Gå til innhold

Mobiltastaturet ble «utryddet» på åtte år


Anbefalte innlegg

Skyldes vel heller produsentene enn brukerne. Skjermtastatur er egentlig ikke noe bra å skrive på (du er avhengig av visuell tilbakemelding i stedet for taktil tilbakemelding, som hjernen rett og slett ikke behandler like raskt).

 

Hvis det kommer en bra smarttelefon med fysisk tastatur, så plukker jeg den glatt opp.

Det skyldes naturligvis ikke produsentene, men at brukerne ikke ønsker det. Hadde markedet vært der så hadde produsentene levert det - plain og simple.

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt artig at denne artikkelen dukket opp nesten samtidig som jeg får inn en bunt med eldre HTC'er med fulltastatur som skal kasseres. Type HTC Tytn eller noe i den duren. :)

 

Synd det ikke går an å få tak i nye smartmobiler med tastatur lengre. Siste mobilen jeg hadde til test med tastatur, var en HTC ChaCha... den var håpløs.

Lenke til kommentar

Ja såklart. Men har prøvd BT-tastaturer og det er ikke noe vits for meg hvis softwaretastaturet enda ligger og lager kvalm.

 

Boxwave for iPhone fjerner SW-tastaturet, det samme gjør Logitech for iPad. Tror det ligger automatikk i iOS som fjerner SW-tastatur når et HW-tastatur er koblet til via bluetooth. De fleste tastatur har også knapper som tar opp eller legger ned SW-tastaturet.

 

Type tastatur som Boxwave er interessante, men telefonen blir veldig clunky, Jeg vet heller ikke om det er mulig å få tak i med norsk layout.

 

Personlig skal jeg sannsynligvis konvertere fra Android til iPhone når 6'ern kommer, så jeg vil følge med på BoxWave fremover og håper de klarer å lage en mer slick utgave av tastaturet.

Lenke til kommentar

Det skyldes naturligvis ikke produsentene, men at brukerne ikke ønsker det. Hadde markedet vært der så hadde produsentene levert det - plain og simple.

Tull. Det finnes mangfoldige eksempler på områder hvor produsenter ikke leverer et produkt selv om det finnes et marked for dem. Økonomene som styrer produktutvikling er jevnt over en flokk med risikoaverse sauer, som betyr at de ikke tør å satse på noe som er for mye annerledes enn det de andre satser på.

 

Hvis du vil ha eksempler på områder hvor markedskreftene fullstendig har feilet når det kommer til å se markedspotensiale, så er det bare å se på Kickstarter sin suksess. Star Citizen, anyone? "Hadde markedet for romkampspill vært der, så hadde produsentene levert det"? Oi, markedet var visst der. Men ingen har prøvd å finne ut om det var der før Chris Roberts fant ut at han skulle prøve folkefinansiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulder: irrelevant for meg siden iPhone ikke leverer det jeg trenger. Og BT-keyboarder virker enda for tykke og uregjerlige for meg, men kan være jeg ikke har sett nok.
(kjøp og salg er forbudt her på forumet).

Endret av myhken
kjøp og salg er forbudt her på forumet
Lenke til kommentar

Hvis det kommer en bra smarttelefon med fysisk tastatur, så plukker jeg den glatt opp.

 

Det er kun noen få å velge mellom for tiden, men de fins. Det er kun BlackBerry som har baller nok til å gå motstrøms. BlackBerry Q10 er en knakende god fulltastatur smarttelefon. Den har dog en relativt liten skjerm på 3.1", men er overlegen alle andre smarttelefoner på markedet når det gjelder kommunikasjon og multitasking. Videre har man BlackBerry Classic som skal komme i november som er en oppgradering av Q10 med litt større skjerm (3.5") og flere taster (tool belt). De har også en fulltastaturmodell hvor tastaturet er også er kapasitivt - dvs. at tastaturet reagerer også på fingerbevegelser (gestures/swype) med 4.5" skjerm som heter BlackBerry Passport og skal lanseres i september. Ellers skrev jeg en noe mer utfyllende kommentar om BB og deres produkter her: http://www.amobil.no/artikler/neste-blackberry-mobil-far-kvadratisk-skjerm/161122

Lenke til kommentar

Jeg må ha en i note3-størrelse før det i det hele tatt er noe poeng. Ellers hadde jeg kjøpt meg en asha fra Nokia eller noe.

 

En Nokia Asha kan ikke sammenlignes med en Q10 f.eks. Q10-en er i en helt annen klasse. Videre skal du ha rimelig svære tomler om du ikke kan skrive på et BlackBerry tastatur ;) Jeg er selv skribent og har skrevet flere lange artikler på min Q10. En annen ting som svært få synes å vite om BlackBerry OS 10 er at den prediktive tekst input-en er fullstendig overlegen alle andre mobile OS. Jeg skriver fra mobilen nå, så jeg orker ikke å søke opp youtube videoer, men du kan jo sjekke selv om du vil. Du kan finne videoer som sammenligner tekst input på en Q10 versus en iPhone f.eks.

Lenke til kommentar

Nei, jeg skal bare frem til at det er viktig med en god skjermstørrelse for meg. Ikke hvorvidt asha slår bberry sine toppmodeller. Såklart gjør de ikke det. Bare et litt ekstremt eksempel på at tastatur er ikke så nødvendig at jeg lar det gå på bekostning av skjermstørrelse og slikt.

 

Et godt eksempel på hvor greit hwtastatur er er dette med at man skriver fra mobilen og ikke gidder søke topp ting på YouTube. Det bør ikke være mer stress enn fra en PC å gjøre slikt.

Med tastatur går slikt kjappere.

Taste taste taste alt tab søkeord enter ctrl copy alt tab paste taste taste post.

Synd det sjelden er sånn med touch. Går jo, men flyter dårligere syntes jeg.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

 

Det skyldes naturligvis ikke produsentene, men at brukerne ikke ønsker det. Hadde markedet vært der så hadde produsentene levert det - plain og simple.

Tull. Det finnes mangfoldige eksempler på områder hvor produsenter ikke leverer et produkt selv om det finnes et marked for dem. Økonomene som styrer produktutvikling er jevnt over en flokk med risikoaverse sauer, som betyr at de ikke tør å satse på noe som er for mye annerledes enn det de andre satser på.

 

Hvis du vil ha eksempler på områder hvor markedskreftene fullstendig har feilet når det kommer til å se markedspotensiale, så er det bare å se på Kickstarter sin suksess. Star Citizen, anyone? "Hadde markedet for romkampspill vært der, så hadde produsentene levert det"? Oi, markedet var visst der. Men ingen har prøvd å finne ut om det var der før Chris Roberts fant ut at han skulle prøve folkefinansiering.

 

 

Der fikk jeg en god leksjon i markedsøkonomi.. auch! At det finnes et marked for fysiske keyboard er det ingen tvil om, det finnes dog også et marked for salami med kakaosmak. Husk at alle de store produsentene har gjennom årene levert fysisk tastatur, bortsett fra Apple. Dette kan ikke sammenlignes med et kickstarter prosjekt. Å ha et fysisk keyboard øker i tillegg kostnadene noe, og det gir rom flere potensielle reklamasjoner etc.

 

Det blir litt som alle disse facebookgruppene som sier "For oss som vil ha tilbake pepsi crystal".. det ble tatt av markedet for en grunn - de tjente ikke penger på det, folk ville ha pepsi max. Størsteparten av markedet vil tydeligvis ikke ha fysisk keyboard. Jeg kan godt forstå at mange kunne tenkt seg det, misforstå meg rett. Jeg var en av de som faktisk syntes "Dus" var kjempegodt, men de fleste jeg kjenner holdt seg til enten juice eller melk.

 

Prøver ikke si at alt konsumere vil ha i fremtiden allerede finnes på markedet, selv om jeg forstår det var litt ymse formulert.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hvis du tror at markedsøkonomiske prinsipper betyr at markedet produserer det som folk ønsker å kjøpe, så har du misforstått markedsøkonomi.

 

Markedsøkonomi betyr at produsentene prøver sitt beste å skape et marked for det de har best fortjeneste på. At mobilprodusentene tjener mer på et produkt med færre komponenter betyr ikke at det er et bedre produkt, eller at det nødvendigvis er det produktet markedet ønsker mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altså gjort markedsundersøkelser som viser at en betydelig andel foretrekker hardware-tastatur. Mobilprodusentene lager det likevel ikke. Det er ikke sammenheng mellom markedsliberalistisk ideologi og observert virkelighet her. Derimot er det en sammenheng mellom observert virkelighet og elementær bedriftsøkonomi - hvis produkt A er mer lønnsomt enn produkt B, velger du produkt A. Så får noen med mer engasjement enn meg forklare/bortforklare sammenhengene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den jeg nevnte tidligere i tråden var det som sagt Nokia som sto bak i 2012. Nokia har som kjent ikke akkurat pøset på med Qwerty-tastatur siden den gang.

 

Dette var basert på en poll, og er som sådan kun en indikasjon på interesse og ingenting mer, men:

 

pollgraph4651.jpg

http://conversations.nokia.com/2012/08/10/qwerty-keyboard-wins-the-battle-of-the-input-methods/

 

 

Nokia har vel ikke laget en eneste slider etter den undersøkelsen. Vi vet at de var plaget med de slankere sliderne på meego-prototypen i forkant av dette.

Lenke til kommentar

Forventet du en klinisk studie? Nokia var forøvrig verdens største mobilprodusent på det tidspunktet. Påstanden er ikke sterkere enn at en betydelig andel foretrekker hardware-tastatur. At dette ikke skal være gyldig fordi prosentandelen ikke er fra et statistisk korrekt utvalg er bare akkurat den bortforklaringen jeg forutsa.

 

Det er mange som liker hardware-tastaturer. Denne tråden alene beviser det forbi enhver tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En undersøkelse basert på en poll, i regi av Nokia. Need I say more? Hadde vi kjørt en uavhengig undersøkelse på karl Johan, om mannen i gata hadde ofret design/str for å få et fysisk keyboard så ville nok resultatene vært annerledes

Det samme hvis du spurte om noen ville ofret sin førstefødte for et glass vann.

 

Det betyr ikke at folk ikke vil ha vann.

 

Spør heller om de kunne tenkt seg et fysisk tastatur hvis det ikke gjorde telefonen nevneverdig større/tyngre, og hadde like fint design som uten.

 

Eller "liker du skrive på touch eller hadde du foretrukket et tastatur?". Enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...