Gå til innhold

Har jeg fått nok lønn?


sofiepett

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vil først gi litt informasjon om stillingen min først.

 

Jeg er student, så jeg har ikke mulighet til å jobbe fulltid av åpenbare grunner. Men om sommeren så har jeg mulighet til det - med unntak av ferie (som varierer mellom 1-2 uker).

 

Jeg startet i min nåværende stilling 3. Juni i fjor. Avtalen var da at jeg jobbet 100% om sommeren (start rett etter eksamenstiden er over) og 40% i skoletiden. Lønna er fastlønn som jeg får utbetalt 15. hver måned.

 

Bruttolønn i 100%-stilling: 30.230

Bruttlønn i 40%-stilling: 12.092

 

Feriepenger opptjent i 2013 som ble utbetalt Juni 2014: 13 983,96.

Bruttolønn utbetalt i Juni: 6.581

 

- Jeg begynte i full sommerstilling den 9. juni i år. Før denne datoen hadde jeg jobbet 2 dager. Totalt antall dager jeg jobbet i Juni er 18 dager (2 juni, 6 juni og 9 - 31 juni).

 

SPØRSMÅLET ER:

Jeg fikk 6.581,- (bruttolønn) i juni + feriepenger som jeg hadde jobbet opp året før (i samme firma). At jeg fikk kun 6.581 i lønn syntes jeg var litt lite, så jeg kontaktet han ene som jobber på økonomi. Han sa at jeg ikke skulle ha mer på grunn av at jeg da hadde fått feriepenger. Ingen andre fikk mer enn feriepenger i Juni sa han. Kan dette stemme? Syns det høres rart ut. Etter min mening så kunne jeg like godt bare droppet å jobbe noe særlig i juni - om jeg skulle få så lite i lønn.

 

Håper noen kan svare :)

MVH Sofie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er helt normalt å ikke få lønn den måneden man får feriepenger når man har fastlønn. Tror du virkelig at du får feriepenger + betalt ferie?

 

EDIT: For å være helt presis, man får lønn alle måneder men den måneden man får feriepenger er det normalt å bli trekt for ferien. I mitt tilfelle får jeg feriepenger på Juni lønnen, da blir jeg trekt for 5 uker ferie. Så lønnen min blir månedslønn + feriepenger + overtid/tillegg - 5 uker ferie(187,5t). Så om en har 100,- i timen blir regnestykket slik:

16250(fastlønn) + 20000(setter bare dette som feriepenger for enkelhetens skyld) + 1000(overtid/tillegg) - 18750 = 18500,-

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Du skal ikke trekkes i lønn hvis du har jobbet, men da skal du i utgangspunktet heller ikke ha utbetalt feriepengene. Arbeidsgiver skal utbetale feriepenger og trekke i lønn når du faktisk tar ut ferien din. Dersom du ikke blir trukket for mer enn du faktisk kommer til å ta fri senere, og du ikke trekkes når du faktisk tar fri, så er det ikke noe problem å gjøre det slik arbeidsgiver har valgt å gjøre det. Det blir derimot mer problematisk dersom man ikke har fast stillingsbrøk/ordinært ferieuttak.

 

Jeg ville derfor foreslått for arbeidsgiver at du får utbetalt penger for det du faktisk jobber i sommer, i tillegg til feriepengene, men at du ikke får utbetalt noe når du ikke jobber. Så blir betalingen riktig.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt normalt å ikke få lønn den måneden man får feriepenger når man har fastlønn. Tror du virkelig at du får feriepenger + betalt ferie?

 

EDIT: For å være helt presis, man får lønn alle måneder men den måneden man får feriepenger er det normalt å bli trekt for ferien. I mitt tilfelle får jeg feriepenger på Juni lønnen, da blir jeg trekt for 5 uker ferie. Så lønnen min blir månedslønn + feriepenger + overtid/tillegg - 5 uker ferie(187,5t). Så om en har 100,- i timen blir regnestykket slik:

16250(fastlønn) + 20000(setter bare dette som feriepenger for enkelhetens skyld) + 1000(overtid/tillegg) - 18750 = 18500,-

Selvfølgelig mener jeg da ikke det, men jeg vil bare sjekke om det er fullstendig riktig at jeg skal få så lite utbetalt. Har ikke vært borti dette tidligere, selv om jeg har jobbet hver sommer siden jeg var 13.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt normalt å ikke få lønn den måneden man får feriepenger når man har fastlønn. Tror du virkelig at du får feriepenger + betalt ferie?

 

EDIT: For å være helt presis, man får lønn alle måneder men den måneden man får feriepenger er det normalt å bli trekt for ferien. I mitt tilfelle får jeg feriepenger på Juni lønnen, da blir jeg trekt for 5 uker ferie. Så lønnen min blir månedslønn + feriepenger + overtid/tillegg - 5 uker ferie(187,5t). Så om en har 100,- i timen blir regnestykket slik:

16250(fastlønn) + 20000(setter bare dette som feriepenger for enkelhetens skyld) + 1000(overtid/tillegg) - 18750 = 18500,-

Ja, det er helt normalt å ikke få lønn den måneden man får feriepenger når man har fastlønn. Tror du virkelig at du får feriepenger + betalt ferie?

 

EDIT: For å være helt presis, man får lønn alle måneder men den måneden man får feriepenger er det normalt å bli trekt for ferien. I mitt tilfelle får jeg feriepenger på Juni lønnen, da blir jeg trekt for 5 uker ferie. Så lønnen min blir månedslønn + feriepenger + overtid/tillegg - 5 uker ferie(187,5t). Så om en har 100,- i timen blir regnestykket slik:

16250(fastlønn) + 20000(setter bare dette som feriepenger for enkelhetens skyld) + 1000(overtid/tillegg) - 18750 = 18500,-

Problemet er at man etter ferielovens system ikke får "betalt ferie". Man trekkes for lønn i ferien, men får feriepenger utbetalt samtidig. Å tilpasse seg dette ved å trekke for hele ferien og utbetale alle feriepenger i juni måned fungerer for fulltidsansatte på fastlønn, men funker dårlig når man har litt mindre A4 arbeidstid.
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig mener jeg da ikke det, men jeg vil bare sjekke om det er fullstendig riktig at jeg skal få så lite utbetalt. Har ikke vært borti dette tidligere, selv om jeg har jobbet hver sommer siden jeg var 13.

 

 

Nei det er forsåvidt normalt at dette blir litt forvirrende når man går fra timebetalt til fastlønn. Spesielt i ett tilfelle som deg der man ikke jobber samme stillingsprosent året rundt. Syns forresten herr brun sitt forslag passer bra, lettere å følge med.

 

hvor mye ferie har du fått? Det kan ikke være 5 uker iallefall.

Lenke til kommentar

 

Ja, det er helt normalt å ikke få lønn den måneden man får feriepenger når man har fastlønn. Tror du virkelig at du får feriepenger + betalt ferie?

 

EDIT: For å være helt presis, man får lønn alle måneder men den måneden man får feriepenger er det normalt å bli trekt for ferien. I mitt tilfelle får jeg feriepenger på Juni lønnen, da blir jeg trekt for 5 uker ferie. Så lønnen min blir månedslønn + feriepenger + overtid/tillegg - 5 uker ferie(187,5t). Så om en har 100,- i timen blir regnestykket slik:

16250(fastlønn) + 20000(setter bare dette som feriepenger for enkelhetens skyld) + 1000(overtid/tillegg) - 18750 = 18500,-

Problemet er at man etter ferielovens system ikke får "betalt ferie". Man trekkes for lønn i ferien, men får feriepenger utbetalt samtidig. Å tilpasse seg dette ved å trekke for hele ferien og utbetale alle feriepenger i juni måned fungerer for fulltidsansatte på fastlønn, men funker dårlig når man har litt mindre A4 arbeidstid.

 

Skjønner, det er jeg klar over :) Men det som jeg tenker på nå er at jeg skal ha én uke ferie nå i juli/august-skiftet og skal ha enda en uke i august. Jeg har fått full utbetaling for juli (brutto 30.230). Jeg har kun 7 dager opptjent ferie - så jeg blir trukket noen dager ekstra for den ekstra ferien som jeg tar ut. På grunn av at jeg starter opp i 40% stilling igjen den 21. august så er jeg usikker på om jeg får utbetalt full lønn (100%) eller kun for de dagene jeg jobber den måneden - mtp at jeg allerede har blitt trukket i lønn i juni.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvfølgelig mener jeg da ikke det, men jeg vil bare sjekke om det er fullstendig riktig at jeg skal få så lite utbetalt. Har ikke vært borti dette tidligere, selv om jeg har jobbet hver sommer siden jeg var 13.

 

 

Nei det er forsåvidt normalt at dette blir litt forvirrende når man går fra timebetalt til fastlønn. Spesielt i ett tilfelle som deg der man ikke jobber samme stillingsprosent året rundt. Syns forresten herr brun sitt forslag passer bra, lettere å følge med.

 

hvor mye ferie har du fått? Det kan ikke være 5 uker iallefall.

 

Forslaget til Herr Brun er bra, men det er litt vanskelig å gjøre noe med det nå - ettersom de allerede har trukket meg - og gjort sitt. Jeg krysser egentlig bare fingrene for at jeg får mer utbetalt i august. :/

Jeg har opptjent 7 dager ferie. Jeg skal ta 1 uke nå snart - og så litt ekstra i august. (som jeg blir trekt for) :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Selvfølgelig mener jeg da ikke det, men jeg vil bare sjekke om det er fullstendig riktig at jeg skal få så lite utbetalt. Har ikke vært borti dette tidligere, selv om jeg har jobbet hver sommer siden jeg var 13.

 

 

Nei det er forsåvidt normalt at dette blir litt forvirrende når man går fra timebetalt til fastlønn. Spesielt i ett tilfelle som deg der man ikke jobber samme stillingsprosent året rundt. Syns forresten herr brun sitt forslag passer bra, lettere å følge med.

 

hvor mye ferie har du fått? Det kan ikke være 5 uker iallefall.

 

Forslaget til Herr Brun er bra, men det er litt vanskelig å gjøre noe med det nå - ettersom de allerede har trukket meg - og gjort sitt. Jeg krysser egentlig bare fingrene for at jeg får mer utbetalt i august. :/

Jeg har opptjent 7 dager ferie. Jeg skal ta 1 uke nå snart - og så litt ekstra i august. (som jeg blir trekt for) :)

 

 

Hm, 7 dager høres kanskje litt lite ut? for disse dagene skal du bli trukket ca 9700,- i juni. Altså uten trekk skulle du hatt 16300,-

Lenke til kommentar

Hvordan ser lønnsslippen din ut for mai, juni, og juli?

 

En potensiell feilkilde er at lønnssystemet ikke har fanget opp at du arbeider mer enn 40 % stilling i juni, det vil si at lønnssystemet beregner 40 % lønn for deg selv om du har arbeidet 18 av 21 arbeidsdager (85 % stilling). Det innebærer at du har fått for lav bruttolønn.

 

Lønnsslippen din vil kunne svare på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kryss fingrene, men spør den som styrer med lønn i bedriften din. Hvis denne formen for utbetaling avviker fra tidligere år, kan det være en ny person som styrer med det. Kommuniser usikkerheten din til rett person, og få svar.

Det er de samme folkene som styrer lønn.. Har snakket litt med de, men de virket ikke som de var så veldig interesserte i å høre på meg noe særlig. Det var litt sånn "sånn er det bare".

Lenke til kommentar

Hvordan ser lønnsslippen din ut for mai, juni, og juli?

 

En potensiell feilkilde er at lønnssystemet ikke har fanget opp at du arbeider mer enn 40 % stilling i juni, det vil si at lønnssystemet beregner 40 % lønn for deg selv om du har arbeidet 18 av 21 arbeidsdager (85 % stilling). Det innebærer at du har fått for lav bruttolønn.

 

Lønnsslippen din vil kunne svare på dette.

Jeg kommer med de senere idag. Har vært på sykehuset med samboeren hele helgen - og der hadde de blokka diskusjon.no :p

Lenke til kommentar

Du skal ikke trekkes i lønn hvis du har jobbet, men da skal du i utgangspunktet heller ikke ha utbetalt feriepengene. Arbeidsgiver skal utbetale feriepenger og trekke i lønn når du faktisk tar ut ferien din. Dersom du ikke blir trukket for mer enn du faktisk kommer til å ta fri senere, og du ikke trekkes når du faktisk tar fri, så er det ikke noe problem å gjøre det slik arbeidsgiver har valgt å gjøre det. Det blir derimot mer problematisk dersom man ikke har fast stillingsbrøk/ordinært ferieuttak.

 

Jeg ville derfor foreslått for arbeidsgiver at du får utbetalt penger for det du faktisk jobber i sommer, i tillegg til feriepengene, men at du ikke får utbetalt noe når du ikke jobber. Så blir betalingen riktig.

 

Herr brun

 

Jeg jobber 100% og skal ikke ha noe ferie i år overhodet. Jeg fikk lønn 8 juni for mai måned jobbing + ferie penger som da er opptjent fra i fjor. 8 juli fikk jeg full lønn for juni måned.. Så man skal da ha ferie penger og full lønn hvis man jobber ? Skal man liksom bli straffa da for å være flink å jobbe hele sommer å dekke opp vakter fordi jeg ikke tar ut ferie? Jobba hele fjor sommer og jeg, men da deltid og plukket vakter her og der. Fikk feriepenger og lønnn, sånn skal det da være.

Lenke til kommentar

Nei. Prinsippet i ferieloven er at du skal ha feriepenger utbetalt når du tar ferie] med mindre noe annet er avtalt i tariffavtale. At feriepenger likevel utbetales i juni er en konsekvens av bestemmelser i ferieloven og skattebetalingsloven som gjør det gunstig å gjennomføre feriemotregning i juni (det vil si at man trekkes for all ferie og utbetales feriepenger samtidig), men det forutsetter at det skjer en faktisk motregning, se ferieloven § 11 nr. 1 annet ledd.

 

Det er ikke en straff å måtte ta ferie for å få utbetalt feriepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis jeg aldri tar ferie da? Skal jo selvsagt ha ferie penger jeg også. Latterlig system. Nei jeg skal bare fortsette å jobbe fulltid ut året jeg og forventer og håper at jeg får full lønn hver måned fremover. Skulle jo bare mangle, hva skulle bedriften gjort a hvis jeg ikke jobba? Dem hadde ikke fått folk til å steppe inn hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...