Gå til innhold

Hvilken skole veier mest?


Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vil det si at å betale så mye for å gå på BI er "bortkastet" ?

Ja, det vil jeg absolutt påstå. Jeg har studert ved både HIOA og NMBU. Har hatt forelesere som underviser både der og på BI. De har alle sagt at å tå øk/ad på BI er bortkastet. Har du snitt til HIOA, NHH ol vile jeg gått for det. Er ferdig sivøk nå, så har du spm bare kom med det.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan du vurderer kostnaden ved å måtte bo i Bergen ;)

 

Boligkostnadene er lavere i Bergen enn i Oslo. Så det er vel ubehag ved regn og bergensere du sikter til, moroklumpen?

 

En C-student fra BI eller NHH vil generelt sett stille sterkere enn en C-student fra hvilken som helst annen høyskole her i landet.

 

Jeg vet ikke hvor krevende en C på BI er, men i en artikkel i DN sto det at NHH, NTNU, UiB og UiO er de skolene i landet som har høyest karakterkrav. Og arbeidsgivere er sikkert vel vitende om at en karakter er mer krevende å oppnå på enkelte skoler enn andre.

 

Jeg kan også nevne at foreleseren i statistikk på NHH i fjor påsto at en C i statistikk eller matte på NHH tilvarer en A på andre økonomistudier. For han hadde diskutert med andre professorer hvor skolene skulle legge lista i forhold til hverandre. Og hvis de skulle ha de samme kravene, måtte enten andre skoler stryke halvparten av studentene sine, ellers måtte NHH gitt A-er til de fleste studentene sine. Men jeg mistenker at han overdrev litt.

 

Skolevalg vil med stor sannsynlighet påvirke jobbmulighetene dine. Dette er ikke nødvendigvis fordi undervisningen og kurstilbudet nødvendigvis er bedre eller fordi du kan bli en bedre økonom på NHH eller BI enn andre skoler, men fordi det (i hvert fall på NHH) er svært mange dyktige studenter og svært få svake studenter, hvilket henger sammen med høye opptaksgrenser. Høy konkurranse vil ofte motivere deg til å jobbe hardt og prestere, i tillegg til at du kan lære noe av og trekkes opp av andre studenter som er bedre enn deg selv. Nettverket du bygger opp i løpet av studietiden vil også påvirke hvilke og hvor mange viktige personer du kjenner om noen år, hvilke kontakter som kan hjelpe deg inn i stillinger som ikke vil bli lyst ut i stillingsannonser. Det finnes også statistikker over hvor lenge studenter fra forskjellige skoler må lete etter jobb, hvilken startlønn de får og liknende. Disse vil muligens vise forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...