Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Velforening med frivillig medlemskap, dyrere brøyting/klippng for ikkemedlemmer


lavamakt|

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor på et boligfelt bestående av 50 husstander jevnt fordelt mellom eneboliger, tomansboliger og rekkehus.

Det er velforening med frivillig medlemskap,

De som velger å ikke være medlem betaler fortsatt sin del av snørydding og klipping av fellesarealer, som bli fakturert etter endt brøyte/klippesesong.

 

Styret i foreningen har "bestemt" at ikkemedlemmer skal betale mer enn kostnadene for brøyting og klipping.

Medlemmer betaler 600kr for brøying som er totalkostnad delt på antall boligerpå feltet, mens ikkemedlemmer må betale 800kr.

Det samme er tilfellet med klipping.

 

Foreningskontigenten er 250kr, så ikkemedlemmer betaler nå mer totalt enn medlemmer.

 

Dette er ikke opplyst om på noen måte, ikkemedlemmer får bare faktura med 200kr mer enn medlemmer.

 

Samtidig nekter de å svare på henvendelse fra ikkemedlemmer ang spesifikasjon av faktura og svarer med "vil du ha innsyn må du bli medlem".

 

 

Jeg fikk innsyn i hva som hadde skjedd ved å snakke med en bekjent som er vara i styret.

 

Har en velforening mulighet til dette? og evt hvordan angripe situasjonen?

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er brøyting av felles vei for ankomst til boligene og klipping av en gressflekk med et fotballmål og gress rundt en lekeplass. Har ikke mulighet til å gjøre noe selv, velforeningen hyrer inn iss til å gjøre jobben.

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

TS. Noen må organisere slikt og det er vanlig, at en Velforening gjør det. Det må ikke være en Velforening, men finnes det en slik forening, er det nok de som styrer.

 

For alt som er fellesareal, er det både praktisk og mye rimeligere å lage en felles avtale. Tivler på at du kommer unna dette. Og til den prisen?

 

For noen ti-år siden, var det mer vanlig med dugnader, for ting som egnet seg for dugnad. Men folk flest gidder ikke og da blir det "så som så" med det som burde vært gjordt. Men du kan jo tilby deg å klippe regelmessig og høre hva du kan spare inn på kostander. Kanskje du tjener penger. :) Brøytingen er det noen ikke noe å gjøre med.

 

Jeg ville ha meldt meg inn i foreningen, da hadde jeg vært en del av demokratiet.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg reagerer ikke på at jeg skal være med på spleiselaget, jeg reagerer på at jeg skal betale en større del enn medlemmene, det er det jeg spør etter, kan de kreve mer enn reel kostnad så de får litt ekstra penger på konto?

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

Kva andre utgifter dekker vellforeninga, på meg ser det ut som at medlemmer betaler 50 kr meir i året (600 kr + 250 kr), medan ikkjemedlemmer betaler 800 kr.

Er det realistisk at de andre tingene som vellforeningen driver med kan bli dekka av denne ekstra 50 lappen? Eg vil tru at etter at brøyting og plenkilipping er gjort så er det vell berre småting som blomsterplanting og slikt som står igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De kan kreve hva de vil (det er en felleskapsbeslutning), du står imidlertid fritt til å flytte.

 

Du kan også sikkert også delta på et årsmøte (eller lign.) i velforeningen og fremsi dine meninger, samt stille som styrekandidat og påvirke bestemmelser den veien. Begge deler krever vel kanskje medlemsskap.

 

Personlig synes jeg løsningen med valgfritt medlemsskap er noe snodig, det hadde vært mer naturlig at alle var medlemmer (i kraft av adresse) og at alle således betalte det samme for å få gjort arbeidet som er nødvendige for fellesskapet.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer ikke på at jeg skal være med på spleiselaget, jeg reagerer på at jeg skal betale en større del enn medlemmene, det er det jeg spør etter, kan de kreve mer enn reel kostnad så de får litt ekstra penger på konto?

Tror Vellforeningen kunne tatt ennå mer av ikkemedlemer. De har bryderi og kostnader du ikke har.

Lenke til kommentar

Det er ein grunn til at det er frivillig medlemsskap. Imotsetning til eit sameige so kan ein ikkje tvinge sjølveigarar inn i ein slik klubb.

Ein skal sjølvsagt være med å betale for dei nødvendige tinga, men ein treng ikkje å være med å betale for andre ting, som f.eks pynting og slikt som berre nokre få synest er fint.

Lenke til kommentar

Ikke for å være ufin, men jeg er ikke ute etter hva folk tror.

 

Hvilken hjemmel har de for å ta ekstra betalt?

 

 

Edit:

Det er ein grunn til at det er frivillig medlemsskap. Imotsetning til eit sameige so kan ein ikkje tvinge sjølveigarar inn i ein slik klubb.
Ein skal sjølvsagt være med å betale for dei nødvendige tinga, men ein treng ikkje å være med å betale for andre ting, som f.eks pynting og slikt som berre nokre få synest er fint.

Det var det jeg trodde også,

Det er ikke så frivillig hvis man kan belaste ikkemedlemmer med et beløp man selv syns er passende på hver faktura med de fellesutgiftene iman plikter å betale.

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utfordringen er jo at "klubben" (dens medlemmer og styre) bestemmer størrelsen på fellesomkostningene.

 

Edit;

 

Ikke for å være ufin, men jeg er ikke ute etter hva folk tror.

 

Hvilken hjemmel har de for å ta ekstra betalt?

Dersom du aldri har signert noe kontrakt med velforeningen/klubben (at de utfører arbeidet mot betaling) har de like lite hjemmel for å ta noe som helst, heller ikke for måking av vei (eller annet den enkelte synes er nødvendig).

 

 

...Ein skal sjølvsagt være med å betale for dei nødvendige tinga, men ein treng ikkje å være med å betale for andre ting...

Det var det jeg trodde også,

Det er ikke så frivillig hvis man kan belaste ikkemedlemmer med et beløp man selv syns er passende på hver faktura med de fellesutgiftene iman plikter å betale.

 

Hvem avgjør hva som er "dei nødvendige tinga" ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du har krav på å få spesifisert regning puntum.

 

Andelen bør så vidt jeg skjønner være enten lik eller så bør du ha spesifiserte privilegier som de andre ikke har. For eksempel at brøyting av din private parkeringsplass utgjør differansen på 200 kr, hvis de andre ikke har noe tilsvarende.

 

Du kan bestride kravet på 800 med henvisning til en annens faktura på 600 for nøyaktig samme tjeneste. Bestridingen kan du gjøre ovenfor borettslaget og deres inkassoselskap.

 

Jeg mener borettslaget burde holde seg til en bestemt pris for en bestemt tjeneste, ikke differensiere ut fra "trynefaktor"/medlemskap. Ønsker de differensiering får de heller gjøre det på andre måter. For eksempel ha en dugnadsrabatt på 200 kr til de som utfører dugnad eller styrehonorar for styrearbeid til de det gjelder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du har krav på å få spesifisert regningen uten å få motkrav om medlemskap. Andelen bør så vidt jeg skjønner være enten lik eller så bør du ha spesifiserte privilegier som de andre ikke har. For eksempel at brøyting av din private parkeringsplass utgjør differansen på 200 kr, hvis de andre ikke har det.

 

Du kan bestride kravet på 800 med henvisning til en annens faktura på 600 for nøyaktig samme tjeneste. Bestridingen kan du gjøre ovenfor borettslaget og deres inkassoselskap.

Takk for svar!

Har stor gårdsplass som jeg måker selv, ingen forskjell fra medlemmene.

Lenke til kommentar

Utfordringen er jo at "klubben" (dens medlemmer og styre) bestemmer størrelsen på fellesomkostningene.

 

Edit;

 

Ikke for å være ufin, men jeg er ikke ute etter hva folk tror.

 

Hvilken hjemmel har de for å ta ekstra betalt?

Dersom du aldri har signert noe kontrakt med velforeningen/klubben (at de utfører arbeidet mot betaling) har de like lite hjemmel for å ta noe som helst, heller ikke for måking av vei (eller annet den enkelte synes er nødvendig).

 

 

...Ein skal sjølvsagt være med å betale for dei nødvendige tinga, men ein treng ikkje å være med å betale for andre ting...

Det var det jeg trodde også,

Det er ikke så frivillig hvis man kan belaste ikkemedlemmer med et beløp man selv syns er passende på hver faktura med de fellesutgiftene iman plikter å betale.

 

Hvem avgjør hva som er "dei nødvendige tinga" ?

 

problemet mitt er jo at de vil at vi som ikke er medlemmer skal betale mer enn dem selv.

 

du mener de kunne de valgt at ikkemedlemmer skullle betalt 2500kr hver mens medlemmene betalte 100kr hver?

Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

For å kreve betalt må man ha et grunnlag. Det mest vanlige grunnlaget er avtale, i dette tilfellet vil det være i form av konkludent adferd ("vi brøytet og klippet for din rettsforgjenger, og du har ikke kommet med noen innsigelser mot dette"). Et annet avtalegrunnlag kan være at det er en servitutt på eiendommen som forplikter eieren til å være medlem av velforeningen eller bruke velforeningens tjenester. Et tredje grunnlag kan være at veglaget (jfr. veglova § 54) har overlatt driften til velforeningen, i så fall vil velforeningens myndighet utledes av veglagets som igjen kommer fra veglova. Uten å vite noe om det underliggende rettsgrunnlaget vil det være uforsvarlig å gi deg råd om hvordan du skal håndtere din konkrete situasjon. Dette må du få avklart først.

 

Generelt sett: Det er ikke et krav til likebehandling i det private. At du har fått en faktura på 800,- mens en annen har fått en faktura på 600,- for den samme tjenesten gir ikke deg rett til å betale 600,-.

 

Man har heller ikke krav på bedriftsøkonomisk spesifikasjon av faktura, det vil si, du har ikke rett til noen form for utregning som viser hvordan kreditor er kommet frem til summen. Du har krav på at tjenestens 'art og omfang' spesifiseres samt vederlaget for tjenesten, jfr. bokføringsforskriften § 5-1-1. Dette kravet tilfredsstilles med "brøyting vinteren 2013/2014 kr. 800,.-".

 

Ønsker du noen nærmere redegjørelse for fastsettelsen må du melde deg inn i foreningen og bruke deg av medlemsmakten til å ta opp ting på årsmøtet.

 

Slik saken står nå betaler medlemmer 850,- kr i året mens du betaler 800,- kr i året. Jeg har vansker med å se hvordan du forsvarer din konklusjon om at ikke-medlemmer betaler mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du har krav på å få spesifisert regning puntum.

Spesifikasjon har ingen reell betydning.

(Dessuten kan velforeningen bare spesifisere at beløpet gjelder "snømåking", "blomsterdekorasjoner", "striptease" eller hva pokker den enkelte sier seg villig til å betale for)

 

Dersom TS ikke har ingått avtale/kontrakt (ved kjøp av eiendom), hvor det bekreftes at velforeningen står for arbeidet på fellesarealer, er han ikke pliktig (juridisk sett) å betale noe som helst (for noe som helst).

Hvorvidt det er lurt med betalingsnekt ihht. miljøet blant de boende er en annen greie.

 

Har TS ingått slik kontrakt er plikter og rettigheter opplyst i kontrakten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

TS her, er hos en kompis:)

 

Har fått til gang til møtereferater når dette ble bestemt, det ble bestemt på et vanlig styremøte med 4/6 fremmøtte. Årsmøtet har ikke vært med på avgjørelsen. Har styret i det hele tatt myndighet til det?

 

 

Veien eies av en bonde som eide marka her før det ble boligfelt. Han tok betalt av alle husstander for å legge asfalt, før velet ble dannet.

Han holdt brøyting av veier frem til pansjon.

Ingen avtaler inngått. Det var enighet om at vi skulle dele de utgiftene likt mellom husstandene.

Da hyret velet inn brøytet. Forst nå har styret alene valgt å differansiere ikkemedlemmer.

Vi får to fakturaer i året med 200kr i påslag hver gang, altså 400kr i året mot 250 i kontigent.

 

 

Det er bare småpenger, men det er litt prinsippet.

Jeg har tidligere vært sekretær 2 år i styret, og syns i grunn måten de gjør det på nå på ingen måte fremmer nabomiljøet på noe vis.

 

Jeg meldte meg ut av foreningen året etter av høvdingen i styret kjøpte seg atv til 50000 av velets penger, også bestemt på styremøte. "Fint når man har dugnad og sånn"

 

Han som er høvding i styret har alltid vært ute etter de som ikke er medlemmer, det er forøvrig 17 av oss, og 33 medlemmer.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

Styret i en velforening har all myndighet som ikke er reservert til årsmøtet, og som årsmøtet ikke har forbudt. En avgjørelse om prising på foreningens tjenester vil vanligvis ligge under styret, men et medlem kan kreve at det tas opp på årsmøtet. Dette reguleres av foreningens vedtekter. Velforeningens myndighet må bygge på avtale eller annet grunnlag i lov. Det mest aktuelle grunnlaget for vei er veglovas bestemmelser om fordeling av kostnader knyttet til privat vei (jeg forutsetter at dette er en privat vei), fordi slik du beskriver det er det ikke inngått noen avtale mellom ikke-medlemmene og veglaget som innebærer at ikke-medlemmene kan kreves høyere pris.

 

 

Veglova § 54 bestemmer at når flere personer bruker en vei som adkomst til sine eiendommer har alle disse personene plikt til å holde vegen i forsvarlig stand. Dette inkluderer vinterbrøyting. I § 55 er det bestemt at alle personene som har plikter etter § 54 er pliktige medlemmer av veglaget for den veien. § 55 femte ledd gir veglaget myndighet til å binde alle som har plikter etter § 54 ved å inngå avtale om vedlikehold av veien. Brøyting går under vedlikehold. Veglaget kan derfor inngå avtale med velforeningen om å gjøre dette, også på vegne av personer som ikke er medlemmer av velforeningen.

 

Merk at hvis personene som inngår i veglaget har lagt ansvaret for drift av veien til en velforening har velforeningen de samme rettighetene til å kreve betalt for arbeidet som veglaget har, se § 55 sjette ledd. Det spiller derfor ingen rolle om veglaget har avtalt med velforeningen eller om alle medlemmene i veglaget har avtalt med velforeningen.

 

Slik jeg ser det har dere som bruker veien avtalt dere imellom at velforeningen skal ivareta (denne delen av) driften. Velforeningen har da den samme retten til å kreve betalt for det som veglaget ville hatt.

 

Veglaget har rett til å kreve betalt etter "høvetal", det vil si at man betaler etter omfanget av sin bruk av veien. Hvis alle bruker veien cirka like mye skal alle betale like mye. Velforeningen har etter mitt syn ikke adgang til å kreve én pris for medlemmer og én pris for ikke-medlemmer, med mindre ikke-medlemmene aksepterer det.

 

 

De vil nok ikke være noen effektiv trussel, men en mulighet vil være å true med å innkalle til veglag etter veglova § 55, og fremme som sak at veglaget selv skal ivareta driften og at avtalen med velforeningen skal sies opp eller bortfalle. Med tanke på at det da vil være 50 representanter hvorav 33 medlemmer av velforeningen vil nok dette forslaget falle.

 

Jeg har bare tatt for meg veibrøyting. Plenklipping og lignende kan ikke hjemles i veglova men må hjemles i avtale, servitutt på eiendommen (for eneboliger), eller beslutning i generalforsamling/sameiermøte (sameier/borettslag).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...