Gå til innhold

Bachelor i petroleum og prosessteknologi (UiB)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det ikke mange dagene igjen før man ikke lengre kan omprioritere studieønskene sine, og jeg har egentlig bestemt meg for å studere petroleum i Bergen. Men jeg ønsker å få litt innspill fra forumet, hva dere tenker om fremtiden til denne utdanningen, jobbsituasjonen, lønn etc. Gjerne noen som tar denne bacheloren eller liknende:)

 

Håper på at noen som har tatt eller tar en utdanning i dette eller realfag kommer med råd, erfaringer og liknende slik at jeg og andre som sitter og nigrubler i disse dager endelig får bestemt oss. Men selvfølgelig alle er velkomne i denne tråden med sine saklige innspill Hehe:)

 

Jeg fant en eldre liknende post fra 2012 tror jeg , så det er jo greit med en oppdatering da. Mye kan skje på to år:)

 

Håper så mange som mulig legger igjen en relevant kommentar, også må dere ha en flott sommer. Kanskje noen av oss ses i Bergen i sommer?;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte selv også å gjøre det og hadd den som nummer 1, men endre det i dag. Hadde kommet inn, men fristet ikke særlig med tanke på arbeidsmåten. Lønnen er bra, bedre enn de andre ingeniør studiene. Olje vil ta slutt engang men tror ikke mens vi lever. Lykke til, dette studiet var drømmen for 1 år siden men endret seg i siste minutt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte selv også å gjøre det og hadd den som nummer 1, men endre det i dag. Hadde kommet inn, men fristet ikke særlig med tanke på arbeidsmåten. Lønnen er bra, bedre enn de andre ingeniør studiene. Olje vil ta slutt engang men tror ikke mens vi lever. Lykke til, dette studiet var drømmen for 1 år siden men endret seg i siste minutt. ;)

Hva byttet du til da hvis jeg får lov til å spørre? Og hva mener du med "fristet ikke særlig med tanke på arbeidsmåten"?

Lenke til kommentar

Byttet til bygg, spent på hvordan studiet er. Med arbeidsmåten mente jeg dt at man for eksempel måtte jobbe nær oljebyene samt at man jobbet i enkelte steder en viss periode mens man fikk en annen periode fri. Pluss at jeg leste en artikkel om at de som jobber med olja har overrepresentert de som får kreft( skremmende). Kunne sikker sagt mer, men velg det du ønsker, det er det viktigste.

Lenke til kommentar

Når man tar en bachelor i petroleum kan man faktisk hå over til en master i energi så lenge man har den rette fagkombinasjonen. Uansett så kommer oljen ikke til å forsvinne før om lenge lenge...

 

For noen så er vel rotasjonsarbeidet, hvor man jobber to uker for så å ha fri i to uker f.eks, på oljeplattformer ikke så attraktivt, men dersom man har en master så har jeg hørt at man ikke ender opp så mye offshore, mer snakk om kontorjobb da etc...

Lenke til kommentar

Hva mener du med "studere petroleum"? Ser du for deg en geologisk, teknologisk, mekanisk, elektrisk, kjemisk, pneumatisk, hydraulisk hovedretning? Skal du rette deg inn mot prosessen? Drillteknikk? Seismikk? EOR?

 

Det er svært mange retninger innenfor petroleum man kan studere, og næringen setter pris på noen som er god på en retning, istedenfor noen som kan litt om alt. Man kan jo selvfølgelig drite i hva Statoil vil, og lage sitt eget enmannsforetak og selge seg ut til selskapene med kontrakter der man kan tilby sine egenskaper.

 

Om du ikke har vet dette enda så bør du kanskje begynne å tenke på dette nå. Investeringene i petroleumsbransjen var på topp i fjor og i år, men skal mest sannsynlig nedkjøles noe de neste årene. Den store etterspørsellen etter ingeniører er ikke helt over, men ikke så så stor som den en gang var.

 

Hilsen en som har studert pneumatikk og prosessteknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...