Gå til innhold

Har pumpet 10 Gbit/s gjennom telefonledning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette fungerer ikke langt, men det er noe. Telenor skal slutte å støtte kobbernettet, men det forsvinner jo ikke over natta! Problemet med kobbernettet er at det er små tynne kabler, men til gjengjeld er det kabler som allerede er gravd ned og går til nesten alle hus i Norge!

Og så? Telefonkabler er fysisk ikke i stand til å lede høyere frekvenser enn hva de alrede gjør idag, og egentlig så har DSL/VDSL holdt hele kobbernettet på "life support", og det blir nok ingen dramatiske forbedringer på den fronten, ever. Teknologien beskrevet i artikkelen er til like stor nytte som vann i Norge til en som holder på å dø av vannmangel i Sahara.

Hva som har vært klart for veldig lenge er at fiber kan lever mer enn nok idag, og etter hvert enda mer i fremtiden avhengig av hvordan elektronikken i begge endene utvikler seg. Og det tragikomiske her er at Telenor på lik linje med alle andre visste om det, men først i nær fortid begynte de å satse mer på det og enda så er deres versjon av "bredbånd" en nokså nedjustert fart som er ytterst overpriset.

Og nå står vi på randen av overgang til streaming av... you name it i det som gjelder unerholdning, pluss 4k alrede på banen og 8k etter neste sving, med ingenting vise for på bredbåndsfronten.

 

Dette krever mer politisk innsats (a la Finland), noe som alle vet ingen har nok hjerneceller til i dette landet. Men håpet dør sist, som det sies.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er dere dere påstår?

Det er nemlig ganske dyrt å rive opp kledning inne i hus for å få på plass fiberkabler, og særlig i større bygg som leilighetskomplekser og rekkehus.


Jeg boret bare et fint hull i veggen og stappet til med litt fugemasse. Det er gjort på under 5 minutter. Koster tilnærmet ingenting. Kanskje mindre enn kr 50,- for boret og lite for fugemassen om du allerede har brukt det til en annen fugejobb f.eks. Fugepistol er vel noe en hver husholdning har for hånden!

 

Det virker ikke som om dere har særlig greie på eldre hus. Mulig at man må rive opp veggen på passivhus nå i dag for å lappe på membranen. Men hvor mange slike hus har det kommet til nå?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Med XG-FAST sine 500 MHz klarte de å levere 1 Gbit/s symmetrisk – altså samme hastighet for både opp- og nedlasting – på 70 meters hold

 

Jeg bor sikkert et par kilometer fra sentralen min, så jeg tror nok at kabel/fiber er veien å gå for min del også i fremtiden.

Lenke til kommentar

fiber til hus og kobber i resten, er ikke dette det helt vanlige fenomenet "hybrid-fiber" som bygges ut i de fleste nye bygg i dag?

 

vanligvis snakker man vel om hybrid fiber/coax (hfc).

overgangen fiber til coax kan gjøres ganske billig og fordelen er at da kan "gammeldags" kabeltv sendes i leilighetene. (med internett over DOCSIS)

fiber/twisted pair (gammeldags telefon/kobberledning) er vel ikke vanlig å legge nytt?

Lenke til kommentar

 

Dette fungerer ikke langt, men det er noe. Telenor skal slutte å støtte kobbernettet, men det forsvinner jo ikke over natta! Problemet med kobbernettet er at det er små tynne kabler, men til gjengjeld er det kabler som allerede er gravd ned og går til nesten alle hus i Norge!

Og så? Telefonkabler er fysisk ikke i stand til å lede høyere frekvenser enn hva de alrede gjør idag, og egentlig så har DSL/VDSL holdt hele kobbernettet på "life support", og det blir nok ingen dramatiske forbedringer på den fronten, ever. Teknologien beskrevet i artikkelen er til like stor nytte som vann i Norge til en som holder på å dø av vannmangel i Sahara.

Hva som har vært klart for veldig lenge er at fiber kan lever mer enn nok idag, og etter hvert enda mer i fremtiden avhengig av hvordan elektronikken i begge endene utvikler seg. Og det tragikomiske her er at Telenor på lik linje med alle andre visste om det, men først i nær fortid begynte de å satse mer på det og enda så er deres versjon av "bredbånd" en nokså nedjustert fart som er ytterst overpriset.

Og nå står vi på randen av overgang til streaming av... you name it i det som gjelder unerholdning, pluss 4k alrede på banen og 8k etter neste sving, med ingenting vise for på bredbåndsfronten.

 

Dette krever mer politisk innsats (a la Finland), noe som alle vet ingen har nok hjerneceller til i dette landet. Men håpet dør sist, som det sies.

 

Herregud, du har eksisterende kabel. Hvis ingen klarer å finne en måte å bruke de bedre enn ADSL, selv om de er noen kilometer lange, så blir jeg skuffet. Hvis du tror at de stedene som fikk telefonkabel installert sent på 70-tallet og frem til 90-tallet kommer til å få fiber, så har jeg en veldig flott bro å selge deg, sentralt plassert i London.

Lenke til kommentar

Fiberkabelene som legges i dag har enormt med potensialet. Vi utnytter bare noen få prosent av den teoretiske makshastigheten til fiber. Påtide kobber fases ut for godt. På min 3 km lange linje til sentralen ligger det kabler fra 60 tallet. Sier seg selv at det er påtide å oppgradere, spesielt i en tid hvor Internett er i enorm fremmarsj.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dette fungerer ikke langt, men det er noe. Telenor skal slutte å støtte kobbernettet, men det forsvinner jo ikke over natta! Problemet med kobbernettet er at det er små tynne kabler, men til gjengjeld er det kabler som allerede er gravd ned og går til nesten alle hus i Norge!

Og så? Telefonkabler er fysisk ikke i stand til å lede høyere frekvenser enn hva de alrede gjør idag, og egentlig så har DSL/VDSL holdt hele kobbernettet på "life support", og det blir nok ingen dramatiske forbedringer på den fronten, ever. Teknologien beskrevet i artikkelen er til like stor nytte som vann i Norge til en som holder på å dø av vannmangel i Sahara.

Hva som har vært klart for veldig lenge er at fiber kan lever mer enn nok idag, og etter hvert enda mer i fremtiden avhengig av hvordan elektronikken i begge endene utvikler seg. Og det tragikomiske her er at Telenor på lik linje med alle andre visste om det, men først i nær fortid begynte de å satse mer på det og enda så er deres versjon av "bredbånd" en nokså nedjustert fart som er ytterst overpriset.

Og nå står vi på randen av overgang til streaming av... you name it i det som gjelder unerholdning, pluss 4k alrede på banen og 8k etter neste sving, med ingenting vise for på bredbåndsfronten.

 

Dette krever mer politisk innsats (a la Finland), noe som alle vet ingen har nok hjerneceller til i dette landet. Men håpet dør sist, som det sies.

Herregud, du har eksisterende kabel. Hvis ingen klarer å finne en måte å bruke de bedre enn ADSL, selv om de er noen kilometer lange, så blir jeg skuffet. Hvis du tror at de stedene som fikk telefonkabel installert sent på 70-tallet og frem til 90-tallet kommer til å få fiber, så har jeg en veldig flott bro å selge deg, sentralt plassert i London.

Sier du det ja, jeg bor i et hus som ble bygget i 1948, fuglene veit når det kom telefonlinje inn i huset men jeg fikk fiber i veggen for noen år siden. Funker fett gjør den og, 50/50 med mulighet for 100/100 men det koster desverre mer en det smaker.

 

Problemet med bredbåndsutbyggingen som foregår i dette landet er at staten vil at dette skal aktørene ordne opp i selv men legger samtidig føringer for at det skal være mulighet for 100MB til samtlige husstander innen 2017 eller hva det er. Det staten ikke innser er at dette vil føre til massive forskjeller på prisnivået på landsbasis etter hvor mange som får tilby sine tjenester over de respektive nett.

 

Hadde staten sørget for å sette den enkelte kommune ansvarlig for å bygge ut fiber til husstander innen sine grenser og samtidig sendt med en pengepott øremerket til dette formålet så hadde ikke bare utbyggingen skytt litt fart men samtidig ville staten ha bygget seg opp en meget verdifull infrastruktur som den da kunne leid ut kapasiteten på til de respektive tilbydere.

-S

Endret av Sirillion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke noe fiber der jeg bor før befolkningstettheten går opp. Og hva angår befolkningstettheten der, så er jeg fornøyd med den, dvs .. fiber ja takk, men ikke hvis jeg må ha grauthuer rundt meg på alle kanter. ;-)

 

Enn så lenge får kobber og xDSL holde, selv med uhorvelig laber opplastingshastighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette fungerer ikke langt, men det er noe. Telenor skal slutte å støtte kobbernettet, men det forsvinner jo ikke over natta! Problemet med kobbernettet er at det er små tynne kabler, men til gjengjeld er det kabler som allerede er gravd ned og går til nesten alle hus i Norge!

Og så? Telefonkabler er fysisk ikke i stand til å lede høyere frekvenser enn hva de alrede gjør idag, og egentlig så har DSL/VDSL holdt hele kobbernettet på "life support", og det blir nok ingen dramatiske forbedringer på den fronten, ever. Teknologien beskrevet i artikkelen er til like stor nytte som vann i Norge til en som holder på å dø av vannmangel i Sahara.

Hva som har vært klart for veldig lenge er at fiber kan lever mer enn nok idag, og etter hvert enda mer i fremtiden avhengig av hvordan elektronikken i begge endene utvikler seg. Og det tragikomiske her er at Telenor på lik linje med alle andre visste om det, men først i nær fortid begynte de å satse mer på det og enda så er deres versjon av "bredbånd" en nokså nedjustert fart som er ytterst overpriset.

Og nå står vi på randen av overgang til streaming av... you name it i det som gjelder unerholdning, pluss 4k alrede på banen og 8k etter neste sving, med ingenting vise for på bredbåndsfronten.

 

Dette krever mer politisk innsats (a la Finland), noe som alle vet ingen har nok hjerneceller til i dette landet. Men håpet dør sist, som det sies.

Herregud, du har eksisterende kabel. Hvis ingen klarer å finne en måte å bruke de bedre enn ADSL, selv om de er noen kilometer lange, så blir jeg skuffet. Hvis du tror at de stedene som fikk telefonkabel installert sent på 70-tallet og frem til 90-tallet kommer til å få fiber, så har jeg en veldig flott bro å selge deg, sentralt plassert i London.

Sier du det ja, jeg bor i et hus som ble bygget i 1948, fuglene veit når det kom telefonlinje inn i huset men jeg fikk fiber i veggen for noen år siden. Funker fett gjør den og, 50/50 med mulighet for 100/100 men det koster desverre mer en det smaker.

 

Problemet med bredbåndsutbyggingen som foregår i dette landet er at staten vil at dette skal aktørene ordne opp i selv men legger samtidig føringer for at det skal være mulighet for 100MB til samtlige husstander innen 2017 eller hva det er. Det staten ikke innser er at dette vil føre til massive forskjeller på prisnivået på landsbasis etter hvor mange som får tilby sine tjenester over de respektive nett.

 

Hadde staten sørget for å sette den enkelte kommune ansvarlig for å bygge ut fiber til husstander innen sine grenser og samtidig sendt med en pengepott øremerket til dette formålet så hadde ikke bare utbyggingen skytt litt fart men samtidig ville staten ha bygget seg opp en meget verdifull infrastruktur som den da kunne leid ut kapasiteten på til de respektive tilbydere.

-S

 

Sukk... Det betyr ingenting når huset ble bygget, det betyr noe hvor mange hus som kan dekkes av den samme utbyggingen. Det er derfor jeg skrev om de som fikk telefonlinje på 70- til 90-tallet - utbyggingen av telenettet i Norge startet i 1880!

 

På de delene av nettverket hvor Fiber aldri kommer til å skje er det uansett trådløst nettverk som kommer til å bli løsningen, ikke telefonledning, men at ingen kommer til å prøve å få til noe på telenettet er idiotisk å tro.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Ingen som har anelse på hvordan man klarer 10 gigabit på telefonkabelene? Blir samme som på cat6 som også støtter 10 gigabit ethernet.

 

Kan vel være det ikke er kabelene som begrenset hastighet men modemet på begge sider, som er det som begrenser.

 

Angående telenor skal slutte med telefonnettet, så godt mulig de ombestemmer seg etter å ha lest dette, med mindre IPV6 skulle by på noe problem.

Siden sist jeg leste er vel år 2016 det var meningen det gamle telefonnettet skulle død ut, men så treg telenor er med ipv6 så godt mulig de vil vente med kobbernettet i 10 år til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Herregud, du har eksisterende kabel. Hvis ingen klarer å finne en måte å bruke de bedre enn ADSL, selv om de er noen kilometer lange, så blir jeg skuffet. Hvis du tror at de stedene som fikk telefonkabel installert sent på 70-tallet og frem til 90-tallet kommer til å få fiber, så har jeg en veldig flott bro å selge deg, sentralt plassert i London.

Jeg har et hus bygget i ca 1893-1894 og jeg får fiber om ca 1 måned. Alt som skal til er en fiberkabel og hull i veggen.

 

Hvis du derimot mener at DSL som kan levere max 16 mbit til meg idag har noe ukjent, enormt potensiale som enda ikke er utnyttet - er du er velkommen til å søke jobb hos telefon/internettleskap med din vidunderteknologi som tydeligvis ingen bortsett fra deg kan skjønne noe av, du får kalle den "Kobberbroen til London".

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...