Gå til innhold

Mobiltastaturet ble «utryddet» på åtte år


Anbefalte innlegg

Den jeg nevnte tidligere i tråden var det som sagt Nokia som sto bak i 2012. Nokia har som kjent ikke akkurat pøset på med Qwerty-tastatur siden den gang.

 

Dette var basert på en poll, og er som sådan kun en indikasjon på interesse og ingenting mer, men:

 

pollgraph4651.jpg

http://conversations.nokia.com/2012/08/10/qwerty-keyboard-wins-the-battle-of-the-input-methods/

 

 

Nokia har vel ikke laget en eneste slider etter den undersøkelsen. Vi vet at de var plaget med de slankere sliderne på meego-prototypen i forkant av dette.

 

Apropos 'slidere'... Sony Ericsson hadde noen svært gode. De begynte med Xperia X10 Mini Pro og gikk deretter over til Xperia Mini Pro (den beste etter min mening) og avsluttet med Xperia Pro (som jeg har liggende et sted enda). I tillegg var jeg en stor fan av 'laptop mobilene' fra Nokia (Communicator-serien). En av ulempene med disse designene, dog, var den ekstra bevegelsen man måtte gjøre for å hente frem tastaturet. En annen ulempe var at telefonene måtte være noe tykke for å akkompagnere for tastaturet. Fordelene var rimelig åpenbare - stor skjerm og fullt qwerty tastatur.

 

Men så hadde man f.eks Nokia E61(i) og deretter Nokia E71 og E72 og sikkert noen fler, men det er de jeg husker best. Med disse qwerty modellene trengte man ikke den ekstra åpne-bevegelsen. De var også relativt tynne. Ulempen var selvfølgelig skjermstørrelsen. Men den største fordelen var at man fikk ting gjort så mye raskere med dette designet. Kommunikasjon er fremdeles nøkkelordet, ikke sant? Derfor mener jeg at dette designet/denne formen er det ultimate hvis man hovedsakelig bruker telefonen som et kommunikasjonsverktøy. Multimedia-avspilling og spill og diverse apper er selvfølgelig også fullt mulig, men skjermstørrelsen vil naturligvis ikke være optimal for avspilling av filmer eller YouTube videoer etc., men med teknologier som HDMI ut og DLNA og slikt som BlackBerry heldigvis støtter, ser ikke jeg personlig det store problemet. Dessuten har de fleste en iPad eller en Android tablet for slike ting nå uansett...

 

Jeg syns det er svært synd at det kun er BlackBerry som fremdeles tør å gå motstrøms. Nokia, f.eks, har opp gjennom tidene designet noen svært utradisjonelle smarttelefoner som N-Gage, 3650, N90, 7710, E70, N95 m.fl. Noen slo an mens andre var fiaskoer, men poenget mitt er at de i hvertfall hadde baller nok til å eksperimentere på den tiden. Kona har en iPhone 5 og personlig syns jeg det er en god smarttelefon (selv om jeg foretrekker Android og BlackBerry pga friheten), men på den andre siden skulle jeg f@en meg ønske at iPhone aldri hadde kommet på markedet, da det virker som om iPhone alene har knust all form for reel innovasjon på mobilmarkedet. Alt vi ser i dag er store, tynne skjerm-såpeklosser. De er alle mer eller mindre identiske. Det eneste som skiller dem er OS-et, specs og diverse gimmicks som fingeravtrykkslesere o.l. Når det er sagt, fortjener faktisk Samsung litt kred for Note-serien sin dog. Men det har blitt en konformitet i mobilverdenen som jeg virkelig hater. Hvor har nyskapningen og eksperimenteringen tatt veien? Har faktisk iPhone-en og alle dens kloner nå blitt til det ypperste designet for alle? Har vi allerede perfeksjonert smarttelefonen? Siden jeg har vært mobilentusiast siden min første mobil i 1995 (Motorola et-eller-annet) virker dette kanskje bare som surt oppgulp fra en 'gammel' (37år), nostalgisk grinebiter, hehe... :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Qwerty-tastatur modellen med den kvadratiske 4.5" (1440 x 1440 piksler) skjermen som skal lanseres i september begynner visst å få seg et stort nisjemarked allerede. Bare les denne pre-produksjonstesten av BlackBerry Passport: http://crackberry.com/exclusive-pre-release-review-blackberry-passport

 

Personlig kommer jeg til å oppgradere min Q10 til en BlackBerry Classic (Q20) dog, men det er artig å se at det fremdeles fins én mobilprodusent som tør å tenke i nye baner ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...