Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal man holde seg borte fra Tiptronic/Multitronic på B6/C5?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hørt mye positivt om påliteligheten til Tiptronic. Men jeg er ikke sikker på om dette er fikset på senere B6-modeller, om det bare er et dårlig rykte fra folk som ikke gidder å skifte olje eller om den rett og slett bare er upålitelig.

 

Hva er tankene om Tiptronic på Audi B6 (01 til 04 modeller), eller Audi C5 for den saks skyld?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På a4 b6 vet jeg det var en del problem med multitronic girboksenne, spesielt på diesel biler med en del moment. Audi skulle vel ha tilbytt å utbedret problemenne gratis, men er nok en del som ikke har fått med seg det og at det ikke har blitt gjort. Tiptronic har jeg dog ikke hørt så mye gærnt om egentli

 

Multitronic = FWD

Tiptronic = AWD

 

Etter et kjapt google søk fant jeg og denne tråden her :

http://www.audi-sport.net/vb/a4-a4-cabriolet-s4-forum-b6-chassis/123964-how-tell-a4-has-multitronic-tiptronic-box.html

Lenke til kommentar

Nå er ikke Tiptronic noe kun VAG har :tease:

Nå kjenner jeg ikke VAG spesielt, men de vanlige automatene dems er vel for det meste produsert av ZF? SVJV iallfall. Generelt er dette helt greie kasser, som dessverre ofte lider under alt for sjelden service. Som en tommelfingerregel bør vanlige automater flushes minst hver 60.000KM, sammen med nytt filter. Merk jeg skriver flushe, som IKKE er det samme som å _bytte_. Har du et kjøremønster som sliter mer enn normalt (mye småkjøring/køkjøring, evt med last/tilhenger), bør det gjerne flushes oftere enn dette.
Det er ingen spesiell grunn til at du må bruke et VAG-verksted til dette, et automatgirverksted er ofte vel så bra, og jeg vil tippe noe rimeligere.
Evt kan man og vurdere å bygge ut kjølesystemet til kassen, noe som kan være en GDS-jobb for den nevenyttige. Når det gjelder olje er det slett ikke sikkert at den du handler hos VAG er den beste. Helst skal man prøve å få tak i syntetisk olje, og en som har så høy maks-temp som mulig. Personlig har jeg byttet til olje fra Royal Purple på flere automater fra Aisin, med meget gode resultater. ZF har jeg aldri byttet oljer på, men jeg vil tro en kan få mye samme resultat på de og.

Lenke til kommentar

Kjærlighet og service skal den få i bøtter. Jeg er bare redd for at jeg sitter med havari innen de neste årene.

 

Det er bensin og jeg kommer ikke til å bruke tilhenger. Jeg tror den dårligste behandlingen den kommer til å få er et par røffe downshifts, men det er selvsagt med måte. Jeg kjenner jeg er litt for gammel til å råne. :wee:

 

Eksemplaret jeg ser på har gått 176K, så den har jo fått noen kilometer til å vise påliteligheten med. Spørsmålet er bare om den har blitt til en tikkende bombe.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg har tiptronic på min passat 1.9TDI og sånn utenom at den ikke har clutch og er veldig basic, ikke noe å utsette på den. Er kjørt 170k og jeg tok et oljeskift på den nå for en stund siden, ble kvitt de standard feilene (slår litt når du går fra N til R/D, treg å gire opp) Min kasse har ikke noe kjøling, så en flush hadde krevd ekstra utstyr. Neste gang blir det flere gjennomkjøringer med oljebytte for å få ut mest mulig. Allerede på etterfyllingen hadde oljen blitt forurenset.

Lenke til kommentar

Ville holdt meg unna den trinnløse Mutlitronic-kassen. Flott når den virker, noe som er sjeldent.

Dette gjelder vel bare tidligere modeller.

 

Vi har i familien 3 multitronic-kasser, 2006+, kjørelengde fra 90k til 180k, og aldri hatt et host. Å kjøre trinnløst er en helt fantastisk kjøreopplevelse når man blir vant til det, du kan holde klampen i bånn fra 0-130 uten at turtallet endrer seg en komma, uten et eneste opphold i drag.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at man kan få Tiptronic på FWD Audier også. ZF 5HP19 er vanligvis brukt.

 

Både Tiptronic og Multitronic på Audiene slet litt i starten, da særlig med diesel. Tenker med gru spesielt i kombinasjon med 2,5TDI V6...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Om du er ved bilen er det jo bare å sette den i drive og gi gass. Girer den er det Tiptronic, hvis ikke er det Multitronic. Det er akkurat som å kjøre en mopedscooter... Om man kan se det er jeg litt usikker på, mener girspaken er ganske lik.

Lenke til kommentar

Den kassen jeg snakker om satt på en 2003 A6 1.8T, er det samme kassen?

Jeg er ikke sikker, men den ble lansert i 1999, og det skjedde en form for større oppgradering i 2006:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic

 

Så jeg vil vel kanskje anta det er pre-2006 man skal være forsiktig med. Legg forresten merke til dette kapittelet:

 

Real world performance[edit]

Multitronic offers performance and economy similar to, and in some cases better than, the equivalent five-speed manual gearboxes,[1][2] and superior to the traditional automatic transmission.[2] Particular performance advantages are noticed with 'in-gear' seamless acceleration[1] times over equivalent manual transmission cars.[2]

Multitronic is offered on front wheel drive-only versions of the Audi A4, Audi A5, Audi A6, and the SEAT Exeo with the 2.0 TSI gasoline engine .[4] It is not compatible with the quattro four-wheel drive system, nor transverse engine installations such as in the Audi A3. At first, the torque limit was 310 newton metres (229 lbf·ft), but the transmission is now modified to withstand 400 newton metres (295 lbf·ft) torque.[3]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...