Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bruktbil familie 150 000 kr


Anbefalte innlegg

Hei, vi har nå en Mazda 626 '99 modell som begynner å bli vel rusten og sliten, så er på jakt etter en ny familiebil. Har ikke så mye greie på bil, og ønsker derfor å få noen konkrete tips.

Kriterier:

-Budsjett ca 150 000 kr

-God plass (jeg er 195 høy, og det må være plass til barneseter bak, og romslig bagasjerom mpt vogner etc)

-Driftsikker

-Hengerfeste

-Gitter/netting mellom baksete og bagasjerom

-Er egentlig ikke så opptatt av mototeffekt etc

 

Jeg er ganske fornøyd med 626 som vi har idag, mye plass i baksetet selv om jeg tar førersetet langt bak.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også på leting etter ny familiebil i samme prisklasse og med de samme kravene med tanke på plass som deg.

 

Jeg har sett litt på Ford Mondeo. Den har god plass på alle seterader og i bagasjerommet. Forrige generasjon trekker 1800kg uansett motor. Den nye trekker 2000kg. Dieselmotorene har registerkjede istedet for registerreim. Siden motoreffekt ikke er noe spesielt krav har du et stort utvalg av biler å velge mellom. Jeg ville valgt en bil med så mye utstyr som mulig; Se etter Titanium!

 

Opel Vectra C har gigantisk plass i baksete og bagasjerom. Har en slik selv nå. Vil egentlig ikke anbefale den da jeg har dårlig erfaring med driftssikkerheten. Etter at bilen rundet 100 000km har den kostet rundt 20 000,- i året i verkstedregninger! Feil med elektronikkbokser og utslitte komponenter i hjuloppheng har vært gjengangere. I tillegg har den en del løsninger som fører til unødvendig dyre reparasjoner: Utslitt bærekule i hjuloppheng forran: Måtte skifte hele bærebro. Feil med termostat: Måtte skifte hele termostathuset fordi termostaten var støpt inn i huset! Har i snitt skiftet en ryggesensor pr år (til 1000,- stk). Venter nå på deler fra England for å skifte svinghjul og clutch.

 

Volvo V70/XC70 kan også være et alternativ. Litt mindre bakseteplass enn de to over, men likevel god plass. Litt kortere bagasjerom, men til gjengjeld bredere. Har de beste forsetene jeg har prøvd. Jeg sitter bedre i en V70/XC70 enn jeg gjorde i sportssetene på 3-serie BMWen jeg hadde for noen år siden. Forrige generasjon trekker 1800kg. Slitasje på hjuloppheng skal være en gjenganger på disse bilene.

 

MB E-klasse må også nevnes når man leter etter biler med stor plass. Men driftssikkerhet og eventuelle feiltyper må andre bidra med da jeg ikke har noen kunskaper om dette.

Lenke til kommentar

 

MB E-klasse må også nevnes når man leter etter biler med stor plass. Men driftssikkerhet og eventuelle feiltyper må andre bidra med da jeg ikke har noen kunskaper om dette.

Er en grunn til at en overvekt av taxier er E-klasse. I tillegg til comfort er det driftssikkerhet som er viktig for dem.

Ellers er det klasseeksempel det du nevner om Vectra. Jeg gjetter på at grunnen til at Vectra gikk ut er at det ble et noe belastet navn i bil-verdenen, nettopp pga slike mengder med feil som du nevner.

 

Når så Insignia kom og i tillegg fikk "Årets bil" i 2009, ble det en fresh start.

Lenke til kommentar

Hvis du i tillegg vil ha et snev av premiumfølelse, kan vel både Saab 9-3 og 9-5 være verdt å vurdere, i tillegg til V70.

Men desverre vanvittig mye feil på og etterhvert litt slit med å få deler til Saab, men V70 kan være et godt alternativ. Flere venner av meg med nyere 9-3 har brukt godt over 100 000 på ulike reparasjoner...

 

Det kjedelige alternativet er VW passat eller Toyota Avensis, spesielt Avensis har lite feil, Passat er det vell litt mer kjøreglede over.

Lenke til kommentar

Et tips dersom du vurderer diesel og manuell girkasse: Sjekk om bilen har dobbelmassesvinghjul! Disse er dårlig kombinasjon sammen med campingvogn eller tung henger. Spesielt finmanøvrering med clutchsluring tar fort knekken på disse pga varmeutvikling (har jeg lest på nett). At jeg nå må skifte nettopp svinghjul etter å ha kjørt 2 sesonger med campingvogn tror jeg ikke er tilfeldig!

 

Dersom jeg kjøper diesel igjen blir det med automat og oljekjøler!

Lenke til kommentar

 

Hvis du i tillegg vil ha et snev av premiumfølelse, kan vel både Saab 9-3 og 9-5 være verdt å vurdere, i tillegg til V70.

Men desverre vanvittig mye feil på og etterhvert litt slit med å få deler til Saab, men V70 kan være et godt alternativ. Flere venner av meg med nyere 9-3 har brukt godt over 100 000 på ulike reparasjoner...

 

Det kjedelige alternativet er VW passat eller Toyota Avensis, spesielt Avensis har lite feil, Passat er det vell litt mer kjøreglede over.

 

Pussig - jeg har motsatt erfaring med Saab.

 

2002- generasjonen av 9-3 har enkelte store feilkilder, men dersom man er obs på det når man kjøper bilen, så tror jeg ikke det skulle være noe mer feil enn andre biler. Hva slags modellvariant har disse vennene dine? Vet dieselmotorene til Saab har hatt store problemer. Og bensinmotorene krever hyppige oljeskift for at det ikke skal bygge seg opp sludge i motoren. Men en 1,8t/2,0t med kvitteringer på hyppige oljeskift ville jeg ikke være redd for. Se: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/saab/9-3-2002/?section=good

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...