Gå til innhold

Kan man som kristen be om om at Satan skal omvende seg?


Anbefalte innlegg

Da får du hjelpe meg å forstå.

 

Du har hintet til at empiri i denne sammenheng innebærer en årsakssammenheng. Er det dette du mener? Spørsmålene mine er basert på det.

 

Om en person p ber om en hendelse h, er det empiri hvis hendelsen inntreffer? Er det empiri hvis hendelsen ikke inntreffer? Er det empiri uavhengig av p? Er det empiri uavhengig av h? Er det empiri uavhengig om h inntreffer eller ikke?

 

 

 

Det har gått bra for meg på mange eksamener uten at jeg har bedt. Er det empiri?

Ja.

 

Hva er det empiri for? Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke at man som kristen bør be om noe slikt.. Ettersom jeg forstår prøver av og til noen falne engler å omvende seg, men de har ikke mulighet til å omvende seg.

Det er bare mennesket som er omfattet av frelsesverket, siden Jesus utførte dette for menneskeheten, i skikkelse av en Menneskesønn.

Jeg kjenner ikke alle aspektene, men det kan tenkes at siden de falne englene hadde vært i himmelen og sett alt som er der, og Guds trone, ble de kastet direkte i helvete uten noen utfrielsesmulighet.

Men siden de kjenner til alt som er i himmelen, gjør det også at de hater menneskeheten for at disse "usle" menneskene har muligheten til frelse, og til å nå fram til himmelen. De falne englene hadde neppe sett for seg en tilværelse i helvete (når de da ikke utfører sine onde planer på jorda).

Lenke til kommentar

Alle mennesker har som kjent ikke mulighet til frelse. Bibelen nevner ett tydelig unntak. Et unntak som gjør at man aldri noen sinne kan bli tilgitt.

Jeg tenkte på sitatet at de fleste kristne ikke har lest Bibelen, men plukker ut det som passer.

 

Edit.: Jeg fant at kroppsspråket (inklusive tonefall) sier mer.

Fortsett å ignorere kritiske spørsmål eller unngå dem med utydelige svar. Den irrasjonelle overtroen din tåler ikke å få kastet dagslys på seg. Den knekker i to ved nærmere kritisk gjennomgang. Akkurat som fantasier og ønskedrømmer. Men overrask meg gjerne. Svar ærlig og grundig på spørsmålene så blir jeg imponert. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Hvis du er troende kristen, hvorfor ber du? Det gir jo ingen mening.

Jeg har empiri på at det gir mening.

 

Hvis jeg hadde ett sett med uendelig kloke guder og gudinner som visste alt, også hva jeg tenkte. Da har de sin plan, sin mening, sin agenda. Og alt jeg er, tenker og ber om er kalkulert med i den planen. Alle mine bønner er tatt med i betraktning lenge før jeg engang var født. Det vil si at å be om noe er meningsløst. Du trenger ikke si noe, tenke noe, ønske noe. Alt du gjør og er vet disse gudene og gudinnene om allerede.

 

Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor be? Er ditt ønske noe gudene og gudinnene ikke visste på forhånd?

 

Fordi vi har fritt valg til å kunne be. Og med bønnen sender vi signaler til Gud som er Guds vilje og med svar får vi også svar på hva han allerede ville for oss. For vil han ikke det for oss vi ber om vil han heller ikke gi oss det. Og vil vi ikke det han har forutsett for oss vil vi heller aldri be om det. Men i troen på Gud så vil du få alt du ber om etter hans vilje, og vi kjenner hans vilje når vi også kommer til mer tro, så vet også hva vi ber om:) Men det er sant at det ikke trengs å si noe. Fordi vi har allerede fått det :)Men med bønn forsterker det vår tro det vi allerede har blitt gitt :) Og jo mer tro på at vi allerede har fått det jo mer bønnesvar :)

Og da vil Gud også jobbe for de som det blir bedt for og for oss som ber :) Og veien blir lagt i våre hender. Men vi må også ta i mot det som blir oss gitt med takk til Gud :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Serr når jeg scrolla ned i spotifylista mi på 500 sanger ba jeg til gud om å stoppe akkurat på sangen jeg tenkte på.

 

Dæven det gikk! Var det gud? Nei det var underbevisstheten min som hadde en anelse om hvor låten lå. Der har vi den hele og ene sannhet.

Lenke til kommentar

Serr når jeg scrolla ned i spotifylista mi på 500 sanger ba jeg til gud om å stoppe akkurat på sangen jeg tenkte på.

 

Dæven det gikk! Var det gud? Nei det var underbevisstheten min som hadde en anelse om hvor låten lå. Der har vi den hele og ene sannhet.

Hvorfor bad du ikke til underbevisstheten din i stedet da;)? Hvilken sang var det forresten? :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. Kristne har ikke noen plikt til å underholde ateister, det står at dersom noen avviser budskapet skal man riste støvet av føttene og gå videre til neste landsby.

Hvis ikke man har lyst til å svare på spørsmål, er det da noen grunn til å ta det som blir sagt seriøst?
Lenke til kommentar

Fordi vi har fritt valg til å kunne be. Og med bønnen sender vi signaler til Gud som er Guds vilje og med svar får vi også svar på hva han allerede ville for oss. For vil han ikke det for oss vi ber om vil han heller ikke gi oss det. Og vil vi ikke det han har forutsett for oss vil vi heller aldri be om det. Men i troen på Gud så vil du få alt du ber om etter hans vilje, og vi kjenner hans vilje når vi også kommer til mer tro, så vet også hva vi ber om:) Men det er sant at det ikke trengs å si noe. Fordi vi har allerede fått det :)Men med bønn forsterker det vår tro det vi allerede har blitt gitt :) Og jo mer tro på at vi allerede har fått det jo mer bønnesvar :)

Og da vil Gud også jobbe for de som det blir bedt for og for oss som ber :) Og veien blir lagt i våre hender. Men vi må også ta i mot det som blir oss gitt med takk til Gud :)

Påvirker bønnen din guds vilje? Kan din bønn komme som overraskelse på gud? Eller vet gud alltid hva du ber om før du har bedt?

 

Å be til gud er meningsløst fordi guden vet alt hva som er best for deg. Alle mulige alternative fremtider er kjent, ingenting av det du ber om kan endre at gud har full kontroll og allerede vet best. Du vet ingenting og din bønn blir ikke vurdert av gud. Den havner i spam-filteret. Alt du kommer til å tenke og be om vet gud før du ble født. Ingeting du ber om vil endre noe som helst. Den eneste grunnen til at du ber er for din egen skyld. Det kan påvirke deg selv. Din bønn har ingen påvirkning på gud.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Om jeg ber om at sola skal stå opp imorgen og sola imorgen står opp, er det empiri?

 

Om jeg ber om at det skal regne imorgen, og det regner, er det empiri?

 

Hva om jeg ber om at det skal regne imorgen, også blir det sol istedenfor. Er det empiri?

 

Det har gått bra for meg på mange eksamener uten at jeg har bedt. Er det empiri?

 

Hva hvis det regner imorgen uten at jeg har bedt om det, er det empiri?

 

Er det empiri kun dersom det du ber om skjer? Er det empiri dersom det du ber om ikke skjer?

 

Dette er kritiske spørsmål som vil knekke overtroen din i biter. Hvis du er så ærlig å svare på dem.

 

Hvis du heller vil beholde den irrasjonelle troen din kan du jo ignorere kritiske spørsmål og unnskylde deg med flåsete sitater fra en eller annen religiøs bok.

Til spørsmål 3: Hvis jeg tviler mens jeg ber, vil det ikke bli oppfylt. Men om man skulle bli deprimert over dette, kan man tenke at hver den som bekjenner Guds navn, skal bli frelst.

Lenke til kommentar

Hvis person p tviler under bønn for hendelse h, vil h ikke gå i oppfylelse. Er det det du sier?

 

Hva hvis en person p1 ber om at det skal bli sol imorgen, mens person p2 ber om at det skal bli regn. Forutsatt at p1 og p2 befinner seg på samme sted. Hvem vil få bønnen sin oppfylt? Hvis begge tviler under bønn, hva vil da skje?

 

Jeg har mange helt sentrale spørsmål om det du sier. Og jeg forstår godt om at du unngår å svare. Det virker som du ikke er fullt bevisst på hva du selv mener. Vet du egentlig hva du snakker om? Hvorfor velger du å unngå spørsmålene mine? Ville blitt imponert om du kunne svare grundig på dette også:

 

Du har hintet til at empiri i denne sammenheng innebærer en årsakssammenheng. Er det dette du mener? Spørsmålene mine er basert på det.

 

Om en person p ber om en hendelse h, er det empiri hvis hendelsen inntreffer? Er det empiri hvis hendelsen ikke inntreffer? Er det empiri uavhengig av p? Er det empiri uavhengig av h? Er det empiri uavhengig om h inntreffer eller ikke?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Spm. 1: Ja.

2: Jeg vet ikke.

3: Hvis begge tviler under bønn, vil Gud avgjøre, eller det kan bli bestemt av andre bønnesvar som får innvirkning på været.

4: Ikke helt.

5: Jeg skal prøve å svare på dem. Men denne tråden blir jo værende her, og jeg har eksamen om fire dager.

6: Jeg er mer en rasjonalist enn en empirist. Jeg har nemlig sett ting som tyder på at man ikke kan trekke forhastede slutninger med sansene. Men svaret er ja: Empiri innebærer i denne sammenheng en årsakssammenheng.

7: Hvis personen vet med seg selv at han trodde da han bad.

8: Ja.

9: Hva mener du?

10: Hva mener du?

11: Ja. (Med det indre øyet.)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er empiri for årsakssammenheng om person p ber om hendelse h uansett hva hendelse h er.

 

Person p1 ber til gud/gudinne g1 om at det skal bli sol imorgen. Person p2 ber til gud/gudinne g2 om at det skal bli regn imorgen.

 

Hvis det blir regn, da har vi altså ifølge ditt argument empiri for g2. Om det blir sol har vi empiri for g1.

 

Om person p1 i tillegg ber om at sola skal stå opp i øst imorgen, da har p1 dobbelt så mye empiri for g1 enn p2 har for g2?

 

Hvordan kan bønn og hendelse være empiri for årsakssammenheng? Er det ikke mulig at en bønn til en gud/gudinne g ikke har noen som helst effekt på hendelse h?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord du vet ikke. Ting henger ikke sammen. Med andre ord er fenomenet "bønn" begrenset til irrasjonell personlig overbevisning.

 

Jeg kan ikke kjøpe påstandene dine om bønn. Disse spørsmålene er veldig lette for meg, men vanskelige for deg. Kritisk tenkning og statistikk setter effektiv stopper for overtro og måten hjernen lurer seg selv ved å "finne på" sammenhenger som ikke eksisterer.

 

Hvis noe av det du sa var virkelig så hadde vi hatt nok av statistisk hypotesetesting som ville fjernet en hver tvil. Men ingen empiri støtter opp om det du sier. Det er motsatt, det motbeviser enkelt og greit en hver effekt av bønn utover den effekten det kan ha på seg selv da.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 



Hvorfor bad du ikke til underbevisstheten din i stedet da;)? Hvilken sang var det forresten? :)


Ehm, fordi jeg ber ikke til noen, jeg tenker, og de tankene eksisterer i form av elektriske impulser og utgjør mine handlinger som bad med om å stoppe på Scope DJ – A New Beginning - Official Rebirth Anthem 2013.

haha for en sang <3


Jeg bad til gud (på ordentlig, var kristen før woho) i kveld om å få sove godt i natt og bli uthvilt til eksamen imorgen, guess what, et fuckings steam cleaning team kjører i 0,3 km i timen utenfor huset mitt ved E6 og den fuckings maskinen piper hvert 5-15 i et uforutsigbart mønster, mens rumlingen fra maskinene går gjennom vegger og kropp. GGWP God
Endret av Bruker-182691
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Påvirker bønnen din guds vilje? Kan din bønn komme som overraskelse på gud? Eller vet gud alltid hva du ber om før du har bedt?

Å be til gud er meningsløst fordi guden vet alt hva som er best for deg. Alle mulige alternative fremtider er kjent, ingenting av det du ber om kan endre at gud har full kontroll og allerede vet best. Du vet ingenting og din bønn blir ikke vurdert av gud. Den havner i spam-filteret. Alt du kommer til å tenke og be om vet gud før du ble født. Ingeting du ber om vil endre noe som helst. Den eneste grunnen til at du ber er for din egen skyld. Det kan påvirke deg selv. Din bønn har ingen påvirkning på gud.

 

1. Gud er den same i går, og i dag og til evig tid. Guds vilje, til dømes kva som er rett og gale, vil også bestå. Då Jesus lærde læresveinane å be, sa han ikkje at dei skulle be om å endre Guds vilje, men om å la Guds vilje skje. Guds barn veit at det er når Guds vilje får fritt spelerom, at velsigning kjem som resultat, medan vårt eige egoistiske hjarte fører til synd og død.

2. Nei. Fork 1,9f: "Det som var, skal alltid vera, og det som hende, skal atter henda. Det finst ingenting nytt under sola. Vert det sagt om eitkvart: «Sjå, dette er nytt», har det likevel funnest før, alt ifrå eldgamal tid."

3. Matt 6.8: "Far dykkar veit kva de treng før de bed han om det."

 

I ditt neste avsnitt kan du bytte ut Gud med "kjærast", "ektefelle" eller ein annan viktig relasjon. Det vert då "Å snakke med di kone/kjærast er meiningslaust fordi ho veit alltid kva som er best". Lat oss ha det klart; Gud er ingen magisk oljelampe du gnikkar litt på og får 3 ønskjer. Ei heller er han ein panteautomat der du puttar på eit par tome flasker og får pengar tilbake. Gud er vår Far og vår ven. Han ønskjer at vi skal investere tid i han slik at han kan påverke vårt tankesett og handlingsmønster. Dette er tovegs kommunikasjon. Vi kan snakke til Gud gjennom bøn, og han snakkar til oss gjennom Bibelen. Når vi ber til Gud, har vi løfte om at han høyrer våre bøner. Dei går ikkje i noko spam-filter, men vert lagra i gullskåler. Op 5.8: "Då det [Lammet] tok boka, fall dei fire skapningane og dei tjuefire eldste ned for Lammet. Dei hadde kvar si harpe og gullskåler fulle av røykjelse, det er bønene åt dei heilage."

 

Du seier ingenting vi ber om vil endre noko som helst. Når vi ber og vert påverka av Kristi sinnelag, fører dette også til meir nestekjærleik. Ettersom vi vert betre kjend med Gud, får vi større åndeleg visdom, og vi erfarar dagleg at Gud tek seg av våre mange store og små bekymringar. Kvifor er det Gud du ønskjer å påverke når det er vi som var syndige og treng fornyast til eit nytt liv?

Endret av Cair Paravel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

22 De skriftlærde som var kommet fra Jerusalem, sa: «Han har Beelsebul i seg! Det er ved hjelp av herskeren over de onde åndene at han driver de onde åndene ut.» 23 Da kalte han dem til seg og talte til dem i lignelser: «Hvordan kan Satan drive ut Satan? 24 Om et rike kommer i strid med seg selv, kan det riket ikke bli stående, 25 og om et hus kommer i strid med seg selv, kan det huset ikke bli stående. 26 Om nå Satan har reist seg mot seg selv og er kommet i strid med seg selv, kan han ikke bli stående. Da er det ute med ham

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...