Gå til innhold

Trådløst nett på campingplass


Anbefalte innlegg

Skal sette opp en trådløs router inne i cafè, med full dekning ute. Området er ca 100 x 100 m flatt terreng.

 

Inne ser for meg en god og stabil router. Med stabil menes det med ikke noe dritt som må restartes flere ganger i uka, og hvor strømforsyninga må byttes jevnlig.

 

Ute er jeg heller blank, men må nok ha noe med ei god uteantenna

 

Nette skal være gratis og enkelt å koble seg opp til

 

Hva kan anbefales? Håper det fins en mellomting mellom proff og dlink...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her spørs det om man ikke vil være tjent med en litt mer proff løsning enn en av Asus-ruterne. Er det noen andre bygg e.l. her hvor det også hadde vært mulighet for å sette opp en distribuert løsning eller en repeater?

 

På dette området på 100x100m, hvor står cafehuset plassert i forhold til området man ønsker å dekke?

 

Kan også være at dette bør settes opp på et vis der det kan sperres for en del tjenester

Lenke til kommentar

Her bør du absolutt gå for ett bedrifts-aksesspunkt, og ikke for hjemmeruter, uansett hvor "bra" den er. - Det vil spare deg for mye bry senere.

 

Skal du ha litt skikkelige saker så kan jeg anbefale en Aerohive - men f.eks Mikrotik og HP, Cisco osv har også bra APer. - Ellers har f.eks D-Link og Zyxel også bedriftsAPer som er mye bedre enn hjemmegreiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags bry sparer man ved å kjøpe bedriftsrouter, kontra hjemmerouter fra Asus?

Er bedriftsroutere bedre for hjemmebrukere også?

 

Kommer litt an på hvilken type bruker man er, men det er litt andre prioriteringer i en del tilfeller - både når det gjelder sikkerhet, kompatiblitet, byggkvalitet og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Hva slags bry sparer man ved å kjøpe bedriftsrouter, kontra hjemmerouter fra Asus?

Er bedriftsroutere bedre for hjemmebrukere også?

 

I bunn og grunn - ja. - Men hjemmerutere er som oftest tidligere ute med ny funksjonalitet og nye wlan-standarder, samt at de jo er billigere, så klarer du deg med en slik hjemme så er det helt ok.

 

En som er beregnet på bedriftsbruk er som oftest i en helt annen klasse når det gjelder håndtering av samtidige klienter og forbindelser, både når det gjelder hastighet mot hver klient og stabiliteten.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/usr/heng3heng?_trksid=p2047675.l2559

 

Tester noen av sektorantennene deres til lignende bruk nå. Ser hittil ut til å fungere bra så lenge man får plassert de bra i forhold til dekningsområdet, og ble "noe" billigere enn nabocampingens profesjonelt oppsatte bedriftsnettverk (les: 1/20 av prisen). Jeg håper oppsettet vil fungere også når trafikken øker midt i ferien, hvis ikke så må jeg lete mer etter en rimelig bedriftsløsning som dekker større arealer (hvis noe sånt finnes).

 

Har prøvd en del vanlige routere med inneantenner (inkludert topmodeller som skal ha lang rekkevidde) uten at det fungerte noe særlig bra.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...