Gå til innhold

Er du enig i at "penger er alt"?


  

62 stemmer

  1. 1. Penger er alt ja eller nei?



Anbefalte innlegg

kan ikke være den eneste som mener at hvis du er rik har du alt i livet.

 

hvis du har penger har du

 

+ Helse ( bedre muligheter for å bli kurert en andre som ikke har like mye penger)

 

+ Status ( gjør deg mer intressang for andre personer. jenter og gutter )

 

+ Damer ( De heftigste og fineste damene i verden )

 

+ lykke ( hvis du spørr meg, men så er jeg en veldig grusom person og liker å skryte over ting og tang + at jeg lever på mennesketårer )

 

+ valg ( du får flere valg i livet som for eksempel å ta en jorda rundt tur )

 

+ utdanning ( har du penger og ungen din er smart så kan jo han komme in hvor enn han vill være i verdenen )

 

+ populeritet ( hvis du har penger så har du det heftigste klærne og tingene i verdenen og hvem vill ikke være populær? )

 

+the basic of life ( du har hus,bil også videre, mat på bordet. alle personer har en drøm å spise en 5 stjernes middag hver dag uten å bry seg om hva det koster. du har også råd til å betale dine regninger i tide og trenger heller ikke å stresse med hva du bruker pengene på. kan for eksempel spandere en runde med champange til 100.000 pr flaske uten å trenge å bry deg fordi du er rik. )

 

 

Så jeg mener at penger er alt.

Løsning til dumme komentarer som for eksempel

 

''man finner ikke ekte kjærlighet ''

Jo, la oss si at du møter en jente når du skal kjøpe en kaffe, din første setning er jo ikke akkurat ''hei, jeg er rik, la oss bli sammen!'' du trenger ikke å si at du er rik første gang dere møtes hun trenger aldrig å vite det før det begynner å bli seriøst sånn liksom gifter seg serriøst.

'' Penger er ikke helse ''
Hvis du får kreft så kan man skaffe seg et eller annet experiment som gjør at man kanskje løser kreft da, finnes medisiner for kreft som ikke alle har råd til.


'' Penger er ikke lykke ''

Penger er lykke, du får ikke kanskje den følelsen når du har kjøpt en helt ny lamborgini til 5 mil, men hvis du ikke er helt fornøyd så kan man sikkert gi bort noen mill til afrika eller et annet fattig land som kanskje trenger litt mer hjelp. kan du dra ned til afrika og se på hva dine penger har gjort. de har gitt andre personer lykke og det kommer også automatisk at gi deg lykke også at DU har faktisk forandret på noe i verden at du har hjulpet noen for å få et bedre liv.
Men i min mening så er en Lamborgini til 5 mill lykke for meg så er jeg veldig egostisk og selvopptatt...




Vet ikke om denne tråden skal være her men tokk det som et livssyn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du betrakter "å ha alt" som en tilstand der du eier det du vil eie og har opplevd de tingene du har lyst å oppleve, så er penger en viktig komponent for å oppnå den tilstanden. Dog vil du aldri være i stand til å kjøpe absolutt alt i livet for å oppnå denne tilstanden, enkelte ting (ikke ting som i en fysisk gjenstand nødvendigvis, det kan like gjerne være en sinnstilstand eller en opplevelse) er du nødt til å erverve på andre måter.

Dermed er ikke penger alt. Det faller på sin egen urimelighet.

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du betrakter "å ha alt" som en tilstand der du eier det du vil eie og har opplevd de tingene du har lyst å oppleve, så er penger en viktig komponent for å oppnå den tilstanden. Dog vil du aldri være i stand til å kjøpe absolutt alt i livet for å oppnå denne tilstanden, enkelte ting (ikke ting som i en fysisk gjenstand nødvendigvis, det kan like gjerne være en sinnstilstand eller en opplevelse) er du nødt til å erverve på andre måter.

Dermed er ikke penger alt. Det faller på sin egen urimelighet.

si du er rik som bill gates da, da kan du gjøre alt du har lyst på å gjøre og kjøpe alt du vill ha,

Lenke til kommentar

 

Hvis du betrakter "å ha alt" som en tilstand der du eier det du vil eie og har opplevd de tingene du har lyst å oppleve, så er penger en viktig komponent for å oppnå den tilstanden. Dog vil du aldri være i stand til å kjøpe absolutt alt i livet for å oppnå denne tilstanden, enkelte ting (ikke ting som i en fysisk gjenstand nødvendigvis, det kan like gjerne være en sinnstilstand eller en opplevelse) er du nødt til å erverve på andre måter.

Dermed er ikke penger alt. Det faller på sin egen urimelighet.

si du er rik som bill gates da, da kan du gjøre alt du har lyst på å gjøre og kjøpe alt du vill ha,

 

Nei, ikke alle opplevelser kan kjøpes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si meg uenig her. Penger er langt fra alt i verden. I et kapitalistisk samfunn har vi det slik du beskriver det.

 

+ Helse ( bedre muligheter for å bli kurert en andre som ikke har like mye penger)

 

Det spørs. I et kapitalistisk samfunn vil dette stemme, i et sosialistisk samfunn vil helsetjeneste forhåpentligvis være gratis.

 

+ Status ( gjør deg mer intressang for andre personer. jenter og gutter )

 

Venner er noe du får; de skal ikke kjøpes.

 

+ Damer ( De heftigste og fineste damene i verden )

 

Vi mannfolk kan nok få heftige og fine damer selv om vi ikke har mye penger å strutte med.

 

+ lykke ( hvis du spørr meg, men så er jeg en veldig grusom person og liker å skryte over ting og tang + at jeg lever på mennesketårer )

 

Jeg har aldri følt meg lykkelig over penger. Så klart kan det være gøy å få litt penger etter hardt arbeid, men det er en følelse som raskt går over.

 

+ valg ( du får flere valg i livet som for eksempel å ta en jorda rundt tur )

 

Du kan ta en jorda rundt tur selv om du ikke har mye penger ;)

 

+ utdanning ( har du penger og ungen din er smart så kan jo han komme in hvor enn han vill være i verdenen )

 

Slik som det er i Norge så er offentlig utdanning gratis. Les også hva jeg skrev om helse.

 

+ populeritet ( hvis du har penger så har du det heftigste klærne og tingene i verdenen og hvem vill ikke være populær? )

 

Nå vet jeg ikke hvordan andre folk er, men jeg prøver i alle fall å unngå merkeklær. Jeg nekter å betale 1000 kroner for en helt vanlig dongeribukse, eller 500 kroner for en t-skjorte, bare fordi det står ett eller annet i merkelappen. Fine klær kan du få selv om du ikke er rik!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Penger gjør ingen lykkelige, men det er en forutsetning :)

hvordan kan penger ikke gjøre deg og familien lykkelig? ta den syden ferien dere alltid har drømt om for eksempel

 

Masse penger fører til ting. Mennesket har et svakt sinn som er lett å lede.

 

Personlig vil jeg tro jeg ville vært svært lykkelig om jeg vant flere millioner i f.eks lotto, men det fører med seg endel ansvar og ikke minst må man ha evnen til å si nei til alle som tigger penger "siden du har så mye".

Lenke til kommentar

Jeg snakker av erfaring; Penger gjør deg lykkelig kun der og da i øyeblikket. Du vil etterhvert gå lei av den nye bilen din, det nye huset ditt og de kule tingene du har kjøpt. De vennene du får som følge av pengene du har, er mest sannsynlig kun der for å få en bit av kaka. Dvs. de blir venn med deg for å sitte på i den kule bilen din eller være med på fest i det store huset ditt.

 

Det er mennesker som ikke har materalistiske verdier som er verdt å ha i livet sitt, som ikke er venn med deg pga. pengene dine eller hvordan du kler deg/ser ut. De som tror de blir lykkelig av å ha masse penger blir å få seg et sjokk den dagen de sitter der med drømmebilen, huset og "drømmedama" som ser ut som en modell. Noe vil føles overfladisk og tomt i livet ditt. Jeg har selv sittet med den følelsen. Tomhet..

Lenke til kommentar

Når du sier at man med penger kan kjøpe en reise med familie og venner, er det da ikke først og fremst familien og vennene som skaper lykken, ikke den dyre reisen?

Tror du at du er mer lykkelig med familie og venner i en 300 fots yath eller på backpackerferie med noen få hundre dollar i lomma?

 

Om vi fjerner familie og venner på yathen, men kun deg og pengene(yathen, maten, mannskapet, osv), hvem tror du da er mest lykkelig?

 

Penger kan riktignok brukes til gode opplevelser med andre, men pengene i seg selv er lite verdt. Man må alltid se det i sammenheng med alt det andre, som familie og venner.

 

Penger+familie/venner er bra. Men pengene er for de fleste ikke viktigst...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker av erfaring; Penger gjør deg lykkelig kun der og da i øyeblikket. Du vil etterhvert gå lei av den nye bilen din, det nye huset ditt og de kule tingene du har kjøpt. De vennene du får som følge av pengene du har, er mest sannsynlig kun der for å få en bit av kaka. Dvs. de blir venn med deg for å sitte på i den kule bilen din eller være med på fest i det store huset ditt.

 

Det er mennesker som ikke har materalistiske verdier som er verdt å ha i livet sitt, som ikke er venn med deg pga. pengene dine eller hvordan du kler deg/ser ut. De som tror de blir lykkelig av å ha masse penger blir å få seg et sjokk den dagen de sitter der med drømmebilen, huset og "drømmedama" som ser ut som en modell. Noe vil føles overfladisk og tomt i livet ditt. Jeg har selv sittet med den følelsen. Tomhet..

Har du millionbil, drømmehus og modelldame? Skal vi bli venner?

Endret av Dapp47
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er penger viktig. Kun en person som har dem vil si noe annet.

 

Penger legger grunnlaget for det meste i livet ditt:

 

  • Fritid (de med dårlig økonomi må jobbe mer)
  • Bolig (de med dårlig økonomi må leie fremfor å eie og må bo mindre)
  • Antall barn man bør kunne få (barn er dyrt)
  • Bil (de med ny bil har garanti/reklamasjon og dermed få uforutsette utgifter på bil)
  • Ferie (bra hotell og mye penger på konto er mer avslappende enn bilferie med stramt budsjett)
  • Kjøp av tjenester (kan frigjøre mer fritid siden man slipper å gjøre det selv)
  • Hvilken mat du har råd til (sunn mat er dyrere enn usunn mat)
  • Grad av bekymringer for å få enden til å møtes (dårlig økonomi er en av de største stressfaktorerene vi har)
  • Velvære (klær, optiamle treningsmuligheter, hobbyer som koster litt, kroppspleie etc.)
  • Betjening av lån/økonomisk levedyktighet
  • Pensjon (sparing til alderdommen)
  • Behandling som ikke dekkes av Helfo (private aktører med høyere standard og mindre ventetid)
  • Forsikringer (livsforsikring, sykdomsforsikring, uføreforsikring etc. etc. etc.)
  • Penger skaper penger (kan man invistere i f.eks. eiendom).

Lista kunne sikkert vært lenger, men poenget er at penger avgjør graden av det meste av det man kan og ikke kan gjøre på denne kloden. Penger er ikke alt, men det er et nødvendig onde som man ikke kan prate seg unna.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så har jeg penger nok til å realisere alle mine drømmer ... allerede der burde det ringe i en bjelle ..!?

Hvor får jeg kjøpt mer tid?

Hvor får jeg kjøpt meg unna det faktum at jeg blir gammel, syk og må dø?

Hvor får jeg kjøpt fri alle de jeg er glad i, slik at de kan være der for meg når det passer meg og min viktige drøm?

Når skal jeg slutte å ønske meg ting og opplevelser?

Hvorfor er det sånn at folk strever for å lykkes - bygger seg digre slott, til fjells, til vanns, og snart er det vel noen slott undervanns også .. Når disse byggmestrene har bygd seg helt ferdig, tror de - ja da må de reise på ferie ett sted hvor de slipper unna all denne glorete luksusen, og for å få hodet på rett plass, søker de stillheten på en så kalt "rustikk hytte" uten innlagt vann og strøm, for da føler disse streverne at de endelig får kontakt med sin egen grunn - etter en fjorten dagers tid, er det rett tilbake til sine slott, hvor de kan bryte seg selv litt mere ned, og sånn fortsetter eventyret om den griserike nordmannen - du finner dem alle på kirkegårdene etter hvert, og da er der ingen forskjeller, makken tar villig vekk, i på dem også - og ingen bryr seg om deres oppnådde drømmer og så kalte suksesser.

Trenger verden flere griserike, som lever i sus og dus - reiser kloden rundt på første klasse - befordres rundt i en konstant luftkondisjonert voksenkuvøse, med dertil hørende pleiepersonale?

Trenger vi flere "Petter Stordal"'er? Hva godt gjør sånne typer? Er det vi som trenger han, eller er han helt avhengig av oss, selv om han kan rulle seg i mynthaugen sin hele dagen lang?

Hva med å slutte å drømme, og våkne opp, åpne alle øynene og se det som er der, ikke det som man drømmer er der eller burde være der?

 



Bedre å grine i Porche enn på bussen:) :)


Hvorfor? Er det du eller bussen eller Porchen som lider? Endret av Bruker-95147
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Bedre å grine i Porche enn på bussen:) :)

Hvorfor? Er det du eller bussen eller Porchen som lider?

Det er meg;) Og eventuelt de andre på bussen;) Jeg mener ikke at penger er alt, langt i fra. Men enger er en nødvendighet, som man trenger for å kunne ha det bra.
Nei, man må ikke ha penger for å ha det bra - man må ha nok mat, tak over hodet og klær på kroppen, da har man det man trenger, og resten er hyggelige unødvendigheter :)
Lenke til kommentar

En stabil økonomi og penger til det man trenger og ønsker er viktig, men det går en fin grense hvor det bare blir overflod.

 

Bedre å grine i en Porsche enn på bussen? Det er vel også bedre å grine i en helt ok Mercedes enn på bussen også, så jeg hadde heller tatt venner, familie, et stabilt liv, god helse og en Mercedes enn overflod, luksusmat og Porsche.

Lenke til kommentar

Lykkelighet er en illusjon. Hvis du tvinger hjernen din lenge nok til å tro at du er lykkelig uavhengig av hvilken situasjon du er i økonomisk, vil du til slutt slå deg til ro med det. Det kan svakt sammenlignes med lystløgnere hvor de lyver så mye at de til slutt tror på det de selv lyver om.

 

Grunnen til at folk her i tråden mener at penger er viktig, er fordi de har vokst opp med en materalistisk tankegang. De får dyre gaver på bursdager, dyre gaver på julaften. De får god middag hver dag, en myk seng å sove i, en varm dusj. For et menneske som aldri har fått smaken på slike ting vi er vandt med, vil det menneske tro at det er lykkelig så lenge det har en stødig hytte av bambus og blader i jungelen. Ergo, du TROR du blir lykkelig av penger. Vi mennesker er sosiale skapninger av natur, derfor er de fleste med mange venner og en god familie oftest lykkelig, uansett hvor mye penger eller ting de har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...