Gå til innhold

Hva er naturlig oppgradering fra EOS500D?


Anbefalte innlegg

 

Fullformat som 5D og 6D gir mindre dybdeskarphet enn kameraet du har nå (samt 70D og 7D), dermed blir det ennå viktigere å treffe korrekt med fokus.

 

Har du lest testen av 70D?

http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-70d/153214/2

 

 

Det er et godt poeng, og en at grunnene til at jeg valgte 15-85 objektivet foran 17-55 2.8. Når jeg hovedsakelig skal ta familiebilder og gjerne trenger flere barn i fokus samtidig så er dette relevant....

 

Skal lese flere teste før jeg bestemmer meg...men har jo lyst på noe nytt da....betyr ikke det at det er godt brukt og 7 år gammelt noe?

 

Per Yngve Balto og psilocybe: beklager om dere syntes innlegget var frekt. Men jeg har tross alt brukt en del timer på lese meg opp og å teste ut ulike innstillinger og effekten av disse. Og, bruksanvisningen - jo den er også lest opp til flere ganger.

 

 

men.. når du har lest det.. og sikkert har skjønt det siden du har lest det flere ganger.. hvorfor kjører du da på full auto? Er det noe i bruksanvisningen du ikke forstår? Spør gjerne.. vi er mange som kan Canon-kameraer her, og er det noe man ikke vet så finner man det lynraskt ut når det er et merke man kjenner.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hva vil dere mene er en naturlig oppgradering av mitt EOS500D kamera?

Naturlig oppgradering fra 500D er 700D hvis det ikke er noe spesielt du savner med 500D, men bare vil ha et oppdatert kamera i omtrent samme klasse. Som flere har påpekt (frekt eller ikke) så vil du ikke få bedre bildekvalitet ved å gå til dyrere modeller, verken i full auto mode eller noe annet. Bildekvalitet er så og si identisk på 700D/70D/7D, men de dyrere modellene er mer robuste, har bedre seriebildefunksjon osv.

 

Bytter du til fullformat (6D) får du heller ikke generelt bedre bildekvalitet, men på høy ISO vil du se litt forskjell.

 

Skal du opp fra 700D vil jeg foreslå 70D som er Canons mest "moderne" speilrefleks i øyeblikket, blant annet med en forbedret videofunksjon og autofokussystem fra 7D.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for et 7D hvis du har "råd". Kongekamera selv om det begynner å trekke på årene. Siden du skal ta bilder av barn (som helt sikkert er relativt aktive) er autofokusen og skuddtakten gull.

 

Skjønner tankene til psilocybe, men har et 550D på jobben, og sammenlignet med 7D er det mye morsommere å fotografere med 7D. Bildekvaliteten er jo god på 550D, men alt annet er jo mye bedre på 7Den.

 

Ser på nettet at det i mange år har vært ventet på en ny versjon a 7D. Når Canon nå har 6D med WiFi og GPS (for de som mener det er viktig) så er det vel naturlig at de også kommer med en tilsvarende Crop versjon ...og da en ny versjon av 7D?

 

http://www.canonrumors.com/category/photography/canon-7d-mark-ii/

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

 

 

Ser på nettet at det i mange år har vært ventet på en ny versjon a 7D. Når Canon nå har 6D med WiFi og GPS (for de som mener det er viktig) så er det vel naturlig at de også kommer med en tilsvarende Crop versjon ...og da en ny versjon av 7D?

 

http://www.canonrumors.com/category/photography/canon-7d-mark-ii/

 

Tja, ryktene har svirret en god stund, siste er at vi får se erstatteren til høsten. Om det blir tilfelle eller ikke gjenstår og se.

Jeg venter ihvertfall på en 7D mkII :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville gått for 70D, skal man gå over på ff, dvs 6D blir totalprisen minst dobbelt så høy pga nødvendig kjøp av nytt objektiv. 70D leverer nok de reneste/beste filene pr i dag fra canons cropkamera, enten det er jpg eller RAW. 70Ds autofokus er totalt overlegen den simple som finnes i 6D noe som kan være en stor fordel dersom man f.eks skal ta bilder av urolige kjappe barn etc.

 

Ny 7D, om den kommer, vil uansett det første året ha en rimelig (sykt) høy pris.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg stusser på at ingen foreslår å bytte ut objektivet...

 

Nå er det vel litt risky å bytte normalzoom om man ikke vet om man vil oppgradere til FF. Å oppgradere til et mer lyssterkt og/eller USM objektiv vil gjøre jobben for autofokusen lettere, men det vil ikke hjelpe om man velger feil fokuspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg stusser på at ingen foreslår å bytte ut objektivet...

 

Nå er det vel litt risky å bytte normalzoom om man ikke vet om man vil oppgradere til FF. Å oppgradere til et mer lyssterkt og/eller USM objektiv vil gjøre jobben for autofokusen lettere, men det vil ikke hjelpe om man velger feil fokuspunkt.

 

Objektivet har jo USM allerede:

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_15-85mm_f3.5-5.6_IS_USM/

Lenke til kommentar

Jeg stusser på at ingen foreslår å bytte ut objektivet...

 

Nå er det vel litt risky å bytte normalzoom om man ikke vet om man vil oppgradere til FF. Å oppgradere til et mer lyssterkt og/eller USM objektiv vil gjøre jobben for autofokusen lettere, men det vil ikke hjelpe om man velger feil fokuspunkt.

TS har jo en 15-85 IS USM, det objektivet er et av Canon sine bedre objektiver til crop-sensorer på linje med de dyre normalzoomene i L-serien så det er ikke så rart at ingen har nevnt objektivet her.

Lenke til kommentar

 

Fullformat som 5D og 6D gir mindre dybdeskarphet enn kameraet du har nå (samt 70D og 7D), dermed blir det ennå viktigere å treffe korrekt med fokus.

 

Har du lest testen av 70D?

http://www.akam.no/artikler/test-canon-eos-70d/153214/2

 

 

Det er et godt poeng, og en at grunnene til at jeg valgte 15-85 objektivet foran 17-55 2.8. Når jeg hovedsakelig skal ta familiebilder og gjerne trenger flere barn i fokus samtidig så er dette relevant....

 

 

 

Er det ikke bare å blende ned litt? Jeg liker veldig godt lyssterke objektiver, men tror ikke det er noen problem å oppnå stor dybdeskarpet selv om lysstyrken er god. 17-55 har vel samme mulighet til å skyte på høy blender som en 15-85?

 

Nå er zoom området litt forskjellig, men generelt så gir vel bare lyssterke objektiv brukeren flere muligheter, også kreativt. Jeg tror ikke det begrenser mulighetene på noen måte jeg kan komme på.

Lenke til kommentar

 

Jeg stusser på at ingen foreslår å bytte ut objektivet...

 

Nå er det vel litt risky å bytte normalzoom om man ikke vet om man vil oppgradere til FF. Å oppgradere til et mer lyssterkt og/eller USM objektiv vil gjøre jobben for autofokusen lettere, men det vil ikke hjelpe om man velger feil fokuspunkt.

 

Objektivet har jo USM allerede:

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_15-85mm_f3.5-5.6_IS_USM/

 

 

 

 

Jeg stusser på at ingen foreslår å bytte ut objektivet...

 

Nå er det vel litt risky å bytte normalzoom om man ikke vet om man vil oppgradere til FF. Å oppgradere til et mer lyssterkt og/eller USM objektiv vil gjøre jobben for autofokusen lettere, men det vil ikke hjelpe om man velger feil fokuspunkt.

TS har jo en 15-85 IS USM, det objektivet er et av Canon sine bedre objektiver til crop-sensorer på linje med de dyre normalzoomene i L-serien så det er ikke så rart at ingen har nevnt objektivet her.

 

 

Min leif, jeg leste 18-55... :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm....7d frister, men synes det begynner å bli vel gammelt...

 

Da står det mellom:

- å kjøpe D70 som sikkert er et supert kamera (dog hvor en del av forbedringene er på video som jeg ikke har bruk for) eller

- å vente til høsten og se om de kommer en ny D7 (forstår det har vært ventet i årevis på dette, men nå svirrer ryktene om tomme lagre mm)

 

MEN - er det slik at Canon ligger litt bak Nikon på teknologiutvikling?

Sannsynligvis får jeg med D70 så bra bilder som der mulig for meg, men når jeg ser sammenligningen mellom D7100 og D70 blir jeg litt i stuss:

Advantages of the Nikon D7100report-icon-orange.pngReport a correction

overall_quality2.gifSignificantly better image quality83.0vs68.0 help_14.gifMore than 20% better image quality

dynamic_range.gifMore dynamic range13,7 EVvs11,6 EV help_14.gif2,1 f-stops more dynamic range

colour_depth.gifBetter color depth24,2 bitsvs22,5 bits help_14.gifDistinguishes 1,7 more bits of color

lcd_size.gifSignificantly larger screen3,2"vs3,0" help_14.gifAround 10% larger screen

lcd_resolution.gifHigher resolution screen1,229k dotsvs1,040k dots help_14.gifAround 20% higher resolution screen

low_light.gifLower noise at high ISO1.256 ISOvs926 ISO help_14.gifThe D7100 has a slight edge (0,4 f-stops) in low noise, high ISO performance

focus-points.gifSignificantly more focus points51vs19 help_14.gifSet focus accurately within the frame

true_resolution.gifHigher true resolution24 MPvs20 MP help_14.gifCapture more than 20% more detail in your photos

startup-delay.gifLess startup delay300 msvs700 ms help_14.gif2.3x less delay when turning on

memory_type_b.gifHas more storage slots2vs1 help_14.gifMore slots allows storing more images without switching memory cards

optical_viewfinder.gifBetter viewfinder coverage100%vs98% help_14.gifAlmost the same

optical_viewfinder.gifSlightly larger viewfinder0,61xvs0,59x help_14.gifAround 10% larger viewfinder

interchangable_lenses.gifSlightly more lenses available205 lensesvs197 lenses help_14.gifAlmost the same

size.gifSlightly smaller136x107x76 mmvs145x106x79 mm help_14.gifAround 10% smaller

sensor_size.gifSlightly larger sensorAPS-C 23.5x15.6mmvsAPS-C 22.5x15.0mm help_14.gifAround 10% larger sensor

size.gifThinner3"vs3,1" help_14.gifAlmost the same

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Canon og Nikon prioriterer av og til forskjellige ting på kameraene, og de siste årene virker det som om flere fotografer har gått over fra Canon til Nikon enn motsatt vei.

Canon har prioritert video litt høyere en Nikon (men lavere en Panasonic), og lager sine egne sensorer. Nikon kjøper sensorer av Sony og andre, og har dermed kunnet levere kamera med høyere oppløsning og i flere tilfeller bedre bilder med høy ISO.

 

Både Canon og Nikon er konservative og kommer sjelden med større nyvinninger for hver generasjon kamera enn de er nødt til for å selge. Det er derfor mange føler at nå skjer de største nyvinningene blant konkurrentene som leverer systemkamera uten speil (Sony, Olympus, Pentax, Samsung, Panasonic).

Lenke til kommentar

 

MEN - er det slik at Canon ligger litt bak Nikon på teknologiutvikling?

Sannsynligvis får jeg med D70 så bra bilder som der mulig for meg, men når jeg ser sammenligningen mellom D7100 og D70 blir jeg litt i stuss:

 

 

Jeg tror du er i ferd med å rote deg bort i de smådetaljene som sannsynligvis betyr "Nada" i virkeligheten.

 

7D er et godt valg.

70D er et godt valg.

Nikons alternativer er gode valg.

Et eventult nytt 7DII blir et godt valg, men ganske så dyrt hvis du skal kjøpe rett etter lansering.

 

Om du skal forbli hos Canon eller gå over til Nikon har jeg ingen råd å gi, men uansett hva du ender opp med at de to merkene så får du gode kamera og så sant du ikke har helt spesielle "behov" så kan du ikke velge feil.

Hvis vi "fanboysa" blir litt for opptatt med å anbefale vårt merke så ignorer oss.

 

MItt råd er som følger:

- Se på hva du har av optikk nå og om hvilke kostnader ny optikk (ved skifte eller oppgradering) du vil få når du skal ha nytt utstyr.

- Stikk i en fotobutikk (hvis du har mulighet) og prøv de aktuelle kandidatene. Min erfaring er at et hus som sitter godt i hånda, med knapper som fungerer for meg, er mye viktigere enn om det ene huset er noen promiller bedre på enkelte spesifikasjoner.

- Ikke mal deg inn i et hjørne med å sammenligne alle mulige minimale forskjeller, du blir bare frustrert og sjansen er stor for at du til slutt blir skuffet når du (kanskje) opplever at det "perfekte" valget (rent spesifikasjonsmessig) ikke var så perfekt likevel.

- Husk at fotogleden på lang sikt ikke kommer av smådetaljer, men av at du har et utstyr du trives med rent praktisk.

 

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, hva vil dere mene er en naturlig oppgradering av mitt EOS500D kamera?

 

Tenker meg et Canon kamera, og vanligvis bruker jeg EFS 15-85mm objektivet.

 

Vet dette er et generelt spørsmål, men håper på noen gode forslag.

 

5D mrkII, FF, koster vel ca 25000,- i overkant av hva jeg vil betale

6D FF til 14-15000,- er OK pris

7D til 10-11000,-, 70D til 8-9000,- er OK prisrange, 60D eksisterer det

 

 

Er det btw noen som vet om man kan velge fokuspunkt i auto program på noen av oppgraderingsalternativene? Kan ikke det på 500D. Ser at når kona (og jeg kremt kremt) noen ganger tar kjappe bilder av barna så blir det uskarpt i Auto fordi det fokuseres på det nærmeste punktet.

 

Det er vel kun 6D som er fullformat oppgraderingsalternativ. Kan jeg bruke 15-85 objektivet på dette?

Hei.

 

Siden du vurderer fullframe; du har ikke vurdert Speil-løst fullframe da?

Kan anbefale deg Sony A7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...