Gå til innhold

Betalte med slitt seddel - havnet i arresten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være greit å handle hvis man genuint tror at seddelen kan være falsk. En liten sum for tort og svie bør også være innenfor når det viser seg at de tok feil.

Tipper dog saken hadde vært litt mer "smooth" for the uskyldige her hvis frøkna hadde hatt et minimum av språkkunnskaper... Kommunikasjonsproblemene må frøkna ta på egen kappe :)

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke butikkene noe apparat med UV-lampe som kan brukes til å oppdage falske penger ?

 

Med mindre denne kvinnen ga sitt samtykke (noe som virker lite sannsynlig, hvis språk-kunnskapene virkelig var så dårlige) så har vel ikke en vekter lov til å rote rundt i lommeboken eller ryggsekker sånn uten videre. Hvis en vekter spør om man kan vise frem innholdet i en veske, så vil sikkert de aller fleste oppfatte dette som en ordre, og gjøre som dem får beskjed om uten å mukke. Hvis kunden nekter, så må vel Securitas vente på politiet??

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke butikkene noe apparat med UV-lampe som kan brukes til å oppdage falske penger ?

 

 

Trodde dette var standard i butikker generelt? Der jeg jobber har det alltid vært i bruk. Regner med at kundebehandler i situasjonen har brukt UV-lampe, er rart om kundebehandler gikk ut ifra at seddelen var falsk fordi den så litt slitt ut. Nå vet jeg ikke hvilken virkning slitasje har på vannmerkene på sedler tho.

Lenke til kommentar

Med mindre denne kvinnen ga sitt samtykke (noe som virker lite sannsynlig, hvis språk-kunnskapene virkelig var så dårlige) så har vel ikke en vekter lov til å rote rundt i lommeboken eller ryggsekker sånn uten videre. Hvis en vekter spør om man kan vise frem innholdet i en veske, så vil sikkert de aller fleste oppfatte dette som en ordre, og gjøre som dem får beskjed om uten å mukke. Hvis kunden nekter, så må vel Securitas vente på politiet??

Det medfører korrekthet.

 

Det finnes hjemmel for visitasjon i forbindelse med en lovlig pågripelse. Straffeprosessloven §171 og §176 hjemler en pågripelse dersom visse krav oppfylles. §178 hjemler visitasjon, men bare for å avdekke effekter den pågrepne kan bruke til å skade seg selv eller andre, eller for å unnvike pågripelsen. Og det skal foreligge en mistanke om at den pågrepne har noe slikt på seg.

 

Dette er åpenbart ikke dekkende for å lete gjennom lommeboken. Dette hjemles ikke i straffeprosessloven som jeg peker på over, men i politiloven. Og da følger det at det er en politioppgave.

Lenke til kommentar

Typisk Norsk mafia politi, tråkker på mennesker uten å sjekke litt og tenke litt fornuftig..

Hva mener du norsk politi gjorde galt i denne saken? Ut fra artikkelen er det bare Securitas som kan klandres. Securitas er et privat vaktselskap, det har ingen politimyndighet.

 

Jeg tror neppe et mafia-politi ville sendt blomster og ringt kvinnen for å be om unnskyldning, til tross for at de handlet forståelig etter forholdene. Tvert imot tror jeg resten av verden vil misunne oss hvordan politiet har håndtert denne saken i etterkant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser som flere andre her, ikke noe problem vedrørerende politiets oppførsel. Ja de overrasker stadig vekk positivt, tross tåpelige situasjoner og visse folk.

 

Toppers arbeid etter alt hva jeg kan høre og selv har opplevd når jeg har vært i kontakt med politiet. :)

 

Selv når jeg selv har vært falskt anklaget for en alvorlig anklage, så har ting gått upåklagelig med god behandling fra politiets side. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra det som står skrevet i artikkelen synes jeg at Politiet handlet korrekt. Hva jeg mener om vekteren er en annen sak. Det hjelper selvfølgelig ikke på at dama ikke snakket Norsk eller Engelsk. Men alt i alt ikke en stor sak.

 

Så du synes det hadde vært greit å blitt påført håndjern og bli tatt med til arresten for så å måtte registrert ditt DNA? Bare på grunn av en slitt men ekte seddel du ønsket å bruke til å kjøpe noe på en butikk?

 

Forventer du at jeg skal tro på det? Hadde du ikke blitt fly forbanna på en slik behandling av deg selv vet du ikke hva som er bra for deg. Men, det er lettere å være likegyldig til noe man ikke har vært utsatt for selv. Eller ikke har nok empati, til å sette seg inn i situasjonen til utsatte.

 

Det er en veldig stor sak, da jeg ser på det som et overgrep. Og noe som absolutt ikke skal skje.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vel ingen forutsettninger i å vite hva jeg gjør i ulike situasjoner?

Jeg ville nok forholdt meg rolig, ja. Siden jeg var sikker på at det var en misforståelse så hadde jeg ikke brukt energi på noe som jeg ikke kunne gjøre noe med. Og hva hadde det nyttet å bli fly forbannet i en slik situasjon? hadde vekteren sluppet meg da? eller hadde han blitt mer sikker i sin sak?

 

Og jeg har litt andre og bedre muligheter med å kunne kommunisere med Norske vektere og Politi en denne Tyrkiske damen har.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

Så du synes det hadde vært greit å blitt påført håndjern og bli tatt med til arresten for så å måtte registrert ditt DNA?

Det er ikke greit, men fullt forståelig ut fra situasjonen. Politiet i alle andre verdens land ville *minst* gjort det samme, de fleste steder ville hun i tillegg blitt truet med pistol. Norsk politi tar selvkritikk for deler av pågripelsen, for om mulig å bli enda bedre og snillere.

Lenke til kommentar

Du har vel ingen forutsettninger i å vite hva jeg gjør i ulike situasjoner?

Jeg ville nok forholdt meg rolig, ja. Siden jeg var sikker på at det var en misforståelse så hadde jeg ikke brukt energi på noe som jeg ikke kunne gjøre noe med. Og hva hadde det nyttet å bli fly forbannet i en slik situasjon? hadde vekteren sluppet meg da? eller hadde han blitt mer sikker i sin sak?

 

Og jeg har litt andre og bedre muligheter med å kunne kommunisere med Norske vektere og Politi en denne Tyrkiske damen har.

 

Fly forbannet i ettertid på behandlingen. Ikke at du skal gå amok i situasjonen. Om du misforsto...

Lenke til kommentar

 

Så du synes det hadde vært greit å blitt påført håndjern og bli tatt med til arresten for så å måtte registrert ditt DNA?

Det er ikke greit, men fullt forståelig ut fra situasjonen. Politiet i alle andre verdens land ville *minst* gjort det samme, de fleste steder ville hun i tillegg blitt truet med pistol. Norsk politi tar selvkritikk for deler av pågripelsen, for om mulig å bli enda bedre og snillere.

 

 

Full forståelig? Det er ikke forståelig i det hele tatt. Og leser du kommentarene under artikkelen virker det som om nordmenn flest synes dette er uforståelig. Og ikke forståelig i det hele tatt. Selv om det alltid er en del som forsvarer selv de mest bisarre sakene virker det som om nordmenn flest ikke synes dette er greit!

 

Nei, politi i alle andre land ville ikke "minst" gjort det samme. Og nå snakker vi om standard prosedyre, ikke ekstremsaker som du så ofte hører om fra USA f.eks. Hvor politiet går ut over sine fullmakter. Jeg tror du også har sett litt for mange amerikanske filmer om du tror en dame i en klesbutikk hadde blitt truet med pistol...

 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan forsvare et slikt system, som undergraver menneskers rett til en rettferdig behandling.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hvordan mener du det skulle blitt gjort? husk at falskmynteri er en meget alvorlig forbrytelse i de aller fleste land siden det er med på å undergrave tiliten til valutaen.

Hvordan skulle vekteren reagert når han ikke kan språket som damen fører. Jeg er ikke enig i at vekteren undersøker kvinnens eiendeler men ellers opptrer vekteren iht. instuksene, så langt jeg kan se det.

Og husk at kvinnen er under mistanke når Politiet fører henne vekk. Er ikke håndjern ganske vanlig da? (dette vet jeg ikke noe om, men tror at det er vanlig) Og er det ikke vanlig å ta DNA prøver av noen som er under mistanke for falskmynteri? jeg vil tro det for å kunne sjekke henne opp mot andre databaser i inn og utland.

Og Politiet beklager sin oppførsel i etterkant, teller ikke det for noe?

Og Nordmenn flest synes det var urettferdig siden det i etterkant viste seg at hun ikke var en falskmynter. Men om det skulle vise at damen var en forbryter, hva da?

Lenke til kommentar

Hvordan mener du det skulle blitt gjort? husk at falskmynteri er en meget alvorlig forbrytelse i de aller fleste land siden det er med på å undergrave tiliten til valutaen.

Hvordan skulle vekteren reagert når han ikke kan språket som damen fører. Jeg er ikke enig i at vekteren undersøker kvinnens eiendeler men ellers opptrer vekteren iht. instuksene, så langt jeg kan se det.

Og husk at kvinnen er under mistanke når Politiet fører henne vekk. Er ikke håndjern ganske vanlig da? (dette vet jeg ikke noe om, men tror at det er vanlig) Og er det ikke vanlig å ta DNA prøver av noen som er under mistanke for falskmynteri? jeg vil tro det for å kunne sjekke henne opp mot andre databaser i inn og utland.

Og Politiet beklager sin oppførsel i etterkant, teller ikke det for noe?

Og Nordmenn flest synes det var urettferdig siden det i etterkant viste seg at hun ikke var en falskmynter. Men om det skulle vise at damen var en forbryter, hva da?

 

Det at noen har en falsk seddel betyr ikke at de har noe med falskmynteri å gjøre. Jeg mener seddelen burde blitt konfiskert på stedet for undersøkelse og personalia burde blitt tatt på stedet. Så kunne man bestemt hva man ville gjøre etterpå om seddelen viste seg å være falsk i undersøkelsen. Saken ble blåst ut av proporsjoner. Hadde damen vært norsk hadde sikkert saken blitt løst på måten jeg foreslår over.

 

Vekteren skulle bare ha holdt igjen damen frem til politiet kom. Ikke begynt å leke politi. Om ellers vekteren opptrer iht. til instruksene er irrelevant. Fordi dette gjør at han ikke har opptrådt riktig.

 

Nei, beklagelser teller ingenting om det ikke betyr noe. Og det tviler jeg på at denne "beklagelsen" gjør. Til ditt siste spørsmål. Om seddelen var falsk måtte det en etterforskning til.

 

Mistanke for falskmynteri fordi en dame i en butikk har en seddel som ikke kan autentiseres som ekte på grunn av store skader. Jeg ler. Det er latterlig. Om det er slik norsk politi jobber er det ikke rart at så mange saker henlegges.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Typisk Norsk mafia politi, tråkker på mennesker uten å sjekke litt og tenke litt fornuftig..

Hva mener du norsk politi gjorde galt i denne saken?

 

En av dem lot som om hun hadde peiling på sedler, og sa at den var falsk.

Det er dumt å være bastant når man tar feil.

 

Og det er feil å påsette folk håndjern når de samarbeider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...