette et ran eller tyveri.

En tyv får vel også på sett og vis tyvegodset gratis.

 

Så lenge noen andre betaler for min skolegang er den gratis, ikke sant?

Nei. Den er gratis for deg, om du da ikke betaler skatt.

Hvis du blir boende i Norge, er det ikke gratis, om du da ikke har fått innvilget varig uføretrygd i tidlig alder. Da er det gratis for deg, men det er ikke gratis for andre.

 

Kan jo lenke til denne historien med det samme :)

http://turbonelloliberalismen.blogg.no/1409306078_et_sosialistisk_splei.html

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den større sammenheng er ingenting gratis...

Og, ja, tyvgods er også gratis for tyven, selv om noen har betalt for det en gang.

 

Men, tror vi egentlig er enige om at skolegang er gratis om man ikke ser på den store sammenhengen, man betaler altså ikke for å gå på skolen men det blir åpenbart betalt for. Enig i den?

 

Blir vel en slags mellomting her egentlig når jeg tenker meg om, gratis fordi man ikke betaler for tjenesten man får(altså, går jeg 1 år på skole må jeg ikke betale X kr), men under rette forutsettninger betaler man tilbake i form av skatt(om man jobber og blir boende i Norge).

Lenke til kommentar

I den større sammenheng er ingenting gratis...

Og, ja, tyvgods er også gratis for tyven, selv om noen har betalt for det en gang.

 

Men, tror vi egentlig er enige om at skolegang er gratis om man ikke ser på den store sammenhengen, man betaler altså ikke for å gå på skolen men det blir åpenbart betalt for. Enig i den?

Hvis man ikke har skatt/betaler skatt, og man får skolegang gratis, så er den gratis.

Om man må betale skolen igjennom skatten, så får man den ikke gratis.

Nå ville jo ikke barn trengt å betale for å gå på skolen i et samfunn uten skatt heller. Heller ikke ungdom. Så de ville også fått utdannelsen gratis. Og da menes helt gratis, i og med at de ikke må etterbetale gjennom skatten.

 

Blir vel en slags mellomting her egentlig når jeg tenker meg om, gratis fordi man ikke betaler for tjenesten man får(altså, går jeg 1 år på skole må jeg ikke betale X kr), men under rette forutsettninger betaler man tilbake i form av skatt(om man jobber og blir boende i Norge).

Hvis du jobber å betaler skatt, så betaler du ikke bare for det du selv benytter/har benyttet deg av. Dersom du ikke har gått på universiteter og høyskoler osv, så betyr dette at du har betalt for noe du ikke har benyttet deg av.

Du betaler 70 prosent av alt det du tjener i skatter, avgifter, og inflasjon etc, hadde du ikke betalt dette, så hadde du kunnet disponere 100% av dine egne penger på akkurat det du selv ønsker å bruke dem på, og du hadde hatt mer enn nok til skole om det var det du prioriterte (...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke prioritert skole nå da jeg er ferdig. I oppveksten måtte jeg nok klart meg antagelig uten skole da faren min var uføretrygdet(les, uten inntekt da nav ikke eksisterer), og moren min tjente heller ikke så mye, langt i fra nok til å betale for 3 skoleganger for 3 barn.

 

Klart, vet du påstår at veldedige organisasjoner ville sørget for både mat, penger, skole, hus, klær og alt man kan drømme om, men personlig stiller jeg meg veldig tvilende til at det hadde blitt en realitet.

Gratis skole, kanskje, men da på ett helt minimum og antagelig uten videregående. Jeg hadde altså endt opp uten utdannelse og med små muligheter til å gjøre det greit.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke prioritert skole nå da jeg er ferdig. I oppveksten måtte jeg nok klart meg antagelig uten skole da faren min var uføretrygdet(les, uten inntekt da nav ikke eksisterer), og moren min tjente heller ikke så mye, langt i fra nok til å betale for 3 skoleganger for 3 barn.

Flertallet er sterke tilhengere av sikkerhetsnett, og man ville hatt dette i et fritt samfunn, så både deg og faren din ville fått hjelp av samfunnet rundt deg. Man kunne forøvrig hatt et system med frivillig folketrygd som da staten leverte, det er beskrevet her: avsnitt 7.6.9

http://rgaud.com/norsk.htm

 

I dag så beholder folk i underkant av 30% av det de tjener, og de ville vært langt mer velstående i et fritt samfunn, og mer enn nok til å hjelpe de få som da måtte være uføre osv.

 

 

Klart, vet du påstår at veldedige organisasjoner ville sørget for både mat, penger, skole, hus, klær og alt man kan drømme om, men personlig stiller jeg meg veldig tvilende til at det hadde blitt en realitet.

Jeg er tvilende til at menneskers medmenneskelighet er helt avhengig av en streng autoritær statsmakt for å kunne fungere. Altså at medmenneskelighet bare er mulig når man har en stat som presser folk. Det også er irrasjonelt å argumentere med når man er tilhenger av flertallsstyre. Fordi dersom flertallet ikke er villige til å hjelpe deg, så ville de heller ikke valgt politikere på bakgrunn av det. Politikerne kan ikke gjøre noe som ikke det private kunne ha gjort, f.eks.

 

Så om det er staten eller det private som ivaretar flertallets interesser (i denne sammenhengen sosialt sikerhetsnett som tar seg av de som ellers ville falt utenfor) så ville du fått hjelp uansett, så lenge flertallet er for. Men jeg regner med at hjelpen hadde blitt bedre om det private hadde konkurrert om å hjelpe deg best mulig. (De som i dag er politikere ville i et fritt samfunn fungert som talspersoner for organisasjoner som da gjør den jobben som staten gjør i dag.

 

Gratis skole, kanskje, men da på ett helt minimum og antagelig uten videregående. Jeg hadde altså endt opp uten utdannelse og med små muligheter til å gjøre det greit.

Nei.. Det mest sannsynlige er at du fikk dekket vanlig skole som alle andre.

Forøvrig er det meste man gjør av produktiv virksomhet, helt uavhengig av god utdannelse. John Fredriksen har ikke god utdannelse, men endte opp med å bli norges rikeste. Nå har han jo flyttet fra landet, og sånt, og endret statsborgerskap, men han er den rikeste norskfødte personen... Og hadde du klart deg bedre uten norsk skole? Ja, det vil jeg tro.. Jeg hadde klart meg bedre uten norsk skole for eksempel.

Jeg skulle ønske at jeg aldri gikk på noen offentlig skole...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ute norsk skole?

Som i uten skole i det hele tatt?

 

På ingen måte, jeg ville nok endt opp med helt ok skrive og lese-kunnskaper, men ikke så mye mer tipper jeg.

Vet ikke hvor gammel du er, men jeg er overbevist om at du hadde hatt større kunnskaper om verden, og samfunnet, og det man lærer i den offentlige barne og ungdomskolen i dag. Men nå tar jeg kvelden. Skal se film. Svar meg heller i morgen! =P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...