Gå til innhold

Server eller NAS? Tips mottas med takk!


Niram

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et system hvor jeg kan lagre bilder (mange), tv-serier og filmer - samt ta backup av dette. Hvilken løsning vil egne seg best? Ønsker noe som er så enkelt som mulig, men samtidig robust.

 

Info om hva jeg har i dag

- 1 stk bærbar MacBook Pro

- Time capsule 2tb til backup

- Get modem koblet til time capsule router, altså trådløst nett 5ghz

 

Pr i dag har jeg bruk ekstern harddisk da lagringsplassen på ssden er meget begrenset, 128gb. Det jeg ønsker meg er et sentralt lagringsområde hvor jeg enkelt kan flytte alle bilder, filmer, tv-serier osv. I tillegg er det viktig med backup av alt sammen, i første omgang vil jeg tro 4-5tb lagringsplass holder.

 

Er også et kjempepluss om man kan streame innholdet direkte til TV, feks via Apple tv som jeg har,

 

Er litt grønn på dette, men leser meg opp til det meste, ønsker som sagt en brukervennlig løsning som er robust. Fint om den tar seg brukbart ut i tv-benken også. NAS, server eller hva tror dere? Tar imot konkrete tips og løsninger med et stort takk! Prismessig er jeg litt usikker, men trenger ikke akkurat "business class" på oppsettet så lenge det gjør jobben.

 

Og sist men ikke minst, hvilke begrensninger vil trådløsnettet vet sette på streamingen? Bruker forøvrig lightroom til bilder, om det er av betydning.

 

Har sett på denne https://www.komplett.no/asustor-as-602t-2-bay-nas/779752#!tab:info

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som enkel filserver vil en NAS holde til ditt bruk, men streaming kan bli verre.

 

Jeg bruker iPad og PLEX relativt ofte, både til bilder, egenprodusert film og diverse annet. Når denne skal sendes fra NASen til iPaden, må det "transcodes" - og til nå har de aller fleste NASene hatt for liten CPU til at dette skal fungere smertefritt, ihvertfall om to stk skal bruke den samtidig.

 

På grunn av dette har jeg bestemt meg for å bygge egen server. Det koster noe mer, men jeg får i det minste muligheten til å bytte ut komponenter med årene som kommer. På serveren skal jeg bruke FreeNAS, som både støtter deling til Windows og Apple. I tillegg er det offisiell støtte til Plex.

Lenke til kommentar

Okey, skjønner! Det høres ut som det beste valget for deg, om man har kunnskapen så klart!

 

Her i leiligheten vår er det litt begrenset med muligheter for kablet nettverk, annet enn i tv-benken (kabel-tv bredbånd). Dermed tror jeg dessverre en server er uaktuelt for min del. Alternativet kan evt være en mac mini koblet opp mot tven. Men der er lagringskapasiteten utfordringen. Lite lysten på en mac mini + et par eksterne harddisker stående i tv-benken.

 

Hm, dette ble jaggu unødvendig komplisert merker jeg. Grublet på det i hele dag! Må si jeg også er litt skeptisk på å ha bildene evt på en NAS, for så å styre hele sulamitten fra Lightroom på macen (trådløst). I tillegg må man jo ha en form for backup av selve nasen.

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha min stående i TV-benken. Har ikke tenkt ut en god løsning for kjøling enda, men det tar jeg underveis. Blir ikke noe bygg før høsten uansett.

 

En selvbygd server trenger ikke å være stor. Finnes mange kabinett som får plass, dog ikke like små som en Mac Mini. Har du IKKE bruk for transcoder fra Plex->iPad - kjøp en ferdig NAS som du linker til. Disse er ganske simple å sette opp.

 

Skal du bruke NAS/Serveren som disk, ville jeg absolutt trukket kabel. Tar tid, men det går alltids an å trekke en pen kabel bak en list. Å jobbe med det trådløse kan både ta tid og være frustrerende, syns jeg ihvertfall jeg.

 

Edit.

Angående backup.

Nå vet jeg ikke hvilken løsning du velger, men å ha Jottacloud stående i bakgrunnen for å ta en off-site backup er ikke en dum idè. Det gjør ihvertfall jeg. Ellers støtter de fleste NASer raid...er dog fortsatt dårlig løsning om huset brenner ned.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Jeg skal også ha min stående i TV-benken. Har ikke tenkt ut en god løsning for kjøling enda, men det tar jeg underveis. Blir ikke noe bygg før høsten uansett.

 

En selvbygd server trenger ikke å være stor. Finnes mange kabinett som får plass, dog ikke like små som en Mac Mini. Har du IKKE bruk for transcoder fra Plex->iPad - kjøp en ferdig NAS som du linker til. Disse er ganske simple å sette opp.

 

Skal du bruke NAS/Serveren som disk, ville jeg absolutt trukket kabel. Tar tid, men det går alltids an å trekke en pen kabel bak en list. Å jobbe med det trådløse kan både ta tid og være frustrerende, syns jeg ihvertfall jeg.

 

Edit.

Angående backup.

Nå vet jeg ikke hvilken løsning du velger, men å ha Jottacloud stående i bakgrunnen for å ta en off-site backup er ikke en dum idè. Det gjør ihvertfall jeg. Ellers støtter de fleste NASer raid...er dog fortsatt dårlig løsning om huset brenner ned.

 

Takk for nok et bra svar! Blir gradvis noe klokere. Er klar over at kabel med cat5e/cat6 hadde vært optimalt, men i og med at dette er en bærbar macbook pro er det nok ikke aktuelt. Dette er en maskin jeg flytter mye rundt på i leligheten fremfor å ha den på en fast plass. For du mente mellom NAS og mac, sant? Jeg ser for meg at jeg kobler den til min router og bruker den trådløst utover det.

 

For meg ser det ikke ut som man får i "pose og sekk" hva kvalitet/ytelse angår. Plex hadde vært fantastisk, men er ikke et must for meg. Det eneste som er uerstattelig for meg er bildebiblioteket, alt annet er sekundært. Dermed kunne kanskje en fysisk disk vært like god?

 

Noen som har erfaring med drobo?

Lenke til kommentar

For bildebiblioteket ditt ville jeg absolutt anbefalt backup i skyene ASAP, enn så lenge du ikke har større fordommer mot dette. Som nevnt bruker jeg Jottacloud, med servere stående i Oslo. Da slipper du antageligvis innsyn fra folk over dammen - og ganske god download/upload hastighet. Har du GET, kan du sjekke om dette er inkludert i avtalen din. Offsite backup er absolutt å anbefale.. til og med en kopi av alle bildene på en ekstern hdd som du legger igjen på jobben kan være en god idé, dog tungvindt å oppdatere.

 

Jeg bruker min nåværende server som disk når jeg redigerer film, da blir trådløst noe tregt. Til bildebehandling går det helt greit, hvertfall om du kan leve med at det tar litt tid å laste inn større RAW filer. Eventuelt kan du alltids legge det du jobber med på skrivebordet, for og så kopiere det tilbake når de er ferdig behandlet i eks PS. Er heller ikke noe problem å streame filmer og serier direkte trådløst. Dette klarte hvertfall min 6 år gamle TimeCapsule.

 

Plex fungerer forsåvidt fantastisk til bilder også, om du har et større bibliotek og ønsker å dele dette med venner evt. andre i husstanden med tablet/og eller datamaskin. Er også elegant å bruke Plex på nyere smart-tver.

 

 

For å gjøre ting klart fra min side: En NAS passer oppfyller nok dine behov og krav, om du er på jakt etter noe som er lett å installere og vedlikeholde. Skal du gjøre det ekstremt lett, kan du alltids koble på en ny disk til TimeCapsulen - evt bruke dens innebygde disk.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg bare en server, da har man masse med kraft til hva man vil og man kan bygge ut som man vil.

Desutten er kan man kjøre alt man vil av tjenester uten å være avhengig av plugins for dette.

 

Selv kjører jeg windows server (under esxi), og deler det meste av filer på den vanlige windows måten, i tilegg har jeg Serviio for DLNA. Men Plex fungerer sikkert helt greit det au, ikke prøvd det selv.

 

Til backup har jeg eksterne disker + jotta.

 

PS: Du sier du skal streame over WLAN, jeg tror ikke det blir noe problem så lenge du har en moderne WLAN på 100mbps+.

 

Woods: Jeg håper du vet hva du går til, FreeNas krever litt tukling, ihvertfall om man ikke er noe linuxmenneske.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har veldig gode kunnskaper på hvordan du skrur sammen ting selv (både hardware og software) så hadde jeg bare gått for en enkel NAS hadde jeg vært deg. Jeg har en server stående, men kommer til å gå over til NAS i løpet av nærmeste fremtid. (rett og slett fordi hovedkortet i serveren er av eldre type, og ikke gjenkjenner disker på 4tb). Jeg kunne bare ha oppgradert innmaten, men kjenner at jeg er lei "tukling". En NAS er 90 % ferdig vare når du kjøper den, du setter bare inn disker og konfigurerer den slik du vil ha den.

 

Jeg har i utgangspunktet sett meg ut følgende NAS, og kommer til å kjøpe 3 stk. 4Tb disker til den - http://www.prisjakt.no/product.php?p=2273829

 

Skal du ha litt mer kraft så koster det deg litt mer - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1146571

 

Litt avhengig av hvor mye data du planlegger å ha liggende over tid, disse to tror jeg er gode alternativer dersom du ønsker mer enn 4 disker:

 

5 disker - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1853731

6 disker - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1496904

 

Både synology og asustor har muligheter for å legge inn apps, dvs du kan laste ned og legge til funksjonalitet i etterkant. Etter behov.

 

Ikke sikkert disse passer dine behov, men etter mye googling så virker det som om både synology og asustor får gode tilbakemeldinger på produktene sine. Dersom støy er et tema så hadde jeg holdt en knapp på synology sine produkster.

 

Sjekk forøvrig denne listen med reviews - http://www.techpowerup.com/reviews/?category=NAS&manufacturer=&pp=25&order=date

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Ok. Så om jeg kjøper en enkel 2-bay NAS med raid 1 vil den fungere OK med mitt oppsett? NAS vil være tilkoblet time capsule med ethernet-kabel, mens macen i huset vil brukes trådløst mot samme router.

 

- Hva kan jeg forvente av hastighet?

- Bruksområder vil være lagring av hele bildearkivet (lightroom), streaming av hd-film til trådløse klienter i og utenfor huset via plex media server

- Torrent-nedlastning

 

Vil det fungere greit å jobbe mot bildene på denne måten? Alternativet er ekstern harddisk, men liker tanken på å jobbe trådløst med macen, samtidig som jeg får tak i de fra utenfor huset.

 

Beklager mye rare spørsmål, men er en ganske stor investering for meg så vil forsikre meg om at jeg blir godt fornøyd!

 

Forslag nas https://www.komplett.no/synology-disk-station-ds213j-nas-server/783636

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Utifra bruk og kunnskap som du har skissert her, vil jeg helt klart anbefale deg en Synology NAS, 213 eller 214. 214 er omtrent 500 dyrere, men forskjellen er nok minimal i praksis.

Stort utvalg i funksjonalitet gjennom apper, stillegående, stabil og sikker som banken.

Lenke til kommentar

Ganske enig her, freenas er moro, men man kan lett møte veggen i valgene.

Syn-nas er bare moro i forhold.

 

Ville ha kopiert ut på disk og satt disk i annen lokasjon som andre-backup.

Hele boksen kan jo bli stjålet ol eller man sletter alt ved å sette opp noe feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du har lyst til å gå for FreeBSD eller FreeNAS og ZFS, kan lista under fra Deal.no være et forslag. Du trenger bare å legge til de diskene du vil bruke, så er det greit.

 

ZFS krever en del RAM, og hovedkortet og prosessoren støtter ECC RAM, som er sterkt anbefalt ved bruk av ZFS.

 

post-5290-0-67811100-1407156677_thumb.png

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...