Gå til innhold

Støre innstilt som ny leder i Arbeiderpartiet


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Det sagt er vel Støre per idag den mest "salgbare" varen AP har og dermed det som mest øker deres mulighet for å karre til seg makten nok en gang. :)

 

Nei man velges ved en demokratisk prosess etter innstilling. Denne gang var det en ekstraordinær situasjon, da Stoltenberg kalt til jobben som NATOs nye generalsekretær. Der var ingen motforslag til Støre. Det er det vanligvis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor holdes landsmøte når den nye leder allerede er utpekt?

 

Dersom du var medlem og til stede på møtet, kunne du foreslått en annen selv der og da. Bevis:

 

http://tv.nrk.no/serie/nyheter/nnfa41004514/14-06-2014

 

Det er da bare å melde seg inn i arbeiderpartiet og komme med ditt forslag til ny partileder ved neste korsvei. Jo tidligere i prosessen du kommer med ditt forslag, desto større sjanse er det for at den du foreslår blir valg. Jeg tviler på at en helt ukjent person vil bli valgt. Noen lanserte tidelig Helga Pedersen og Trond Giske som et alternativ. Hadde du forestlått dem og lobbyet og arbeidet for deres kandidatur ville de nok fått noen stemmer. Hvem husker ikke den opprivende lederstriden mellom Jagland og Stoltenberg som nesten rev partiet i filler?

 

Her

 

http://hvaerviktigfordeg.no/

 

kan du komme med egne innspill og forslag til Arbeiderpartiets program. Jeg vet ikke om andre partier har en slikt nettsted for direkte kommunikasjon med landets innbyggere.

 

Personlig har jeg stor tro på Støre og han imponerte meg i sin første tale som partiets nye leder.

 

Jeg synes Jens Stoltenbergs og Jonas Gahr Støre sine taler på landsmøtet var gode på ulike måter.

 

Jens Stoltenberg: Små endringer blir over tid til store endringer. Jeg er sosialdemokrat og pragmatist og ikke fundamentalist som ofte ender i totalitære løsninger. Han begrunnet i den talen godt hvorfor han er sosialdemokrat.

 

Jonas Gahr Støre: Erna Solberg snakker om kunnskap som fremtidens olje. Har vi ikke allerede et kunnskapssamfunn spurte han? Han sa også at man kan ikke løse klimaproblemene med å kjøpe seg ut av problemet med CO2 kvoter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Det er oljefondet som skal investere, og de har lønnsomhet som kriterium. Det kan kanskje bli vanskelig å finne investeringsobjekter, det er så.

Her lurer jeg på hva Støre ser for seg. Oljefondet investerer jo bare utenlands, men Støre snakker om økt satsing innenlands.

 

 

Økt satsing på innenlandske miljøtiltak som for eksempel:

  1. Grønn vekst.
  2. Fortsatt subsidiering av el og hybrid biler.
  3. Elektrifisering av sokkelen.
  4. Sol celle panel i nye bygninger. (Tyskland er kommet svært langt på dette). Nye boliger bør dermed være selvforsynte med energi og gjerne gi et overskudd av miljøvennlig energi.
  5. Økt og forsert utbygging av jernbanen (heving av fartsgrensen til 110 bidrar til mer forurensing på grunn av oveproposjonal økning av luftmotstanden ved så høy fart og dermed høyere bruk av fossilt brennstoff / Km).
  6. Økt satsing på bruk av sykkel som fremkomstmiddel. Utbygging av sykkelstier.

Man må også kunne ha flere tanker i hodet samtidig. Om norsk gass erstatter olje eller norsk olje erstatter kull, så bidrar det til redusert forurensing. Dersom norsk olje og gass produseres med renere teknologi (for eksempel elektrifisering av sokkelen ved bruk av vannkraft) enn utenlandsk teknologi, så bidrar det til å redusere de globale utslippene av CO2 dersom det ikke bidrar til å heve det totale energiforbruket.

 

Støre hevder at de blå-blå ikke har noen politikk for nordområdene. Dette vil bli et av hans satsingsområder. Det har også i høyeste grad med miljøvern og vern av dyreliv å gjøre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Økt satsing på innenlandske miljøtiltak som for eksempel:

  • Grønn vekst.
  • Fortsatt subsidiering av el og hybrid biler.
  • Elektrifisering av sokkelen.
  • Sol celle panel i nye bygninger. (Tyskland er kommet svært langt på dette). Nye boliger bør dermed være selvforsynte med energi og gjerne gi et overskudd av miljøvennlig energi.
  • Økt og forsert utbygging av jernbanen (heving av fartsgrensen til 110 bidrar til mer forurensing på grunn av oveproposjonal økning av luftmotstanden ved så høy fart og dermed høyere bruk av fossilt brennstoff / Km).
  • Økt satsing på bruk av sykkel som fremkomstmiddel. Utbygging av sykkelstier.

 

Det jeg lurte på er hvor oljefondet kommer inn i dette.

 

Oljefondet brukes jo ikke til innenlands investeringer. Slikt tas over statsbudsjettet. Jeg kan ikke se for meg at Støre ønsker å bryte med handlingsregelen og bruke mer oljepenger.

 

Det eneste jeg ser er ønsket om å trekke oljefondet ut av kullindustrien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette har vel ikke direkte relevans til bruken av statsfinansene og oljeformue.

 

Er du spesielt interessert i handlingsregelen og bruken av oljeformuen, er kanskje denne tråden bedre:

 

Retningslinjer for bruk av oljepenger handlings-regelen.

 

Tenker du kanskje på at Støre vil gi klima topp prioritet og trekke investeringer ut av kullrelatert virksomhet og at arbeiderpartiet nedsetter et eget klimapanel?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Han sa også at man kan ikke løse klimaproblemene med å kjøpe seg ut av problemet med CO2 kvoter.

 

Det er godt å høre. Får vi en endring i Arbeiderpartiets politikk der, eller kommer kraftsosialistene til å spenne bein under ham?

 

Geir :)

 

Vi vil få et AP med langt sterkere ord uten mening og innhold. Støre er jo kjent som en person med sterke flotte ord, som ikke har noe innhold. Mannen er oppskrytt som en intellektuell person. Det sier litt om AP og deres velgere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vi vil få et AP med langt sterkere ord uten mening og innhold. Støre er jo kjent som en person med sterke flotte ord, som ikke har noe innhold. Mannen er oppskrytt som en intellektuell person. Det sier litt om AP og deres velgere.

 

 

En påstand det er svært vanskelig å bevise all den tid det er altfor tidelig å kjenne fremtiden.

 

Se også denne:

 

http://www.nrk.no/norge/_-jens-har-gitt-jonas-en-myk-start-1.11775976

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Vi vil få et AP med langt sterkere ord uten mening og innhold. Støre er jo kjent som en person med sterke flotte ord, som ikke har noe innhold. Mannen er oppskrytt som en intellektuell person. Det sier litt om AP og deres velgere.

 

 

En påstand det er svært vanskelig å bevise all den tid det er altfor tidelig å kjenne fremtiden.

 

Snakker av erfaring. Vi kan nok ikke forvente noe mer av Støre. Mannen har som kjent vært noen år i politikken. Han bruker flotte ord. Men har de noe innhold? Nei egentlig ikke. Men mange faller for en politiker som bruker ord mange selv ikke forstår. Husker du debattene mellom Kåre og Gro? Gro var ekspert på å si en hel masse, uten noen mening. Så Støre følger bare opp en god tradisjon AP alltid har hatt. Stoltenberg var ikke stort bedre han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Vi vil få et AP med langt sterkere ord uten mening og innhold. Støre er jo kjent som en person med sterke flotte ord, som ikke har noe innhold. Mannen er oppskrytt som en intellektuell person. Det sier litt om AP og deres velgere.

 

 

En påstand det er svært vanskelig å bevise all den tid det er altfor tidelig å kjenne fremtiden.

 

Snakker av erfaring. Vi kan nok ikke forvente noe mer av Støre. Mannen har som kjent vært noen år i politikken. Han bruker flotte ord. Men har de noe innhold? Nei egentlig ikke. Men mange faller for en politiker som bruker ord mange selv ikke forstår. Husker du debattene mellom Kåre og Gro? Gro var ekspert på å si en hel masse, uten noen mening. Så Støre følger bare opp en god tradisjon AP alltid har hatt. Stoltenberg var ikke stort bedre han.

 

 

Har du ikke hørt slagordene, Kåre på ville veier og Kåres sår vil ikke Gro?

 

Synes du de blå-blå har fått til annet enn sympbolpolitikk så langt? Er ikke du FrP tilhenger? Hva har de fått til?

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi vil få et AP med langt sterkere ord uten mening og innhold. Støre er jo kjent som en person med sterke flotte ord, som ikke har noe innhold. Mannen er oppskrytt som en intellektuell person. Det sier litt om AP og deres velgere.

 

 

En påstand det er svært vanskelig å bevise all den tid det er altfor tidelig å kjenne fremtiden.

 

Snakker av erfaring. Vi kan nok ikke forvente noe mer av Støre. Mannen har som kjent vært noen år i politikken. Han bruker flotte ord. Men har de noe innhold? Nei egentlig ikke. Men mange faller for en politiker som bruker ord mange selv ikke forstår. Husker du debattene mellom Kåre og Gro? Gro var ekspert på å si en hel masse, uten noen mening. Så Støre følger bare opp en god tradisjon AP alltid har hatt. Stoltenberg var ikke stort bedre han.

 

 

Har du ikke hørt slagordene, Kåre på ville veier og Kåres sår vil ikke Gro?

 

Synes du de blå-blå har fått til annet enn sympbolpolitikk så langt? Er ikke du FrP tilhenger? Hva har de fått til?

 

Det er alt for tidlig å gi noen stilkarakterer til den nye regjeringen. Men noe har de fått til og det jobbes. Først og fremst er det viktig og fjerne tulle regler vi har hatt og har her i Norge. Eks. stengte butikker på søndager, vinmonopolet stengt før helligdag, forbud på enkelte kjøretøy osv. Her jobbes det og jeg forventer resultater. Det viktige er og få et mer moderne liberalt samfunn. I løpet av 2015 kan vi sette en karakter. Har ikke H og FrP innfridd på noen områder da, da tror jeg de kun sitter 4 år og det blir lenge til neste gang. Personlig melder jeg meg ut av FrP og kutter ut stemmeretten og forholder meg til sofaen. For da spiller det liten rolle hvem som styrer denne potetåkeren vi kaller Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er alt for tidlig å gi noen stilkarakterer til den nye regjeringen. Men noe har de fått til og det jobbes. Først og fremst er det viktig og fjerne tulle regler vi har hatt og har her i Norge. Eks. stengte butikker på søndager, vinmonopolet stengt før helligdag, forbud på enkelte kjøretøy osv. Her jobbes det og jeg forventer resultater. Det viktige er og få et mer moderne liberalt samfunn. I løpet av 2015 kan vi sette en karakter. Har ikke H og FrP innfridd på noen områder da, da tror jeg de kun sitter 4 år og det blir lenge til neste gang. Personlig melder jeg meg ut av FrP og kutter ut stemmeretten og forholder meg til sofaen. For da spiller det liten rolle hvem som styrer denne potetåkeren vi kaller Norge.

 

 

Men du mener åpenbart at det ikke er for tidelig å dømme Støre nord og ned?

Lenke til kommentar

 

Det er alt for tidlig å gi noen stilkarakterer til den nye regjeringen. Men noe har de fått til og det jobbes. Først og fremst er det viktig og fjerne tulle regler vi har hatt og har her i Norge. Eks. stengte butikker på søndager, vinmonopolet stengt før helligdag, forbud på enkelte kjøretøy osv. Her jobbes det og jeg forventer resultater. Det viktige er og få et mer moderne liberalt samfunn. I løpet av 2015 kan vi sette en karakter. Har ikke H og FrP innfridd på noen områder da, da tror jeg de kun sitter 4 år og det blir lenge til neste gang. Personlig melder jeg meg ut av FrP og kutter ut stemmeretten og forholder meg til sofaen. For da spiller det liten rolle hvem som styrer denne potetåkeren vi kaller Norge.

 

 

Men du mener åpenbart at det ikke er for tidelig å dømme Støre nord og ned?

 

Fordi vi har erfaring med Støre. Han har vært i regjering i 8 år og vi ser resultatene som regjeringen i dag må slite med. Det handler ikke om å dømme Støre. AP har dømt seg selv for mange år siden. Det gjorde de når de ble et parti for de rike, eliten her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...