Gå til innhold

Psykokafe (lov å være blid, lov å være dritt lei..)


heblilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kur for psykose: Teoribok om mentalsjukdommer? :)

 

Men er jo rett det, har man psykose så må vel et av symtomene være at virkelighetsoppfatningen er feil.

 

Hmm, skjønner egentlig ikke hva du mener med "bare en overfladisk del". Har aldri hørt stemmer i hodet untatt når jeg drømmer eller når jeg er i ferd med å sovne. Det er ganske kult forresten, når du er trøtt og du faller mellom våken tilstand og drømmetilstand. Du hører lyder/stemmer og noen sekunder etterpå vokner du litt og innser at det var inni hodet.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn jeg mener. Det der er stemmer utenfor hodet, som er lagd av hodet ditt. Det er noe annet.

Det er ikke sånn jeg mener du mener, jeg bare fortalte om et fenomen jeg fant interessant som jeg hadde opplevd. :yes:

 

Når det er sagt så høres disse lydene ut som de komme utenfra , og ikke inni hodet, og det er derfor det er en så kul følelse (har ikke opplevd dette mange ganger). En gang voknet jeg fordi jeg trodde jeg hørte lyder og stemmer, og derfor "måtte vokne". Og de var definitivt utenfor.

 

Lucid dreaming er et annet fenomen som er sinnsykt kult, hadde et nesten-tilfelle her for litt siden, men jeg voknet isteden fordi jeg var usikker på om jeg var våken eller ikke.

 

 

Det å høre stemmer i våken tilstand har jeg ikke no erfaring med, det høres interessant ut. Selv om jeg er sikker på at du ikke deler den oppfatningen og gjerne skulle vært foruten det.

 

Får inntrykk av at det ikke er ditt favorittema å diskutere.

 

 

Mange som hører stemmer uten at de har schizofreni. Mange er ikke syke engang...

Men når man først hører det så forbinder man det gjerne med Schitzofreni, fordi det er et kjent symptom.

 

 

Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis noe galt med folk med mentale lidelser, selv om de er "syke". Det er jo ofte noe naturlig, noe som kan skje alle. Folk har en tendens til å ta avstand til folk med mentale lidelser, mye fordi de ikke forstår dem og ikke føler seg sikre på dem eller føler de ikke er istand til å forholde seg til dem. Emosjonelle og empatiske relateringer endrer alt.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Men når man først hører det så forbinder man det gjerne med Schitzofreni, fordi det er et kjent symptom.

Men det er egentlig feil... schizofreni går først og fremst ut på vrangforestillinger, gjerne f.eks. slik at man tenker noen setter tanker i hjernen ens eller at noen stjeler dem (tankene). Kjent som tanketyveri og tankekringkasting.

 

Sikker på at flesteparten ikke er schizofrene... det er jo gjerne ikke noe man snakker så høyt om, nettopp fordi man er redd for stigma. :p

 

Men snakker man kommanderende stemmer, da er det vel mer sannsynlig med schizofreni tror jeg...

 

Har egentlig ikke så greie på dette, men har lest litt da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

 

Får inntrykk av at det ikke er ditt favorittema å diskutere.

Det er ikke mitt favoritt-tema. Ingen forstår det. Det ligner ikke på sånn det står på internett eller i bøkene eller noen andre steder.

 

I'm special. :new_woot:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...