Gå til innhold

Godt betalt jobb!


Anbefalte innlegg

Jeg fullfører 3. året på vgs nå til sommeren og flytter fra hjemstedet mitt til Oslo for å kjøpe min første leilighet. For å kjøpe i dag må man jo ha 15% av totalkostnaden på leiligheten, så jeg kan finne meg en leilighet for ca. 2 mill. Mitt problem er kravet på årsinntekten: Jeg må i tillegg tjene rundt 360 000 kr pr. år for å låne rundt 1,7 mill. Jeg har jobbet siden jeg var 12, så er godt vand med arbeidslivet, men igjen er jeg bare 18 år og er vandt med relativt lav timeslønn, noe jeg ikke kan være fornøyd med nå lenger.

 

Jeg lurer på hvilke jobber man kan få en årsinntekt på ca. 360 000 kr i året. Jeg har vært på flere intervjuer allerede i Oslo, bl.a. to telefonselgerjobber, men jeg er veldig redd for å ta på meg en jobb jeg ikke klarer. Jeg har jobbet med salg siden jeg var 12 og frem til i dag, men jeg har jobbet i klesbutikk og cafe/resturang, så jeg er ikke vandt med at det er jeg som må "jakte" etter kundene, men at kundene kommer til meg. Jeg er god på mersalg, men ikke like god hvis det er produkter jeg ikke har troen på selv. Er opptatt av å være ærlig ovenfor kundene, så vil ikke skryte et produkt opp i skyene uten at jeg selv vet det fungerer.

 

Uansett, er åpen for de aller fleste jobber, og som sagt vet jeg at man kan tjene veldig godt på jobber med provisjonslønn, men hvilke jobber med fast timeslønn er det mulighet for en høy årsinntekt?

 

Supertakknemmelig for svar! :w00t::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten noen utdannelse ut over videregående, er det svært vanskelig til umulig å få en jobb som er så godt betalt, i hvert fall hvis du utelukker provisjonsbasert lønn. Den eneste stillingen jeg vet om, er som konduktør. Hvis ikke det høres attraktivt ut, må du nok belage deg på å leie og studere i noen år først, som oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man bo midt i oslo er vel selv de minste leilighetene rimelig høyt priset.

 

Det kommer strengt tatt an på hvordan en definerer "midt i Oslo" og "rimelig høyt priset", men ja... Kvadratmeterprisene i Oslo er de dyreste i landet, så i norsk målestokk vil det være dyrere enn gjennomsnittet.

 

Når det er sagt trenger man ikke bo på beste vestkant av hovedstaden, men er man litt lur finner man mye interessant i områder som ved Ullevål, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov, Nydalen, Grünerløkka og lignende. Da med 40-60 kvadratmeter til 1,5-1,8 mill. Burde holde for en ungkar/ungkarsvinne.

 

Andre muligheter igjen finnes i bydeler som Grønland, Tøyen og Groruddalen, hvor man kan finne leiligheter til samme priser som nevnte, men hvor man samtidig får litt mer igjen for pengene. Når det er sagt vil jeg ikke anbefale å bo et sted en til enhver tid må leve i frykt for kriminalitet i form av ran, innbrudd og voldtekt for den saks skyld. Den slags er overrepresentert på det jeg vil karakterisere som verste østkant.

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :w00t:

 

Har sjekket litt ut, og har funnet ut at det nok er jobber med provisjonslønn som gjelder dersom jeg i det hele tatt skal være i nærheten av å kunne få en leilighet til den prisklassen jeg ønsker. Jeg vil kjøpe meg en leilighet med 2 soverom, slik at jeg kan få inntekter ved å leie ut et rom. Desverre blir ikke dette medregnet som inntekt for bankens del, så derfor må jeg jobbe hardt for å få en godt betalt jobb. Har sett litt på jobb for visma, selger til større bedrifter. Jeg vil si jeg er en god selger, men som sagt trives jeg ikke like godt med å "hanke" inn kunder, selv om jeg tror jeg kommer til å klare det. Dette er uansett bare for et år og det vil nok være en god erfaring å ha med på CV senere også. :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å pendle litt, vil jeg si at å være stuer på en flyplass (laste på fly, fylle fuel, tømme dasstank osv) har en god timesbetaling. I hvertfall dersom man jobber fulltid. Jeg vil anbefale Gardermoen, da de har flere handlingselskap. Anbefaler å søke hos SAS eller Aviator (helst SAS, da får du rabbaterte flybilletter også). Hos Aviator ligger ikke timelønnen så innmari høyt, men man har gode muligheter til tabelløkninger, og bonuser i form av tilleggsprosent per time. Dette er fordi flyplassen faktisk er åpen hele døgnet, alle dager og noen må begynne på jobb klokken fire om morgenen, noen må jobbe helligdager osv. En veldig gøy jobb, men man på belage seg på reising fra Oslo by og tidlige morgener.

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å pendle litt, vil jeg si at å være stuer på en flyplass (laste på fly, fylle fuel, tømme dasstank osv) har en god timesbetaling. I hvertfall dersom man jobber fulltid. Jeg vil anbefale Gardermoen, da de har flere handlingselskap. Anbefaler å søke hos SAS eller Aviator (helst SAS, da får du rabbaterte flybilletter også). Hos Aviator ligger ikke timelønnen så innmari høyt, men man har gode muligheter til tabelløkninger, og bonuser i form av tilleggsprosent per time. Dette er fordi flyplassen faktisk er åpen hele døgnet, alle dager og noen må begynne på jobb klokken fire om morgenen, noen må jobbe helligdager osv. En veldig gøy jobb, men man på belage seg på reising fra Oslo by og tidlige morgener.

 

Men kan man dette med kun studiekompetanse som bakgrunn? Dette høres egentlig veldig spennende ut! Jeg har ingen familie, kjæledyr eller lignende som jeg må ta hensyn til, så om det blir mye reising, gjør det meg ingenting! :wee:

Lenke til kommentar

Har sjekket litt ut, og har funnet ut at det nok er jobber med provisjonslønn som gjelder dersom jeg i det hele tatt skal være i nærheten av å kunne få en leilighet til den prisklassen jeg ønsker.

 

Får man lån basert på provisjonslønn? Det er jo veldig ustabilt og ikke sikker inntekt på noen måte..

Lenke til kommentar

Uten noen utdannelse ut over videregående, er det svært vanskelig til umulig å få en jobb som er så godt betalt, i hvert fall hvis du utelukker provisjonsbasert lønn. Den eneste stillingen jeg vet om, er som konduktør. Hvis ikke det høres attraktivt ut, må du nok belage deg på å leie og studere i noen år først, som oss andre.

 

Mulig jeg er heldig eller blir farget av at jeg bor i "oljebyen". Jeg og flere jeg kjenner ligger over 360' i året uten noe utdanning utover videregående og dette er folk som ikke jobber offshore eller direkte med olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten noen utdannelse ut over videregående, er det svært vanskelig til umulig å få en jobb som er så godt betalt, i hvert fall hvis du utelukker provisjonsbasert lønn. Den eneste stillingen jeg vet om, er som konduktør. Hvis ikke det høres attraktivt ut, må du nok belage deg på å leie og studere i noen år først, som oss andre.

 

Mulig jeg er heldig eller blir farget av at jeg bor i "oljebyen". Jeg og flere jeg kjenner ligger over 360' i året uten noe utdanning utover videregående og dette er folk som ikke jobber offshore eller direkte med olje.

Hva jobber dere med? :)

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å få leiligheter for 2 millioner kroner. De fleste leiligheter går har en prisantydning på 1 million og selges for 7-10 millioner kroner i Oslo. Du må først gjennom budrunde med andre mennesker som kommer til å øke prisen på leiligheten noe dramatisk. Leiligheter for 2 millioner. Det kommer du aldri til å få kjøpt i Oslo.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

 

 

Uten noen utdannelse ut over videregående, er det svært vanskelig til umulig å få en jobb som er så godt betalt, i hvert fall hvis du utelukker provisjonsbasert lønn. Den eneste stillingen jeg vet om, er som konduktør. Hvis ikke det høres attraktivt ut, må du nok belage deg på å leie og studere i noen år først, som oss andre.

Mulig jeg er heldig eller blir farget av at jeg bor i "oljebyen". Jeg og flere jeg kjenner ligger over 360' i året uten noe utdanning utover videregående og dette er folk som ikke jobber offshore eller direkte med olje.

Hva jobber dere med? :)

 

 

 

Jeg og flere av mine venner jobber som IT-konsulenter som er en jobb som krever ganske lite kunnskap.

Lenke til kommentar

 

Uten noen utdannelse ut over videregående, er det svært vanskelig til umulig å få en jobb som er så godt betalt, i hvert fall hvis du utelukker provisjonsbasert lønn. Den eneste stillingen jeg vet om, er som konduktør. Hvis ikke det høres attraktivt ut, må du nok belage deg på å leie og studere i noen år først, som oss andre.

 

Mulig jeg er heldig eller blir farget av at jeg bor i "oljebyen". Jeg og flere jeg kjenner ligger over 360' i året uten noe utdanning utover videregående og dette er folk som ikke jobber offshore eller direkte med olje.

 

 

Jeg har ingen førstehåndserfaringer med arbeidsmarkedet i Stavanger, men et kjapt søk tyder på at det er godt ( http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/4193-arbeidsledige-i-Rogaland-3188053.html#.U38mYCituxU ). Man finner noen godt betalte jobber i/ved Oslo også, men unge, uutdannede søkere vil oppleve høy konkurranse om disse stillingene. Dog hjelper det veldig hvis man er villig til, og har mulighet til å jobbe på ugunstige tider som helger og netter, for da kan man ofte klare seg med en lavere grunnlønn og få betydelig mer ut av tilleggene.

Lenke til kommentar

Finanstilsynet og DNB har vel lagt føringer for at det ikke nødvendigvis trengs 15% EK ved kjøp av leilighet så lenge en kan vise til god likviditet. tror det er mulig å få finansiering med 10-13% EK nå om dagen. Bare et tips.

 

Ellers kan jeg si at å jobbe på provisjon kan bli slitsomt om du ikke er typen til det. Banker tar hensyn til siste års ligning, ansettelseskontrakt og 3 siste lønnsslipper.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

 

Skal man bo midt i oslo er vel selv de minste leilighetene rimelig høyt priset.

 

Det kommer strengt tatt an på hvordan en definerer "midt i Oslo" og "rimelig høyt priset", men ja... Kvadratmeterprisene i Oslo er de dyreste i landet, så i norsk målestokk vil det være dyrere enn gjennomsnittet.

 

Når det er sagt trenger man ikke bo på beste vestkant av hovedstaden, men er man litt lur finner man mye interessant i områder som ved Ullevål, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov, Nydalen, Grünerløkka og lignende. Da med 40-60 kvadratmeter til 1,5-1,8 mill. Burde holde for en ungkar/ungkarsvinne.

 

Andre muligheter igjen finnes i bydeler som Grønland, Tøyen og Groruddalen, hvor man kan finne leiligheter til samme priser som nevnte, men hvor man samtidig får litt mer igjen for pengene. Når det er sagt vil jeg ikke anbefale å bo et sted en til enhver tid må leve i frykt for kriminalitet i form av ran, innbrudd og voldtekt for den saks skyld. Den slags er overrepresentert på det jeg vil karakterisere som verste østkant.

 

 

Stavanger ligger like høyt priset som Oslo (etter hva jeg har hørt)

Lenke til kommentar

 

Hvis du er villig til å pendle litt, vil jeg si at å være stuer på en flyplass (laste på fly, fylle fuel, tømme dasstank osv) har en god timesbetaling. I hvertfall dersom man jobber fulltid. Jeg vil anbefale Gardermoen, da de har flere handlingselskap. Anbefaler å søke hos SAS eller Aviator (helst SAS, da får du rabbaterte flybilletter også). Hos Aviator ligger ikke timelønnen så innmari høyt, men man har gode muligheter til tabelløkninger, og bonuser i form av tilleggsprosent per time. Dette er fordi flyplassen faktisk er åpen hele døgnet, alle dager og noen må begynne på jobb klokken fire om morgenen, noen må jobbe helligdager osv. En veldig gøy jobb, men man på belage seg på reising fra Oslo by og tidlige morgener.

 

Men kan man dette med kun studiekompetanse som bakgrunn? Dette høres egentlig veldig spennende ut! Jeg har ingen familie, kjæledyr eller lignende som jeg må ta hensyn til, så om det blir mye reising, gjør det meg ingenting! :wee:

 

Jeg har enda ikke studiekompetanse, og har jobbet med dette i over et år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...