Gå til innhold

Servitører anklages for vold


Anbefalte innlegg

VG: Her blir mannen slengt i bakken

 

Oppsummering: To servitører på et utested i Oslo er siktet for vold etter en episode på utestedet. VG har fått tak i en video som viser at en mann utsettes for makt fra to servitører over lengre tid. Det dreier seg blant annet om et utfall som delvis innbefatter det som kan være et halsgrep, men også at mannen kastes ganske uforsiktig i bakken.

 

Jeg regner med at det sier seg selv at vi ikke har hele historien, blant annet mangler vi forløpet og vet ikke hva som skjer mellom videoene som er klippet sammen. Det mangler også et tilsvar fra utestedet.

 

Men til tross for det, på ett tidspunkt legges mannen i bakken ved at han løftes opp etter hoften og slippes rett ned. Jeg er kanskje ikke alene i å mene at det virker ukontrollert og risikabelt, blant annet med fare for hodetraumer?

 

Hm. Får uansett dårlig smak i munnen av akkurat det. På kroppsspråket oppfatter jeg også servitørene som parter i et slagsmål, mer enn som edruelige profesjonelle som gjør jobben sin.

 

Er dette noe som skjer ofte i Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hvertfall legge til at første gang jeg ble satt i håndjern, var av en maktsyk dørvakt utenfor TGI Fridays på Nationaltheatret. Vi skulle inn på Burger King rett ved siden av, og dørvaktene (2 store gorillaer) nektet oss inngang til BK, ikke Fridays. Dette fordi vi var beruset og de hadde visstnok også blitt leid inn av BK til å passe på.

 

Dette avkreftet BK ansatte, men til ingen nytte. Etter mye drittslenging fram og tilbake, klikker det for han ene, tar renna fart og kaster meg i bakken og slenger meg i håndjern. Altfor stramt i tillegg. Han satt bokstavelig talt oppå meg til politiet kom. Har fremdeles ubehag i ryggen den dag idag.

 

Vennene mine ringer polititet og de kommer etter 30min. Dørvakten ble direkte konfrontert. Jeg ble umiddelbart løslatt av politiet og de så tilogmed på håndleddene hvor brutal behandlingen var.

 

Dørvakten forklarer først til politiet at vi lagde bråk utenfor.

Jeg fikk beskjed om å forlate stedet og aldri komme til Fridays igjen.

Vi var 13-14 år på den tiden og dette var en skikkelig traumatisk opplevelse for meg. Uavhengig hva småunger slenger av dritt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sette håndjern på en 14-åring er i utgangspunktet helt urimelig. Med forbehold for at dette er din historie ble det håndtert på en helt idiotisk måte. Så lenge du og/eller vennen din ikke var fysisk utagerende på forhånd fremstår det dessuten som straffbart. Jeg har selv sett ordensvakter som hisser opp gjester for å få noe å gjøre. Det er dog mange år siden nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett oppegående folk i sånne stillinger. Men som i alle yrker, som kan gi noen form for autoritet, er det folk som søker dit, for å utnytte dette.

Et krav om vandels attest, for å jobbe med mennesker og sikkerhet, kunne sikkert gjort sitt. Men når politiet selv sier de har for dårlig opplæring til å håndtere risiko/voldssituasjoner, er det vel et stykke igjen.

 

 

http://www.nettavisen.no/2871281.html

 

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/175066/Politiets%20bruk%20av%20fysisk%20makt%20.pdf?sequence=1

-Resultatene viser at 59 % av politiets innsatspersonell ikke har tilfredsstillende
minimumsferdigheter i pågripelsesteknikker.
-50 % av innsatspersonellet har benyttet halsgrep i løpet av tjenesten. Det kan
imidlertid synes som bruken av dette grepet avtar. Det er særlig nedgang blant
de som er utdannet etter 2006.
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det er en god del sånne folk på utesteder i Oslo, men det er også veldig stor forskjell på disse. Det virker som mange av stedene med 18 års grense, og overvekt av ansatte med utenlandsk opprinnelse, ofte er mindre seriøse og har dørvakter som får noe ut av å kunne vise makt. Det var i alle fall en "a-ha opplevelse" for meg da jeg selv ble gammel nok til å gå på mer skikkelige steder, der dørvaktene opptrer høflig og hyggelig, uansett om du er i fin form eller for full til å komme inn.

Lenke til kommentar

Det her er skandaløst. Vaktene skal være der for gjesten, akkurat som alle andre ansatte i restaurant -og serveringsbransjen. Vakter skal skape trivsel, sikkerhet og godt miljø. Vold skal ikke utdøves på noen måte mot noen gjester, greit nok at dem har en rett til å forsvare seg selv. Dem skal også bryte inn i konflikter. Men dem skal løse dem på en fredlig måte. Vakter har ikke noe utvidet maktmandat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett oppegående folk i sånne stillinger. Men som i alle yrker, som kan gi noen form for autoritet, er det folk som søker dit, for å utnytte dette.

Et krav om vandels attest, for å jobbe med mennesker og sikkerhet, kunne sikkert gjort sitt. Men når politiet selv sier de har for dårlig opplæring til å håndtere risiko/voldssituasjoner, er det vel et stykke igjen.

Jobber med det selv, så jeg kan vel knapt være annet enn enig.

 

Det er allerede et krav om plettfri vandel for å arbeide som ordensvakt, og det kreves kursing. I Oslo kreves det vekterkurs og ordensvaktkurs, slik jeg har forstått.

 

Selv om en del politifolk mangler litt ferdigheter i AT, så pleier de som er i ordenstjeneste i det minste å beherske det. Slik jeg har sett i alle fall.

 

Jeg har inntrykk av at det er en god del sånne folk på utesteder i Oslo, men det er også veldig stor forskjell på disse. Det virker som mange av stedene med 18 års grense, og overvekt av ansatte med utenlandsk opprinnelse, ofte er mindre seriøse og har dørvakter som får noe ut av å kunne vise makt. Det var i alle fall en "a-ha opplevelse" for meg da jeg selv ble gammel nok til å gå på mer skikkelige steder, der dørvaktene opptrer høflig og hyggelig, uansett om du er i fin form eller for full til å komme inn.

Ordensvakter bør uansett være høflige og vennlige. Ordensvakter som ikke smiler er dårlige ordensvakter.

 

Det her er skandaløst. Vaktene skal være der for gjesten, akkurat som alle andre ansatte i restaurant -og serveringsbransjen. Vakter skal skape trivsel, sikkerhet og godt miljø. Vold skal ikke utdøves på noen måte mot noen gjester, greit nok at dem har en rett til å forsvare seg selv. Dem skal også bryte inn i konflikter. Men dem skal løse dem på en fredlig måte. Vakter har ikke noe utvidet maktmandat.

Jeg er etter å ha sett den videoen overbevist om at dette er servitører, ikke ordensvakter. At det er snakk om folk som ikke har vært i nærheten av et ordensvaktkurs, i alle fall.

 

Det kan være en del av forklaringen.

Lenke til kommentar

Virker ikke som ordensvakter nei, temmelig uerfaren håndtering av situasjonen. Ser ut som om det er midt på dagen i videoen, tipper vaktene ikke har begynt på jobb enda. Videoen er klippet ganske uheldig for de ansatte på stedet, men det er vel ingen som tror at de ansatte startet bråket..? Uansett håpløs håndtering.

Jeg tror det skal ganske mye provokasjon til fra en gjest for å få slik behandling, uten at det forsvarer servitørene. Jeg kan også garantere at gjesten har blitt bedt om å forlate området gjentatte ganger og har hatt mulighet til å avverge situasjonen, mens servitørene ikke akkurat kan forlate stedet uten konsekvenser. Synet mitt er kanskje farget av flere år i bransjen og utallige drita idioter, men barings og dritings på en uteservering midt på dagen oser ikke akkurat av forståelse, så jeg merker at jeg har litt vanskelig for å vise sympati ovenfor fyren.

 

Litt OT, men angående ordensvakter:

 

Jeg jobbet med vakter i to forskjellige roller: Snakkevakt, og Bolevakt. Snakkevakta er rolig og snakker ned situasjoner, bruker ofte humor og sosialt press fra venner til å roe ned den som er aggressiv. Bolevakta er en vegg som ikke gidder å forklare deg hvorfor, men bare forteller deg at du må ut, ikke kommer inn eller ikke får mer å drikke. Antall Bolevakter per Snakkevakt er avhengig av klientellet. Opplever at steder med 25+ stort sett bare har Snakkevakter.

 

Hovedpoenget er at de aller fleste ordensvaktene jeg har jobbet med er oppegående folk som mestrer begge rollene og kan veksle mellom disse uten større problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det her er skandaløst. Vaktene skal være der for gjesten, akkurat som alle andre ansatte i restaurant -og serveringsbransjen. Vakter skal skape trivsel, sikkerhet og godt miljø. Vold skal ikke utdøves på noen måte mot noen gjester, greit nok at dem har en rett til å forsvare seg selv. Dem skal også bryte inn i konflikter. Men dem skal løse dem på en fredlig måte. Vakter har ikke noe utvidet maktmandat.

 

Det er jo ganske ironisk å komme fra en massemorder som har dratt til utlandet for å drepe mennesker uten konsekvenser...

Lenke til kommentar

Akkurat det at han ble slengt i bakken var fortjent, fulle mannen i barings yppet seg til det.

 

Ellers har jeg et uendelig hat mot dørvakter, aldri opplevd noe selv, men har opplevd mye tullete ting på vegne av andre.

 

 

Skal jeg legge noen i bakken er første spørsmål hvor hodet havner. Det klarer du ikke å intellektuelt bedømme i øyeblikket, derfor bruker jeg grep og teknikker som normalt ikke plasserer personens hode slik at det lander i bakken. Jeg har gjerne som utgangspunkt at baken eller siden av kroppen skal treffe bakken først.

 

Å legge mannen i bakken slik det gjøres på videoen er i den sammenhengen potensielt livsfarlig, med stort skadepotensiale.

 

At du hater ordensvakter kan bety at du har sett grove overtramp. Eller at du har sett det du tror er grove overtramp. Pleier å være 30-70 reelle overtramp og ikke reelle overtramp.

Lenke til kommentar

 

 

Det her er skandaløst. Vaktene skal være der for gjesten, akkurat som alle andre ansatte i restaurant -og serveringsbransjen. Vakter skal skape trivsel, sikkerhet og godt miljø. Vold skal ikke utdøves på noen måte mot noen gjester, greit nok at dem har en rett til å forsvare seg selv. Dem skal også bryte inn i konflikter. Men dem skal løse dem på en fredlig måte. Vakter har ikke noe utvidet maktmandat.

Det er jo ganske ironisk å komme fra en massemorder som har dratt til utlandet for å drepe mennesker uten konsekvenser...

Det er ganske normalt at slikt kommer i fra helter av Internett :-)

Lenke til kommentar

Helt enig i det du skriver Simon, men som nevnt virker det som det er voldsom forskjell fra sted til sted. Du virker som en oppegående fyr som jeg antar jobber ett relativt seriøst sted?

 

Da jeg selv dro ut på utestedene i Oslo der man kunne komme inn som 18 åring, og yngre ved spesielle arangementer, opplevde jeg en helt annen type vakter. Jeg ble selv en gang klappet til av en vakt etter en diskusjon der jeg selv ikke var noe fysisk, og jeg har en kompis fra samme tiden som fikk slått ut en tann av en dørvakt på ett tilsvarende sted. Vi snakker da om de utestedene som skiftet navn omtrent hvert halvår i Oslo sentrum, og disse tror jeg i stor grad er bemannet av sistesortering vakter, ikke bare på grunn av disse enkelthendelsene, men også oppførselen vaktene hadde ovenfor kunder.

 

Jeg er innom Lorry i Oslo fra tid til annen, og der vil jeg si de ansatte er i helt andre enden av skalaen. Hyggelige, løsningsorienterte og opptrer med respekt, også ovenfor de som ikke har noe som helst der å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg kan i alle fall forsikre om ett, jeg slår ikke, punktum. Alt for mye usikkerhet med slag, dessuten er det en maktutøvelse som gjerne faller over i vold. Forbasket uvesen, og om det slås mot verbale personer er det forsåvidt straffbart så det gjelder også.

 

Jeg arbeider mest med 18-åringer. De er stort sett greie å ha med å gjøre, men det er ofte mye småplukk med dem. De krever at man er litt mer bestemt til å begynne med enn eldre klientell, men er også langt lettere å snakke med. De som er eldre har gjerne begynt å få for seg at de vet bedre. Et ikke alltid like morsomt innslag blant 18-åringene er de som tar rettslære på skolen. Det får de gjerne gjøre, men de fleste forstår ikke paragrafene de siterer. Her er en jusstudent å foretrekke.

 

Jeg pleier alltid å starte ut fra en grunninnstilling der jeg er vennlig mot alle, forsøker å hilse, gjerne åpner dør og ofte også slår av en prat der det er praktisk. Det handler om å være et godt ansikt utad, representere stedet godt, og ikke minst er det taktisk lurt, siden du bygger deg et forhold til gjestene, som du før eller senere kan dra nytte av på ett eller annet vis. Det viktigste er likevel at jeg synes folk bør ha det bra på byen, og sure ordensvakter som skal stirre folk i øynene og være tøffe, det har jeg liten sans for.

 

Det er forøvrig utrolig lett å skaffe seg uvenner når man står i døra, selv om man følger mine grunnteser. Jeg har ikke behov for å skaffe meg det antallet uvenner man får om man er en skikkelig premiestut i døra. Er du et rasshøl blir det lettere for de som er potensielle uromomenter å forsvare å lage spetakkel for seg selv, og da får du også mer faktisk bråk. Som også er en uting.

 

Det skal ikke stikkes under en stol at man må tørre å være bestemt når man må, men det sier seg selv. Det er grenser for hvor lenge man kan pludre og forklare alkoholloven mens man sier "jo, du skjønner, jeg kan ikke slippe deg inn fordi du er for full", før eller senere må man rett og slett sette en stopper for den diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...