Gå til innhold

Ny tobakkslov under skoletida etter sommer


Anbefalte innlegg

Vel jeg har ikke noe problem med order sosialist, det er hva jeg er veldig liberal i min sosialisme. Liker også veldig godt det Ron Paul sier om økonomi.

 

Forbud i skolen vil jeg si fungerer godt, forbudet mot alkohol i skolen har jeg ikke sett noen negative resultat fra. Jeg regner med at forbud mot røyking vil ha samme virkning som forbudet mot alkohol og narkotiske stoffer.

 

Hvis du har noen rapporter som sier at alkohol forbudet i skolen har feilet ta gjerne og link den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg har ikke noe problem med order sosialist, det er hva jeg er veldig liberal i min sosialisme. Liker også veldig godt det Ron Paul sier om økonomi.

 

Forbud i skolen vil jeg si fungerer godt, forbudet mot alkohol i skolen har jeg ikke sett noen negative resultat fra. Jeg regner med at forbud mot røyking vil ha samme virkning som forbudet mot alkohol og narkotiske stoffer.

 

Hvis du har noen rapporter som sier at alkohol forbudet i skolen har feilet ta gjerne og link den.

Men så må du huske at de som er avhengig av nikotin er like avhengig som Heroinbrukere. Det vil da være nært umulig for de som er avhengige å ikke ta seg en snus eller røyk i skoletiden. Hvorfor skal de ikke få lov til å snuse på skolen for eksempel? De skader ingen andre enn seg selv. Røyking ute burde være lovlig, så lenge PRIVATE EIENDOMs eiere ikke forbyr det (støtter eiendoms retten på det fulleste). Men de fleste norske skolene er Offentlige.

 

Alkohol forbudet har ikke feilet fordi ingen trenger å drikke alkohol i skoletiden. Det er alkoholikere, men de fleste alkoholikerne er eldre mennesker, fordi det tar lenger til for å bli avhengig. Dessuten kan man skade andre og skape vold når man har drukket, noe som ikke skjer med nikotin eller Cannabis.

 

*Burde være lovlig så lenge man ikke skader andre folk, eller deres private eiendom.*

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frp/frp-til-kamp-mot-heksejakt-paa-roeykere/a/10073223/

 

- Frp til kamp mot "heksejakt" på røykere

- Jøran Kallmyr sier at Frp skal bli "snuspartiet"

 

Og nå er de selv med på å forby røyking og snusing selv på skoleveien...

Ingen av de Norske partiene skiller seg ut på noen slakks måte. De mener alle det samme i de grove trekkene. Det vi trenger er en Ron Paul, og et Libertariansk Parti!

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå at den nye tilføyelsen i tobakksskadeloven gjer noke anna enn å spesifisere det som alt gjelder:

 

 

§ 12.Røykeforbud i lokaler og transportmidler

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates.

Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.

Eieren eller den som disponerer lokalene eller transportmidlene, plikter å sørge for at reglene gitt i eller i medhold av disse bestemmelsene blir overholdt. Det skal markeres med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan være tvil om dette, samt ved inngangen til alle serveringssteder. For å sikre at forbudet mot røyking på serveringssteder etterleves, skal serveringssteder føre internkontroll og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.

Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som driver lokalet eller transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet eller transportmidlet.

Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.

0 Endret ved lover 6 mai 1988 nr. 24, 17 jan 1997 nr. 13 (ikr. 1 mars 1997 - endret paragrafnummer fra § 10), 23 mai 2003 nr. 34 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 23 mai 2003 nr. 626), 3 apr 2009 nr. 18 (ikr. 1 juli 2009 iflg. res. 3 apr 2009 nr. 395).

 

Det som er nytt er at ein har hekta på:

 

§ 27.Tobakksforbud på skoler og i skoletiden

0 Tilføyes ved lov 24 mai 2013 nr. 17 (ikr. 1 juli 2014 iflg. res. 24 mai 2013 nr. 515).

 

Av ein eller anna merkelig grunn så er det ikkje meir utfyllande tekst anna enn overskrifta.

 

 

 

Eit tobakksforbud er noke som skulen uansett bruker å ha i sine ordensregler, som fører til same straff (bortvisning). Det einaste nye slik som eg ser det er at no kan ikkje kvar enkelt rektor sjølv vurdere om elevane skal få røyke på skulen eller ikkje.

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå at den nye tilføyelsen i tobakksskadeloven gjer noke anna enn å spesifisere det som alt gjelder:

 

 

§ 12.Røykeforbud i lokaler og transportmidler

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates.

Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.

Eieren eller den som disponerer lokalene eller transportmidlene, plikter å sørge for at reglene gitt i eller i medhold av disse bestemmelsene blir overholdt. Det skal markeres med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan være tvil om dette, samt ved inngangen til alle serveringssteder. For å sikre at forbudet mot røyking på serveringssteder etterleves, skal serveringssteder føre internkontroll og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.

Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som driver lokalet eller transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet eller transportmidlet.

Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.

0 Endret ved lover 6 mai 1988 nr. 24, 17 jan 1997 nr. 13 (ikr. 1 mars 1997 - endret paragrafnummer fra § 10), 23 mai 2003 nr. 34 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 23 mai 2003 nr. 626), 3 apr 2009 nr. 18 (ikr. 1 juli 2009 iflg. res. 3 apr 2009 nr. 395).

 

Det som er nytt er at ein har hekta på:

 

§ 27.Tobakksforbud på skoler og i skoletiden

0 Tilføyes ved lov 24 mai 2013 nr. 17 (ikr. 1 juli 2014 iflg. res. 24 mai 2013 nr. 515).

 

Av ein eller anna merkelig grunn så er det ikkje meir utfyllande tekst anna enn overskrifta.

 

 

 

Eit tobakksforbud er noke som skulen uansett bruker å ha i sine ordensregler, som fører til same straff (bortvisning). Det einaste nye slik som eg ser det er at no kan ikkje kvar enkelt rektor sjølv vurdere om elevane skal få røyke på skulen eller ikkje.

§ 27.Tobakksforbud på skoler og i skoletiden.

 

I skoletiden. Dette betyr utenfor skolens område i tilleg.

 

Det er 100% logisk at røyking inne på skoler er ulovlig, for det vil skade alle inne i rommet eller lokalet. Men så lenge røykerne og snuserne ikke skader noen andre burde de ikke blande seg inn. Forstå! Snusere og Røykere skader ingen andre en seg selv! Sykehuspenger fra staten hvis de får kreft? Nei! Privatiser sykeus slik at de må betale for sine egne påførte skader. Ingen skal betale for dem.

 

Men så lenge de ikke skader andre folk bør

Lenke til kommentar

 

 

Abstinenser varer bare noen uker, om man faktisk slutter.

Men man skal slutte frivillig. Ikke tvinges. Tvang hører ikke hjemme i et liberalt samfunn.

 

 

Norge er ikke et liberalt samfunn.

 

Si meg noe jeg ikke vet. Derfor må vi jobbe for gode liberale verdier og ta avstand til formynderi. Det er et overgrep mot det frie individ.

Lenke til kommentar

Røyking er helsefarlig for røykeren og de rundt. Det er dyrt og avhengigshetsskapende også. Ikke finnes der noen positive sider til røyking også. Det finnes ingen gode grunner til at det skal være lov for alle og enhver annet enn "fordi forbud er kjipt". Jo raskere vi får beskytta ungene våres mot denne avhengigheten, jo raskere vil røyking forsvinne fra samfunnet. Jo raskere, jo bedre.

 

Av og til må man faktisk beskytte noen for deres eget beste.

Lenke til kommentar

Snusing er bare meningsløst, men om noen absolutt ønsker å snuse, skal jeg ikke stoppe dem. Er snuserene som ødelegger munnen/tennene sine. :p

 

Kan ikke si jeg har mye til overs folk som deg, i forhold til hvordan du opptrer i denne diskusjonen. Snusing er kanskje meningsløst, men det er også idiotiske kommentarer som dette. Om noen har valgt å snuse -, eller røyke, er det best om du holder kjeft og lar vedkommende gjøre dette i fred. Takk! :-)

 

At jeg ødelegger tennene mine er min egen sak. Jeg fraråder dog andre til å prøve eller starte med nikotin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ute i det offentlige flytter jeg meg alltid langt unna røykere. Det stinker jævlig. Snusere stinker ikke, så det ignorerer jeg. Og jeg har ingen planer om å slutte med å si at både røyking og snusing er en idiotisk handling. Hvorfor noen røyker/snuser driter jeg i, det er fremdeles en idiotisk handling.
Lenke til kommentar

 

 

Ute i det offentlige flytter jeg meg alltid langt unna røykere. Det stinker jævlig. Snusere stinker ikke, så det ignorerer jeg. Og jeg har ingen planer om å slutte med å si at både røyking og snusing er en idiotisk handling. Hvorfor noen røyker/snuser driter jeg i, det er fremdeles en idiotisk handling.

Her har vi sosialist-tankegangen i sitt ess. Forbud og straffing, drit i frihet til mennesker. De vet ikke hva som er best for seg selv, her må storebror staten bestemme.

Jeg gremmes over dette, og det verste er at dette skjer med de blå partiene også...

 

Spiller liten rolle hva en stemmer på idag, ingen parti tør ikke å ikke bry seg om presset fra EU og resten av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

her må storebror staten bestemme.

Ikke ulikt hva mamma og pappa må gjøre når lille barnet føler for å stikke en gaffel inn i støpselet i veggen. De må beskytte ungen for hva som er skadelig. Samme prinsipp her.

 

Alt er skadelig, det handler bare om perspektiv. Og hvordan man vil leve livet sitt, på sin egen måte. En prinsipp som burde vært essensielt i ethvert menneskes liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...