Gå til innhold

CPU - temperatur AMD?


gjenne

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sliter veldig med temperatur på CPU. Den er stabil oppmot 55 grader. Ved spill låser maskina seg og må restartes. Vifta skulle kunne takle en 1,5 GHz CPU ble jeg fortalt.

Kan det være andre ting som er utløsende?

 

Har noen tilsvarende maskin og som funnet en løsning?

 

AMD Athlon 1200

Abit KT7A RAID

512 Mb SDRAM

Gainward GeForce2 Ti, 64Mb DDR RAM

WIN 98 SE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med kabinettvifter? Forsøk å kjøre maskinen uten sidedeksel, og sjekk temperaturen da. Om den viser seg vesentlig lavere, sørg for bedre gjennomstrømning av luft i kabinettet!

 

55 grader er ikke urovekkende høyt, men ville nok forsøkt å få den ned på 40-45 grader som maks.

Det kan hende at andre komponenter i maskinen også blir ustabile, om case-temp er for høy!

Lenke til kommentar

Om ting fungerer bedre med "åpen kasse", så kan det godt hende at problemet ditt ligger andre steder enn på CPU-temp.

Om du er riktig "uheldig", så kan det hende at en eller annen komponent på f.eks. skjermkort / hovedkort eller for den saks skyld andre tilleggskort ikke tåler noe særlig mer enn romtemperatur. Har mange ganger feilsøkt slike ting som SMD og IC´er med kjølespray, som ofte avdekker slike problem!

Greia er imidlertid å finne frem til feilkilden! Det er ikke bestandig like lett....

Lenke til kommentar

Jeg har en Duron 750 @ 1002 med Alpha 8045 og Papst 80mm vifte. Har på Artic Silver 3. Tempen min er 36-37 ved 100% load over lengre perioder, i for eksempel Quake3 Arena etc. Ved idle ligger den på 29-30 grader.

For dere som sliter med for høye temperaturer, kan du gjøre følgende:

 

1. Ny goop -> Artic Silver 3 anbefales

2. Kabinettvifter -> Innsug forran - utsug bak (Varmluft stiger!)

3. Planslip kjøleribbe (Finnes artikkel på http://www.overklokking.no)

4. Evt gå til innkjøp av ny kjøler.

 

Håper dette er til noe hjelp for noen.

 

-Rage

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...