Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som vet om phs kommer til å ta inn flere? Nytt suppleringsopptak eller om noen ikke møter til studiestart?

De tar inn helt til studiestart så lenge noen sier opp eller ikke møter opp til studiestart! Er du på venteliste? Isåfall, hvor langt ned?

Ok, ligger på 1. Plass..

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om phs kommer til å ta inn flere? Nytt suppleringsopptak eller om noen ikke møter til studiestart?

De tar inn helt til studiestart så lenge noen sier opp eller ikke møter opp til studiestart! Er du på venteliste? Isåfall, hvor langt ned?
Ok, ligger på 1. Plass..

I Bodø møtte alle opp til første skoledag i 2013. Krysser uansett fingrene.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om phs kommer til å ta inn flere? Nytt suppleringsopptak eller om noen ikke møter til studiestart?

De tar inn helt til studiestart så lenge noen sier opp eller ikke møter opp til studiestart! Er du på venteliste? Isåfall, hvor langt ned?

Ok, ligger på 1. Plass..

 

Hold motet oppe. Det kan alltids bli en ledig plass.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Noen som har erfaring med å reservere studieplass? Etter det jeg har forstått så skal man svare ja på studietilbudet, og deretter har man en frist på tre uker på å sende inn søknad?

http://www.phs.no/for-studenter/reservere-og-frasigelse-av-studieplass/reservere-studieplass/

 

Og ja jeg har erfaring fra et annet studium. Utsatte studieplassen pga. førstegangstjenesten.

Flott, ser ut som det blir å reservere for min del i år, skal inn til førstegangstjeneste nå. Men da ser det ut som jeg kan vente med å sende reservasjonssøknaden til jeg vet helt sikkert at jeg blir værende i forsvaret :)
Har du sendt inn søknad om å slippe eller utsette førstegangstjenesten pga phs? Etter man er ferdigutdanna osv. får man vel et fritak fra forsvaret uansett. :)
Har sendt noen søknader en tid tilbake ja, har vel stort sett fått som svar at utdanning som kan utsettes ikke står i veien for førstegangstjeneste. Men tenker egentlig at det kan være en grei erfaring, så vil jeg jo i tillegg være sikret studieplass til neste år, og det er jo veldig greit! :)
Drit i forsvaret..grei erfaring bla bla bla. politiet som gjelder ;)
Som praksisveileder for B2 må jeg si meg uenig med deg :-) Skjønner du tuller litt, men jevnt over har ihvertfall jeg opplevd forskjell på de studentene som har vært i Forsvaret og de som ikke har det. Man lærer (også ubevisst) svært mye i forsvaret og har mer kapasitet til de politifaglige tingene.

 

Man trenger ikke ha vært i forsvaret for å være en god student, men om jeg kunne valgt mellom en som har tjenestegjort og en som ikke har det, ville jeg valgt det første. Vet også at enkelte veiledere setter det som et "krav" når man blir matchet med studenter.

 

Du som skal søke om utsettelse pga forsvaret. HVILKEN SKOLE HAR DU KOMMET INN PÅ ? :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har erfaring med å reservere studieplass? Etter det jeg har forstått så skal man svare ja på studietilbudet, og deretter har man en frist på tre uker på å sende inn søknad?

http://www.phs.no/for-studenter/reservere-og-frasigelse-av-studieplass/reservere-studieplass/

 

Og ja jeg har erfaring fra et annet studium. Utsatte studieplassen pga. førstegangstjenesten.

 

Flott, ser ut som det blir å reservere for min del i år, skal inn til førstegangstjeneste nå. Men da ser det ut som jeg kan vente med å sende reservasjonssøknaden til jeg vet helt sikkert at jeg blir værende i forsvaret :)

 

Hvilken skole har du kommet inn på?

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet om phs kommer til å ta inn flere? Nytt suppleringsopptak eller om noen ikke møter til studiestart?

De tar inn helt til studiestart så lenge noen sier opp eller ikke møter opp til studiestart! Er du på venteliste? Isåfall, hvor langt ned?
Ok, ligger på 1. Plass..
I Bodø møtte alle opp til første skoledag i 2013. Krysser uansett fingrene.

I 2014 var det vell 5-6 stykk som ikke møtte i bodø. Fikk 2 i min klasse som kom inn etter start.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som vet om phs kommer til å ta inn flere? Nytt suppleringsopptak eller om noen ikke møter til studiestart?

De tar inn helt til studiestart så lenge noen sier opp eller ikke møter opp til studiestart! Er du på venteliste? Isåfall, hvor langt ned?
Ok, ligger på 1. Plass..
I Bodø møtte alle opp til første skoledag i 2013. Krysser uansett fingrene.
I 2014 var det vell 5-6 stykk som ikke møtte i bodø. Fikk 2 i min klasse som kom inn etter start.

Da får jeg bare vente og krysse fingrene :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer opptak til PHS 2016, men har en sak på meg fra tidligere i år. Ble tatt på et utested for å låne bort legitimasjon til en kompis (begge var over 18 vel og merke, ble også fortalt at jeg kun fikk påtaleunnlatelse). Senere fikk jeg et forelegg på 2000 kr. Noen som vet om dette faktisk kan hindre meg i å komme inn på PHS? Selv ved godkjent fysisk, psykisk prøve?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer opptak til PHS 2016, men har en sak på meg fra tidligere i år. Ble tatt på et utested for å låne bort legitimasjon til en kompis (begge var over 18 vel og merke, ble også fortalt at jeg kun fikk påtaleunnlatelse). Senere fikk jeg et forelegg på 2000 kr. Noen som vet om dette faktisk kan hindre meg i å komme inn på PHS? Selv ved godkjent fysisk, psykisk prøve?

"I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbart / straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid. Som eksempel på slike forhold kan nevnes:

  • Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerett
  • Forenklede forelegg
  • Enkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søker

Enkelte lovbrudd og ilagte straffereaksjoner utelukker opptak til Politihøgskolen:

  • Narkotikaforbrytelser, kjøring i ruspåvirket tilstand og voldshandlinger
  • Betinget og ubetinget dom eller dom på samfunnsstraff eller samfunnstjeneste.

 

Straffesaker som ikke er avgjort på søknadstidspunktet vil som hovedregel utelukke opptak."

 

Kilde: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/plettfri/

Lenke til kommentar

Aha! I mine øyne vil en slik sak fremstå "bagatellmessig". Så da er det bare å forberede seg til neste år og håpe på det beste.

Nå vet ikke jeg hva som betegnes som bagatellmessig, men hvis det skjedde tidligere i år vil det nok dessverre neppe regnes som "langt tilbake i tid". Kanskje opptakskontoret kan gi deg et bedre svar dersom du ringer? Hvis det er det eneste du har på deg burde det ikke stoppe deg!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer opptak til PHS 2016, men har en sak på meg fra tidligere i år. Ble tatt på et utested for å låne bort legitimasjon til en kompis (begge var over 18 vel og merke, ble også fortalt at jeg kun fikk påtaleunnlatelse). Senere fikk jeg et forelegg på 2000 kr. Noen som vet om dette faktisk kan hindre meg i å komme inn på PHS? Selv ved godkjent fysisk, psykisk prøve?

 

Medvirkning til dokumentfalsk? Dokfalsk er vel generelt ansett for å være ganske alvorlig.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Vurderer opptak til PHS 2016, men har en sak på meg fra tidligere i år. Ble tatt på et utested for å låne bort legitimasjon til en kompis (begge var over 18 vel og merke, ble også fortalt at jeg kun fikk påtaleunnlatelse). Senere fikk jeg et forelegg på 2000 kr. Noen som vet om dette faktisk kan hindre meg i å komme inn på PHS? Selv ved godkjent fysisk, psykisk prøve?

Medvirkning til dokumentfalsk? Dokfalsk er vel generelt ansett for å være ganske alvorlig.

Det er påtale som avgjør spørsmålet om evt. påtaleunnlatelse/forelegg, ikke tjenestepersonen ute på stedet. Som Hekomo skriver er dette ganske alvorlig. Viser også svært dårlig dømmekraft. For å muligens få en pekepinn på hva du kan forvente deg av svar, send inn en mail til opptakskontoret.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

Vurderer opptak til PHS 2016, men har en sak på meg fra tidligere i år. Ble tatt på et utested for å låne bort legitimasjon til en kompis (begge var over 18 vel og merke, ble også fortalt at jeg kun fikk påtaleunnlatelse). Senere fikk jeg et forelegg på 2000 kr. Noen som vet om dette faktisk kan hindre meg i å komme inn på PHS? Selv ved godkjent fysisk, psykisk prøve?

Medvirkning til dokumentfalsk? Dokfalsk er vel generelt ansett for å være ganske alvorlig.
Det er påtale som avgjør spørsmålet om evt. påtaleunnlatelse/forelegg, ikke tjenestepersonen ute på stedet. Som Hekomo skriver er dette ganske alvorlig. Viser også svært dårlig dømmekraft. For å muligens få en pekepinn på hva du kan forvente deg av svar, send inn en mail til opptakskontoret.

Nå er vel ikke dette i lovens forstand å anse som dokumentfalsk. Lovbruddet som er begått er en forseelse jf strl 372. Men enig med krimt3k, særdeles dårlig dømmekraft. Det er heller ikke et forhold som ligger langt tilbake i tid, så 2016 blir nok i så måte for tidlig.

 

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Endret av heisann1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...