Gå til innhold

[Løst] Spill som virkerlig klarer ekte 4k ultra hd oppløsing


Anbefalte innlegg

Hei, finnes det noen spill som virkelig klarer 4k?

 

Siden jeg har en samsung 4k 28" skjerm og AMD R7 250 1 GB GDDR5 skjermkort sammen med en i3 4340 prosessor.

 

Forstår at det muligens kan bli litt lite med 1 GB skjermkortminne her, men dette er bare til litt testing siden jeg ikke har prøvd dette så mye. Man har jo hypermemory men vet ikke hvor mye det er i bruk i dagens spill.

 

Prøvde følgende spil: Farcry, Doom3 BFG edition, Crysis 2.

Men det virker ut jeg får satt 4k i spillet, men alikevell virker bilde ut som å gi samme bildekvalitet som full HD, bruker displayport.

 

Vil tippe skjermkortet er problemet eller spillene, noen som har tips?

Gjør ikke noe om ytelsen er superkraftig, vil bare se ca hvor mye spill klarer å gi bedre i 4k siden youtube filmklippene neppe er så super kvalitet uansett.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi snakker om tullepost er vel ikke din noe bedre i så fall.

Gidder ikke å bruke par timer å lete etter svaret, når jeg ikke finner det ut i farten, er nok enten skjermkortet eller spillet det er jeg ganske så sikker på.

 

Hvis ingen andre vet noe, kan jeg prøve GTX titan og en i7 930 i morgen å se om det hjelper på detaljene.

Lenke til kommentar

Aha... Trodde du hadde en bedre datamaskin ja.

 

Grafikken blir jo aldri bedre med høyere oppløsning. Man ser bare mere. Med liten skjerm med høy oppløsning, så vil man se smootere bilde siden pixeltettheten er mindre. Grafikken blir den samme.

Mulig det er jeg som er bortreist nå, men betyr ikke det at pixeltettheten er høyere?

Lenke til kommentar

Aha... Trodde du hadde en bedre datamaskin ja.

 

Grafikken blir jo aldri bedre med høyere oppløsning. Man ser bare mere. Med liten skjerm med høy oppløsning, så vil man se smootere bilde siden pixeltettheten er mindre. Grafikken blir den samme.

 

Å se mer er jo en del av det med bedre grafikk... en vesentlig del vil jeg si.

 

Hadde man forbedret alt utenom oppløsningen på Super Mario 1 er det jo begrenset hvor mye bedre grafikken hadde blitt så jeg vil påstå at oppløsningen er kanskje den viktigste delen av grafikken.

Lenke til kommentar

 

Aha... Trodde du hadde en bedre datamaskin ja.

 

Grafikken blir jo aldri bedre med høyere oppløsning. Man ser bare mere. Med liten skjerm med høy oppløsning, så vil man se smootere bilde siden pixeltettheten er mindre. Grafikken blir den samme.

Mulig det er jeg som er bortreist nå, men betyr ikke det at pixeltettheten er høyere?

 

 

Nei... du er ikke bortreist, pixeltettheten øker men pixlene blir mindre.

Lenke til kommentar

Men kan noen si hvorfor spillene jeg spiller, ser helt identisk ut i full HD og 4k oppløsning?

3840 × 2160? Både skriftstørrelsen, bilde generielt, og alt blir helt likt? Ser ikke større området en gang i spillet.

 

Siden jeg merker en del i windows 7 at skrifttypen, ikonene og sidebar linjen blir knøttsmått, ganske så uvant faktisk. Men i spill virker det ut som skjermkortet enten skalerer fra full HD, eller starter spiller i sikkerhetmodus eller noe slikt.

 

Nå har jeg måttet bruke displayport som er fra mini displayport adapter, og HDMI koblet også som ekstern skjerm siden jeg får lyden derfra og inn i forsterken. Siden forsterken ikke støtter 4k er det eneste mulighet.

 

Vel kortversjonen av 4k vs full hd:

1361373_0.jpg

Var det nærmeste bildet jeg fant, men er usikker på om en del spill må ha patcher\oppdatering med tanke på altilasing og 4k støtte om det skal bli så stor forskjell?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forklaringen kan være at UHD på en 28" skjerm ikke er stort nok for å se den ekstra oppløsningen. Merk at opp til 42" kan de være vanskelig å se forskjell på 720p og 1080p, enkelte ser ikke forskjell opp til 46". Å da se forskjell på FullHD og UHD på en 28" tror jeg vil være nesten umulig for de fleste.

Lenke til kommentar

Vel det er vertfall ikke problemet mitt, har prøvd å sitte helt inntil skjermen og kan love deg at det å se full HD bluerayfilm ser veldig skuffende ut, 4k ultra HD filmer ser så mye bedre ut på youtube generielt sett, da en del bluerayfilmer har såpass mye bildestøy at det senker kvaliteten noen hakk.

 

I windows 7 merker jeg mye forsjeller, tro heller på at enten er ikke spillene optimalisert for 4k ennå, er bare enkle oppskalleringer ellers må jeg ha muligens skjermkort f.eks GTX titan fordi skjermkortet R7 250 ville gitt under 1 FPS, i 4k siden den gir opp til 7 FPS antakelig i full hd i crysis 2 med de fleste innstillinger på maks.

Lenke til kommentar

Halla. Du skriver at skrifttypen, ikonene og sidebar linjen blir knøttsmått i 4k. Synes du det er "digg" ? Jeg sitter bare på en FullHD skjerm enda, og synes allerede at skrifttypen og det andre er for smått på default 100% setting. Jeg må gå i windows og endre til medium 125%, og på tv-en i stua med fullHD må jeg ha 150%. Har dårlig syn så sliter med å se hvis jeg ikke zoomer inn. Er det vits for meg å ha 4k i det helle tatt da? :p

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Jeg syns 4k er veldig digg, fikk veldig lyst å gå for 3x 4k skjermer til. Er bare det å betale 15 000 kr for 3 stk 4k skjermer er veldig dyrt. Her er noen skjermbilder, så du kan vurdere selv om 4k er noe for deg eller ikke.

Innloggingskjermen er spessielt dårlig siden der får jeg kun en liten boks midt i skjermen.

Under der har jeg mere nok plass til ikoner og gadget, nå har jeg ikke tilpasset alt til skjermen siden jeg kun tester ut dette i dag.

 

Angående spilling, virker det selv ut som Hitman absolution ikke klarer å kjøre korrekt med 4k siden det virker mere full HD for meg, enten det eller må skjermkortet begrense dette (Titan).

Har 337.88 driver og får følgene informasjon om driverene:

New in GeForce 337.88 Game Ready WHQL drivers
•	Game Ready - This 337.88 Game Ready WHQL driver ensures you'll have the best possible gaming experience for Watch Dogs. 
•	Performance – Introduces key DirectX optimizations which result in reduced game-loading times and significant performance increases across a wide variety of games compared with the previous 335.23 WHQL. Significant CPU overhead reductions in the driver result in performance gains that will often favor CPU-bottlenecked situations. Per usual, results will vary depending on your GPU, system configuration, and game settings.
	•	Sample titles with performance gains of 10% or more since 335.23 WHQL*
		3840x2160 (4K)
	•	Call of Duty: Ghosts
•	F1 2013
•	Hitman Absolution
•	Sniper v2
•	DiRT 3
•	Just Cause 2
•	Team Fortress 2
	

	2560x1400
	•	Call of Duty: Ghosts
•	Sleeping Dogs
•	Hitman Absolution
•	Thief
•	World of Tanks
•	Just Cause 2
•	Team Fortress 2
•	StarSwarm
	

	System Configuration Used:
GeForce GTX 780Ti SLI, 335.23 WHQL, 337.88 WHQL, Intel Core i7 4770K, 16GB, Win8.1 x64
•	4K Displays – 337.88 WHQL offers full support for both MST and SST 4K displays
•	SLI Technology 
•	Watch Dogs – updated profile
•	Wildstar – added profile
•	Windborne – added profile
•	Sniper Elite 3 – added profile
•	Smite – added profile
•	Icarus – added profile
•	Daylight – added profile
•	Dark Souls II – added profile
•	Call of Duty: Online – added profile
•	Bound by Flame – updated profile
•	World of Tanks – updated profile
•	Everquest: Landmark – updated profile
•	Planetside 2 – updated profile
•	Gaming Technology
•	Supports GeForce ShadowPlay™ technology
•	Supports GeForce ShadowPlay™ Twitch Streaming
•	SHIELD
•	Supports NVIDIA GameStream™ technology
•	3D Vision
•	Supports new “3D Compatibility Mode” for 3D Vision that enables us to improve the 3D experience for many key DirectX 10 and 11 games. 
	•	3D Vision Profiles
•	Goat Simulator – rated “Excellent”
•	MXGP – rated “Good”
•	Call of Duty:Online – rated “Good”
•	Dark Souls II – rated “Good”
•	DayZ – rated “Good”
•	Halo: Spartan Assault – rated “Good”
•	Loadout – rated “Fair”

drvvr.png

 

 

zuqwi1.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synes det er litt snodig at du ikke ser forskjell ja. Om ikke annet burde aliasing være mye mindre tydelig, og tekst bli penere.

Jeg vil tro mye av årsaken til at du ikke ser forbedring er at teksturer og modeller i spillet ikke har høy nok oppløsning, så de er identiske uavhengig av oppløsning på skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som det er spillene ja, siden jeg prøvde Metro Last night og der får jeg maks 8 FPS i spilling på 4k ultra hd, ellers virker ikke ut som spillene faller noe særlig i ytelse, så det å påstå at spilling på 4k ultra HD gjør maskinen ubrukelig i spill er nesten feil. Da antakelig det ikke har kommer mange spill som virkelig tar nytten av 4k, rett på meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

4k er 4k. Forstår ikke helt hva din oppfattelse av "drar nytte av" er for noe.

 

Tror også du muligens misstolker hvordan oppløsning påvirker ytelsen.

 

Når du uansett spiller på uspillelig ytelse så vil jo ikke oppløsningen nødvendigvis bety så mye, fordi andre deler av skjermkortet uansett er en massiv show-stopper. Hadde du hatt et moderne skjermkort du testet på, så vil nok ytelsen droppe rimelig fint.

 

Selv ikke tre GTX 780TI liker 4k og ultra særlig godt i BF4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...