Gå til innhold

Oppløsning ikke så mye å si som folk skal ha det til?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte meg for litt siden nytt skjermkort Evga 780 Ti og en Dell Ultrasharp U2713H som er en av de beste skjermene jeg har spilt på noen sinne.

 

Jeg har testet litt oppløsning selv nå og folk hevded at på 2540 x 1440p så skulle bildet bli klarere....vel foruten om at aliasing syntes mindre så nei?
Hva mener folk da, nå har jeg tatt live test i mange forskjellige spill og det ENESTE som er forskjellen fra 1080p til 1440p på 27" er at du nesten ikke trenger å kjøre anti-alias. Så da begynner jeg å lure da, når en hel haug på nettet sitter å sier at det er så stor forskjell.

 

Nå er det slik da at jeg kjører heller 1080p med høy AA og avansert AA enn å kjøre 1440p når den svelger mye mer fps, jeg målte på det verste opp til 50 fps tap og andre steder bare 8-12 osv.Dette var i Thief, Planetside 2, Elder Scrolls Online, Battlefield 4 og Watch Dogs.

 

Watch dogs var forøvrig uspillbart på den oppløsningen med 1440p på ultra hadde stort sett rundt 45fps+, men det var noen voldsomme fps spikes av og til..noe jeg har opplevd før med kort som har for lite videoram. Dårlig optimalisert much?

 

Så da spør jeg på et forum da, siden det å søke seg gjennom forumposter for å finne svaret ikke fungerer så bra når folk overdriver til de grader, jeg tror rett det såkalte klarere bildet er en placebo effekt på samtlige?

 

For moroskyld da, siden jeg har shadowplay og slikt så har jeg tatt opp og tatt screenshots i spill for å se om jeg kan tyde forskjell på detaljer og "krystallklarhet" som folk hevder de har med høyere oppløsning, men jeg så altså ingenting som tydet på det, foruten om når jeg slo av anti-alias for å se hvordan blidet ble, da var forskjellen stor, men det var den eneste "krystallklarheten" jeg kunne finne.

 

Er det noe jeg gjør feil her eller? En ting er å ikke se forskjell når man ikke tenker over det, men når jeg går inn for å se forskjell og ikke finner den?

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal klare å se den fantastiske forskjellen på 1080p og 1440p da?

 

 

- Quagorn -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel først og fremst at du får flere pixler inn på skjermen heller enn at bildet blir så mye bedre, men ettersom alt er mindre på skjermen så vil også kantutjevningen virke bedre og bildet mer crisp. Krever kanskje mer enn det smaker litt avhengig av skjermkort og spill.

Lenke til kommentar

For det første, en flatskjerm har kun én oppløsning rent fysisk. Bruk av alle andre oppløsninger gir et latterlig dårlig bilde, ettersom det må strekkes. Din skjerm har 1440p. 1080p vil gi et latterlig dårlig bilde. Mens 1080p bilde på en 1080p skjerm vil se mye bedre ut. Dette kan du ikke nødvendigvis se på et screenshot. Og det gjør at sammenligning mellom oppløsningene ikke er nøytral. Du måtte hatt to forskjellige skjermer med hver sin oppløsning for å ta en nøytral sammenligning.

 

Så til hvorfor du ikke ser forskjell: antialiasing hjelper mye for å skjule problemet med lav oppløsning. Men likevel er det helt uforståelig for meg at du ikke ser forskjell. Noen mennesker er bare stokk blinde, på tross av normalt syn på synstester. Dette er helt en gåte for meg, men sånn er det. Disse personene er i mindretall, men ikke så rent uvanlige heller.

 

Så kan det jo hende at du må ha nye briller.

 

En annen årsak er at når skjermen er langt nok unna gir ikke høyere oppløsning den samme bonusen. Jeg tenker at en 27-tommer kanskje står relativt langt fra deg? Da er det normalt at du ikke ser forskjell. Kan du måle med en tommestokk hvor langt unna skjermen er?

Endret av Tåkelur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei jeg sitter nærme skjermen og har godt syn.

 

Eneste stedet jeg kan se forskjell er kanskje i desktop og metro grensesnittet, men det er jo fordi ting blir mindre, de ser jo ikke så veldig mye klarere ut.

Jeg kan forstå at folk tror de ser at bildet er klarer når alt blir mindre og at alias syns mye mindre, men utenom dette så er det jo ingen forskjell på bildet. Testet i ESO for eksempel da syntes jeg det så bedre ut i 1440p, men så skrudde jeg ned UI størrelsen i spillet slik at den ble mindre og da virket det helt likt. Kvaliteten på bildet blir ikke stor nok til at det er verdt bryet.

 

Ha også i hodet at jeg generelt ikke bryr meg så mye om oppløsning, så jeg er ikke partisk i en side her, jeg er ikke en av de som må motsi alt som har med høyere oppløsning bare for å gjøre et poeng ut av et prinsipp jeg har satt meg fast i..denne testen gjorde jeg ut av nysgjerrighet og fikk bakoversveis når jeg oppdaget at jeg ikke hadde trengt å kjøre 2540 x 1440p for å oppnå samme synlig bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Nei jeg sitter nærme skjermen og har godt syn.

 

fikk bakoversveis når jeg oppdaget at jeg ikke hadde trengt å kjøre 2540 x 1440p for å oppnå samme synlig bildekvalitet.

To utsagn som er selvmotsigende, om du ikke kjører native oppløsning eller en oppløsning som kan multipliseres med heltall for å nå native oppløsning vil bildet bli uskarpt som følge av skalering.

Jeg har lagt ved to bilder som viser forskjellen på å kjøre i 1920x1080 og 1056x594, som er omtrent tilsvarende forskjell som 2560x1440 vs 1920x1080.

 

 

 

Uskalert

post-221391-0-51469300-1402919112_thumb.jpg

 

Skalert

post-221391-0-33987000-1402919109_thumb.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvmotsigende, nei egentlig ikke.

 

Dårlig eksempel.

 

Det er kun 627264 pixler i det dårlige bildet.

1080p har 2073600 pixler totalt, sammenlignet da mot 1440p med 3657600 også kommer du med et bilde som har under halvparten av 1080p når 1440p har ca.1.77 ganger mer pixler enn 1080p og i eksempelet ditt så har 1080p 3.3 ganger høyere oppløsning. Jo flere pixler jo klarer skal det i teorien være og jeg klarer helt fint å se forskjell på oppløsninger under 1080p, det er de over jeg er usikker på, så det eksempelet der treffer ikke altså.

Lenke til kommentar

Selvmotsigende, nei egentlig ikke.

 

Dårlig eksempel.

 

Det er kun 627264 pixler i det dårlige bildet.

1080p har 2073600 pixler totalt, sammenlignet da mot 1440p med 3657600 også kommer du med et bilde som har under halvparten av 1080p når 1440p har ca.1.77 ganger mer pixler enn 1080p og i eksempelet ditt så har 1080p 3.3 ganger høyere oppløsning. Jo flere pixler jo klarer skal det i teorien være og jeg klarer helt fint å se forskjell på oppløsninger under 1080p, det er de over jeg er usikker på, så det eksempelet der treffer ikke altså.

Så lenge du ikke skalerer bildet opp eller ned fra 1080p vil forskjellen synes.

Lenke til kommentar

Noe som er litt morsomt er at jeg endret modusen på skjermen min til display port 1.2 og da var det en del som ble forandret, nå ble bildet synlig bedre med høyere oppløsning...litt usikker på hvorfor DP 1.2 skulle ha så mye å si. Bildet ble klarere etter dette, men jeg mener fortsatt at 1080p holder lenge, man må jo tross alt ha et ganske kraftig skjermkort om man vil kjøre denne oppløsningen på full guffe.

Lenke til kommentar

Man må ha mer kraft i maskinen ja, men det kan du vel like så godt si om alt fra 3x 4K skjermer og ned i 720p skjermer også da... Et sted vil noens smertegrense gå.

 

Og så gir økt oppløsning en fordel også når man ikke spiller.

 

Vet ikke om du er klar over det, men om du har på Antialiasing Post i BF4 så blir bildet svært blurry, og jeg kan ikke anbefale noe over "low" når man man i tillegg har på Antialiasing deffered og 1440p. Joda, du får fjernet en del aliasing, men ting blir ganske grøtete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...