Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den skjebnesvangre fristen for å omprioritere førstevalg av studie nærmer seg i stor fart (1. juli), og jeg er fremdeles enormt i tvil av hva jeg skal velge.

Det står mellom NHH og Indøk (Industriell økonomi og teknologiledelse).

Jeg brukt utallige timer på å samle informasjonen jeg har kunnet om de to studiene, men er fremdeles ekstremt usikker på hva som er det riktige valget.

 

I forhold til mine interesseområder har det helt klart vært de "sosiale" fagene som har interessert meg mest (eks. samfunnsfag). Realfagene har aldri vært noe stort problem, men har vært mer utfordrende enn de sosiale fagene. Den éne firreren på vitnemålet var fra R2-eksamen.

 

Det er spesielt tre faktorer som kan påvirke valget mitt:

- Lønn.

- Sosialt miljø.

- Mulighet for utveksling (Gjerne Ivy League. Barndomsdrøm).

 

Jeg vil sette pris på ethvert synspunkt som blir formidla i denne tråden!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Industriell økonomi har vel en god del mer matematikk enn NHH? Slet du hardt for å få den 4-eren?

 

Kanskje du bør tenke over hvor godt du egentlig liker matematikk og hvor lett du tar det. Det tenker jeg er en av de største forskjellene mellom de to linjene, ellers vet jeg egentlig ikke så mye, men begge vil nok være solide valg i forhold til både lønn og det sosiale.

 

Utveksling vet jeg ingenting om, men det står vel på hjemmesidene? Vet ikke hva som skal til for Ivy League, men regner med man trenger et høyt karaktersnitt, så det kan også være en faktor å tenke over.

 

Er ikke lett å bestemme seg. Det vet jeg ALT om. ;)

Lenke til kommentar

Industriell økonomi har vel en god del mer matematikk enn NHH? Slet du hardt for å få den 4-eren?

 

Kanskje du bør tenke over hvor godt du egentlig liker matematikk og hvor lett du tar det. Det tenker jeg er en av de største forskjellene mellom de to linjene, ellers vet jeg egentlig ikke så mye, men begge vil nok være solide valg i forhold til både lønn og det sosiale.

 

Utveksling vet jeg ingenting om, men det står vel på hjemmesidene? Vet ikke hva som skal til for Ivy League, men regner med man trenger et høyt karaktersnitt, så det kan også være en faktor å tenke over.

 

Er ikke lett å bestemme seg. Det vet jeg ALT om. ;)

 

Jeg jobba veldig intenst i omtrent hele påskeferien. Det skal nevnes at del 1 var piece of cake, mens del 2 gikk ganske dårlig. Del 2-oppgavene er langt vanskeligere å forberede seg til, og går vel i større grad på matematisk forståelse. I konklusjon så er matematikk ikke min styrke, selv om jeg oppnådde 5 i standpunkt. Hvis matte-fagene på Indøk er brutale burde jeg nok ta dette med i betrakting! :)

Lenke til kommentar

Godt å se at min gode venn Vladimir Putin endelig er kommet seg på forumet! Du er hjertelig velkommen til Milano en tur, gamle ørn.

 

 

Angående ditt studievalg er det lett å forstå du finner det utfordrende med hva skal du velge. Når det er sagt, kan du på en annen side se meget positivt på det, da det er to veldig anerkjente utdannelser som begge vil gi deg mange muligheter senere i livet.

 

Med en mastergrad i siv.øk. ved NHH, eller en mastergrad i industriell økonomi og teknologiledelse, vil en uten tvil stille sterkt på arbeidsmarkedet.

 

Personlig tror jeg nok at jeg ville gått for NHH, da jeg har hørt mye positivt om Bergen, finner Bergen som en utrolig vakker by og har hørt relativt mye fint om damene ved høyskolen der. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Industriell økonomi har vel en god del mer matematikk enn NHH? Slet du hardt for å få den 4-eren?

 

Kanskje du bør tenke over hvor godt du egentlig liker matematikk og hvor lett du tar det. Det tenker jeg er en av de største forskjellene mellom de to linjene, ellers vet jeg egentlig ikke så mye, men begge vil nok være solide valg i forhold til både lønn og det sosiale.

 

Utveksling vet jeg ingenting om, men det står vel på hjemmesidene? Vet ikke hva som skal til for Ivy League, men regner med man trenger et høyt karaktersnitt, så det kan også være en faktor å tenke over.

 

Er ikke lett å bestemme seg. Det vet jeg ALT om. ;)

 

Jeg jobba veldig intenst i omtrent hele påskeferien. Det skal nevnes at del 1 var piece of cake, mens del 2 gikk ganske dårlig. Del 2-oppgavene er langt vanskeligere å forberede seg til, og går vel i større grad på matematisk forståelse. I konklusjon så er matematikk ikke min styrke, selv om jeg oppnådde 5 i standpunkt. Hvis matte-fagene på Indøk er brutale burde jeg nok ta dette med i betrakting! :)

 

 

Om de er brutale vet ikke jeg, men jeg tror ikke jeg lyver når jeg sier at nivået og mengden av matematikk er langt større på NTNU. Det er jo et sivilingeniørstudium. Du har vel da 3 eller 4 rene matematikkfag i tillegg til andre realfag og statistikk.

 

På NHH er det vel kun ett rent matematikkfag og ett statistikkfag. I tillegg er nivået på matematikken betydelig lavere. Personlig tror jeg NHH er en lettere vei å gå, men spørsmålet er jo hva du interesserer deg for.

 

Vurderer selv å bytte fra en påbegynt økonomiutdannelse til et studium med mye matematikk og jeg vet jo at det kommer til å bli mye tøffere, men samtidig kanskje mer etter min interesse, både selve studiet og jobb etterpå.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Godt å se at min gode venn Vladimir Putin endelig er kommet seg på forumet! Du er hjertelig velkommen til Milano en tur, gamle ørn.

 

 

Angående ditt studievalg er det lett å forstå du finner det utfordrende med hva skal du velge. Når det er sagt, kan du på en annen side se meget positivt på det, da det er to veldig anerkjente utdannelser som begge vil gi deg mange muligheter senere i livet.

 

Med en mastergrad i siv.øk. ved NHH, eller en mastergrad i industriell økonomi og teknologiledelse, vil en uten tvil stille sterkt på arbeidsmarkedet.

 

Personlig tror jeg nok at jeg ville gått for NHH, da jeg har hørt mye positivt om Bergen, finner Bergen som en utrolig vakker by og har hørt relativt mye fint om damene ved høyskolen der. ;)

 

Ah, Silvio! Savnet etter deg er uendelig stort. Det blir fort ganske kjedelig på den globale scenen uten gode gamle, sjarmerende Silvio.

 

 

Takk for svar. Jeg lener meg nok mest mot NHH i dette øyeblikket, men det er klart at Indøk med sin høye poenggrense og store etterspørsel fra næringslivet er veldig appellerende.

 

For å ta det siste du skriver så er det faktisk en stor faktor! Jeg tviler ikke på at studiemiljøene er gode på begge skolene, men kvaliteten på jentene er vel nok litt høyere i Bergen? Kan være jeg bygger på stereotyper her, men min generelle erfaringer med realfags-jenter har ikke vært optimal. Det finnes selvfølgelig unntak på dette, og Trondheim har vel et mangfold av forskjellige studier som ikke kun byger på realfag. ;)

Lenke til kommentar

For å ta det siste du skriver så er det faktisk en stor faktor! Jeg tviler ikke på at studiemiljøene er gode på begge skolene, men kvaliteten på jentene er vel nok litt høyere i Bergen? Kan være jeg bygger på stereotyper her, men min generelle erfaringer med realfags-jenter har ikke vært optimal. Det finnes selvfølgelig unntak på dette, og Trondheim har vel et mangfold av forskjellige studier som ikke kun byger på realfag. ;)

 

Det er gjerne pølsefest på ingeniørstudier ja, men om du ser over på andre linjer er det gjerne fullt av jenter. :whistle:

Lenke til kommentar

 

 

Industriell økonomi har vel en god del mer matematikk enn NHH? Slet du hardt for å få den 4-eren?

 

Kanskje du bør tenke over hvor godt du egentlig liker matematikk og hvor lett du tar det. Det tenker jeg er en av de største forskjellene mellom de to linjene, ellers vet jeg egentlig ikke så mye, men begge vil nok være solide valg i forhold til både lønn og det sosiale.

 

Utveksling vet jeg ingenting om, men det står vel på hjemmesidene? Vet ikke hva som skal til for Ivy League, men regner med man trenger et høyt karaktersnitt, så det kan også være en faktor å tenke over.

 

Er ikke lett å bestemme seg. Det vet jeg ALT om. ;)

 

Jeg jobba veldig intenst i omtrent hele påskeferien. Det skal nevnes at del 1 var piece of cake, mens del 2 gikk ganske dårlig. Del 2-oppgavene er langt vanskeligere å forberede seg til, og går vel i større grad på matematisk forståelse. I konklusjon så er matematikk ikke min styrke, selv om jeg oppnådde 5 i standpunkt. Hvis matte-fagene på Indøk er brutale burde jeg nok ta dette med i betrakting! :)

 

 

Om de er brutale vet ikke jeg, men jeg tror ikke jeg lyver når jeg sier at nivået og mengden av matematikk er langt større på NTNU. Det er jo et sivilingeniørstudium. Du har vel da 3 eller 4 rene matematikkfag i tillegg til andre realfag og statistikk.

 

På NHH er det vel kun ett rent matematikkfag og ett statistikkfag. I tillegg er nivået på matematikken betydelig lavere. Personlig tror jeg NHH er en lettere vei å gå, men spørsmålet er jo hva du interesserer deg for.

 

Vurderer selv å bytte fra en påbegynt økonomiutdannelse til et studium med mye matematikk og jeg vet jo at det kommer til å bli mye tøffere, men samtidig kanskje mer etter min interesse, både selve studiet og jobb etterpå.

 

 

Jeg skjønner.

 

Et generelt tips vi alle gjerne har fått, er at vi skal følge våre interesser. Problemet med dette, i det minste i mitt tilfelle, at jeg er usikker på hva som faktisk interesserer meg. For meg er matematikk som hvilken som helst sport; gøy og interessant når man får det til. En viss mestringfølelse vil gi økt motivasjon, mens mangel på denne mestringsfølelsen kan gi en stor grad av frustrasjon. Men å studere vanskelige fag er en viss motivasjonsfaktor i seg selv.

 

Erfaringsmessig føler jeg at realfagene krever store mengder med tid. Mattefagene på Indøk vil nødvendigvis altså spise av fritiden.

 

 

En ting jeg er spent på er hva slags typer mennesker en kan finne på Indøk. Jeg går ut ifra at de er relativt sosialt oppegående da poenggrensen er såpass høy at tradisjonelle "nerder" ikke kommer inn. Jeg tenker da på den klassiske stereotypen hvor "nerdene" har briller og mangel på sosiale antenner. De fleste av disse scorer ikke høyt på fag som gym og norsk-muntlig.

.

Lenke til kommentar

Hvis du egentlig liker samfunnsfag best, hvorfor har du ikke vurdert samfunnsøkonomi? Med en bachelor i samfunnsøkonomi og feks en master i finans, så er man godt rustet til jobbmarkedet.

 

Du har et poeng. Jeg har interesser både innenfor makro- og mikroøkonomi, men hva jeg som appellerer mest til meg vil vel bli klarere i løpet av en eventuell bachelor ved NHH. Og da vil jeg velge master basert på dette. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Jeg skjønner.

 

Et generelt tips vi alle gjerne har fått, er at vi skal følge våre interesser. Problemet med dette, i det minste i mitt tilfelle, at jeg er usikker på hva som faktisk interesserer meg. For meg er matematikk som hvilken som helst sport; gøy og interessant når man får det til. En viss mestringfølelse vil gi økt motivasjon, mens mangel på denne mestringsfølelsen kan gi en stor grad av frustrasjon. Men å studere vanskelige fag er en viss motivasjonsfaktor i seg selv.

 

Erfaringsmessig føler jeg at realfagene krever store mengder med tid. Mattefagene på Indøk vil nødvendigvis altså spise av fritiden.

 

 

En ting jeg er spent på er hva slags typer mennesker en kan finne på Indøk. Jeg går ut ifra at de er relativt sosialt oppegående da poenggrensen er såpass høy at tradisjonelle "nerder" ikke kommer inn. Jeg tenker da på den klassiske stereotypen hvor "nerdene" har briller og mangel på sosiale antenner. De fleste av disse scorer ikke høyt på fag som gym og norsk-muntlig.

.

 

 

Nesten som å høre en beskrivelse av meg selv dette. :)

 

Jeg ser på matematikken på akkurat samme måte og jeg tror du har rett i at NTNU kanskje vil kreve mer av deg og ta mer av fritiden din, men husk at du gjør det sammen med mange andre.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for studentmassen på INDØK. Tipper det stort sett er 'vanlige' folk der også. NTNU er uansett en stor plass, så du trenger liksom ikke kun være sammen med klassen din.

Lenke til kommentar

Hadde heller valgt indøk på NTNU.

 

For det første så er ikke mattefagene tunge gitt at du jobber regelmessig med dem. At du fikk en 4 i R2 i stedet for 5 er ikke det som kommer til å avgjøre om du stryker eller ikke på NTNU. Om du gjør det bra i mattefagene så vil arbeidsgiver se at du har nokså gode analytiske evner. Det er vanskeligere å vise at du er god i matte på NHH hvis de kun har to mattefag.

 

Når det gjelder lønn så er vel nivået omtrent på det samme.

 

Det finnes noen sossefolk på indøk ja, men det er ikke særlig mange

Lenke til kommentar

Valget her er _egentlig_ mellom bare økonomi eller ingeniørfag i tillegg.

 

Indøk er ikke bare indøk, man går på et siv.ing studie i en av disse retningene:

- Energi og miljø (Emil)

- Produktutvikling og produksjon (Maskin)

- Datateknikk og kommunikasjonsteknologi (Data)

 

Dersom ingen av disse ingeniørretningene interesserer deg, vil jeg råde deg til å starte på NHH istedet.

 

En fordel med Indøk sammenliknet med et rent siv.ing-studie i de nevnte retningene er at ingeniør/matte-fagene aldri blir spesielt vanskelig. Det er med andre ord ikke noe å være redd for med en 4 i R2.

 

Begge studier og studiesteder er gode med tanke på kvalitet og studiemiljø, så i dette valget kan du nok ikke gå mye feil, uansett hvor du havner.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hadde heller valgt indøk på NTNU.

 

For det første så er ikke mattefagene tunge gitt at du jobber regelmessig med dem. At du fikk en 4 i R2 i stedet for 5 er ikke det som kommer til å avgjøre om du stryker eller ikke på NTNU. Om du gjør det bra i mattefagene så vil arbeidsgiver se at du har nokså gode analytiske evner. Det er vanskeligere å vise at du er god i matte på NHH hvis de kun har to mattefag.

 

Man har kun ett kurs i matte, ett kurs i teoretisk statistikk og ett kurs i praktisk statistikk som er obligatoiske på NHH. Men man har mulighet til å velge flere valgfrie mattekurs om man ønsker det. Deretter kan man velge matte- og analysekurs på masternivå.

 

Ellers kan jeg ikke si hva trådstarter bør velge.

Lenke til kommentar

Indøk er vel siving med en MBA, sånn omtrent. Altså du blir skikket til å lede en teknologibedrift. På NHH blir du økonom.

 

Er du ikke interessert i teknologi, velg NHH. Det kan også være verdt å merke seg at indøkere helst er så attraktive fordi de er så flinke og gjør det bra. Vil tro en vanlig siving med MBA er vel så attraktiv.

Lenke til kommentar

Indøk er vel siving med en MBA, sånn omtrent. Altså du blir skikket til å lede en teknologibedrift. På NHH blir du økonom.

 

Er du ikke interessert i teknologi, velg NHH. Det kan også være verdt å merke seg at indøkere helst er så attraktive fordi de er så flinke og gjør det bra. Vil tro en vanlig siving med MBA er vel så attraktiv.

 

La meg påstå noe upopulært:

 

Leder blir man av erfaring eller gjennom naturlige instinkter. Dette kan man ikke lære på samme måte gjennom en grad.

Lenke til kommentar

Vel, matten er hardere på indøk, men indøkerne forstår ikke henholdsvis personlig økonomi og markoøkonomi i nærheten av det du får lære på NHHs sivøk-studium.

 

Indøkerne på NTNU lærer mikro/-bedriftsøkonomi ganske bra, og generell management, litt finans, en del realfag, men ikke så bredt på økonomifronten som NHH.

 

Dessuten forstår jeg ikke at folk sier indøk er automatisk "hardere": Det er greit de har mer samt tyngre realfag, men lærer de på studiet økonomi like mye i dybden og bredden som en NHH-student?? :hmm: Ikke helt er min opplevelse. Indøk er et svært tverrfaglig studium, litt siving, litt ledelse, litt økonomi. NHHs sivøk er bred økonoiutdanning med ledelsesfag attåt.

 

 

 

Mvh NTNU-student, som synes indøk er til en viss liten grad oppskrytt (som mange her gjør), men er selvsagt en av de beste studieprogrammene i landet, i likhet med NHHs sivøkutdanning.

Lenke til kommentar

Industriell økonomi har vel en god del mer matematikk enn NHH? Slet du hardt for å få den 4-eren?

 

Kanskje du bør tenke over hvor godt du egentlig liker matematikk og hvor lett du tar det. Det tenker jeg er en av de største forskjellene mellom de to linjene, ellers vet jeg egentlig ikke så mye, men begge vil nok være solide valg i forhold til både lønn og det sosiale.

 

Utveksling vet jeg ingenting om, men det står vel på hjemmesidene? Vet ikke hva som skal til for Ivy League, men regner med man trenger et høyt karaktersnitt, så det kan også være en faktor å tenke over.

 

Er ikke lett å bestemme seg. Det vet jeg ALT om. ;)

Greit at prestasjoner på VGS kan være en indikator for hvor man ligger i landet mtp forståelse for matte, men f.eks. jeg fikk 3 på R2-matte på vgs, og igjen når jeg prøvde å ta opp eksamen (riktignok samtidig som jeg var i militæret), men jeg går ingeniør og har fått B i alle mattefag (grunnleggende og videregående matematikk for ingeniører). Det er håp for alle, og selv om man sliter med noe på vgs betyr det ikke at man vil slite senere.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

 

Det finnes noen sossefolk på indøk ja, men det er ikke særlig mange

Det er noe rart med det, men det har blitt betraktelig færre av de sossene de siste årene! Men man ser stereotypien ofte nok likevel, her og der, hvis man ferdes iblant indøkere. Mange allsidig flinke går indøk, har jeg også inntrykk av, og sosseguttene/jentene er ofte ikke de som utmerker seg i indøkmiljøet. (igjen ,mitt inntrykk)

 

 

Ellers kan jeg skrive under på noe som er skrevet over at indøkere er "flinke" - indøkstudenter er i.m.o som proffe soldater (lol, men seriøst ment), i at de har en vanvittig gjennomføringsevne/vilje ift andre studenter fra andre linjer. Uansett hvilken oppgave som kastes på dem, enten skolemessig, i ulike verv, andre arenaer..., så utfører de med gode resultater og innen fristen.

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...