Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fra 1.5 cola hverdag til 0,5. Hvordan slutte helt/trappe ned på noe annet?


Laffe

Anbefalte innlegg

Hei.

Som toårigen tilsier så har jeg trappet fra 1.5l brus til 0.5. ME, det stopper her. Jeg klarer rett å slett ikke å kutte ut den. Klarer helt ok uten brus i to dager, men dog så kjenner jeg suget/irritasjonen/aggresjonen om jeg ikke får den lille 0.5 i meg når jeg er på jobb eller etter/samme gjelder om jeg har fri eller ei. Så det jeg lurer på: hva er det jeg kan gå over til? Har prøvd ut vann med og uten smak, samt saft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Kjøp en flaske olden med smak. Så fyller du den med iskaldt vann ofte. Ikke bruk glass, tro meg flaske er bedre, og etter en ukes tid savner du ikke colaen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Cola, eller sukker generelt trigger belønningsenteret i hjernen, det er derfor man synes man må ha det.

Men det er bare å gjøre seg hard og slutte, men problemet er at det er så mye sukker i forskjellige former i "normal mat" at suget kan forsterkes ganske lett igjen.

Lenke til kommentar

Cola, eller sukker generelt trigger belønningsenteret i hjernen, det er derfor man synes man må ha det.

Men det er bare å gjøre seg hard og slutte, men problemet er at det er så mye sukker i forskjellige former i "normal mat" at suget kan forsterkes ganske lett igjen.

Jeg har hørt: hvis sukker ble oppdaget i dag, så hadde det vært ulovlig - avhengighetsskapende.

Lenke til kommentar

Kanskje det hjelper mer når du vet de negative effektene av å drikke Cola? samtidig som at du ser de positive effektene av å drikke annen sunn drikke som faktisk er bra for kroppen, da vil du få mye bedre samvittighet hver gang du drikker sundt, samtdig som du vet at du ikke får i deg alt det sukkeret som Cola inneholder.

 

Personlig vil jeg ikke anbefale lett-brus. null kalorier, null energi, men allikevel smaker godt, er for godt til å være sant, spør du meg.

 

Et par tips:

- Skvis ut saften av en sitron og bland ut med vann

- lag en god smoothie, masse sunne oppskrifter finnes på nett

- Som tidligere nevnt, kjøp vann med smak

- lag deg nypresset appelsinjuice

Du finner sikkert masse tips på nettet om akkurat dette her

 

Frukter inneholder også en del sukker, men dette påvirker ikke blodsukkeret i samme grad som sukker fra cola, samt at frukter har en rekke andre nyttige næringsstoffer som er helt nødvendig for kroppen.

Lenke til kommentar

Unngå situasjoner der du har pleid å drikke Cola, eller tenk gjennom "Cola-situasjonene" og prøv å endre situasjonene slik at du har noe som distraherer deg fra Colaen.

 

Du kan prøve å erstatte Cola med noe annet, eller du kan prøve å slutte "cold turkey". Sistnevnte er nok mest effektivt, men da bør du alliere deg med noen andre. Hvis du bekymrer deg for at egen viljestyrke ikke holder (og det er det mange som gjør - personer som sier "det er bare å slutte" har enten hatt flaks eller aldri vært avhengige av noe) må du ta grep som sørge for at du har ekstern motivasjon/eksterne hindringer. Det mest drastiske vil være å sørge for at du ikke har penger til Cola. Kjøp all maten du vil trenge i tre uker (for eksempel) og overfør resten av pengene dine vekk fra en konto du har kort på. Sørg for at den kontoen ikke er tilgjengelig for deg. Be noen andre betale regningene dine fra den kontoen.

 

Hjernen er et vanedyr, og det er vanskelig å bryte både avhengigheter og inngrodde vaner.

Lenke til kommentar

Mange gode råd her.

Var Cola avhengig i en lengre periode nylig (tøft å være tvillingpappa med kronisk lite søvn) og det som har berget meg er å drikke kaffé (3-4 kopper maks om dagen) , men jeg måtte slutte helt med Colaen for å kvitte meg med suget.

 

Det er en del snodige tilsettninger i Colaen som gjør at man blir svært avhengig av den om man drikker den over tid , noe som hjelper flere er å passe på å rense systemet :

 

*Press daglig noen sitroner og bland med vann til det smaker greit for deg, drikk dette i løpet av dagen.

*Diverse Te som man får kjøpt på helsekost har en grei rensende effekt , koster ca 50kr for 20 poser som hjelper til å kvitte seg med avfallsstoffer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Drakk store mengder cola selv. Det som hjalp meg var grønn te, mørk sjokolade og flere flasker med kaldt vann (ha en med deg, og ha alltid en i kjørleskapet så du kan bytte med).

Lenke til kommentar

For tiden drikker jeg endel te søtet med stevia-suketter. Det funker rimelig greit, og man slipper i stor grad ulumske kjemiske stoffer.

 

Aspartam f.eks spaltes ifølge det jeg har lest ved ca. 30 grader og blir enda giftigere, så det egner seg sikkert dårlig i varme drikker.

Lenke til kommentar

Selv drakk jeg nok like mye som TS i løpet av dagen, startet å roe ned litt uten noe konkret mål, litt senere bestemte jeg meg for å droppe bruk i ukedagene, nå er jeg cola-fri man-tor mens jeg kan drikke i helga fre-søn.

Trikset er bare å ha selvkontrollen i orden, det er lett å tenke "ja, men bare i dag, i dag er det jo lønning, i dag er det jo bare en dag til helg, i dag er det jo ekstra varmt" osv", det er greit med unntak fra regelen, men disse må være forhåndsbestemt og i såpass liten grad at det ikke er noen krise.

Mine unntak er f.eks at jeg kan også drikke i fri og hellighdager.

 

En god erstatning for brus er vann med kulsyre, men det er noe man gjerne må lære seg og like.

sodastream01.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...