Gå til innhold

Stenging av tråder.


Anbefalte innlegg

Er enig i at et innlegg med feks " HJELP??" blir stengt men mener det er stor forskjell på det og feks " Bios" ser enentlig ikke noe galt med den.

 

BIOS = Basic Input/Output System

 

Hva sier den topicen deg? Er det en som lurer på hvordan BIOS-en fungerer? Eller er det en som lurer på hvordan BIOS-en kommuniserer med OS for å styre hardware? Eller er det en som lurer på en spesiell innstilling i BIOS? Kanskje det er en som skal oppdatere BIOS, men ikke er sikker på hvordan det gjøres. Det kan godt også være en som lurer på hvilke produsenter som lager BIOS-er, eller kanskje hva som er BIOS-en på hovedkortet. And the list goes on....

 

Poenget med en topic er å informere på en kort og enkel måte hva tråden handler om eller hva man lurer på. En topic som sier "BIOS" er svært vid og diffus og gir andre brukere en dårlig innsikt i hva som blir diskutert.

 

Når det gjelder topics som "Hjelp!!!" er de selvsagt enda dårligere, men det gjør ikke "BIOS" til en topic som holder mål.

 

Dersom det er slik at "BIOS" ikkje er nok i topic, og din begrunnelse er rett, så er det mange tråder som burde stenges.

 

f.eks. tråd som heiter "iAB-IC7-MAX3 Du har ingen aning kva som blir spurt om, men den blir vel stengt også nå ifølge deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En litt annen ulempe med å stenge tråder, er at begynnelsen på tråden gjerne har en helt grei diskusjon. Å stenge tråden går da mest ut over alle som har postet seriøst, gjerne spesielt trådstarter som aldri fikk svar på sitt spørsmål.

 

Eg ser ofte tråder der de som svarer sporer heilt av og bort fra topic, mens trådstarter sitter der uten hjelp.

 

Mange nye brukerene på dette forumet veit ikkje kva dei skal putte i topic og setter inn eitt nøkkelord. Eg meiner det er feil av moderatorene å stenge desse trådene. :grumpy:

Lenke til kommentar

Enda et eksempel på at en fra amotor kommer inn å stenger en tråd han sikkert overhodet ikke har lest igjennom.

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=155744

 

Her pågård det en helt grei diskusjon, i forumets Off Topic del.

Så stenges posten fordi den blir bumpet etter en uke uten svar.

Hva er det for no tull?

Ser ofte tråder hvor det går et par timer uten svar som blir bumpet, men blir disse stengt?

 

Jeg krever denne posten åpnet igjen, da jeg hadde tenkt å svare 2 sekunder før den ble stengt!

Lenke til kommentar

Når en bruker ikke gidder å trykke noen ekstra ganger på trøkketuret for å angi et noenlunde greit emnefelt, stenger vi tråden. Det er blitt bevist flere ganger at det ikke nytter å være snill å selv endre emnet eller si fra om at emnefeltet er dårlig utnyttet. Derfor stenger vi tråden - og det har virkelig vært effektivt. Det er noen tråder i uka som blir stengt, men det kommer i hovedsak av at forumet er så stort som det er nå.

 

Det finnes sikkert flere hundre tråder som burde vært stengt pga. dårlig bruk av emnefeltet - men det er ikke menneskelig mulig for oss moderatorer å lese alle nye tråder.

 

For å ta det eksemplet som det har vært jablet litt om her: "BIOS" i emnefeltet sier ikke en dritt (med unntak av at man skjønner at tråden handler om BIOS). Hvis spørsmålet dreide seg om flashing av BIOS, ville "hvordan flashe BIOS" vært et tålig greit emnefelt.

 

Jeg er for å fortsette med dagens praksis - tross alt er det et svært lite krav.

Lenke til kommentar
Oki, men han er ikke pålogget nå vel?

Så han ikke i forum indexen med uthevet skrift.

 

Det er totalt irrelevant om vedkommede moderator er pålogget eller ikke. Har du et presserende behov, kan du evt. kontakte en annen moderator som er pålogget - hvis ikke får du sende en PM til moderatoren "in question" og avvente videre saksbehandling.

Lenke til kommentar

Desertglow skrev, sitat:

 

Videre kan det nok være at enklete tråder tidvis blir stengt litt for fort. Jeg har i den senere tiden forsøkt å være litt mer flink til å se gjennom fingrene, særlig i forhold til nye brukere, men for å holde en struktur på forumet oppegående må man stenge tråder fra til til annen. sitat slutt

 

 

Denne posten som vi jabler om var av en nybegynner

Lenke til kommentar
Oki, men han er ikke pålogget nå vel?

Så han ikke i forum indexen med uthevet skrift.

 

Det er totalt irrelevant om vedkommede moderator er pålogget eller ikke. Har du et presserende behov, kan du evt. kontakte en annen moderator som er pålogget - hvis ikke får du sende en PM til moderatoren "in question" og avvente videre saksbehandling.

Nettopp det jeg gjorde.

 

Ville bare ha den åpnet i rimlig tid, da jeg hadde tenkt å poste 2 sekunder (kan ikke ha vært mye lengere) før den ble stengt.

 

Snakk om å få døra slengt i tryne.

Lenke til kommentar

For å gå tilbake til det aller første, altså litt usaklig humor av og til i forumet.

 

Jeg selv leser forumet av og til fordi jeg synes det ofte er morsomt å lese tråder, der plutselig en person skyter frem en kort men morsom kommentar som ikke er saklig, og heller ikke hånete, men bare morsom. F.eks det var en "ATI vs Nvidia" tråd for flere måneder siden. Tror det var om ATI 9700 vs FX 5800 og om hvilken av disse som var best. Da var det en som skøt inn med kommentaren: "ATI, fordi det har høyere modellnummer! :woot: " Hehe, det synes jeg var artig.

 

Dette holder en munter stemning i forumet, som jeg synes er greit. Og man kan fortsatt ha dette i seriøse tråder. Det er ingen forskjell mellom seriøse og morsomme tråder bortsett fra at morsomme tråder kan være useriøse.

Lenke til kommentar
Desertglow skrev, sitat:

 

Videre kan det nok være at enklete tråder tidvis blir stengt litt for fort. Jeg har i den senere tiden forsøkt å være litt mer flink til å se gjennom fingrene, særlig i forhold til nye brukere, men for å holde en struktur på forumet oppegående må man stenge tråder fra til til annen. sitat slutt

 

 

Denne posten som vi jabler om var av en nybegynner

 

Vet ikke om vi her en gang snakker om min tråd (husker ikke hele innholdet av denne), men la oss si at det var jeg som stengte tråden: Jeg sa at jeg forsøker å se litt gjennom fingrene, det betyr ikke at jeg gjør det hver gang. Det kan av og til være greit som nybegynner å vite at det som skrives i rettningslinjene faktisk er noe som blir håndhevet. Det står klart og tydelig skrevet der at emnefeltet skal være beskrivende. Får man da en tråd stengt grunnet dette har man forhåpentligvis lært til neste gang. Har man da ikke lært er det dumt for den personen.

Lenke til kommentar

Nei det var ikke du som stengte den og dette er IKKE et angrep mot en moderator, men en generell følels av overforformynderi her på forumet .b

Skal det bli så ille at man ikke kan tørre et lite sleivspark eller en god latter ja da tror jeg det vil merkes på medlemstallet ganske fort.

Om dere er ute etter et såkalt A4 format der det skal sitte en gjeng og pirke på alt som sies,samtidig som dere selv skal kunne tillate dere morsomheter og off topic snakk når det passer, ja da har forumet et prob

Vil tro et forum som dette er svert avhengig av sine lesere/medlemmer da det er medlemstallet som i stor grad bestemmer hvor mange reklamekroner som skall dette ned i kassen, da kunne det vel vere greit at disse medlemene fikk sin andel i form av litt frie forhold på forumet.

Lenke til kommentar
Enda et eksempel på at en fra amotor kommer inn å stenger en tråd han sikkert overhodet ikke har lest igjennom.

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=155744

 

Her pågård det en helt grei diskusjon, i forumets Off Topic del.

Så stenges posten fordi den blir bumpet etter en uke uten svar.

Hva er det for no tull?

Ser ofte tråder hvor det går et par timer uten svar som blir bumpet, men blir disse stengt?

 

Jeg krever denne posten åpnet igjen, da jeg hadde tenkt å svare 2 sekunder før den ble stengt!

 

Vil tillate meg aa blande meg her.

 

1. Jeg mener begrunnelsen for stengningen er noe mangelfullt formulert, og er vel heller ikke i prinsipp enig i stengningen.

2. Dette er langt ifra en grei diskusjon, hvor innleggene i traaden klart har gitt uttrykk for at man ikke bryr seg om emnet som traadstarter poster paa i det uendelige.

3. Posten ble ikke stengt fordi den ble bumpet en uke uten svar.

4. Leit at du ikke fikk postet det du hadde tenkt.

Lenke til kommentar

jeg synes hele denne tråden er vanvittig tåpelig.

 

hvis administrator - og da atpåtil samtlige administratorer - er enige om at en tråd er dårlig, så stenges den, og det er lite å diskutere. det er vel nettopp dette som er oppgaven til administratorer, eller hva? ikke klag over at folk gidder å faktisk følge opp hva som skjer her, vær heller takknemlig for det. det *må* være litt orden her, og med alle ungene som skriver tull så må man rydde. så enkelt er det.

 

hvis du føler at en admin er "udemokratisk" eller noe annet, så klag til en annen admin. verre er det ikke. slutt å syt - skjerp dere!

Lenke til kommentar
jeg synes hele denne tråden er vanvittig tåpelig.

 

hvis administrator - og da atpåtil samtlige administratorer - er enige om at en tråd er dårlig, så stenges den, og det er lite å diskutere. det er vel nettopp dette som er oppgaven til administratorer, eller hva? ikke klag over at folk gidder å faktisk følge opp hva som skjer her, vær heller takknemlig for det. det *må* være litt orden her, og med alle ungene som skriver tull så må man rydde. så enkelt er det.

 

hvis du føler at en admin er "udemokratisk" eller noe annet, så klag til en annen admin. verre er det ikke. slutt å syt - skjerp dere!

 

Ja mulig du synest den er tåpelig og det skal du få lov til, men at du mener at en avgjørelse tatt av en eller flere personer ikke skal kunne diskuteres ja det skremmer meg.

Jeg synest selv at moderatorne gjør en bra jobb, men den må ikke bli så "bra" at folk begynner å mistrives på forumet.

Jeg er helt enig i at på et åpent forum som dette så må det vere en "viss" orden, men det trenger da for guds skyld ikke bli gørr kjrdelig heller, det skal vel ikke vere sånn at du er nervøs for å poste fordi du kan risikere å bli utestengt (satt på spissen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...