Gå til innhold

[Løst] Oppgradere hjemmenettverk til 2 gigabit


Anbefalte innlegg

Hei, har et testprosjekt, da jeg forsøker å øke hastigheten internt til 2 gigabit fordel ved filoverføring opptil 250 MB/s som burde gi maks hastighet på harddiskene.

 

Har 4 PCI-E Intel Pro gigabit nettverk i serveren, med en i5 2500k prosessor, problemet er litt i tvil hvordan jeg på best mulig måte gjør dette for å få nettverket raskere i både linux/windows (XP\7).

 

Har hørt om network Teaming Function men ser ikke ut som det virket. Antakelig fordi det må være 2 like nettverkkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som det er kun nettverkkortene som er problemet, er usikker å Teaming man må sette manuelt ipadresse for dette skal fungere, virker slik ut, siden merker nettverket med internett slutter å fungere og det switches mellom 2-3 Gbit hastighet. Har en windows server 2012 jeg prøver dette på.

Lenke til kommentar

Her er det vel flere punkter som er verd å nevne.

 

1. Teaming hjelper ikke på en enkelt connection, du må ha flere klienter som kobler seg opp(I de aller fleste tilfeller).

2. Switch basert teaming / bonding krever støtte i driver(Windows, Server 2012 ser ut til å støtte dette utav boksen) og switch (LACP).

3. Linux krever ikke at ett spesifikt nettkort / driver støtter teaming / bonding.

4. Linux støtter også flere andre former, round-robin, xor, active-backup osv.

 

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation , http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2012/10/16/nic-teaming-in-windows-server-2012-do-i-need-to-configure-my-switch.aspx

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjorde et forsøk ser ut som windows 2012 server, fungerte best siden det var like kort, da jeg brukte Teaming 802.1ax mellom 2-3 like Intel Pro gigabit.

 

Problemet om jeg da bridger disse kortene mellom et annet dlink kort, får jeg ikke internet på andre maskinene virker ut som DNS serveren eller modemet ikke får kontakt så måte jeg sette fast IP adressa da?, har 2x switcher som ikke er koblet sammen, men fordeler internet til andre maskiner, da kun 1 maskin er koblet med 2 nettverkkort. 1 port per switch.

 

Så hvordan ville dere gjøre det? Er det beste løsning å kun ha 1 Gbit per switch og heller uten teaming?

Eller måtte jeg porte dataene for å ungå problemet at begge nettverkkortene sender 1 GBit med samme data, slik at 2 nettverkkort funger kun som backup i tilfellet ene er defekt eller koblet ut?

Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om switchene dine. Du vil ha LACP for økt hastighet og da må switchene støtte dette og være konfigurert for dette.

 

Det står ganske greit forklart i egenskapene for nettverkskortet, da Intel har en del dokumentasjon liggende der i Windows.

 

 

ib4 ChrisCo :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kun eldre dlink switcher av billige veriant. Så tviler de støtter det.

Men burde hastigheten da blir ustabil 2-3 gigabit hvis den switcher ofte mellom det?

 

Eller må det være noe annet som skjer da? Hente at maskinen låste seg også ved nettverkinstillingene, så godt mulig det er noe kluss.

 

Er det ikke slik NIC teaming eller LACP kun gjelder 1 switch? ved 2 porter bruk?

Lenke til kommentar

Om du har billige switcher så kan du ikke benytte deg av Teaming. Du snakker også om "bridge" som er bro mellom to nettverkskort og dette er ikke det samme, så er ikke så rart det ikke går, for da sender du info fra det ene nettverkskortet til de andre.

 

Du kan fint bruke 2 nettverkskort på en datamaskin uten teaming om du ønsker 2 separate nettverk som den datamaskinen skal ha tilgang til.

 

Et annet spørsmål er hvor ofte du trenger 250 MB/s for filoverføring, det blir som nevnt størst nytte med flere klienter, ellers må jo alle datamaskinene sitte med 2 stk 1 Gbit/s nettverkskort i team, med en switch som støtter dette i mellom.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Så man må f.eks ha CISCO Cisco SB 200 8 x Gigabit Switch, Fanless Web Managed, IPV6 support, QoS, VLAN 128 (SLM2008T-EU)

 

Og den klarer maks 4 Gbit begge veier? IEEE 802.3ad Link Aggregation Control Protocol (LACP)

Den vil fungere, ja. Den klarer 13.6 Gbps tilsammen dersom du skulle trenge det

Lenke til kommentar

10 Gb eller infiniband er løsningen for raskere overføringer. Jeg har kjøpt en del "billige" 10GbE intel kort samt en switch (som absolutt ikke var billig, bruk direkte kabel hvis du bare har to maskiner). Veldig greit å overføre noen TB med 300-600 MB/s i stedet for de vanlige 80-120 MB/s.

Lenke til kommentar

Kjører selv 2Gbps LACP på workstation og servere på jobb. Det fungerer fint.
Men som andre nevner, så får du ikke mer enn 1Gbps pr. connection. En fin måte å teste dette på er å kjøre mer enn èn connection i iPerf.

 

SCCM serverne våre dytter glatt 2Gbps ut når vi installerer klientmaskiner. Har ikke testet med flere interface i etherchannelen, men det er mulig de går over 2Gbps også, litt etter diskoppsett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SCCM serverne våre dytter glatt 2Gbps ut når vi installerer klientmaskiner. Har ikke testet med flere interface i etherchannelen, men det er mulig de går over 2Gbps også, litt etter diskoppsett.

Du mener PXE boot? Utrolig det må være i så fall hovedkort med 2 nettverkkort i hovedkortet.

Lenke til kommentar

 

SCCM serverne våre dytter glatt 2Gbps ut når vi installerer klientmaskiner. Har ikke testet med flere interface i etherchannelen, men det er mulig de går over 2Gbps også, litt etter diskoppsett.

Du mener PXE boot? Utrolig det må være i så fall hovedkort med 2 nettverkkort i hovedkortet.

 

Ja. Men misforstå meg rett. Vi tanker flere maskier samtidig, så de får aldri mer enn max 1Gbps pr maskin.

Den siste SCCM DP'en vi satte opp har 4 nettkort:

 

 

NHhXeHJP.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...