Gå til innhold

Google viste frem Android L


Anbefalte innlegg

synes ikke art er så mye raskere men...

 

Du vil nok ikke merke stor forskjell på high-end telefoner som har bra med minne og kraftig prosessor. Forskjellen i batterilevetid samt animasjoner som flyter bedre er det man vil merke best fordi prosessoren slipper å kompilere kode når man blar seg nedover. Husker Facebook hadde en tendens til å være treg når man bladde seg nedover News-feeden. For min del forsvant det når jeg byttet til ART.

På telefoner med dårligere ytelse vil man få vekk den relativt store overheaden det er å kompilere hele tida, så maskinvaren kan bruke mer tid på å kjøre appene.

 

Tenk deg at man har to telefoner, en med 4 kjerner og en med 2 kjerner, som kjører på samme frekvens. Hvis OSet gir hvert program 10ms kjøretid før et annet program slipper til og tiden det tar å kompilere med JIT tar 2ms på den kjappe versjonen vil resten av appen få 8ms tilgjengelig. Mens på den dårligere telefonen vil JIT ta 4ms og appen få 6ms kjøretid. Totalt vil overheaden på den dårligere telefonen være høyere enn for den dårligere telefonen (1/5 mot 2/5).

Med ART vil det ta litt lenget tid å installere appen, fordi kompilering skjer ved installasjon og ikke under runtime, men appene vil få like mye kjøretid (10ms) før neste app får kjøre.

 

(Tallene er på ingen måte rett, men illustrerer poenget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde Android tilbudt ut fra esken å kunne redigere i Root-appene, så hadde det vært en vinn-vinn for sluttbrukeren. F.eks. så kunne jeg ha kunnet tenkt meg å ryddet vekk la oss si "Facebook" ved å gi midlertidig root-tilgang, men så komme tilbake til beskyttet brukermodus.

 

"Slik at selv bestemor" får det til !!

(kun da er det bra)

Lenke til kommentar

Hadde Android tilbudt ut fra esken å kunne redigere i Root-appene, så hadde det vært en vinn-vinn for sluttbrukeren. F.eks. så kunne jeg ha kunnet tenkt meg å ryddet vekk la oss si "Facebook" ved å gi midlertidig root-tilgang, men så komme tilbake til beskyttet brukermodus.

 

"Slik at selv bestemor" får det til !!

(kun da er det bra)

Rotaksess ut av esken hadde vært tidenes dårligste idé. Å ha mulighet til å avinstallere forhåndsinstallerte apps som ikke er systemkritiske derimot...
Lenke til kommentar

Clearly forstod du ikke hva han mente, han mener jo det du sier her;

 

"Å ha mulighet til å avinstallere forhåndsinstallerte apps som ikke er systemkritiske derimot..."

 

Som du tydeligvis ikke syntes er tidenes dårligste idé.

 

Hvis ikke jeg har lest alt feil opp til nå.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

To forskjellige tilnærminger. Den ene gir fare for å fucke opp hele systemet, når folk sletter ting de ikke burde ha gjort. Den andre løser problemet uten risiko for systemkræsj.

Det ville også gjort det mulig å faktisk overskrive den opprinnelige versjonen.av en forhånsdsinstallert app ved oppdatering, og dermed spare lagringsplass.

Lenke til kommentar

Maemo/Nokia N900 hadde noe tilnærmet det G foreslår. Men som så mye annet, skjer det gjennom terminalen. Det var riktig nok heller ikke Nokia som hadde laget rootsh men man kunne laste det ned som en app fra extras repositoriet. Der var det snakk om tradisjonell terminal sudo.

 

Usikker på om man kunne gjøre det samme i MeeGo.

 

Det virker som devel-su følger med Jolla's Sailfish, der må du gå i Developer Mode først.

 

Tizen ser ut til å ha noe mer tradisjonelt uoffisielt hack, "Odin". Og tilsvarende har jo Android i bøtter og spann.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...