Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

To ledninger på samme støpsel - Forskriftsmessig? Forsvarlig? (Komfyr)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper det henger noen elektrikere her inne som kan gi meg et greit svar på dette :D

 

Kjøpte ny leilighet for et par år siden, med nyoppussett kjøkken, inkludert nye hvitevarer. Det vil si blant annet induksjonstopp og innbygningsovn montert i samme benkeskap.

 

Måtte fjerne sokkelen nederst her forleden fordi jeg syntes det ene benkeskapet var litt ustødig i hjørnet, så tenkte jeg skulle se om det funket regulere beina litt..

 

Registrerer da, til min store forundring/(forskrekkelse?) at både induksjonstoppen og ovnen er koblet til komfyr-kontakten (teknisk stikkontakt), via det samme støpselet :O Altså, to ledninger inn i ett hull.

 

Er dette farlig?? Hvis man ser bort ifra at man "bør" kjøre platetopp og ovn på to forskjellige kurser - for å unngå at sikringen ryker så lett ved heftig matlagning - og at ovnen strent tatt burde være sikret med 16A - og ikke 20A som det er på kursen nå ..

 

Lurer selvfølgelig på om dette er noe jeg bør gjøre noe med... Eller, bare late som ingenting ... (Det har fungert veldig greit så langt ... )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anonympappkasse: Ja!

 

aklla: To ledninger (en fra platetopp, en fra ovn) -> i samme støpsel -> videre (naturligvis) i en og samme stikkontakt. Var dårlig forklart med "i ett hull" - tenkte på at begge ledningene går inn i samme støpsels bakende, altså to ledninger inn i denne:

 

Komfyr-stoepsel-25A-1-fas-Et_elby_lightb

 

 

 

Fare for at leiligheten min (og blokka) før eller siden brenner ned? :| Skade på hvitevarene? Eller, bare litt vel kreativt, men ok?

Endret av andjoha
Lenke til kommentar

Det kan jo muligens bli litt for mye effekt for støpselet, men mest sansynlig ikke. Du bruker vel sjeldent de to på max effekt samtidig.

 

Uansett ville jeg fått opp ny stikk. Du vet heller ikke hvor godt støpselet er koblet.

 

Værstefall så kan støpselet ta fyr og /eller bakerovn går til helvete da sikring ikke vil slå ut når den trenger det(regner med denne kun er 16A)

Endret av anonympappkasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow.. rene live-supporten dette :D

 

Ja, det er vel det som bekymrer meg mest også, at det kanskje kan bli litt stor belastning på selve støpselet ved full effekt. Men - "vanlige" komfyrer med platetopp og ovn i ett - drar jo alt i alt like mye strøm som denne kombinasjonen? Likevel har jo de også bare ett felles støpsel ...

 

Tror jeg skal skru opp støpselet, bare for å sjekke hvordan ledningene sitter.. om det ser OK ut..

 

Vedrørende å sette opp ny stikk: Mener du da nytt stikk på samme kurs? Eller nytt stikk på egen kurs?

 

Vet at det er det siste som er anbefalt, men skjønner ikke hvordan elektriker skal få inn en ny kurs akkurat der - kan han trekke en ny kurs fra sikringsskapet via de samme rørene der nåværende kurs kommer ut? Slik at to kurser blir trukket "parallelt"?

Endret av andjoha
Lenke til kommentar

Dette er (eller var tidligere....) helt greit. Du har 20 eller 25 A på komfyrstikket, og det er tatt ut strøm til en stekeovn på samme kontakt. Det er en mikroskopisk sjanse for at du kan få en feil på stekeovnen som gjør at den trekker opp mot max som sikringen tåler, og da kan ledningen fra forgrening til stekeovn bli i varmeste laget, siden de er dimensjonert for 16 A.

 

Eneste problemet du i praksis vil få er at når du bruker max på stekeovnen, har du lite å gå på på sikringen før den ryker. Det anbefales å legge opp en separat 16 A til stekeovnen, og la toppen bruke 25A alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Induksjon er uansett ett problem å ha sammen med andre strømkrevende enheter da induksjon trekker veldig mye strøm når den trekker strøm i følge elektrikkeren jeg bruker.

Selv om induksjon ikke bruker så over tid, så trekker den mye strøm, men skjeldnere enn f.eks gamle keramiske ovner, som trekker en del strøm veldig ofte. Det er derfor induksjon "må" ha en egen kurs.

 

Du kunne kanskje fått en elektrikker til å komme å se på det, og komme med pris på egen kurs på induksjon?

De gjør gjerne sånt gratis om du først og fremst spør etter pris på ny kurs ;)

 

De kan muligens dra ny ledning det samme røret, evt. må de legge ny, synlig ledning. Uansett må det en ledning fra sikringsskapet til komfyren om du vil ha en egen kurs dit.

At det er valgt en sånn løsning du har tyder også på at det er noe som har blitt lagt opp av noen privat, noe som gjerne kan være uheldig,

Lenke til kommentar

At det er valgt en sånn løsning du har tyder også på at det er noe som har blitt lagt opp av noen privat, noe som gjerne kan være uheldig,

Ikke nødvendigvis. Jeg vet ikke om dette fortsatt er tillatt, men det var det tidligere.

 

Uansett er det ingen anbefalt løsning, siden en induksjonstopp gjerne trekker 5-7 kW når alt er på (noe det riktignok sjelden er), og derfor bør ha en 20 eller 25 A alene. Å trekke opp en ny kurs i samme rør er neppe mulig. Det går nå 2 x 4 eller 2 x 6 mm2 + jord i røret, og det vil ikke være mulig å trekke 2 x 2,5 mm2 + jord i samme rør dersom det er vanlig 16 mm rør. I tillegg må man bruke samtidighetsfaktorberegning i slike tilfeller, dvs at begge sikringer som deler ledninger i samme rør må reduseres.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke komfyretn være godkjent for å ha på 20/25A kurs.

Jeg skal klare å lage større strømmer på en 16A kurs en på en 25A om jeg vil, det er bare å velge en 16A automat med tilstrekkelig kortslutningsytelse.

En 16A D automat gir seg ikke momentant for 320A mens en 25A C gir seg på 250A.

Komfyren er en fast last som aldri trekker mere en maks lasta si som ikke er mere en 3,6KW som ledningen til komfyren fint klarer.

Så ser ikke problemet med en platetopp på 25A sikring.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke komfyretn være godkjent for å ha på 20/25A kurs.

Jeg skal klare å lage større strømmer på en 16A kurs en på en 25A om jeg vil, det er bare å velge en 16A automat med tilstrekkelig kortslutningsytelse.

En 16A D automat gir seg ikke momentant for 320A mens en 25A C gir seg på 250A.

Komfyren er en fast last som aldri trekker mere en maks lasta si som ikke er mere en 3,6KW som ledningen til komfyren fint klarer.

Så ser ikke problemet med en platetopp på 25A sikring.

Hva mener du egentlig her?

Lenke til kommentar

Det var svar på BigJackW sin påstand om at en komfyr (steikeovn) ikke er godkjent for å stå på en 20/25A kurs.

Men å bruke et støpsel for med 2 ledninger ut av er uhensiktsmessig og kan føre til varmgang lettere en om hvert apparat hadde hatt hver sin plugg og hver sin stikkontakt.

Årsaken er enkelt og greit at det blir trangt i et støpsel med 2 ledninger inn som gjør at det lettere blir dårlige koblinger inni der.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har akkurat åpnet støpselet for å ta en titt inni, og ser ikke ut som noe hastearbeid akkurat.. Syntes det ser rett så bra ut skal jeg være ærlig. Kobbertrådene fra platetopp og stekeovnen er flettet fint inn i hverandre, og ligger bra i klem under skruene virker det som.. Ikke noe som stikker ut - ikke noe misfarge eller noe som helst ..

 

Tror nok jeg bare lar det være .. :)

 

 

Spørsmål på siden:

 

Hvorfor er det så viktig med egen seperat kurs for platetopp og stekeovn, når det fortsatt selges massevis av vanlige komfyrer med både platetopp og stekeovn i ett? Disse har jo, såvidt meg bekjent, fortsatt bare ett støpsel til hele sulamitten. Er det noen form for innebygd kontrollmekanisme som nekter en å kjøre platetopp-delen på full effekt dersom man bruker stekeovnen samtidig eller noe? :^)

 

Totaleffekten på seperat platetopp og stekeovn ser jo ut til å være akkurat den samme som på vanlige komfyrer..

Lenke til kommentar

Det var svar på BigJackW sin påstand om at en komfyr (steikeovn) ikke er godkjent for å stå på en 20/25A kurs.

Men å bruke et støpsel for med 2 ledninger ut av er uhensiktsmessig og kan føre til varmgang lettere en om hvert apparat hadde hatt hver sin plugg og hver sin stikkontakt.

Årsaken er enkelt og greit at det blir trangt i et støpsel med 2 ledninger inn som gjør at det lettere blir dårlige koblinger inni der.

Alt jeg vet er at jeg måtte ordne opp i en elkontroll-rapport der riktignok, vaskemaskin var på 25A kurs.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, skal prøve å nøste oppi dette så alle henger med!

 

Det er altså IKKE LOV til å ha 2 ledninger inn i 1 støpsel (enten det er snakk om vanlig støpsel, eller komfyr støpsel).

Det er flere grunner til dette, men de viktigste er ganske enkelt at et støpsel har strekkavlaster, denne vil ikke fungere med mer enn 1 ledning. Den andre viktige grunnen er at skruene i støpselet ikke er laget for flere kabler, og kan derfor ikke gi god nok tilkobling, og vil derfor ha nedsatt strømledningsevne.

 

Det ER lov til å ha stekeovn tilkoblet kokekurs, så lenge kabelen til stekeovn er en gummikabel på 2,5mm2. eller høyere. Det er lov siden en stekeovn kan kategoriseres som en fast last.

Det er allikevel ikke å anbefale å ha disse på samme kurs, da en induksjonstopp med hurtigstart kan ha et totalt forbruk på 25A. Da er det ikke rom for en stekeovn.

 

Dette er ikke nødvendigvis utført av en privatperson, da noen elektrikere, som rett og slett er av den gamle skolen, ble lært at dette var lov før i tiden, og ikke klarer å omjustere seg etter nye lovverk.

 

Hilsen elektriker

Endret av alexander.pettersson
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke komfyretn være godkjent for å ha på 20/25A kurs.

Jeg skal klare å lage større strømmer på en 16A kurs en på en 25A om jeg vil, det er bare å velge en 16A automat med tilstrekkelig kortslutningsytelse.

En 16A D automat gir seg ikke momentant for 320A mens en 25A C gir seg på 250A.

Komfyren er en fast last som aldri trekker mere en maks lasta si som ikke er mere en 3,6KW som ledningen til komfyren fint klarer.

Så ser ikke problemet med en platetopp på 25A sikring.

 

En C25A vil altså kunne levere 250A, men selvfølgelig ikke i mer enn 2 sekunder (Figur 5.6b montørhåndboka)

Og en D-automat er er tiltenk:...? Effektbrytere for eksempel? Ikke akkurat en forbrukskurs.

 

En annen ting er at det her er hverken snakk om komfyr eller platetopp, men platetopp og stekeovn.

Platetopp og stekeovn vil trekke henholdsvis 25A + 16A under full last, og rundt juletider så er det det faktisk et behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...