Gå til innhold

Fagprøve, IKT-Servicefag


Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

 

Etter å ha vært lærling i snart 2 år, så skal jeg opp i fagprøve innen IKT-Servicefag nå i neste uke, og jeg begynner å kjenne at nerver og nervøsitet begynner å krype sakte men sikkert frem.

 

Det jeg er mest bekymret for er den praktiske delen, hvor jeg mest sansynlig (95% sikkert) må sette opp diverse utstyr som server, printer og klienter. Det jeg tenker mest på her er server, grunnen til dette er at jeg er veldig uerfaren innen server og jeg kan ikke helt å sette opp forskjellige roller som DC, DHCP, DNS, File and Storage og Print and Document.

 

Jeg har absolutt null erfaring innen server når det gjelder på fritid, og alt jeg har gjort innen server på jobb er å ha vært på ett kurs om Windows Server 2012 som varte i 5 dager i Oslo. Jeg har ikke engang rørt server på jobb før nå siste uken, så jeg tror ikke det er så veldig rart at jeg begynner å bli litt nervøs.

 

Grunnen til at jeg lager denne tråden er for å få tips om hva jeg kan gjør for å få mest mulig erfaring og lære mest mulig innen server nå denne uken. Jeg har satt opp Windows Server 2012 R2 på en Dell Optiplex 3010 og installert Hyper-V, siden planen min er å ha en fysisk server for å så virtualisere resten.

 

Hvordan kan jeg gå frem for å lære meg å sette opp og konfigurere de forskjellige rollene som jeg nemte over (DC, DHCP, DNS, File and Storage, Print and Document)? Jeg er også usikker på hvordan jeg kan teste om rollene fungerer slik de skal etter jeg eventuelt har satt opp. Har noen tips eller for eksempel link til noe jeg kan følge på nett?

 

Setter pris på ALLE svar og tar veldig gjerne i mot generelle tips om fagprøven, som hva jeg burde ha forberedt før uken eller egentlig bare hva som helst. Har ekstremt lyst å bestå!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt her: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4s37M3Bb1Ay6Tx5s8d8lbj6MwFH2cQ_R

og fagprøven skal vel helst inneholde ting du har jobbet med de 2 siste årene, så om du ikke jobber med windows server til vanlig, er det ikke sikkert du får det på prøva. Er vel de som er ansvarlig for deg som lager forslag til prøva.

 

Takk for linken!

 

Det er sant det du sier, men jeg er fortsatt veldig sikker på at jeg kommer til å få om det på fagprøven. Har sett på fagprøven til de som tidligere har vært lærling her, og alle har fått det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg mener ikke å hijacke tråden din, men ettersom det handler om akkurat det samme

 

men etter å ha googlet å sett igjennom det meste av IKT poster og diskusjoner både her og på freak, og har funnet mye nyttig informasjon, og en del besvarelser som er "borte" altså de linkene som er linket fungerer ikke lengre, er det noen her som vil dele dokumentasjon/oppgave med resten ? hadde vært kjempe svært å fått sett på hvordan en meget godt bestått besvarelse ser ut.

er fagprøve på meg til nyttår, men skal ha en teori examen nå den 6 juni. jeg tror ikke jeg får problemer med dette, men hadde vært kjekt med lignende oppgave besvarelser om noen vil dele.

Kommer ikke til å bruke disse besvarelsene til fagprøven, dette er kun ment som en veiledning på hvordan andre har gjort dette.

om noen eller flere vil hjelpe, ser jeg meget lyst på dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...