Gå til innhold

xp1800 vs xp2400


JKJK

Anbefalte innlegg

Sitter med et epox hovedkort (se sig.) med SD-ram. Har en xp1800 og vurderer å bytte til en 2400+ da dette er den største prosessoren som kjører på 266buss. (vet at det finnes 2500+ med 266buss, men disse er skjeldne og dyre?). Etter som jeg sitter med SDram, har jeg jo en del problem med båndbredde. Kjøpte nettopp nytt skjermkort (se sig) og battlefield 1942 lugger en del fortsatt, og jeg har for meg at det er pga. cpu'n.

 

Så poenget er: er det noe vits for meg å oppgradere til 2400+ ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. det er da ikke så lurt vil jeg si. Klokk heller opp selve FSB raten på CPU slik at du slipper luggingen. jeg har 266 FSB prosessor nå og jeg prøvde å klokke den opp og da ble den faktisk "CLEAN" i grafikken og når det skjedde mye var det mye forskjell jeg merket. Jeg må jo nøye meg med GF2 ti. Men det var clean grafikk på min brors grafikk kort... ikke mitt!!!! Mitt kort suger jo så i H******....

 

 

Men bare prøv det tror det er pga FSB. Ikke klokkehastigheten. Men du kan jo godt frese den opp til en XP 2100+ hastighet da... :yes::yes:

Lenke til kommentar
Men bare prøv det tror det er pga FSB. Ikke klokkehastigheten. Men du kan jo godt frese den opp til en XP 2100+ hastighet da... :yes::yes:

 

Ikke bare-bare å frese opp en 1800+ til 2100+, tro meg...

Jeg har selv XP1800+, men minnet takler ikke all verdens overklokking på mitt MSI-ettellerannet kort.

Har nok innsett at det er XP2500+ og TwinMOS PC3200 på meg snarest mulig... Det hjelper jo ikke at jeg kjører på GF2TI-kort heller...

Lenke til kommentar

XP2400+ er bare klokket 30% raskere enn XP1800+. Dvs. at du i beste fall kan vente 30% bedre ytelse i helt spesielle situasjoner.

 

Siden BF1942 er veldig CPU-avhengig så skalerer det godt med raskere CPU. (REFERANSE)

 

Med et så godt skjermkort som du har kan du regne med at ytelsen økerproposjonalt med CPU'ens hastighet. Altså at du vil få 30% bedre ytelse med en XP2400+. Det finnes også noen få XP2600+ med 133MHz FSB men de er som du sier skjeldne og dyre.

 

Om du er åpen for overklokking så kan jeg anbefale å kjøpe en XP2000+ (ca 500kr) og klokke den til XP2600+ med multiplier (16x133MHz=2133MHz). Alternativt kan du kjøpe en XP2500+ (800kr) og klokke den til XP3300+ (17x133MHz=2266MHz). Begge disse overklokkingene skal være ganske greie å gjennomføre med vanlig luftkjøling. (Det at biosen rapporterer om "unknown CPU" med en XP2500+ har ingen betydning for ytelsen.)

Lenke til kommentar

Har samme erfaringer selv.

 

Hadde en AMD1200MHz og 512MB SD ram. Selv om jeg byttet skjermkort til et GF4 ti4200 lugget det fortsatt i battlefield. Da jeg byttet HK og ram (nforce2 og pc3200) gled det bra. Cpu'en byttet jeg enda senere (pga. view distance i spill som Morrowind etc.)

 

Er temmelig sikker på at flaskehalsen hos deg er chipsett og ram, ikke cpu.

Lenke til kommentar

les litt nøyere ;)

 

sitter med et kort som takler max 266buss og har sdram pc133. Jeg har IKKE tenkt å bytte hovedkort med det første. Men likevell mener dere jeg vil merke det ganske bra ved bytte? BF1942 er jo ganske cpu krevende.

 

Har ikke planer om å overklokke cpu!

 

men hva med dillemaet: nytt hovedkort og ram samt beholde cpu'n mot å bytte cpu ?

Lenke til kommentar
men hva med dillemaet: nytt hovedkort og ram samt beholde cpu'n mot å bytte cpu ?

Enten begge deler eller ingen av delene..

 

Kanskje helst ingen av delene: Da kan du spare til nytt AMD-64 system til jul eller våren.

 

Hvorfor ikke overklokke i mellomtiden? Det kan gi deg de prosentene ekstra ytelse som du trenger for at det ikke skal lugge.

 

Den XP1800+'en du har går sikkert stabilt på minst XP2000+hastighet eller XP2100+hastighet. Riskikoen er jo ikke større enn de 500kr du i vertste fall kan tape dersom noe mot formodning går galt. (skjelden det skjer) FSB'en og ram går sikkert på 140MHz+. Prøv deg frem med ytelsetester og se om det lønner seg med mange MHz (150?) og lang responstid (CL3) i stedet for få MHz (133) og lav responstid (CL2).

Lenke til kommentar

hm... tror ikke det. Får 2400+ jævlig billig, så det er veldig fristende.

 

i værste fall kan jeg jo bare selle 2400+'n når jeg kommer så langt at jeg kjøper nytt hovedkort og ram. Eller bedre, sette opp enda et system med det gamle :) Tror faktisk jeg skal gå for 2400+ .....

Lenke til kommentar
Hmm... spiller BF1942 selv med en 1600+... ikke noe problem her. 1024x768 med alt skrudd opp på maks. :)

 

ja ******, synes dette er litt merkelig selv. Burde gå bra med xp1800?! Har nyeste patcher, drivere til lyd, bilde, chipset ect.

 

Men det er ikke bare i BF1942 jeg merker det heller da...generellt i alle spill

Lenke til kommentar

Du spør om utbytte av CPU-bytte, og jeg skal prøve å formulere meg tydeligere: :)

 

Jeg tror ikke bytte av CPU vil gi deg noe særlig økt ytelse i spill som BF. Jeg tror, med erfaring fra akkurat dette, at det er minneytelsen som er største flaskehalsen her.

 

Du vil, derimot, merke stor økning i ytelse ved å beholde CPU, som tross alt ikke er så gal, og investere i et HK med ddr-ram. Dessverre koster nok dette etwas mer enn CPU'en, hvis du ikke får noe brukt (som er mye mulig).

 

Selv om det heter at "gratis råd er verd hva du ga for det", håper jeg for din egen del at du iallefall tar dette i betraktning.

 

Fortsatt lykke til.

Lenke til kommentar
hm... dere har nok rett. Men jeg driver også noe med videokompirmering/redigering. Hvordan vil ytelsen bli i forhold her?

Der er det CPU hastighet og mengden minne som har mest å si...

 

nå husker jeg ikke forskjell i ytelse i praksis mellom SDR og DDR minne, men spilte tidligere med en t-bird 1400 på Abit KG7-lite med først 256 så 512 Mb PC2100 minne (og Radeon 8500LE 128mb). Det var ikke overklokka og funka helt fint for meg i BF (på HIGH grafikk, prøvde aldri høyere enn 1024x768).

 

Så vil nok gjette på at det er minnebåndbredden som er "problemet"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...