Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sikre mot innbrudd på låve?


Anbefalte innlegg

Familien vår har et lite småbruk 2 timer vekk fra her vi bor. Småbruket ligger langt ute i skogen.

Vi pleier og være her mye om sommeren. Og en av mine store gleder med å være her er å kunne kjøre motorcross og firehjuling :)

 

Men de siste årene har vi hatt mistenkelige adferden. Når vi har vært der oppe har vi sett store vare biler kommer kjørendes inn på vår eiendom for og så snu igjen så fort de ser tegn til liv. Dette har nå skjedd 4 ganger de siste 1,5 åra. Det ble også fra stjålet en båt motor fra båten vår.

 

Jeg har til sammen 5 kjøretøy ståendes på låven. Og det eneste som holder dem sikra er den låvedør med en liten hengelås på.

Har nå innsett at dette er for lite sikring av kjøretøya mine. Er verdier til et par hundre tusen som hadde vært kjipt å blitt frastjålet.

 

Sikkerheten har har satt i gang hittil er blant annet at jeg har satt hjul lås på alle kjøretøyene på alle hjula, lenket alle kjøretøyene sammen med hverandre med kjetting og hengelås og i tillegg lenket dem til låve veggen, gjemt dem under presenning og annet skrot slik at man ikke kan se dem med mindre man vet den er der.

Har også planer om å kjøpe en kraftigere henge lås til låve døra og kanskje 1 eller 2 vilt kameraer som jeg kan plassere i området.

 

Selv med denne sikringa er det veldig lett selv for en amatør å bryte seg inn og stjele. Tar gjerne i mot tips til hva mer jeg kan gjøre for å sikre bedre mot tyveri og innbrudd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes vel også (WEB)-kamera som sender live over internett. Litt stoff om det: http://www.makeuseof.com/tag/webcam-home-surveillance-tools/

 

Som et mottrekk kan du ved innbrudd/folk i nærheten lage et WEB-styrt/automatisk system som slår på lys i huset/låven, starter ett opptak av samtale "Hørte du det, Olaf. Det er folk her. Hent hagla, fort, mens jeg ringer politiet", osv. :)

 

Hadde ei lignende problemstilling som jeg fabulerte mye over. Dette er i et boligområde, og godsakene som skulle beskyttes var i et uthus (til tider store mengder lovlig tilvirket alkohol som helt sikkert vil ha tiltrukket løs fugl). Planen var å ha bevegelsessensorer som automatisk satte i gang ei ombygd og skjult luftvern-sirene. En slik militær sak med sveiv, men i mitt tilfelle utstyrt med el-motor :)

Dette ble ingenting av, da den midlertidige løsningen med å unngå å lagre ferdig-produkt der fungerte godt, og har blitt permanent.

Lenke til kommentar

Å lagre flere kjøretøy (eller andre lett omsettelige ting) til noen hundre tusen kr. på et ubebodd sted, vil alltid være tvilsomt. Det kan også være tvilsomt, om forsikringsselskapet liker det.

 

Å sike stedet som en "bunker", kan gjøre det ennå mer interessant. Og med rett utstyr, kan en komme inn overalt og her kan de jobbe uforstyrret.

 

Å hindre nyskjerrige (og kjeltringer) å se husene, er en god begynnelse. Dernest lang vei å bære, stjålne varer/ting. Så en bom, alla slike bommer som brukes på skogsbilveger og lengst mulig fra husene, vil nok være det beste. Så avsperring av veien, bør vær første prioritet, etter min mening.

 

Dernest sikre husene. Både vinduer og dører. Sikkert en fordel, om et ikke er kun et uthus som ser ut til å være sikret. Lemmer kan monterers forran vinduer (alla enkelte hytter) og på solide dører kan en også ha en "slåe" i stål (flattjern) som blir låst med en sikkerhetslås. Og da vil jeg anbefale en sikkerhetslås som ser ut som en ishocky puck (i størrelse og form), men den er forniklet og litt større. På den typen går bolten innvendig i låsen, så det er umulig å skjære av låsebolten. Da må festene (en stålbøyle, eller et øye) til slåen og øyet du fester slåen og låsen på også være solid stål. Enten herdet, eller med dim. min.13 mm. Få du ikke tak i den spessiells låsen, kan du bruke en hengelås som er av type sikkerhetslås (bøyledim. 13 mm)

 

Du kan også benytte kun sikkerhetsgodkjente kjettinger og tilhørende sikkerhets hengelås, direkte på kjøretøyene inne i uthuset. Lenke dim. er 13 mm., som en billig løsning. Brukes bl.a. av tømrere for å sikre dyre bygningssager (Ernex/Gjerde) på usikrede byggeplasser.

 

Det finnes også sikkerhets frimaer, som kan hjelpe. Enten utføre sikringen, eller kun gi råd, etter befaring.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Selv med denne sikringa er det veldig lett selv for en amatør å bryte seg inn og stjele.

 

 

Jeg har veldig god erfaring med sikring av låver, du skal få masse tips av meg men må vite litt mer. Hvor ligger denne låven...vis gjerne på kart :whistle:

 

Du får legge fra plattfri Vandel først da! Ikke sant :)

 

Har du tips, kan du vel gi dem uten å få oppgitt en adresse/kart, hvis du er så dykitig.

Lenke til kommentar

Fysisk sikring som store låser kjetting etc er ment for å avskrekke og forsinke innbrudd.

Alarm med varsling til vaktsentral, og godt med klistrelapper som forteller at det er alarm hjelper enda bedre.

Det beste er likevel å alliere deg med naboer (om du har noen) og be dem ta en titt en gang i bland - særlig om det kommer ukjente biler på besøk.

Om du også får en låst bom, såpass langt unna at det blir langt å gå fra bommen til låven, er det vel også mulig folk ikke gidder å kjøre opp dit.

Lenke til kommentar

Som Friluftskar seier så vil det være lurt å sikre tilkomsten til eigendommen. Dersom eventuelle tjuvar ikkje får med seg bilen fram til låven så vil dette kraftig begrense antallet innbrudd, eventuelt begrense kor mykje tjuvane klarer å få med seg.

 

Når det gjeld sikring av sjølve låven og kjøyretøya så ville eg sett på om det er mulig å bygge eit eige rom til dei inne i låven. Dette rommet kan du då sikre med skikkelig kraftig lås.

På låvedøra ville eg ikkje satt på ein svær hengelås. Om ein gammal låve er sikra med ein stor og dyr hengelås så vil det nesten virke som ein magnet på tjuvar sidan ingen investerer i dyre låser for å låse inne skrot.

 

Så hadde eg vært deg så ville eg hatt berre ein liten vanlig lås på låven, akkurat nok til at den er låst, men ikkje nok til at nokon trur det er store verdiar på innsida.

Så ville eg hatt eit eige rom inne i låven som eg hadde laga betre sikring på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Friluftskar seier så vil det være lurt å sikre tilkomsten til eigendommen. Dersom eventuelle tjuvar ikkje får med seg bilen fram til låven så vil dette kraftig begrense antallet innbrudd, eventuelt begrense kor mykje tjuvane klarer å få med seg.

 

Når det gjeld sikring av sjølve låven og kjøyretøya så ville eg sett på om det er mulig å bygge eit eige rom til dei inne i låven. Dette rommet kan du då sikre med skikkelig kraftig lås.

På låvedøra ville eg ikkje satt på ein svær hengelås. Om ein gammal låve er sikra med ein stor og dyr hengelås så vil det nesten virke som ein magnet på tjuvar sidan ingen investerer i dyre låser for å låse inne skrot.

 

Så hadde eg vært deg så ville eg hatt berre ein liten vanlig lås på låven, akkurat nok til at den er låst, men ikkje nok til at nokon trur det er store verdiar på innsida.

Så ville eg hatt eit eige rom inne i låven som eg hadde laga betre sikring på.

Som ett tilegg til dette kan man kanskje sette inn en kraftig, skjult lås, f.eks bak en løs planke i døra eller noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...