Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Noen som vet om de datatestene har mye å si? Jeg følte jeg svarte dårlig på de oppgavene hvor vi skulle skrive om påstandene var sant, usant eller uklart. Jeg kom heller ikke halvveis gjennom de heller. Kan det være mulig å ikke bli kalt inn til opptak fordi jeg svarte for mye feil eller for dårlig på denne? Trodde jeg kunne huske å ha lest noe om at disse testene ikke telte så mye alene. 

 

PC-testene er en del av kriteriet "personlig egnethet" og er ikke alene tellende om du får komme på opptak eller ikke. I tillegg til PC-test vil personlig egnethet videre vurderes ved en gruppeøvelse og et intervju. Så uansett hvordan man har gjort det, skal man få komme til de fysiske testene om du i tillegg består de formelle kravene.

 

"For søkere som består formelle krav og som har gjennomført PC-test innen gitt tidsfrist (opplyst i epost) vil innkalling til opptaksprøver komme ca. 1. mai."

 

Vil anbefale alle som er usikker på opptaksprøven i sin helhet, om å lese det som står på PHS sin nettside.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om de datatestene har mye å si? Jeg følte jeg svarte dårlig på de oppgavene hvor vi skulle skrive om påstandene var sant, usant eller uklart. Jeg kom heller ikke halvveis gjennom de heller. Kan det være mulig å ikke bli kalt inn til opptak fordi jeg svarte for mye feil eller for dårlig på denne? Trodde jeg kunne huske å ha lest noe om at disse testene ikke telte så mye alene.

Tror det viktigste er selve intervjuet ;) er der de virkelig får sett om du er egnet eller ikke! Så ville konsentrert meg mest om det! :)

Lenke til kommentar

Akkurat gjennomført pc - testene, andre enn meg som syntes den logiske testen var veldig vanskelig? aldri vært noe spesielt god på den type oppgave løsning. Gleder meg utrolig til å få vite resultatene på denne  :wee:

 

Ja, jeg syns egentlig alle testene var litt vanskelige der og da jeg :rofl:  Fikk plutselig jernteppe, glemte det jeg leste eller ikke visste hva ordene på norsktesten betydde.. Så blir spennende å høre hvordan det gikk! Misforsto litt av prinsippene bak testene i all stresset, men heldigvis teller de ikke så altfor mye! :woot:   

Endret av Puppet10c
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat gjennomført pc - testene, andre enn meg som syntes den logiske testen var veldig vanskelig? aldri vært noe spesielt god på den type oppgave løsning. Gleder meg utrolig til å få vite resultatene på denne :wee:

Ja, jeg syns egentlig alle testene var litt vanskelige der og da jeg :rofl: Fikk plutselig jernteppe, glemte det jeg leste eller ikke visste hva ordene på norsktesten betydde.. Så blir spennende å høre hvordan det gikk! Misforsto litt av prinsippene bak testene i all stresset, men heldigvis teller de ikke så altfor mye! :woot:

Hehe godt å høre at det ikke bare var meg! :) Ble nesten litt flau av hvor mange ord jeg ikke visste hva var på norsktesten. Mange av de vedder jeg 90 % av oss ikke vet betydningen av.

Lenke til kommentar

Bare meg som ikke har fått pc testene enda?? nervøs nå... :confused::eek:

Snakket med politihøgskolen på fredag. Min søknad ligger i hvertfall til vandelssjekk, og hun sa at dersom jeg ikke har noe der vil jeg få den til uka. Da gjelder det nok deg også, med mindre du ikke har noe der :-)

Endret av ICN92
Lenke til kommentar

Hvordan har folk øvd til lav bom? Klarer vanlige hang ups helt fint, men sliter skikkelig med lav bom. Har bare prøvd med stang på treningsenteret, men føler jeg ikke får noe framgang...

Hadde det samme problemet som deg i starten jeg også. Begynte med strikk og la vekter på magen etterhvert. Nå går det helt fint uten noen ting!

Lenke til kommentar

 

Hvordan har folk øvd til lav bom? Klarer vanlige hang ups helt fint, men sliter skikkelig med lav bom. Har bare prøvd med stang på treningsenteret, men føler jeg ikke får noe framgang...

Hadde det samme problemet som deg i starten jeg også. Begynte med strikk og la vekter på magen etterhvert. Nå går det helt fint uten noen ting!

Har samme problemet.. Men klarer fint kravet og litt mer ved å bruke stang i en slynge.. Er bom vanskeligere enn stang forresten? Har ikke prøvd i bom på leenge :S

Lenke til kommentar

Noen som vet om de datatestene har mye å si? Jeg følte jeg svarte dårlig på de oppgavene hvor vi skulle skrive om påstandene var sant, usant eller uklart. Jeg kom heller ikke halvveis gjennom de heller. Kan det være mulig å ikke bli kalt inn til opptak fordi jeg svarte for mye feil eller for dårlig på denne? Trodde jeg kunne huske å ha lest noe om at disse testene ikke telte så mye alene.

Prata med en i opptaksnemnda ang. dette. Ja de har en god del å si, men langt fra avgjørende om du er egnet eller ikke alene.

Lenke til kommentar

 

Bare meg som ikke har fått pc testene enda?? nervøs nå... :confused::eek:

Snakket med politihøgskolen på fredag. Min søknad ligger i hvertfall til vandelssjekk, og hun sa at dersom jeg ikke har noe der vil jeg få den til uka. Da gjelder det nok deg også, med mindre du ikke har noe der :-)

 

Såbra! :) Jeg har ingetning på vandelen :) 

Lenke til kommentar

Noen PHS elever her? Isåfall. Hvordan er de 3 skoleårene delt opp? Er det mye lesing/selvstudie? Er det en del praktiske oppgaver? Hvor mange eksamener er det? Hvordan er boligmarkedet på de forskjellige studiestedene? 

Jeg kan ikke svare for B2 eller B3, men jeg kan kanskje gi deg et lite svar om hvordan B1 har vært så langt for meg.

 

Dagene varierer. Full skoledag er fra 08:15 til 15:30. Noen uker har vi fulle dager, andre kan vi ha halve dager med noen fridager inn i mellom. Av og til kan vi ha 2-4 fritimer mellom timene også. 

Studiet krever ikke veldig mye jobbing på fritiden og det akademiske nivået vil jeg ikke tro er veldig høyt. Det spørs veldig hvor mye man lærer i skoletiden og hvor fort man tar ting. Jussen er kanskje den som krever mest studering på egenhånd. Husk at for å bli god i juss, så må du skrive juridiske oppgaver som lærer leverer ut. 

 

Når eksamensperioden nærmer seg blir det lange dager med studering, men det er det jo for de fleste på høyere nivå. For meg fungerer det best å studere moderat i perioder utenom eksamenstiden, så spisse det til og lese og terpe mye før eksamen. Dette varierer selvsagt hva den enkelte elev liker.

 

De fleste tror nok studiet er mer fysisk og litt mer case-basert enn hva det egentlig er. Man skriver, lytter til foreleser og leser 95% av tiden :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Er det flere fra Bodø som har søkt seg inn i Bodø?:))

Jeg lurer litt på hvilke rekkefølge tesene utføres i? De fysiske altså. Varierer dette fra sted til sted? Og er det noen som vet hvilke steder i lande som har 25m basseng ?

Og siste spørsmålet er ang dykk å hent opp ring, er det lov å holde for nesen og utligne på den måten, eller må man ha "frie" hender?

Lenke til kommentar

Hvordan har folk øvd til lav bom? Klarer vanlige hang ups helt fint, men sliter skikkelig med lav bom. Har bare prøvd med stang på treningsenteret, men føler jeg ikke får noe framgang...

Anbefaler deg å låne en gymsal. det gjorde jeg. Trene negative på den, å ellers trene kjerne (rumpe, rygg, bekken):))

 

Jeg klarte pluttselig lav bom da jeg testen på spesifikt LAV BOM:)) er annerledes tak osv.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilke rekkefølge tesene utføres i? De fysiske altså. Varierer dette fra sted til sted? Og er det noen som vet hvilke steder i lande som har 25m basseng ?

 

Og siste spørsmålet er ang dykk å hent opp ring, er det lov å holde for nesen og utligne på den måten, eller må man ha "frie" hender?

 

Rekkefølgen på de fysiske testene varierer veldig fra sted til sted. Men inntrykket mitt er at de fleste stedene starter med øvelsene i bassenget, så styrke og løping. I Trondheim var det: Undervannssvømming -> Dykk -> 100 m -> Guttene startet med benk og jentene med lav bom, for så å bytte -> Løping. 

 

Trondheim (Husebybadet) har 25 meters basseng.

 

Når det gjelder å holde seg for nesen å utligne trykket, er det lov både før selve dykket og underveis. Om du sliter med trykket på 2,5 m anbefaler jeg deg å trene masse på dykk. I B1 kommer det en mye værre svømmetest hvor man skal ned på 4 m for å hente en dukke blandt annet, med ganske grei puls i tillegg.

Endret av Mr. President
Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan ende opp med å ikke høre noe fra skolen? har sendt inn legeekklæring og alt som skal til, og har ikke hørt noe om at noe har manglet. vil man eventuelt kunne få et avslag hvis de mener at (evt.) helsen ikke er god nok? 

krysser fingrene for oss som ennå ikke har fått noe test! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...