Gå til innhold

– Gi opp Windows Phone, velg Android isteden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri prøvd WP8.1, men min uke med WP8 var ikke en god uke. Mangel på originale apper var et stort savn, og å måtte bruke brukerskapte apper føltes ikke greit.

 

Mangelen på muligheter til å velge hvordan telefonen skulle se ut var et savn, og menysystemet føltes tungvint.

 

Jeg vil nok tro at om de fortsetter å produsere telefoner med WP, og de videreutvikler det videre, så er det en viss mulighet for at det kan bli et fullt brukbart system.

 

Heldigvis har vi andre Android- og iOS-telefoner inntil videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Jeg liker Windows Phone som et mobil OS, men det er ganske irriterende at det utelukker meg fra nesten alt som er av applikasjoner.

 

Av nysgjerrighet: Hvilke apper er det savner?

Jeg kan nevne det jeg husker jeg savnet:

-lokale apper for transportjenester buss, taxi mm

-app som måler antall sendte sms, ringeminutter og data (datatrafikken ble forøvrig målt på wp)

-dårlig facebookapp

-dårlig funksjonalitet i apper generelt

-dårlig utvalg av norske apper,

-mattilbudapper

-mobilbankapper

Lista er egentlig veldig lang... man vet ikke man savner dem før man har hatt dem...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg liker Windows Phone som et mobil OS, men det er ganske irriterende at det utelukker meg fra nesten alt som er av applikasjoner.

Av nysgjerrighet: Hvilke apper er det savner?

Jeg kan nevne det jeg husker jeg savnet:

-lokale apper for transportjenester buss, taxi mm

-app som måler antall sendte sms, ringeminutter og data (datatrafikken ble forøvrig målt på wp)

-dårlig facebookapp

-dårlig funksjonalitet i apper generelt

-dårlig utvalg av norske apper,

-mattilbudapper

-mobilbankapper

Lista er egentlig veldig lang... man vet ikke man savner dem før man har hatt dem...

 

Transporttjenester

Du burde prøve Here Transit som slår det meste. Trine finnes vel også men Here Transit gjør den jobben like greit om ikke bedre.

 

Forbruk

Både Netcom og Telenor har egen app

 

Bank

Finnes noen der også, men spørs hva du har men Danske Bank/Fokus har og DNB har en men er kun en nettutgave som app.

 

 

Kan ikke si at jeg savner så veldig mye da det meste er tilgjengelig via nettleseren uansett men det kommer stadig opp nye apper. Bilderedigeringen fra Nokia (fungerer vel kun på Nokia) er kjempefin nå og Verisure alarm har egen app også. Nylig kom også FitBit app'en på plass.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg liker Windows Phone som et mobil OS, men det er ganske irriterende at det utelukker meg fra nesten alt som er av applikasjoner.

Av nysgjerrighet: Hvilke apper er det savner?

Jeg kan nevne det jeg husker jeg savnet:

-lokale apper for transportjenester buss, taxi mm

-app som måler antall sendte sms, ringeminutter og data (datatrafikken ble forøvrig målt på wp)

-dårlig facebookapp

-dårlig funksjonalitet i apper generelt

-dårlig utvalg av norske apper,

-mattilbudapper

-mobilbankapper

Lista er egentlig veldig lang... man vet ikke man savner dem før man har hatt dem...

 

Det er fint at det er konkurranse mellom flere operativsystemer for mobiltelefoner - det gagner brukerne på sikt. Hva folk liker varierer, og det er jo helt greit. Tendensen er imidlertid at folk liker best det de er vant til, enten det er Android, iOS eller Windows Phone, og det å venne seg til noe nytt tar tid. Jeg tror nok at de fleste - uansett hvilket operativsystem de kommer fra - kommer til å savne noe til å begynne med. I førstningen er det nok mye lettere å merke til hva som ikke finnes eller fungerer, enn å oppdage fordelene med noe nytt.

 

Når det er sagt er jo WP mye yngre enn Android og iOS. Operativsystemet er generelt godt etter min oppfatningen, og utfordringene ligger mest i fleroppgavekjøring. Med videre oppdateringer fremover kommer nok selve operativsystemet til å være på høyde med iOS og Android.

 

Når de gjelder apper blir jo situasjonen stadig bedre. Neste alle "de store" appene er på plass. Utfordringene består mest i få relativt små utviklere til å prioritere WP (f.eks. norske banker, aviser, matkjeder osv.). Her ligger mye av utfordringen til Microsoft; å få flest mulig tjenester (dvs. apper) til systemet (samt bedre kvaliteten på eksisterende apper).

 

Nå vet jeg ikke når sist du testet WP, men når det gjelder app-utfordringene du beskriver:

  • Facebook-appen har blitt mye bedre og jeg kan ikke se at de står noe tilbake for f.eks. Android.
  • Datasensorappen er utmerket for måling av datatrafikk, men jeg kjenner heller ikke til måling av SMS og taletid (men hvorfor ikke bare feste hjemmesida til mobiloperatøren til startskjermen?)
  • Funksjonaliteten i appene er ikke alltid på høyde med iOS og Android, men kommer seg stadig (ett eksempel er Endomondo-appen som har hatt en stødig, positiv utvikling.)
  • Det finnes i alle fall en god mattilbud-app: http://www.windowsphone.com/nb-no/store/app/mattilbud/25120edd-48dc-4765-bb34-518de76a3f9f
  • Mobilbankapper finnes til flere av de største bankene: DNB, Sparebank1-gruppen, Nordea, Danske bank. Ellers har vel de fleste banker utmerkede nettsider som like gjerne kan brukes? Jeg er f.eks. kunde i Skandiabanken og ser ikke behov for app utover nettsidene.

For øvrig kan jeg nevne en del funksjoner i WP som jeg liker veldig godt: Office Lens med integrasjon til OneNote, Office-integrasjon generelt, Office Remote, OneDrive-løsningen, svært god bilde- og videoredigering, fotoappene, HERE-navigasjon (som også har velfungerende trafikkinformasjon gjennom Transit).

Lenke til kommentar

Jeg mener det er tre hovedfaktorer for å få WP opp i markedsandel:

1. Kraftig satsning på flere apper. Felleskoding for Windows og Windows Phone tenker jeg må være sentralt her. Å lage en og samme app til W og WP ville jo øke potensielle kunder voldsomt. W er tross alt et dominerende system på pc fortsatt.

2. Personlig oppfølging av sentrale personer i salgsavgjørelsen. Selgere, IT ansvarlige i bedrifter, tek journalister, teleopperatører etc. Hva hjelper det med et godt produkt om selgeren på Elkjøp er en Android fan, og ikke en gang nevner WP? Eller når Netcom ikke en gang selger telefoner med WP i sin butikk?

3. Utnytte linken mellom MS produkter. Hvis man har en pc med Windows er det fordel med wp. Eller hvis man har en Xbox kan man spille fra wp etc.

Lenke til kommentar

"de heller bør satse på å levere programvaren sin til andre plattformer."

 

Interessant tanke. Tenk om MS hadde levert apper til både Android og IOS i et mye større omfang enn de gjør nå. De har jo tross alt både kunnskapen og ressursene som skal til.

Det er jo nettopp dette som er Microsoft sin strategi: i tillegg til å utvikle egne plattformer for sine tjenester vi de være sterkest mulig til stede på andre plattformer der kunder/brukere er (med andre ord for tiden på iOS og Android). Et kjapt søk på iTunes og Google Play viser at apper som OneDrive, Microsoft Office, OneNote, Photosynth, Bing Search, SmartGlass, Remote Desktop, Xbox Music, Lync og mer til. Et godt eksempel på prioriteringen til Microsoft er at Office kommer i berøringsvennlig versjon til både iOS og Android før dem kommer til Windows (som for tiden har ekvivalenten Windows RT). Dette innebærer ikke at Microsoft ikke prioriterer utvikling av sine egne plattformer Windows og Windows Phone, men at de har stukket fingeren i jorda og forstått at de må levere tjenestene sine der brukerne til enhver tid befinner seg. Office, for eksempel, er big business for MS.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...