Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unge ripet opp bilen min, ansvar?


simpl

Anbefalte innlegg

Var på restaurant i ettermiddag/kveld med noen venner. Parkerte bilen like ved restauranten i ei gate med oppmerket parkering langs veien. Når vi hadde spist og sto ute ved bilen kom en liten unge (gjetter 5-7 år) på sykkel (uten hjelm). Da han passerte min bil (vi sto da bare noen meter unna) hørte jeg et tydelig skrap samtidig som jeg så at han vinglet inntil bilen min. Jeg prøvde da å rope etter han at han måtte stoppe, Hvorpå han ropte noe tilbake på et annet språk, og syklet videre. Det så ikke ut som han var norsk og det var ingen foreldre å se.

 

Er det noe å gjøre med dette eller må jeg fikse dette med penger fra egen lomme? Ripa ble ikke kjempestor, men bilen er relativt ny og var ripefri før dette..

Tviler sterkt på at foreldrene til denne ungen har penger til å betale for skaden eller at de i det hele tatt er villige til å gjøre det, da de allerede viser ekstremt dårlig dømmekraft med å la en liten unge sykle (tilsynelatende) alene i byen uten hjelm.

 

Har blitt foreslått å snakke med NAV, om dette er noen de har ansvar for. Men er vel heller tvilsomt at de bryr seg da jeg ikke vet hva gutten eller familien til gutten heter..?

Endret av simpl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på restaurant i ettermiddag/kveld med noen venner. Parkerte bilen like ved restauranten i ei gate med oppmerket parkering langs veien. Når vi hadde spist og sto ute ved bilen kom en liten unge (gjetter 5-7 år) på sykkel (uten hjelm). Da han passerte min bil (vi sto da bare noen meter unna) hørte jeg et tydelig skrap samtidig som jeg så at han vinglet inntil bilen min. Jeg prøvde da å rope etter han at han måtte stoppe, Hvorpå han ropte noe tilbake på et annet språk, og syklet videre. Det så ikke ut som han var norsk og det var ingen foreldre å se.

 

Er det noe å gjøre med dette eller må jeg fikse dette med penger fra egen lomme? Ripa ble ikke kjempestor, men bilen er relativt ny og var ripefri før dette..

Tviler sterkt på at foreldrene til denne ungen har penger til å betale for skaden eller at de i det hele tatt er villige til å gjøre det, da de allerede viser ekstremt dårlig dømmekraft med å la en liten unge sykle (tilsynelatende) alene i byen uten hjelm.

 

Har blitt foreslått å snakke med NAV, om dette er noen de har ansvar for. Men er vel heller tvilsomt at de bryr seg da jeg ikke vet hva gutten eller familien til gutten heter..?

 

 

 

Selvsagt må du betale dette selv, er jo ikke noe å lure på en gang. Guttungen er jo borte vekk for lenge siden ? Du fikk jo ikke akkurat visit kortet hans med nummer og adresse på eller hva ?

Endret av Centy88
Lenke til kommentar

Jeg bli irritert av å lese sånne hendelser. Altså hvor vanskelig kan det være å holde seg unna andres biler? Folk burde lære ungene sine opp slik at de har respekt for andres eiendeler.

 

Du skulle løpt etter guttungen... Det er nok ikke så mye du kan gjøre nå dessverre, men jeg føler med deg.

Lenke til kommentar

Er det noe å gjøre med dette eller må jeg fikse dette med penger fra egen lomme? Ripa ble ikke kjempestor, men bilen er relativt ny og var ripefri før dette..

Tviler sterkt på at foreldrene til denne ungen har penger til å betale for skaden eller at de i det hele tatt er villige til å gjøre det, da de allerede viser ekstremt dårlig dømmekraft med å la en liten unge sykle (tilsynelatende) alene i byen uten hjelm.

Hvordan vet du foreldrenes økonomiske situasjon?

Kjenner du de i det hele tatt? Du formulerer deg på en måte som om at du kjenner denne ungen, kjenner du ungen og foresatte er det bare å ta kontakt med de og levere frem et krav om erstatning/kompensasjon for dette.

 

Har blitt foreslått å snakke med NAV, om dette er noen de har ansvar for. Men er vel heller tvilsomt at de bryr seg da jeg ikke vet hva gutten eller familien til gutten heter..?

NAV?

Are you trollin?

Du har da egen bilforsikring og hvis skaden er så prekært for deg så kontakter du forsikringsselsksapet ditt og tar saken derifra, NAV har da ingenting å gjøre med om at du har fått skrapet opp bilen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom du ikke kan finne ungen eller foreldrene har du ingen å rette krav mot, og da må du ta kostnaden selv.

 

Om du finner dem er de i alle fall ansvarlige for 5000 kroner, det er liten tvil om at å sykle inn i en bil er uaktsomt etter skl. § 1-2. Dersom de har latt det mangle på "tilbørlig tilsyn" kan de også være ansvarlig for mer enn 5000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

 

Slike saker har vært diskutert mange ganger, og jeg tror det eneste sikre svaret er at hver sak må behandles for seg selv. Det finnes liksom ingen fasit da det kommer ann på barnets alder og forholdene rundt.

 

Vil ikke påstå at paragraf 1.2 er 100% sikker i alle tilfeller, men dersom du finner ungen igjen så kan det jo være verdt et forsøk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...