Gå til innhold

Apple kaller tilbake iPhone-ladere


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat en sånn en. Hjelper vel ikke å levere inn da siden det står at man må ha iPhone serienummeret. Jeg som aldri har eller kommer til å eie en iPhone.

Er det stor brannfare ved å fortsatt bruke den?

Ja de bryr seg bare om huset ditt brenner ned dersom du eier en iPhone.

 

Neida, men det er vel litt spesielt at om du har kjøpt en brannfarlig lader fra Apple, men ikke en iPhone, så får du faktisk ikke byttet den. "Vi tar ansvar for lader feilen, dersom du har lagt igjen 4000 kr eller mer i kassa vår".

 

Hvor stor brannfare det er for å bruke den er det vanskelig og spekulere i, har ikke blitt gitt så mye detaljer om feilen. Er sikkert fortsatt tryggere enn de til en par dollar på ebay.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart sikringen på kursen laderen var plugget inn i ikke gikk. Det lukter humbug.

Kanskje de burde la en elektriker som vet hva han gjør gå over resten av anlegget før bygget brenner helt ned?

 

Tenk om noen plugger en vannkoker med overledning inn i denne kursen, da vil brannen være et faktum hvis hovedsikringen holder, for sikringene i sikringsskapet er visst bare til pynt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart sikringen på kursen laderen var plugget inn i ikke gikk. Det lukter humbug.

Kanskje de burde la en elektriker som vet hva han gjør gå over resten av anlegget før bygget brenner helt ned?

 

Tenk om noen plugger en vannkoker med overledning inn i denne kursen, da vil brannen være et faktum hvis hovedsikringen holder, for sikringene i sikringsskapet er visst bare til pynt :)

Bare fordi hovedsikringen var raskere/like rask til å slå ut (tar noen millisekunder før kretsen brytes og da kan det hende hovedsikringene også slår ut i mellomtiden), så kan da sikringen på den aktuelle kursen ha slått ut den også. Når det først går flere hundre/tusen ampere, så er sikringene rimelig raske, selv hovedsikringen.

 

Ikke at jeg har noen praktisk erfaring fra dette, men det hørtes da plausibelt ut om det er en saftig kortslutning.

Lenke til kommentar

Da er den laderen sannelig kraftig konstruert.

Hvor stor er hovedsikringen mon tro? 50A? I såfall er det snakk om minst 11500W som skal gå gjennom ledningsnett, kontaktene og sikringene uten at noen av de feiler.

Bare laderen fikk noen små svimerker.

 

Er det musikken fra the Twilight Zone jeg hører? :)

Lenke til kommentar

Da er den laderen sannelig kraftig konstruert.

Hvor stor er hovedsikringen mon tro? 50A? I såfall er det snakk om minst 11500W som skal gå gjennom ledningsnett, kontaktene og sikringene uten at noen av de feiler.

Bare laderen fikk noen små svimerker.

 

Er det musikken fra the Twilight Zone jeg hører? :)

 

Jeg har sett demonstrasjoner der man kjører mer enn 50A igjennom svært tynne ledninger, riktignok så brenner ledningen av, men det tar noen sekunder, jeg synes ikke det virker usannsynlig med kortvarige korslutningstrømmer på vesentlig over 50A uten at ting blir totalt destruert. Er dog enig i at det er litt rart hovedsikringen gikk, men hva er egentlig poenget? Laderen feilet uansett om det er ett problem lenger bak i systemet i tillegg på dette konkrete stedet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Utrolig hvordan Apple faktisk tar ansvar og lar deg bytte gratis til en ny lader, til tross for at den gamle laderen sikkert er like bra og like trygg.

 

Og allikevel klarer mange å vinkle det slik at Apple er ondskapen selv. Dere apple-hatere er helt utrolige altså.

Lenke til kommentar

Kurssikringer skal alltid gå før hovedsikringen slik at man ikke løser den ut unødvendig. Elektroinstallatøren/prosjekterende skal alltid beregne sikringsstørrelse og hastighetsklasse ut fra det kriteriet. At hovedsikringen går uten at noen underliggende kurssikringer går høres ut som et feilprosjektert eller feilmontert elektroanlegg, men jeg kan ikke si det 100% sikkert før jeg eventuelt får se nærmere på sikringstypene og anleggsskjemaet.

Lenke til kommentar

Sikringer er ikke lyspærer, de skal ikke gå uten grunn, eller etter et visst antall år så lenge man holder seg under hva de er oppgitt å tåle.

 

Selvsagt skal de ikke gå uten grunn, men om det aldri var slik at noe gikk forbi kurssikringene, så hadde man ikke trengt noen hovedsikring, men det har man altså, og det er ikke bare for moro, det er fordi av og til så trenger man det. (i tillegg til at man selvfølgelig kan overbelaste "hovedlinja" uten å overbelaste en av kursene)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kurssikringer skal alltid gå før hovedsikringen slik at man ikke løser den ut unødvendig. Elektroinstallatøren/prosjekterende skal alltid beregne sikringsstørrelse og hastighetsklasse ut fra det kriteriet. At hovedsikringen går uten at noen underliggende kurssikringer går høres ut som et feilprosjektert eller feilmontert elektroanlegg, men jeg kan ikke si det 100% sikkert før jeg eventuelt får se nærmere på sikringstypene og anleggsskjemaet.

Åpenbart så skal kurssikringene ryke FØR hovedsikringen. Men ved en høy kortslutningsstrøm så kan vel alt ryke omtrent samtidig? Er strømmen høy nok, så ser jeg ikke noe problem ved at den trigger både hovedsikring og kurssikring (og siden kurssikringen bruker noen millisekunder på å slå ut så vil den i mellomtiden også trigge hovedsikringen).

 

Kort sagt:

 

 

Da er den laderen sannelig kraftig konstruert.

Hvor stor er hovedsikringen mon tro? 50A? I såfall er det snakk om minst 11500W som skal gå gjennom ledningsnett, kontaktene og sikringene uten at noen av de feiler.

Bare laderen fikk noen små svimerker.

Hvis du har 20m lengde på en 2,5mm^2 kabel, og fører lederene godt sammen så vil det fortsatt være lav nok motstand til at det vil gå over 1700 Ampere et lite øyeblikk. Og selv om det ikke blir en så heftig kortslutning (det er en del motstand), så kan det fort gå flere hundre ampere om det er en skikkelig heftig kortslutning på inngangen. Og mer enn nok til å trigge begge sikringer omtrent samtidig.

 

Selv om sikringen er dimensjonert for å slå ut ved lavere strøm, og raskere ved høye strømmer, så vil det komme et punkt hvor også hovedsikringen slår ut før kurssikringen har rukket å slå av strømmen helt.

 

Det kan godt hende hovedsikringene ikke skal slå ut, og det er feil på nettet, men etter argumentasjonen hittil så ser jeg ikke noe som skal tilsi at det er noe galt eller rart ved det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at sikringene på den kursen er såkalte trege sikringer, og at hovedsikringene da er raske, men jeg stiller meg tvilende til at det er nok til å slå ut hovedsikringen med mindre den belastes opp mot grensen fra andre kurser. Varmeovner, varmtvannsberedere, vannkokere osv.

 

Da kan nok en kortslutning være den lille tuen som velter lasset.

Hvis så er tilfellet, er det ikke noe spesielt med at en feil i en liten lader klarer å ta hovedsikringen uten at sikringene i gjeldene kurs ikke går.

Lenke til kommentar

Utrolig hvordan Apple faktisk tar ansvar og lar deg bytte gratis til en ny lader, til tross for at den gamle laderen sikkert er like bra og like trygg.

Nå er det vel funnet svakhet som er en sikkerhetsrisiko - her er det vanlig at man tar sitt ansvar. Morsomt at du sier det er 'utrolig' at de tar ansvar. Det er ikke veldig positivt for Apple at ikke engang deres tilhengere har mer tro på de.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...