Gå til innhold

Slutte å være nervøs for oppkjøring?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har drevet med kjøretimer i cirka et halvår no (mye eksamener osv.)

Jeg stesser, føler at jeg er en dårlig og usikker sjåfør og kommer til å stryke på oppkjøringen!

 

Får veldig mye skryt hos kjørelæreren min og han sier at han ser bra forbedringer, men føler ikke det selv. Har tatt alt obligatorisk untatt sikkerhetskurs på veg (taes 9. Og 10. Juli) og han sier jeg ikke trenger flere kjøretimer osv.

 

Men fra mitt synsperspektiv føler jeg at jeg er utrolig dårlig med planlegging i rundkjøringer, hva kan jeg gjøre med dette? Eneste tingen kjørelæreren min plukker på er at jeg kutter rundkjøringen litt.

 

Er det normalt og føle seg som en dårlig sjåfør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Føler man seg som en god sjåfør på oppkjøringsdagen bør man sannsynligvis ikke ha lappen enda. Alt du kan håpe på er å være bra nok til å stå, og hvis kjørelæreren din sier at du er det, har han trolig rett.

Kjører du sakte nok i rundkjøringene? Det kan være en del å holde styr på.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du er ingen GOD sjåfør. Jeg har hatt lappen i snart fem år og er fortsatt rimelig fersk, selv etter tusenvis av kilometer bak meg. Har lært meg å aldri stole på andre i trafikken - vis at du følger hva de andre trafikantene gjør rundt deg.

 

Kjør pent og følg reglene, bruk speila og blinklys, så ordner det seg! Lykke til

 

Edit. leif

Endret av Woods
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er viktig å huske på at førerkortet ikke er et bevis på at du er ferdig utlært. Uavhengig av om du står eller ikke på prøven, vil du ha mange, mange kjøretimer foran deg. Sensor skal bestemme om det er forsvarlig å la deg fortsette øvingen alene. Det viktigste er altså å være aktpågivende og ha god samhandling med andre trafikkanter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja. Føler man seg som en god sjåfør på oppkjøringsdagen bør man sannsynligvis ikke ha lappen enda. Alt du kan håpe på er å være bra nok til å stå, og hvis kjørelæreren din sier at du er det, har han trolig rett.

Kjører du sakte nok i rundkjøringene? Det kan være en del å holde styr på.

Bruker en del tid (for mye tid) på å se etter luker, må bli litt raskere der, men når jeg først kjører igjennom rundkjøringen har jeg en misvane av og kjøre ganske fort både i rundkjøring og mot rundkjøring... Har vært en del bråstopp forran rundtkjøring på kjøretimer kan jeg inrømme

Lenke til kommentar

Hei, FeskarBlauk! :)

 

 

Et godt tips er å sakke ned farten i god tid, dette vil føre til at du får mer oversikt over situasjonen å er i stand til å da gode avgjørelser når rundkjøringen kommer (dette gjelder forsåvidt alt i trafikken).

Det gjelder å se langt frem ;-) Når det gjelder å være nervøs, er dette helt normalt.

Jeg hadde oppkjøring 27/6, å var kjempe nervøs, fikk ikke sove, vondt i magen, klarte omtrent ikke å tenkte positivt, men når oppkjøringen først starter, så glemmer du alt det, bare husk at du må se langt frem å få ned farten i god tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, FeskarBlauk! :)

 

 

Et godt tips er å sakke ned farten i god tid, dette vil føre til at du får mer oversikt over situasjonen å er i stand til å da gode avgjørelser når rundkjøringen kommer (dette gjelder forsåvidt alt i trafikken).

Det gjelder å se langt frem ;-) Når det gjelder å være nervøs, er dette helt normalt.

Jeg hadde oppkjøring 27/6, å var kjempe nervøs, fikk ikke sove, vondt i magen, klarte omtrent ikke å tenkte positivt, men når oppkjøringen først starter, så glemmer du alt det, bare husk at du må se langt frem å få ned farten i god tid :)

Nydelige tips, tusen takk! :-) Men er de veldig nøye på en behagelig kjøretur også? :O Er veldig bestemt på utrolig behagelige girskifte og fartøkninger, litt for nøye! Da akselererer jeg ganske sakte opp til fartsgrensen :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg følte meg også ganske usikker, men god nok til å bestå. Hadde selv oppkjøring for litt over en måned siden og gikk faktisk bedre enn jeg trodde! Var veldig nervøs, men hadde en hyggelig sensor som jeg kunne ha en helt vanlig samtale med. Se langt frem, bruk speilene og øv masse, så går det sikkert helt fint :)

Lenke til kommentar

Min oppkjøring gikk langt ifra perfekt, så jeg vet at det er lettere sagt enn gjort. Jeg klarte å drite meg ut i første lyskryss, hadde kjørt 20 sekunder, hadde også en situasjon hvor jeg hadde for høy fart mot en 180 graders sving, husk bare på: du har ikke stryki selvom du driter deg ut ! :)

Lenke til kommentar

Min oppkjøring gikk langt ifra perfekt, så jeg vet at det er lettere sagt enn gjort. Jeg klarte å drite meg ut i første lyskryss, hadde kjørt 20 sekunder, hadde også en situasjon hvor jeg hadde for høy fart mot en 180 graders sving, husk bare på: du har ikke stryki selvom du driter deg ut ! :)

Ja har hørt en del folk som overvurderer feilen de gjorde og driter i resten av kjøreturen pga de tror de har strøket!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har støyki flere ganger, pga nervøsitet, jeg skjelver,.. sensor sa at jeg var nervøs og det var grunne til at jeg ikke bestod. fordi det førte til usikkerhet. selvom jeg ikke gjorder NOEn feil så bestod jeg ikke. på Elverum, de har en fast kjerring som sensor.

 

Hæ?! Kan du stryke pga. det? Du er vel ikke nervøs for å kjøre bil generelt? Det er ikke normalt å IKKE være nervøs før oppkjøring for å si det sånn, og det å stryke for å ikke gjøre noe feil er jo ikke riktig. Jeg strøk jeg også pga. nervøsitet, men det var fordi jeg gjorde flere feil pga. nervøsiteten, så jeg skjønner at jeg strøk. Har ny oppkjøring i september. Kjipe 3100 kroner ut av vinduet...

Lenke til kommentar

 

jeg har støyki flere ganger, pga nervøsitet, jeg skjelver,.. sensor sa at jeg var nervøs og det var grunne til at jeg ikke bestod. fordi det førte til usikkerhet. selvom jeg ikke gjorder NOEn feil så bestod jeg ikke. på Elverum, de har en fast kjerring som sensor.

 

Hæ?! Kan du stryke pga. det? Du er vel ikke nervøs for å kjøre bil generelt? Det er ikke normalt å IKKE være nervøs før oppkjøring for å si det sånn, og det å stryke for å ikke gjøre noe feil er jo ikke riktig. Jeg strøk jeg også pga. nervøsitet, men det var fordi jeg gjorde flere feil pga. nervøsiteten, så jeg skjønner at jeg strøk. Har ny oppkjøring i september. Kjipe 3100 kroner ut av vinduet...

 

Ja jeg gjorde det, enig i at det er sure penger. Men sensorene har for stor tro på seg selv. for en del er det vel bra at de er overbeskyttede, fordi man risikerer sitt liv om man ikke kan kjøre ordentelig. MEN FORTSATT, DET FINNES GRENSER, jeg trodde jeg skulle bestå....

Endret av cheguevara7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...