Gå til innhold

GUIDE: RAM-disk (Ekstra)


Anbefalte innlegg

I windows bruk ImDisk.

 

.. er bekymret for korrupsjon. Spesiellt om man bruker billig RAM uten ECC. En liten partikkel med kosmisk stråling kan jo treffe blink på feil sted og flippe en kritisk bitt.

Vel, RAM brukes av maskinen kontinuerlig så en evt korrupsjon der vil få maskinen til å feile uansett. Hvorvidt feilen skjer direkte i en ramdisk eller først inntreffer i ram og så skrives til disk er vel heller noe likegyldig.

Den verste fienden er strømnettet. Planlagte eller ikke omkoblinger på linene gir stadig korte strømbrudd/peekspenninger som dreper EDB. Beskyttelse (galvanisk og annet) har en tendens til ikke å være i funksjon hele tiden. Så er en stadig trussel operatørens feil.

Det beste er å få arbeidet lagret til disk etter hvert. Det finnes heldigvis systemer for sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv på nåværende maskin med 32 GB ram (Win8) er det lite å hente pga. SSD. Det er kanskje målbart men ikke merkbart

(Da var det Soft Perfect sin disk jeg prøvde.)

Det er da snarere motsatt. Hvis du har stor nok cache vil gevinsten av SSD begrenses, utenom ved første lesing av et område på SSDen.

"Dessverre" er det en rekke benchmarks som bevisst omgår innebygd caching i operativsystemet, slik at det kan kreve litt innsats for å måle reell ytelse.

 

Jeg tror det er rett det du sier.

Har fått mange spørsmål om all denne ramen. Men den er godt merkbar på tunge konstruksjonsprogrammer der det er mye utregninger - av en eller annen grunn -. :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette var veldig intresangt.

Jeg skal kjøpe ny ram, cpu og hovedkort til pc´n min og spar lett ut for ram om dette er en stabil løsning.

Jeg har sett for meg 32 gb ram for å vite at jeg har nok men om jeg kan bruke 40 gb ram til dette så instalerer jeg 64.

Kan dette i teorien brukes til alle programmer?

Hva tror dere om å gjøre det på dette oppsettet?

 

Cpu i7-4960x

Ram Corsair XMS3 2666MHz

Hovedkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION/AC4, S2011

 

Jeg vil ikke si jeg er kjempe flink på data men tror jeg kan litt mer enn vannlig mann i gata.

KLarer jeg å sette opp dette selv?

Lenke til kommentar

Om støresen på ram:

https://www.komplett.no/acer-aspire-e1-530-156-hd/809616#!tab:extra

Det er oppgitt i produktinfoen "maks støttet ram" Ovenfor en link til en tilfeldig maskin som viser dette. Og det er vel ikke vits med mer ram en støttet. Har ikke sett sånt for en "bygge selv" maskin. Så?

I teorien kan alle mindre programmer kjøres ramdisk. Var en gang i tiden borti en kjempestor utvendig ram drive (disk) men husker ikke firmaet. Selv da var det bare paginering som fikk "applaus". Jeg er ikke i trim til å vurdere oppsettet ditt. Det har vi i forumet, men du må ta det opp under et annet emne.

Edit: Ja, du vokser mens du bygger. :)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Beklager, teit skrevet av meg. Mente om jeg klarer å sette opp ramdisk selv. Om det er en teknisk vannskelig prosses. Er dette noe som er stabilt og som bare virker av seg selv når det er riktig satt opp.

 

Hoverdkort jeg skal ha er dette: https://www.norek.no/asus-rampage-iv-black-editionac4-s2011/802650

Støtter opp til 64 gb ram.

Det er som å installere et enkelt program. Da dukker det opp et harddisk-symbol blant de andre under (Min) Datamaskin. Dette behandler du som en annen harddisk, formaterer og står i. Les artikkelen som hører til her. GUIDE: RAM-disk (Ekstra)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

 

Beklager, teit skrevet av meg. Mente om jeg klarer å sette opp ramdisk selv. Om det er en teknisk vannskelig prosses. Er dette noe som er stabilt og som bare virker av seg selv når det er riktig satt opp.

 

Hoverdkort jeg skal ha er dette: https://www.norek.no/asus-rampage-iv-black-editionac4-s2011/802650

Støtter opp til 64 gb ram.

Det er som å installere et enkelt program. Da dukker det opp et harddisk-symbol blant de andre under (Min) Datamaskin. Dette behandler du som en annen harddisk, formaterer og står i. Les artikkelen som hører til her. GUIDE: RAM-disk (Ekstra)

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Den verste fienden er strømnettet. Planlagte eller ikke omkoblinger på linene gir stadig korte strømbrudd/peekspenninger som dreper EDB. Beskyttelse (galvanisk og annet) har en tendens til ikke å være i funksjon hele tiden. Så er en stadig trussel operatørens feil.

Det beste er å få arbeidet lagret til disk etter hvert. Det finnes heldigvis systemer for sånt.

Hele denne problematikken er løst ved å bruke operativsystemets egen cache fremfor en RAM-"disk". Det fine er at den også fungerer på alt av disk-/SSD-IO, fremfor en tungvindt RAM-"disk" som bare fungerer for de enkeltprogrammene som er satt opp. Som sagt, med mindre brukeren har spesielle krav så vil den innebygde cachen fungere mye bedre, og den har også den enorme fordelen ved å benytte all tilgjengelig RAM til enhver tid, fremfor en fastsatt andel.

 

Jeg tror det er rett det du sier.

Har fått mange spørsmål om all denne ramen. Men den er godt merkbar på tunge konstruksjonsprogrammer der det er mye utregninger - av en eller annen grunn -. :)

Det er mange programmer som leser store mengder fra disk/SSD under bruk, f.eks konfigurasjonsfiler og midlertidige filer.
Lenke til kommentar

 

Den verste fienden er strømnettet. Planlagte eller ikke omkoblinger på linene gir stadig korte strømbrudd/peekspenninger som dreper EDB. Beskyttelse (galvanisk og annet) har en tendens til ikke å være i funksjon hele tiden. Så er en stadig trussel operatørens feil.

Det beste er å få arbeidet lagret til disk etter hvert. Det finnes heldigvis systemer for sånt.

Hele denne problematikken er løst ved å bruke operativsystemets egen cache fremfor en RAM-"disk". Det fine er at den også fungerer på alt av disk-/SSD-IO, fremfor en tungvindt RAM-"disk" som bare fungerer for de enkeltprogrammene som er satt opp. Som sagt, med mindre brukeren har spesielle krav så vil den innebygde cachen fungere mye bedre, og den har også den enorme fordelen ved å benytte all tilgjengelig RAM til enhver tid, fremfor en fastsatt andel.

 

Jeg tror det er rett det du sier.

Har fått mange spørsmål om all denne ramen. Men den er godt merkbar på tunge konstruksjonsprogrammer der det er mye utregninger - av en eller annen grunn -. :)

Det er mange programmer som leser store mengder fra disk/SSD under bruk, f.eks konfigurasjonsfiler og midlertidige filer.

 

Hentet fra: http://www.sevenforums.com/general-discussion/73980-should-i-enable-large-system-cache-3.html

 

 

"Disabled is the default option.

 

And btw, I've heard that the setting doesn't have any effect in Win 7, that it only was used in pre-vista 32-bits. And that the setting is left in registry just for compatibility reasons.

 

Anyhow, LargeSystemCache is meant for server use more, hence the name, then background processes gets a bigger attention from the CPU than running programs. LargeSystemCache is also helpful in a network where large over 1GB files are moved around every day basis.

 

Unless your running a file server which needs a large system cache - with the expense of front running brograms, leave the setting alone."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...