Gå til innhold

Slå av varmtvannsberedere i ferien


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Som den økonomisk ansvarlige fyren jeg er så skrur jeg av alt av strøm når jeg reiser bort i lengre perioder, men jeg har aldri tenkt på varmtvannsberederen.

Vil det lønne seg for meg å trekke ut støpsel av berederen når jeg reiser bort? Hvor mye strøm går med på å holde varmen ved like i en 200 liters tank i 5 uker kontra å varme opp vannet på nytt når jeg er tilbake fra ferie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så varmetapet i fem uker vil tilsvare ca. 115kwh (kanskje mindre om sommeren da det ofte er varmere også innendørs enn normalt). Men om sommeren er det ikke nødvendig med oppvarming, så det kan lønne seg å trekke ut kontakten i de fem ukene.

 

Men det kan lønne seg å trekke ut kontakten et par timer før du reiser, og en time før du reiser så setter du varmtvannet på fullt så du får tømt varmtvannsberederen for varmt vann. Da forhindrer du oppblomstring av bakterier i vannet som sakte blir kaldere og som får utvikle seg i fem uker før du kommer hjem. Det kan uansett også være greit å skylle gjennom tanken på denne måten når du kommer hjem igjen, før du setter i kontakten.

Lenke til kommentar

...så det kan lønne seg å trekke ut kontakten i de fem ukene.

Jeg ville mye heller trukket ut støpselet. Kontakten sitter skrudd fast. ;) På mange løsninger er det aller enkleste å skru bryteren til 0.

 

En praktisk ting er at hvis man ønsker en dusj e.l. etter at man kommer hjem og starter opp igjen varmtvannsberederen, så kan det bli litt lang ventetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...