Gå til innhold

Hva er det og hvorfor hører vi på trist musikk?


Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på det med trist musikk. Er det slik at trist musikk faktisk gjør deg gladere, eller bare mer trist?

 

Det er mange som hører på trist musikk nå til dags, kan det ha en negative virkning på folk, kanskje at vi blir mer triste eller omvendt? Har lurt på dette en stund og håper noen vet noe mer.

 

Takk for alle svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at jeg i ungdomsårene hørte på trist musikk fordi jeg følte meg trist, og aldri ellers. Etter hvert som jeg ble 18 og eldre var ikke musikken like mye preget av humøret, om noe motsatt. Jeg kunne høre på trist musikk om jeg rett og slett følte for å være litt "trist", liksom for å komme i humør til å føle litt på noe som var vondt eller dumt.

 

Om trist musikk gjør folk glad eller trist (eller ikke har noen effekt på sinnstemning/humør i det hele tatt) tror jeg ikke det fins noen fasit på.

PS: Angående definisjonen på trist musikk er jeg uenig med de andre i denne tråden. Absolutt alt kan spilles i en begravelse, jeg tenker at dette er musikk som betydde noe for den avdøde og som for de pårørende vil assosieres med den avdøde. Dette vil kanskje for mange gjøre sangen trist for dem uavhengig av hvordan den "objektiv" høres ut, men ikke nødvendigvis.

F.eks. fins det nok mange der ute som har "glade" sanger de assosierer med kjæresten eller andre de er glad i. Om det så blir slutt med kjæresten kan den samme sangen bli assosiert med sinne, hat, savn og sorg. En trist sang trenger altså nødvendigvis ikke å handle om død, tap, savn osv.

Jeg vil påstå at det er lytteren som bestemmer om en sang er trist eller ikke, avhengig av hvordan sangen påvirker dem. Man kan si objektivt om en sang har en melankolsk melodi eller at teksten handler om sorg, men om den er trist er opp til hver enkelt.

Edit: Trådstarter, hvor får du det fra at flere eller "mange" nå til dags hører på trist musikk? Hva får deg til å si dette?

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Radioheads End Music for a film, er for meg en veldig trist og fin låt.

 

Ellers har du NINs Hurt, som også Johnny Cash har covret, veldig trist og fin låt.

 

Ellers har du Alice in Chains Down in a hole eller feks Nutshell

 

Ellers har du også Pink Floyds wish you were here eller Numb

 

Ellers har du Ane Bruns the Dancer, er vel en cover av PJ harver... Brun har også mange andre triste låter, men jeg synes hun har eksepsjonelt bra covers..

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt på dette en liten stund, har jeg følgende konklusjon.

 

Vi lytter til trist musikk når vi er triste fordi;

Musikken treffer oss, siden vi er i samme "følelsesområde" som sangen.

Musikken forteller oss at tross vår smerte/melankoli, så er vi ikke alene.

Musikken kan sette ord/lyd på følelsene våre, og dermed gi de en bedre forståelse.

Lenke til kommentar

PS: Angående definisjonen på trist musikk er jeg uenig med de andre i denne tråden. Absolutt alt kan spilles i en begravelse, jeg tenker at dette er musikk som betydde noe for den avdøde og som for de pårørende vil assosieres med den avdøde. Dette vil kanskje for mange gjøre sangen trist for dem uavhengig av hvordan den "objektiv" høres ut, men ikke nødvendigvis.

 

 

Familien min vil ikke spille Megadeth - A tout le monde i min begravelse. (Det finnes 2 versjoner, jeg tenker selfølgelig på den saktere versjonen)

 

 

 

 

 

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

 

PS: Angående definisjonen på trist musikk er jeg uenig med de andre i denne tråden. Absolutt alt kan spilles i en begravelse, jeg tenker at dette er musikk som betydde noe for den avdøde og som for de pårørende vil assosieres med den avdøde. Dette vil kanskje for mange gjøre sangen trist for dem uavhengig av hvordan den "objektiv" høres ut, men ikke nødvendigvis.

 

 

Familien min vil ikke spille Megadeth - A tout le monde i min begravelse. (Det finnes 2 versjoner, jeg tenker selfølgelig på den saktere versjonen)

 

 

 

 

 

 

Kjipt, ligger du for döden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

Er bare tull at ikke triste mennesker kan høre på glad musikk. Vanlig myte. Faktisk så burde deprimerte folk gjøre det.

 

Det er en vanesak, jeg har personlig erfaring på temaet og har per definisjon en diagnose som sier at jeg ofte er deprimert. Glad musikk har mange ganger gitt meg en bedre følelse når jeg har vært deppa, den perioden jeg isolerte meg og gravde meg ned i The Smiths og Kent i tenårene var verste perioden i livet mitt.

 

MEN: Selvsagt må det mange andre virkemidler til enn bare lystigere musikk for at ting skal gå rette veien.

 

Men en skal heller ikke undervurdere effekten av glad musikk. Jeg sier ikke at man ikke trenger litt melankoli også innimellom, men man bør være klar over at både melodi og tekst påvirker følelsene våre. Enten positivt eller negativt.

Lenke til kommentar

Musikk har vært en viktig del av livet mitt siden jeg startet på ungdomsskolen. Når jeg hører på trist musikk av den klassiske typen, og noe doom metal så blir jeg glad, fordi jeg det føles som at det er noen som forstår min tilstand. Som det sies, "Misery loves company". :)

I mitt tilfelle, fordi jeg er en ekstrem introvert så vil jeg bare låse meg inne når jeg føler meg som nede, og musikk er et veldig godt redskap for å helbrede meg.

Jeg har alltid slitet med å snakke om hva jeg føler og hva jeg sliter med, så hvis folk følger med på hva jeg hører på mye i en periode så kan de få et inntrykk av min mentale tilstand.

 

Endret av Aryvandaar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

I mitt tilfelle, fordi jeg er en ekstrem introvert så vil jeg bare låse meg inne når jeg føler meg som nede, og musikk er et veldig godt redskap for å helbrede meg.

 

Jeg har alltid slitet med å snakke om hva jeg føler og hva jeg sliter med, så hvis folk følger med på hva jeg hører på mye i en periode så kan de få et inntrykk av min mentale tilstand.

 

Musikk er god som virkelighetsflukt, og gjør deg sikkert glad. Men hva skjer når du er ferdig med å høre på musikk? Er du da "helbredet"? Musikk, film og dataspill får en til å tenke på noe annet for en tid, men gjør ikke at problemer forsvinner.

 

Jeg kjenner deg jo ikke, men synes ikke det hørtes ut som en veldig god oppskrift på å unngå depresjon. Tror du virkelig familien din, eller bestevennen, (de bryr seg nok mer om deg enn folk på et diskusjonsforum) basert på hva du hører på, vil kunne hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Musikk er god som virkelighetsflukt, og gjør deg sikkert glad. Men hva skjer når du er ferdig med å høre på musikk? Er du da "helbredet"? Musikk, film og dataspill får en til å tenke på noe annet for en tid, men gjør ikke at problemer forsvinner.

 

Jeg kjenner deg jo ikke, men synes ikke det hørtes ut som en veldig god oppskrift på å unngå depresjon. Tror du virkelig familien din, eller bestevennen, (de bryr seg nok mer om deg enn folk på et diskusjonsforum) basert på hva du hører på, vil kunne hjelpe deg?

 

 

Det spørs hvor langt nede jeg er, men det pleier egentlig ikke å ta lang tid før jeg er på beina igjen. Jeg er ekstremt sjelden deprimert, men har vært det i en periode i livet, og jeg mente å sikte mot litt tunge tanker og problemer enn det å være deprimert.

 

Fordi jeg har opplevd en depresjon så kan jeg svare det at ja det hjelper ikke noe særlig å gjøre det du har likt før fordi du mister gleden av å gjøre ting (det er det som gjør depresjon så jævlig). Det kan være en liten periode der du klarer å få litt glede av ting som du likte å gjøre før, men det varer ikke lenge.

 

Tilbake til det jeg egentlig mente å sikte til, altså litt tunge tanker og problemer. Det med musikk, spill og bøker, spesielt i fantasy/sci-fi setting har alltid fungert bra for meg. En av mine få sterke sider er at jeg har ekstrem vilje og tanke kraft, og det skal skje ekstremt mye før jeg går ned i kjelleren, eller at jeg i det hele tatt gidder å bry meg om et problem.

 

Blandingen med "escapism" og det at hvis jeg ikke kan gjøre noe med et problem så er det ingen vits i å sitte å gnage på det i lengre tid er en god kombinasjon mener jeg, og er der jeg får vilje styrken min fra, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...