Gå til innhold

[Løst] Plassering i rundkjøring


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har snart oppkjøring på MC, men i en alder av snart 40 år så har jeg tilegnet meg en del erfaringer (på godt og vondt) med klasse B disse årene, så jeg er ganske trygg på at dette går veien.

 

Har bestått teoriprøven med glans (2 feil på 12min), og oppkjøring del1 er bestått feilfritt (i følge sensor).

 

Det neste på programmet nå er selve oppkjøringen og det jeg lurer på er egentlig hva som er riktig plassering i dette tillfelelt jeg beskriver under:

 

jeg kommer inn i en trearmet rundkjøring (se den elendige illustrasjonen under) og skal rett frem slik pilen viser. Kjører jeg til høyre kommer jeg ut på et akksellerasjonsfelt til E6 Klasse A og trafikken som kommer inn fra høyre er trafikk fra den samem E6'en. (uten at det bør ha noe betydning forøvrig)

 

I mitt hode så er det mest riktig å ligge til høyre gjennom rundkjøringen før jeg blinker ut og kjører rett frem, men mange mener det riktigste er å ligge i innerste felt i rundkjøringen før man blinker seg ut og kjører rett frem.

 

grunnen til at jeg ble litt usikker var fordi trafikkskolelærer "rykket" til i sykkelen (motorsykkelen) og fortalte at jeg burde ligge i innerste felt. jeg gadd ikke å dra opp noen diskusjon på dette der og da så jeg lot det ligge til vi hadde stoppet. men da glemte jeg så klart å nevne det, og dermed så spør jeg her.

 

Her snakker jeg da altså ikke hva dere MENER er riktig, men jeg ønsker kildeinformasjon på hva som faktisk er riktig. Er jo en sensor som skal bedømme kjøringen min og jeg VET jeg skal gjennom akkurat denne rundkjøringen som jeg beskriver og da vil jeg jo kjøre denne riktig :)

 

her er den mildt sagt elendige illustrasjonen:

post-30214-0-28632200-1400657188_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Eg veit at det er ikkje noe meninger rundt dette, det er bestemt veldig tydelig akuratt kor du skal, kjøre. Vanligvis skal du holde høgre så mykje du kan utan å bryte eventuelle skilt, oppmerkning osv. Det samme gjelder i rundkjøringer. Du skal oftest holde høgre (ikkje blinke viss du skal fram og kjører inn i rundkjøringen) og idet du kjører forbi innkjøringen til høgre begynner du å blinke for å vise at du skal ut neste.

 

Eg har prøvd å vise tydelig at det er oftest, fordi mange rundkjøringer gjør det litt annerledes og viss det er annerledes enn det eg nettopp skrev så skal det alltid vere tydelig oppmerkning. Nesten alle rundkjøringer har oppmerket både med skilt og merke i veien kor du skal legge deg viss du skal venstre, høgre og fram.

 

Anbefaler deg å spørre læraren neste gang, eg er bare 99% sikker på dette.

Lenke til kommentar

Så lenge det er snakk om et felt inn og et ut, så er det relativt et fett hvordan du legger deg. Mener at blinkingen er viktigere enn plasseringen (spør litt hvor stor rundkjøringen er selv sagt) Men jeg pleier å ta en bue rundt når jeg kjører for å vise at jeg ikke skal helt rundt.

Lenke til kommentar

Så det vil si at man her kan bruke litt "sunn fornuft" og lage sin egen "regel" hvis det gagner meg og andre trafikanter og at det er det som ligger til grunn for trafikkskolelærerens lille innslag om plassering?

 

For å forklare litt nermere så er det ganske stor trafikk som kommer inn fra høyre /Fra E6 og det sto et stort vogntog som kom fra E6 (Fra høyre) og skulle til venstre i runkjøringen når jeg kom kjørende. Hvis jeg i dette tillfelle hadde plassert meg til høyre før og i rundkjøringen så kunne han i vogntoget fått inntrykk av at jeg skulle ut på E6 (til høyre) og dermed kjørt inn i rundkjøringen rett forran meg. Hadde jeg ligget i venstre felt inn mot rundkjøringen, så måtte han i så tillfelel uansett ha ventet da jeg i hans øyne med stor sannsynlighet ikke ville svingt til høyre.

 

Litt klønete og forklare seg ved å skrive slik, men hvis det var dette som lå til grunn for trafikkskolelærerens lille innspill så forstår jeg det. Hvis det derimot er en fast regel/lov som sier noe annet så bør jeg kanskje ikke vektlegge det i stor grad da det faktisk er trafikkreglene som ligger til grunn for at oppkjøringen skal foregå mest mulig knirkefritt?

 

Man kan vel ikke bare lage sine egne regler (selv om de funker best) og attpåtill lære bort dette til andre som skal gjennomføre en oppkjøring?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Etter min kunnskap er det ikke noen faste regler på hvor man skal ligge i en rundkjøring med et felt inn og ut, men det er vel en (kardemomme-)regel som tilsier at man skal være tydelig i trafikken.

 

Spørs hvor stor rundkjøringen er, men normalt sett så vil man se forskjell på en som svinger rundt rundkjøringen og en som skal til venstre. Har man motorsykkel er man også mye smalere som gjør at man har mye flere "baner" å velge (går vel 3 motorsykler i bredden av en bil) Så ligger man på banen til høyrehjulet til en bil som svinger godt rundt, så kan det fort bli oppfattet feil.

Lenke til kommentar

Så her kan jeg bare kjøre som jeg pleier (ligge til høyre før og i rundkjøring når jeg skal rett frem) uten at sensor henger seg opp i dette?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor trafikkskolelærere skal dra inn egne trafikkregler. Vi har fått en bok som skal være pensum og trafikkreglene finner man på vegvesen.no og der har jeg så langt ikke funnet noe som tilsier noe annet enn høyre plassering i dette tillfellet her.

 

At det hadde vert mest smart der og da og holdt til venstre kan godt være mulig, men det kunen hun sagt i etterkant som et biforslag og ikke rettet på meg i trafikken til å faktisk gå bort fra det trafikkreglene sier er riktig til det hun mener er riktig.

 

Det er mye JEG mener om trafikkregler også, men jeg kan jo ikke begynne å ta meg til rette av den grunn. Og så vidt jeg vet så har ikke trafikkskolelærere noen myndighet eller rett til å gjøre dette heller...

 

Jeg gir på en måte blaffen i hvor flink trafikkskolelæreren er og hvor mange flotte regler hun har funnet opp som sikkert også funker i praksis. Det JEG er ute etter er å lære det som faktisk er riktig

Lenke til kommentar

Jeg fant et bilde som gir et godt bilde av akkurat situasjonen din: (som forøvrig er ganske lik rundkjøringen ved Bryn senter som jeg også kjørte gjennom i går på sykkelen)

post-88220-0-28843700-1400660857_thumb.jpg

 

En generell regel i rundkjøring er plassering så man gjør seg forstått hvor man skal hen. Der det er ett felt og ingen sving til venstre, så syns jeg det er greit å legge seg innerst. Da gir jeg et klart signal at jeg IKKE skal til høyre hvertfall.

 

I gårsdagens tilfellet så er kjørefeltet bredt nok til to kjøretøy og skiltingen gir klart beskjed om hva som er riktig. Så jeg plasserte meg i midten av "venstre"-feltet, ikke for langt inn. Læreren sa ikke noe på det. Må selvsagt passe på vikeplikten.

 

post-88220-0-01360800-1400661434_thumb.jpg

 

Men ja, så lenge man ikke plasserer for langt til høyre, så tenker jeg det meste er akseptert. Tilegg er det også greit å holde litt avstand til rundkjøringskanten.

Lenke til kommentar

Nesten alle rundkjøringer har oppmerket både med skilt og merke i veien kor du skal legge deg viss du skal venstre, høgre og fram.

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Norge og kjører bil rundt i landet titt og ofte.. Min erfaring er at de færreste rundkjøringer har slik merking.

 

 

Så her kan jeg bare kjøre som jeg pleier (ligge til høyre før og i rundkjøring når jeg skal rett frem) uten at sensor henger seg opp i dette?

Hvis du vil kjøre som en idiot legger du deg til høyre, hvis du vil leve og kjøre som folk legger du deg til venstre.

 

Du skal på siste avkjøring i rundkjøringen, da er det naturlig å legge seg til venstre på vei inn med mindre annet er skiltet.

Lenke til kommentar

 

Du skal på siste avkjøring i rundkjøringen, da er det naturlig å legge seg til venstre på vei inn med mindre annet er skiltet.

men er ikke siste avkjøring hvis man kjører helt rundt og kjører ut i den retning man komemr fra?

 

Med en slik tankegang finnes ingen siste avkjøring, da går det jo bare rundt og rundt.

 

Den rette måten å tenke på er at siste avkjøring er den siste før den man kjørte på ved.

Lenke til kommentar

 

 

Du skal på siste avkjøring i rundkjøringen, da er det naturlig å legge seg til venstre på vei inn med mindre annet er skiltet.

men er ikke siste avkjøring hvis man kjører helt rundt og kjører ut i den retning man komemr fra?

 

Med en slik tankegang finnes ingen siste avkjøring, da går det jo bare rundt og rundt.

 

Den rette måten å tenke på er at siste avkjøring er den siste før den man kjørte på ved.

 

jeg skjønner hva du mener og hvorfor du sier det, men jeg er ikke helt enig med deg.

 

Når jeg kommer inn i en rundkjøringen jeg snakker om her, så har jeg tre muligheter. jeg kan kjøre ut på E6 til høyre, jeg kan kjøre rett frem, og jeg kan kjøre tilbake. Jeg har da altså tre muligheter og da altså tre avkjøringer. Rundkjøringen har da altså tre fysiske avkjøringer/påkjøringer og den får ikke fler avkjøringer/påkjøringer hvis man kjører rundt og rundt.

Lenke til kommentar

Legg deg til høyre, så kan du jo se hvor lang din karriere som motorsyklist blir..

 

Som motorsyklist er det enda viktigere enn som bilist å vise tydelig hva man skal, og her er du åpenbart ute etter å forsvare ditt valg.. Ditt valg her er med på å skape forvirring, og er altså utydelig..

 

Utydelige tegn kan medføre døden for en motorsyklist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

Lenke til kommentar

Her er en tråd om rundkjøringkjøring(!?) Var i en situasjon for etpar uker siden, som tegnet i innlegg #4. Jeg var kjøretøy A, men jeg kjørte motorsykkel. Da bilen (B) skiftet fil, la han seg nesten inn i siden min. Jeg slo i sideruten og fikk stoppet han, bare for å bli kjeftet huden full fordi jeg ikke kunne kjøre i rundkjøringer. Prøvde å forklare at han tok feil, men det var bare å gi opp. "Uansett hvem av oss som har rett, så har du vikeplikt når du skifter fil,"sa jeg til han. Da bare kjørte han, og kjørte over tærne mine... for så å kjøre igjennom ei ny rundkjøring på samme måte. Makan til fyr. Tenkte på å kjøre etter han, men han hadde ei lita jente i baksetet, og ville ikke traumatisere ho mer.

Så til TS. Lykke til med lappen, og ikke glem det er bare idioter som kjører bil, og samtlige er ute etter å kjøre på deg.

Glemte linken..https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1508625
Lenke til kommentar

Legg deg til høyre, så kan du jo se hvor lang din karriere som motorsyklist blir..

 

Som motorsyklist er det enda viktigere enn som bilist å vise tydelig hva man skal, og her er du åpenbart ute etter å forsvare ditt valg.. Ditt valg her er med på å skape forvirring, og er altså utydelig..

 

Utydelige tegn kan medføre døden for en motorsyklist.

Som jeg nevner i første post, så er jeg ikke ute etter synsing om hva som er best. Hovedmålet mitt er å bestå førerprøven og da vil jeg ikek "bryte" trafikkreglene fordi kjørelærer har sagt dette. Uansett hva kjørelærer har sagt, så er det JEG som stryker.

 

Så kan jeg heller finne min egen "fornuftige" måte å kjøre på når jeg har lappen i lomma og eller følge kjørelærers annvisning.

 

En sensor må jo forholde seg til de faktiske trafikkreglene uavhengig av hva andre synser og mener om det.

 

Nei, jeg er ikke ute etter forsvare mitt valg. Valget mitt kan ikke forsvares så lenge det finens en trafikkregel som sier noe annet. Så langt, så kan jeg ikke finne noe som helst på vegvesents hjemmesider som tilsier at jeg skal holde meg i venstre felt inn i rundkjøringen i dette tillfellet.

 

Finner noen denne regelen som sier dette, så legger jeg meg paddeflat og samtidig blir jeg veldig takknemlig.

 

Hva andre MENER er riktig gagner ikke meg her i det hele tatt. jeg også mener at venstre felt inn i rundkjøring er det mest logiske, men jeg kan ikke si til sensor at jeg syntes det var logisk, så jeg valgte og trosse trafikkreglene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...