Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter fargen å bedømme er det ikke pærer med dioder. Dette bygger du selv, og velger seriemotstand etter diode og hvor hardt du vil kjøre dem.

Er de ikkje mulig å bytte gamle pærene med blå pærer? forstod ikkje helt.. bygge sjøl?

Lenke til kommentar

Lyset så ut til å ha en veldig sterk klar blåfarge. For å oppnå en slik sterk farge med glødepærer kreves en veldig tykk og mørk blå fargeskjerm. For å få nok lys gjennom en mørk tykk fargeskjerm kreves ei kraftig pære. Kraftige pærer krever mer plass og utvikler myye mer varme enn standard pærer og det vil være vanskelig å finne pærer som tjener den nytten. Lysdioder i riktig farge trenger ingen fargeskjerm. En lysdiode som lyser blått avgir blått lys, mens en lyspære avgir alle farger og "feil" farger filtreres bort med en fargeskjerm rundt. I tillegg til å avgi et spesifikk lysfarge så trenger en lysdiode mye mindre strøm. En tommelfingerregel er at en lysdiode avgir ca. 5 ganger mer lys enn en lyspære med samme effekt. Sysdioder er som oftest små av størrelse, standard lysdioder er 3, 5 eller 10mm i diameter. Strømtrekket er fra rundt 20mA og oppover. Med lav elektrisk effekt blir det da samtidig lav varmeutvikling. Det er ikke uvanlig å se at fargeskjermer på eller rundt vanlige glødepærer sprekker og går i stykker, pærene blir så varme at du ikke kan holde i dem. Dette slipper du i stor grad med lysdioder, men utfordringen er å finne løsninger som passer. I parklys og liknende finnes det diodebaserte erstatninger, ferdiglagde med pæresokler slik at det er plug'n play. Men skal du bytte ut lyspærer (eller dioder) i andre komponenter som ikke bruker standard pæresokler må du nok basere deg på å sette inn dioder med egenkonstruert innfestning, ev. bare lime fast.

Dioder har helt andre egenskaper enn glødepærer og det krever litt forarbeid. En glødepære i drift har en viss motstand som sammen med drivspenningen gjør at den trekker en viss mengde strøm, og dermed avgir en viss effekt. Lysdioder (og andre dioder) har ingen indre motstand slik som pærer. Dioder har noe som kalles diodespenning. Om en diode har en diodespenning på 1,5V vil det si at den sperrer for strøm ved spenninger under 1,5V. All spenning over dette (her typisk 12V-1,5V=10.5V) går ubegrenset gjennom dioden, som en kortslutning. Derfor må alle lysdioder ha en motstand i serie med seg for å begrense strømmen som går gjennom dioden. Direkte på 12V vil en vanlig lysdiode ikke rekke å blinke engang før den er død. Seriemotstanden sammen med drivspenningen og diodespenningen avgjør hvor mye strøm som går gjennom dioden. Så, for å bruke dioder må du vite diodespenningen, vite hvor hardt du vil/kan kjøre dioden for så å velge motstanden som passer. På 12V kan du fint kjøre flere dioder i serie, med dertil mindre seriemotstand.

Forsto du noe av dette? Aint' reality a bitch? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mykje avansert og nytt ja :/ haha, life is a bitch ;)

veit ikkje om det er noke eg skal satse på.. vil ikkje ødlegge noke heller.. og når eg først skal gjere de må de bli bra og ferdig. Så antar de aldri skjer, med mindre noken hjelpe meg noke eg tvila på skjer og så igjen life is a damn bitch :/ sukk

Lenke til kommentar

Vel, om du finner deg en brukt bryter eller noe annet som kan byttes med det som er i bilen så har du noe å eksperimentere på. Du trenger ikke ta alt på én gang vettu. Finn noen dioder du har god tro på, gjør matematikken (ev. sleng det ut her for "korrekturlesing") kjøp inn dioder og motstander og test ut. Det blir ikke mer enn en hundrings eller to i deler da. Så kan du teste uten å risikere noe på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om du finner deg en brukt bryter eller noe annet som kan byttes med det som er i bilen så har du noe å eksperimentere på. Du trenger ikke ta alt på én gang vettu. Finn noen dioder du har god tro på, gjør matematikken (ev. sleng det ut her for "korrekturlesing") kjøp inn dioder og motstander og test ut. Det blir ikke mer enn en hundrings eller to i deler da. Så kan du teste uten å risikere noe på bilen.

Ja, lure no mest på ka og kor eg skal få kjøpt det. Og korleis eg skal få de blå lyset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...