Gå til innhold

Apple kaller tilbake iPhone-ladere


Anbefalte innlegg

Det kan tenkes at sikringene på den kursen er såkalte trege sikringer, og at hovedsikringene da er raske, men jeg stiller meg tvilende til at det er nok til å slå ut hovedsikringen med mindre den belastes opp mot grensen fra andre kurser. Varmeovner, varmtvannsberedere, vannkokere osv.

 

Da kan nok en kortslutning være den lille tuen som velter lasset.

Hvis så er tilfellet, er det ikke noe spesielt med at en feil i en liten lader klarer å ta hovedsikringen uten at sikringene i gjeldene kurs ikke går.

Som sagt, ved en kortslutning så kan det enkelt gå flere hundre til flere tusen Ampere. Treg sikring eller Rask sikring har lite å si når det er så høye strømmer. Da slår sikringer ut på noen få millisekunder. Selv om de er av litt størrelse, og selv om de ikke er tungt belastet fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andrull: Kurssikringer skal alltid være raskere enn hovedsikringa uansett kortslutningsstrøm. Utløsertiden avhenger av kortslutningsstrømmen og de to kurvene for utløsertid til hovedsikring og kurssikring skal følge hverandre uten å krysse hverandre.


 

AtW: Sikringer har egentlig to funksjoner: Som vern og som bryter. Hovedsikringene beskytter mot kortslutninger og overbelastning mellom egen utgang og utgangen til kurssikringene. Dvs. at hvis en kurssikring feiler så skal hovedsikringa gå. Alternativt hvis det oppstår en kortslutning i sikringsskapet mellom de to sikringene. Sikringene brukes også blant annet for å koble ut kurser man skal jobbe på. Skal man arbeide i sikringsskapet er det naturlig å slå av hovedsikringa.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Andrull: Kurssikringer skal alltid være raskere enn hovedsikringa uansett kortslutningsstrøm. Utløsertiden avhenger av kortslutningsstrømmen og de to kurvene for utløsertid til hovedsikring og kurssikring skal følge hverandre uten å krysse hverandre.

Du har nok helt sikkert rett i dette Simen1. Selv om jeg trodde det var mulig utløsertiden kunne være rask nok til at begge to ble trigget. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Utrolig hvordan Apple faktisk tar ansvar og lar deg bytte gratis til en ny lader, til tross for at den gamle laderen sikkert er like bra og like trygg.

Nå er det vel funnet svakhet som er en sikkerhetsrisiko - her er det vanlig at man tar sitt ansvar. Morsomt at du sier det er 'utrolig' at de tar ansvar. Det er ikke veldig positivt for Apple at ikke engang deres tilhengere har mer tro på de.

Det var vel mer ment i den retning at det er utrolig at noen fortsatt skal snakke dritt om dem, men det var kanskje dårlig formulert fra min side.

Lenke til kommentar

Utrolig hvordan Apple faktisk tar ansvar og lar deg bytte gratis til en ny lader, til tross for at den gamle laderen sikkert er like bra og like trygg.

 

Og allikevel klarer mange å vinkle det slik at Apple er ondskapen selv. Dere apple-hatere er helt utrolige altså.

Likevel er det kun hvis man har kjøpt det sammen med en iphone man får byttet den, ikke hvis man har bare laderen. Makes sense?

 

Kurssikringer skal alltid gå før hovedsikringen slik at man ikke løser den ut unødvendig. Elektroinstallatøren/prosjekterende skal alltid beregne sikringsstørrelse og hastighetsklasse ut fra det kriteriet. At hovedsikringen går uten at noen underliggende kurssikringer går høres ut som et feilprosjektert eller feilmontert elektroanlegg, men jeg kan ikke si det 100% sikkert før jeg eventuelt får se nærmere på sikringstypene og anleggsskjemaet.

Selektivitet er ikke et krav som stilles direkte i NEK. Det er mer indirekte, som at "Installasjonen skal fungere som forutsatt" FEL §16 samt "Ulemper ved feil skal bli så små som mulig" NEK §314.

Absolutt selektivitet kan være vanskelig å få til mange ganger, og som oftest har det lite poeng også.

For eksempel har Moeller innenfor en serie med sikringer alle en i5 verdi på 800 ampere, da bør man bruke en annen serie som forankoblet.

Hvis du ser litt på slike strømskjemaer der det står alle I-verdiene ser du at du skal ha ganske store forankoblede vern for at du ikke skal komme inn i det feltet der det foran kan risikere å slå ut. Som regel er det ikke enormt fokus på selektivitet, de fleste er ikke interessert i å betale det som kan være en betydelig ekstra sum. Selektivitet er først og fremst et kundekrav, likevel må selvsagt anlegget fungere som det er tiltenkt.

Lenke til kommentar

Utrolig hvordan Apple faktisk tar ansvar og lar deg bytte gratis til en ny lader, til tross for at den gamle laderen sikkert er like bra og like trygg.

 

Og allikevel klarer mange å vinkle det slik at Apple er ondskapen selv. Dere apple-hatere er helt utrolige altså.

Du roser et selskap for å trekke tilbake en brannfarlig lader, selv om de nekte ta den tilbake om man kun har kjøpt laderen? Bytter et brannfarlig produktene sine "gratis", fantastisk..... Snakk om å være blendet av lyset. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

som du leser lenger oppe, så formulerte jeg meg bare litt feil. Det jeg synes er utrolig er at folk klarer uansett å få Apple til å fremstå som den store stygge ulven, uansett hva de gjør. Selv i dette tilfellet da de gjør noe riktig, så skal noen få det til å virke som om de gjør noe galt.

Lenke til kommentar

som du leser lenger oppe, så formulerte jeg meg bare litt feil. Det jeg synes er utrolig er at folk klarer uansett å få Apple til å fremstå som den store stygge ulven, uansett hva de gjør. Selv i dette tilfellet da de gjør noe riktig, så skal noen få det til å virke som om de gjør noe galt.

 

Tingen er at Apple skulle ha gjort alt dette riktig fra starten av. Apple har penger nok i tonnevis til å perfeksjonere det meste med sine produkter. Dette klarer dem tydligvis ikke og det må gå mange år før dem klarer å oppdage slike store feil som i min bok gjør dem om til et useriøst firma.

 

Greit, hadde det gått 2 måneder før dem hadde funnet feilen og tatt en måned å fikse feilen, så hadde det vært noe annet. Men nå har det jo tatt hele 3-4 år. Man skal være ganske ukompetente om man ikke klarer å finne ut en slik enorm feil før det har gått 3-4 år.

 

Og med at Apple og demmes fans som skryter sånn av at dem bruker høykvalitetsprodukter osv viser jo at Apple er langt i fra å være kompetent nok til å lage høykvalitetsprodukter og at Apple har fans som går rett på alt det Apple sier uten å bruke huet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Nå er det vel flere som kan gres under den kammen. Samsungeiere er akkurat like mye om ikke mer fanatiske i sin omtale av Samsungprodukter. De bruker til og med masse fritid kun på å rakke ned på andres produkter.

 

Selvfølgelig skulle dette ha vært hjort riktig fra begynnelsen, men verden er nå ikke slik at alt blir perfekt hver gang.

 

Det jeg reagerer på er at noen uansett hva det dreier seg om klarer å få Apple til å fremstå som onde, kyniske og fæle. Apple kunne jo ha utryddet fattigdom, og uansett ville noen ha klaget på måten det ble gjort på.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Nå er det vel flere som kan gres under den kammen. Samsungeiere er akkurat like mye om ikke mer fanatiske i sin omtale av Samsungprodukter. De bruker til og med masse fritid kun på å rakke ned på andres produkter.

 

Så lenge man har valide grunner på å snakke negativt om noe, så har man all sin rett til å gjøre det. Jeg forsvarer Samsung i en del ting ja, men hadde dem gjort samme feil som Apple her, så hadde dem fått hørt det i fra meg. Forskjellen her er at Samsung ikke skryter på seg en masse medieomtale på at produktene er ut av så høy kvalitet og er premium meg her og premium meg der. Når Apple får media til å skrive så mye om dette, så forventer man også at produktene skal være så bra som dem sier også og ikke er halvferdig loddet produkt som kan brenne ned huset ditt.

 

Selvfølgelig skulle dette ha vært hjort riktig fra begynnelsen, men verden er nå ikke slik at alt blir perfekt hver gang.

 

Ingen er perfekt, selv den mest proffe er langt i fra å være perfekt. Problemet er når ting tar flere år å bli oppdaget når feilen er så enormt stor. Det er da man begynner å se på Apple som ukompetente og useriøse. Da hjelper det lite at dem skal fikse feilen med at det er forbanna logiskt at dem må gjøre. Hvem retter ikke en slik feil?

 

Problemet er fortsatt at det tok Apple 3-4 år å finne ut av dette.

 

Det jeg reagerer på er at noen uansett hva det dreier seg om klarer å få Apple til å fremstå som onde, kyniske og fæle. Apple kunne jo ha utryddet fattigdom, og uansett ville noen ha klaget på måten det ble gjort på.

 

Men det jeg og mange andre reagerer på er at mange Apple fans skal ha en negativ ting til å bli noe positivt uansett på hvor mange valide grunner og årsaker man har. Dette er MYE verre.

Lenke til kommentar

Man må vite om de forskellige mekanismer i USA og Advokater og rekkefølgen i det som skjer her : En misstanke om en lader i Kina utløser en melding i de kinesiske avisers forsider. Kineser produserer egne mobiler og det gamle spill om markedsandeler er igang. Så viser det seg det var en uorginal lader fra deres eget land. Men meldingen er ute og det setter igang folk i USA og rund om i verden, som holder rygterne i gang. Devis fordi de ikke liker Apple og er fans av en annen asiatisk merke, eller der prøves og presse litt penge ut av Apple. Apple får meldinger via blogge og prøver og sjekke kildene men folk påstå de ha kastet dem og vil ha noe erstatning. Apple kunne i gjenskape feilen uten slike bevis. Men så lenge de er ute på market, og en misstanke er nok til å hold gang i negative omtaler hod motstanderne og ryktene gjør Applekunder usikre, så skader det mere enn å skifte ut alle lader og så er det ro i flokken og de ha tatt luft ut av ballongen én gang for alle slik der er ikke noe tvil overhode.

Alle merker opplever denne type hysteri, eller svertekampanje på en eller annen tidspunkt. Bilfabrikker har måtte betale miljarder på bare misstanker om noe som kunne gå gærnt.

Vi kan produsere mye søppel og dårlige B-film i våre hoveder,

ting som aldri skjer, men vi opplever det som om det var reel.

Bare ditt barn eller din kjære ikke kommer hjem til tiden, produserer vi skrækkscenarier. Det med laderen var av denne karakter heldigvis. Så bare en misstanke kan bli en slags Brainvirus og få oss til å bli redd, er kanskje noe vi kan tenke over.

Hvis jeg skal stå i kø for å komme med min lader til Eplehuset eller Apple butikken og med min timelønn sammen med jeg må vente 14 dager til Apple har undersøkt den og skiftet ut delene, da er det mye billigere og lettere for meg og kjøpe et nytt stikk eller lader og problemet er over. Ledningen er ikke noen feil med og kan altid brukes og hvor hysterisk skal vi bli her i Norden - like hysterisk som i USA? Du må ikke sluke laderen står på den amerikanske utgaven... det forteller kanskje litt om tankegangen derover.

Lenke til kommentar

Sjekket rykterne og bilder og ofte blir det produsert bilder til artikler. 'Kan jeg låne din iPhone lader, vi skal bruke den til et photo - lage den litt svart, slik det symboliserer det vi skriver om." Vi må forstå virkeligheten og hvor komplisert det er blitt å forstå alle de spill og hvem som profiterer i alt dette. Samsung produserer deler til Apple sine produkter og får sine fans til å snakke dritt om Apple. Og sikker omvent samme spillet som når to spiller sjakk eller poker. Psykologisk krigsføring og bak kulissene drikker de en øl sammen og etter spillet gir de hverandre hånda. Det kostet et par miljarder i bot og saksomkostninger, men kan være viktig reklame til begge parter. Man taper i poker og spiller alikevel videre med flokken.

 

Og de som lar seg bruke for å være for eller imot Apple eller Samsung, er bare statister i kulissen og skjønner kanskje aldri hva spillet egentlig går ut på. Tydlig her på siden og i mange andre brukerforum...

Lenke til kommentar

Når alt dette er sagt, er det kun tilbake, at dem som opplever slike ting drukner i alt dette ulv... ulv... råping og pokerspill og markedsførings triks i mediene.

La være å la mobilladeren stå i stikk-kontakten. Den liker det ikke. Så lenge det er ikke en bryter til å slå av, som ved lyset eller kaffemaskinen, er laderen i gang 24 timer med full spenning - hele tiden - uten den kommer av med noe strøm.

 

Ser det ofte i hesevesenet, i skolesystemet og i de offentlige administrasjoner og oftest hos folk som ikke vet noe om elektronikk og hvordan sliketing virker. Kun få dra ut de diverse ladere fra kontaktene. Alt skal helt være Stand-by hele tiden.

 

Ingen Lader, uansett merke tåler dette i lengden. De har en viss antall timer som de fungerer, om mobilen er koblet til i andre enden eller ikke, spiller liten rolle. Varm blir den uansett - dvs. der må være forbruk, ellers blir den ikke varm. Håper alle blir fornøyd nå og får den strøm og lader de skal ha. Ellers har Starbucks trådløs eller ledningsfri opplading fremover. Da slipper vi alt dette tullet og kan tenke på noe mer morsomt...

 

Cheers

Lenke til kommentar

Når alt dette er sagt, er det kun tilbake, at dem som opplever slike ting drukner i alt dette ulv... ulv... råping og pokerspill og markedsførings triks i mediene.

La være å la mobilladeren stå i stikk-kontakten. Den liker det ikke. Så lenge det er ikke en bryter til å slå av, som ved lyset eller kaffemaskinen, er laderen i gang 24 timer med full spenning - hele tiden - uten den kommer av med noe strøm.

 

Ser det ofte i hesevesenet, i skolesystemet og i de offentlige administrasjoner og oftest hos folk som ikke vet noe om elektronikk og hvordan sliketing virker. Kun få dra ut de diverse ladere fra kontaktene. Alt skal helt være Stand-by hele tiden.

 

Ingen Lader, uansett merke tåler dette i lengden. De har en viss antall timer som de fungerer, om mobilen er koblet til i andre enden eller ikke, spiller liten rolle. Varm blir den uansett - dvs. der må være forbruk, ellers blir den ikke varm. Håper alle blir fornøyd nå og får den strøm og lader de skal ha. Ellers har Starbucks trådløs eller ledningsfri opplading fremover. Da slipper vi alt dette tullet og kan tenke på noe mer morsomt...

Hvem i all verden har tid til å trekke ut eller skru av alt som står i stand-by hele tiden? :ohmy:

Har du lyst å betale for at person hvor eneste ansvarsområde er å trekke ut slike enheter i det offentlige?

 

Docker, trafoer, 5-6 skjermer, 4-5 PSUer, ørt og førti kjøkkenredskaper, 4-5 mobilladere, 3-4 strømadaptere, trafoer, router, switcher, strømadaptere til lys, laderer til boremaskiner, USB hub, pumpe/strømadapter til pumpe, arbeidsredskaper osv...

En par av disse har en knapp som fysisk bryter strømmen ved inngangen, men jeg vet om en som ikke orker å bruke 30 minutter hver dag på å skru av, og 30 min på å skru på alt hver bidige dag.

 

1.

Når du ikke lader noe, så vil det knapt gå strøm. Da vil den ikke ha noen last, og regulatoren vil nesten skru av transistoren helt. Det vil kun gå en liten strøm som følge av lekkasjestrøm og et minimum for regulatoren å fungere.

 

2.

Laderen liker det mye bedre enn å lade, som vil belaste strømkretsene. Den største slitedelen i en lader/strømadapter er gjerne kondensatorene, og levetiden bestemmes etter temperaturen og strømmen som går i gjennom. Er det av de billigere elektrolytkodnensatorene så vil de til og med "slites"/tørke ut ved å stå frakoblet, og levetiden vil ikke være særlig annerledes om det så gikk en liten standbystrøm.

 

3.

Ladere er kompakte saker i dag, og er i plastikk. Det betyr svært dårlig varmeledning, som igjen betyr at det tar en stund før de blir varme. Men det betyr også at de kvitter seg svært langsomt med varme. Så selv om det knapt er noe strøm som går, og svært lite avgitt varme, så vil det over lang tid holde seg varmt, da plastikken er dårlig til å lede varme.

 

4. Sist men ikke minst så vil et godt strømadapter ha både sikring og andre enkle fail-safe systemer som slår inn om noe går galt. Så selv om den går i stykker så skal ikke ting ta fyr eller gi en sikkerhetsrisiko. Og følgelig ser vi her at Apple ikke har klart å løse dette fundamentale problemet.

 

All elektronikk skal fint kunne takle å stå i standby. Og god forbruker elektronikk bør kunne stå på 24 timer i døgnet hver eneste dag i året (noe som stresser "100 ganger" mer). Selvsagt, du minsker risikoen for feil om du passer på at ikke noe er tilkoblet strøm. For om ting går skjeis så finner du det som regel ut i det du kobler den til, og kan dermed gjøre noe med situasjonen.

 

Det vil alltids være risikoer her i livet, men noen er ikke verdt å ta. Å koble ut alt som går på strøm er i mine øyne absolutt ikke et av dem. Da bygger jeg, eller kjøper jeg meg utstyr som tåler å stå på 24/7, og ikke minst standby.

 

Å påstå at det bare er folk som ikke har peiling på elektronikk som tar ut utstyret blir derfor ganske feil. Jeg er fristet til å påstå det motsatte. Det er de som har hørt noen rykter her og der. Kjenner mange som lurer på om det er farlig å la PCen stå på om natta... Som selvsagt er harmløst. Du finner knapt så mange fail-safe systemer i en PC som i noe annet utstyr. Selv om man bør kunne ta visse forhåndsregler.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har lysbryter i stua til kontaktene til tv/tvspill/tuner kontaktene samt planke med bryter til laderne. Dermed slipper jeg å trekke ut hver dag. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere ordner det slik når de har en elektriker inne likevel. Koster ikke mange kronene, og du sikrer deg litt ekstra :-).

 

De fleste branner i Norge er vel knyttet til elektronikk så jeg velger hvertfall å ta de få forhåndsregler jeg kan gjøre med enkle midler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...